malcolm2 Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Hei Har kjøpt ny disk, WD 250 Gb IDE. Satt den inn og skal installere Windows 2000 på den. Under installasjonen av Windows viser den den nye disken med størrelse 131 Gb. Partisjonerer og formaterer (NTFS) 15 Gb av dette og legger Windows her. Fullfører installasjonen og går så inn i diksbehandling og her ligger også bare størrelse på 131 Gb. Hvorfor vises ikke de siste 120 Gb? Jeg har sjekket at jeg har siste versjon av BIOS, så tror ikke feilen kan ligge der. Noen som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
reparator Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 (endret) Hei Har kjøpt ny disk, WD 250 Gb IDE. Satt den inn og skal installere Windows 2000 på den. Under installasjonen av Windows viser den den nye disken med størrelse 131 Gb. Partisjonerer og formaterer (NTFS) 15 Gb av dette og legger Windows her. Fullfører installasjonen og går så inn i diksbehandling og her ligger også bare størrelse på 131 Gb. Hvorfor vises ikke de siste 120 Gb? Jeg har sjekket at jeg har siste versjon av BIOS, så tror ikke feilen kan ligge der. Noen som kan hjelpe meg? 9551071[/snapback] jeg er litt usikker på dette , men det kan se ut til at WIN 2000 ikke oppdager større disker enn f.eks 150 gb - det skulle tilsi den størrelsen du får ut (131Gb). For at disken skal virke med full størrelse må du sansynligvis bruke gode ("bootable") partisjoneringsverktøy som acronis boot cd eller lage boot disketter med parttition magic program. Allikevel er jeg usikker på om hele disken vil oppdages i Win 2000. Har dessverre ingen erfaring med dette operativsystemet. Kanskje noen på forumet vet det? Hilsen hans Endret 22. september 2007 av reparator Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Les denne tråden. Og nestegang du vil poste et problem. Søk først ! Lenke til kommentar
malcolm2 Skrevet 22. september 2007 Forfatter Del Skrevet 22. september 2007 Les denne tråden.Og nestegang du vil poste et problem. Søk først ! 9551308[/snapback] Denne kan være til god hjelp ja. Takk skal du ha. Til din informasjon så søkte jeg masse først, men denne guiden fant jeg ikke da. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 (endret) Søke på hw.no er bare ræva . Finner ikke engang mine egne poster med søkefunksjonen. On-Topic Sjekk først at disken ikke er levert med jumper plassert på den for 131GB begrensning. Når det gjelder W2000 MÅ du ha SP3 eller høyere for LBA48 support (se større disker/partisjoner enn 131/137GB) . Mer info hva du skal gjøre her: http://www.48bitlba.com/win2k.htm Kortversjon: -Legg inn SP4 -Enable LBA48 i windows registeret (legg inn): Under HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\atapi\Parameters ny dword : EnableBigLba sett verdi til 1 -Reboot og partisjoner "resten" fra diskmgmt. Endret 22. september 2007 av syar2003 Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Til din informasjon så søkte jeg masse først Søke på hw.no er bare ræva . Jepp, men det går an å søke med Google, yahoo, kvasir, msn search osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå