Gå til innhold

Nytt digital kamera,trenger tips og erfaringer!

Anbefalte innlegg

Hallo:D

Jeg har ødalgt mitt kamera,casio ex z-750(eller noe) og trenger nytt..

Jeg har hatt det veldig gøy å fikle med innstilinger og forskjellige måter og ta bilder på,har lest litt og kan vel litt,men er ikke en stor og veldig erfarend fortogref,enda .. :tease:

Syns foto er helt utrolig gøy,og har litt lyst på et dSLR,men tror det blir litt mye i form av størrelse,pris og alle forskjellige linser osv.

Så saken er at jeg tror jeg vil satse på et kompaktkamera,men hvilket?

trenger:

-Noe som ikke er superduper helautomatisk,må være noe jeg kan fikle

med! Ikke mindre manuelle instillinger enn på z-750!

-Helst ikke så treg blits som på z-750 'ien,men liker ikke blits bilder så

betyr ikke allverden.

-rundt 7 mp er greit

-3x zoom,gjerne mer!

-Menyer som er logiske

Var nokså fornøyd med z-750,snarveiknappen på siden,menyen,mannuelle instillinger,godt plasserte knapper.. Litt tvilsomt var fargene noen ganger,som i forhold til andre kamera kunne virke litt blasse(?).

Har vært borti noen Ixus kameraer(ixus 75 mest),likte ikke menyene.. De var litt uøogiske,med både "set" og "meny" og bare lys instillinger i "M" status.

ja,likte ikke den helt,men det er muligens vanesak..

:hmm: Tenkte litt på oppgraderingen til z-750,den med 8mp.

Ville tro at noe forskjell ikke eksisterer,også er det kanskje litt kjedlig,fint med noe nytt..

Er ikke så inne på hva som eksisterer på markedet og hva som er best her akkurat nå?

:w00t: Setter pris på all hjelp!

-Vera:D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke se at du har skrevet noe om pris, så jeg får bare nevne et par modeller med manuelle muligheter. Begge to har muligheten for ekstern blits i hotshoe, så da kan du få så sterk blits du ønsker.

Den ene av de to modellene jeg ønsker å foreslå er Nikon Coolpix P5000. Den har visst fått en avløser, som heter noe lignende. Det gir det fullt manuell muligheter, og god bildekvalitet.

Den andre er Canon G9, som koster litt mer penger. Til gjengjeld har den muligheten for raw, hvis du liker å flikke litt på bildene dine.

Det finnes også en modell uten blitssko som jeg liker, og som gir manuelle muligheter. Det er et smykke som heter Fujifilm E-900. Nydelig design.

Har du vurdert superzoom? I den klassen er det mye bra.

Det koster heller ikke så mye å kjøpe markedets minste slr. Olympus E-410 er forbløffende lite, og koster ned mot 4500 noen steder. Det finnes også en eldre versjon som heter E-400, som du får enda billigere.

Lenke til kommentar

Tillegg til PMnormal sitt innlegg: Den nye Nikon Coolpix P5000, heter P5100. Det har litt flere megapiksler (12 er overkill mener nå jeg) og litt større bildesensor. P5000 er bra nok, og settes sikkert litt ned i pris ettersom det er en utgående modell (hvis noen har et restlager av den).

Ellers kan det jo være at noen har Canon Powershot G7 på lager fortsatt også. Det kan du sikkert få til redusert pris nå som G9 har kommet.

Angående funksjonsknappen på Ixus, så synes jeg den er ganske genial, ettersom du trykker på den for å komme til de mest vanlige innstillingsmulighetene. På den måten slipper du å gå inn i selve menyen for å få tilgang til ting du kanskje vil stille på relativt ofte. Men merk at Ixus'ene ikke har manuelle innstillingsmuligheter utenom hvitbalanse, eksponeringskompensasjon, iso-hastighet og andre småting. De som PMnormal nevner, har en del mer innstillingsmuligheter, men blir også større. Så det er opp til deg hva som veier tyngst... mange manuelle muligheter og god optikk, eller at det er lite.

Lenke til kommentar

takk :thumbup:

-Har sett på P5000,det har fått kritikk på at det er litt for tregt,gjelder det P5100?

-canon G7 ser bra ut :dribble: Men har ikke funnet så mange tester..

-Olympus E-410 fant jeg nesten ingen ting om,en E-400 har vel fått bra omtale.

Alle tre har /er oppgraderinger,er det noen store forskjeller,eller går det ann å kjøpe "lillebroren" og spare litt penger?

Og åssen minnekort bruker disse?Har noen noen bra tester?

Endret av superdupergirl
Lenke til kommentar

P 5100 er neppe noe bedre enn P 5000, så her kan du godt spare litt penger på å kjøpe den gamle. De er nok begge litt trege i forhold til de raskeste, men det betyr ikke at de er trege. De er mye raskere enn kameraer som er et år eller to gamle.

G9 og G7 vet jeg ikke noe om mht forskjeller i bildekvalitetl. Førstnevnte har muligheten for rawformat, noe som for meg betyr en del.

E-410 har funksjonen liveview, dvs at man kan bruke skjermen som søker. Det kan ikke E-400. I tillegg har det marginalt bedre bildekvalitet, men ikke noe som er synlig på print. Jeg synes ikke at besparelsen er verdt det med E-400. Å spare 500 kr på å kutte liveview er en dårlig idè.

Lenke til kommentar

Du får bedre bilder, og det er vel egentlig bare positiver ved RAW, eneste som er dumt er vel at de tar større plass, trenger egne programmer for å åpnes og redigeres. Men du kan lagre dem og redigere dem til å bli enda bedre bilder om noen år hvis du vil ta vare på dem og bildet vil bli enda bedre da p.g.a. ny teknologi... RAW bilder krever mye tid og etterbehandling da... I allefall slik som jeg har oppfattet det...

Lenke til kommentar

ok,takk :blush:

Tror ikke det er noe jeg har stort behov for egentlig.. Er ikke noen superduper på bilderedigering og sånne ting,men senere kan de jp være morsomt å ha.. Men hvor stor plass tar det egentlig? Hvot stor minnebrikke må jeg ha?

Kan man skru av og på?

Canon G9 er veldig fristende,leste "lanseringtest"eller hva man skal kalle det(her) G9 virker tøffere en G7,som fikk kritikk på "testen"..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...