Spr0cket Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Har lest på wiki at lyden på denne sangen er laget vha av harmonizer og vocoder - lest referansen på dette og funnet ut at et midi-keyboard også er med på leken. noen som kan forklare nærmere hvordan dette går til i praksis? jeg ser for meg at man spiller inn akkordene på keyboardet og lar dette endre pitch og toneart på vokalen man senere tar opp - men noen som kan utdype dette? forøvrig lurer jeg på om det kan være noe av det samme daft punk bruker på sine sanger? Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 22. september 2007 Forfatter Del Skrevet 22. september 2007 kan vel nevne at det er snaKK OM imogen heap - hide and seek, as seen on lost-reklamen. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 (endret) Mulig jeg blander eller bommer helt nå, men tror de bruker en formant vocoder som deler frekvensspektret opp i masse små deler (bånd). Denne vocoderen har en inngang for modulasjon og en inngang for helt vanlig lyd. I inngangen for modulasjon kan man koble til hva som helst, f.eks en vanlig synth. Vocoderen vil regulere volumet på hvert bånd på den vanlige lyden i henhold til volumet av hvert bånd fra modulasjonskilden. Resultatet blir at man får en annen harmonisk klang, eller 'frekvenssignatur', på lyden som har vært igjennom vocoderen, og hvordan denne klangen låter er avhengig av hvordan modulasjonssignalet låter (f.eks hvilken syntese som er brukt, etc) og hvor høy oppløsning man har på vocoderen (hvor mange bånd). Enklere forklart kan man si at en slik vocoder gir det vanlige lydsignalet samme frekvenssignatur som modulasjonssignalet, og hvor 'godt' denne gjør det er avhengig av oppløsningen/antall bånd man har tilgjengelig for å kunne justere dette. Endret 24. september 2007 av skag1 Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 26. september 2007 Forfatter Del Skrevet 26. september 2007 Mulig jeg blander eller bommer helt nå, men tror de bruker en formant vocoder som deler frekvensspektret opp i masse små deler (bånd). Denne vocoderen har en inngang for modulasjon og en inngang for helt vanlig lyd. I inngangen for modulasjon kan man koble til hva som helst, f.eks en vanlig synth. Vocoderen vil regulere volumet på hvert bånd på den vanlige lyden i henhold til volumet av hvert bånd fra modulasjonskilden. Resultatet blir at man får en annen harmonisk klang, eller 'frekvenssignatur', på lyden som har vært igjennom vocoderen, og hvordan denne klangen låter er avhengig av hvordan modulasjonssignalet låter (f.eks hvilken syntese som er brukt, etc) og hvor høy oppløsning man har på vocoderen (hvor mange bånd). Enklere forklart kan man si at en slik vocoder gir det vanlige lydsignalet samme frekvenssignatur som modulasjonssignalet, og hvor 'godt' denne gjør det er avhengig av oppløsningen/antall bånd man har tilgjengelig for å kunne justere dette. 9568206[/snapback] tusen takk for en informativ forklaring. jeg har noen kommentarer til det du enkelt forklarer til slutt 1. "...gir det vanlige lydsignalet samme frekvenssignatur" - dvs at det funker noe likt (resultatet blir nesten det samme selv om metoden er anderledes) som autotune? 2. "...hvor godt denne gjør det er avhengig av oppløsningen/antall bånd.." når det gjelder digitale effekter har jeg forstått det slik at det er ikke godt eller dårlig, bare den ene eller den andre effekten - altså en smakssak. men jo flere bånd, jo mer grøtete blir miksen? kan du forklare mer om båndene? Supert at du hadde tid til å svare på dette, håper på flere kommentarer. kan man kjøpe billig og greit utstyr som kan gjøre dette tilsvarende? som for eksempel å bruke en VIRTUALIZER PRO DSP2024P link sammen med U-CONTROL UMX49 link Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 (endret) 1. "...gir det vanlige lydsignalet samme frekvenssignatur" - dvs at det funker noe likt (resultatet blir nesten det samme selv om metoden er anderledes) som autotune? 9580605[/snapback] Nei, autotune virker kun på pitch, mens denne formen for vocoding virker på timbre, eller 'lydsignatur' om man vil det. Denne vocodingen vil først dele frekvensspektret til begge signalene opp i et bestemt antall bånd (her bestemmes oppløsningen), og så vil den justerer amplituden av hvert frekvensbånd i den opprinnelige signalet i henhold til frekvensbånd-kurven til modulasjonssignalet. 2. "...hvor godt denne gjør det er avhengig av oppløsningen/antall bånd.." når det gjelder digitale effekter har jeg forstått det slik at det er ikke godt eller dårlig, bare den ene eller den andre effekten - altså en smakssak. men jo flere bånd, jo mer grøtete blir miksen? kan du forklare mer om båndene? 9580605[/snapback] Sant, men jeg snakket ut ifra erfaringer jeg har gjort med vocoderen i Reason og hvor godt denne fungerer. Har man for få bånd (lav oppløsning) er det vanskelig å få noe harmoni ut av en slik vocoding, dvs. at man vil ha store vansker med å høre f.eks hvilken akkord vocoderen prøver å herme etter fra modulasjonssignalet. Skal man endre lydsignaturen på f.eks en vokal til den fra f.eks en sagtann-synth helt perfekt er man nødt til å ha uendelig antall bånd, noe som er umulig. Men f.eks 1024 bånd vil være mer en nok til å gjøre en grei etterligning og man vil fint kunne høre f.eks akkordene i det ferdigbehandlet signalet, men jo flere, jo bedre etterligning. Om du har hørt Røyksopp - Remind Me (den versionen på Melody A.M.-plata) så kan du høre en slik type vocoding på trommene i starten. Da har de brukt en synth til å spille akkorder (usikker på syntese de har brukt, sikkert noe sagtann-greier siden denne er den beste for slik modulering), og når vocoderen justerer båndene i frekvensspektret på trommene i henhold til båndene i frekvensspektret fra synthen får man både timbren og harmonien fra synthen i trommene. Resultatet blir trommer med akkorder i seg. kan man kjøpe billig og greit utstyr som kan gjøre dette tilsvarende? som for eksempel å bruke en VIRTUALIZER PRO DSP2024P link sammen med U-CONTROL UMX49 link 9580605[/snapback] Dessverre har jeg lite peiling på synth og vocodere. Grunnen til at jeg kan litt om den vocoder-metoden jeg har just skrevet litt om er fordi det er en slik vocoder i Propellerheads Reason 3, men valget og antallet bånd er kanskje ikke den beste. Men jeg er sikker på at det finnes VSTi'er (software-synther) som kan gjøre noe lignende av hva du hører i Hide And Seek. Problemet er bare å finne de riktige folka som vet om disse vocoderne og høre med dem hva de anbefaler. Endret 26. september 2007 av skag1 Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 26. september 2007 Forfatter Del Skrevet 26. september 2007 ufattelig bra svar, hyggelig at du deler fra din erfaring. som med så mange andre ting er det lett slik at gode svar gir flere spørsmål håper det går bra. 1. er Reason programvare for lydeffekter? evt link til produsent hvis du har? 2. hvis du hører på denne videoen lurer jeg på, har de her vocodet sampler fra harderbetterfasterstronger? og hvis det er tilfellet, er samplene modulator eller carrier? og funker det å bytte om på dette i gitte situasjoner? jeg har lekt meg litt med Zerius Vocoder (programvare) men har ennå ikke ordnet noen skikkelige sampler så det er litt ensformig (har bare whitenoise- og synth-sampler) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå