Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows viser ikke reell størrelse på disk

Anbefalte innlegg

Hei

Har kjøpt ny disk, WD 250 Gb IDE. Satt den inn og skal installere Windows 2000 på den. Under installasjonen av Windows viser den den nye disken med størrelse 131 Gb. Partisjonerer og formaterer (NTFS) 15 Gb av dette og legger Windows her. Fullfører installasjonen og går så inn i diksbehandling og her ligger også bare størrelse på 131 Gb. Hvorfor vises ikke de siste 120 Gb? Jeg har sjekket at jeg har siste versjon av BIOS, så tror ikke feilen kan ligge der. Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Har kjøpt ny disk, WD 250 Gb IDE. Satt den inn og skal installere Windows 2000 på den. Under installasjonen av Windows viser den den  nye disken med størrelse 131 Gb. Partisjonerer og formaterer (NTFS) 15 Gb av dette og legger Windows her. Fullfører installasjonen og går så inn i diksbehandling og her ligger også bare størrelse på 131 Gb. Hvorfor vises ikke de siste 120 Gb? Jeg har sjekket at jeg har siste versjon av BIOS, så tror ikke feilen kan ligge der. Noen som kan hjelpe meg?

9551071[/snapback]

jeg er litt usikker på dette , men det kan se ut til at WIN 2000 ikke oppdager større disker enn f.eks 150 gb - det skulle tilsi den størrelsen du får ut (131Gb).

For at disken skal virke med full størrelse må du sansynligvis bruke gode ("bootable") partisjoneringsverktøy som acronis boot cd eller lage boot disketter med parttition magic program. Allikevel er jeg usikker på om hele disken vil oppdages i Win 2000. Har dessverre ingen erfaring med dette operativsystemet.

Kanskje noen på forumet vet det?

Hilsen hans

Endret av reparator
Lenke til kommentar

Søke på hw.no er bare ræva .

Finner ikke engang mine egne poster med søkefunksjonen.

On-Topic

Sjekk først at disken ikke er levert med jumper plassert på den for 131GB begrensning.

Når det gjelder W2000 MÅ du ha SP3 eller høyere for LBA48 support (se større disker/partisjoner enn 131/137GB) .

Mer info hva du skal gjøre her:

http://www.48bitlba.com/win2k.htm

Kortversjon:

-Legg inn SP4

-Enable LBA48 i windows registeret (legg inn):

Under

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\atapi\Parameters

ny dword :

EnableBigLba

sett verdi til 1

-Reboot og partisjoner "resten" fra diskmgmt.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...