Gå til innhold

Ny PC, takk Gud. 20k, trenger råd.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kabinett:

Antec P182 – Har fått strålende omtale for bra luftgjennomstrømming, også ser den jo veldig fint og stilrent ut

Hovedkort:

MSI X38 Diamond – Dette kortet har jo ikke kommet enda, men er nok verdt å vente på. Intel sitt nye X38 brikkesett skal jo, som alle topp brikkesett fra Intel være dønn stabilt, samt ta over ytelsestronen. Og overklokkings muligheter er det flust av. Har også støtte for 2x DDR2 minnebrikker, samt 4x DDR3 for fremtiden.

Prosessor:

Jeg ville ikke gått over til Quad prosessor før Penryn, derfor har jeg valgt frem den best ytende Dual Core prosessoren vi har på markedet i dag

Minne:

2x 2048MB, fint for et 64bit system. Det er også 2x 2048 minnebrikker, for å unngå eventuelle problematikk som kan dukke opp ved bruk av 4-minneslotter. Dessuten har et Diamond hovedkort 2x DDR2 minneslotter. Helt greie minnebrikker også. 800MHz, gjennomsnittlig timings.

Skjermkort:

Ultra kort er veldig overpriset, mens 8800GTX gir fint ytelse, til en akseptabel pris.

Lydkort:

Dedikert lydkort har sine fordeler, generelt er de bedre enn de som er integrert på hovedkortet, samt gir det ofte støtte for spillmoduser som EAX osv, som gir en bedre lydopplevelse i spill og lignende.

PSU:

600Watt burde da holde, MIST har jo blitt skrytt til himmels for sin strømforsyning, nå er den her i en ny versjon. Det burde da være bra.

Harddisker:

En ”liten” Raptor disk for operativsystem og to 250GB Caviar RAID Edition’s for et RAID0 oppsett. Raptor disken ”booster” jo opp start opp hastigheten en del, samt den generelle ytelsen. Mens 2x 250GB skal holde for all annen lagring.

Operativsystemet:

Windows Vista Ultimate 64bit.. Ikke stort å si om det

DVD-Brenner:

Fin DVD-brenner, S-ATA så du kan deaktivere all IDE i BIOS for raskere boot. Rask brenner

Kjøling:

3x 120cm vifter, 1x 80cm. Er ledige brønner til det i kabinettet. Og en Noctua kjøler med vifte til prosessoren. Kanskje den beste kjøleren til LGA775.

9551417[/snapback]

MSI Hovedkortet, støtter ikke det X-Fi?

Da behøves vell praktisktalt ikke et dedikert Lydkort?

Lenke til kommentar

Beklager, det var en annen diskusjon :)

Lydkort er etter behov. Hvis du elsker musikk så er det verdt å investere i men hvis du bare skal se noe klipp på nettet, og en film her og der. Da er de integrerte lydkortene mer enn nok. Lydkort har alt med behov å gjøre.

Endret av Mr_Motsatt
Lenke til kommentar

Når det gjelder hvor mye minne som et 64bit OS kan adressere så har jeg lest at det skal være fra minimum 8 GB og helt opp til 128 GB.

Hvorvidt XP 64bit kan adressere mer enn 8 GB stod det ikke noe om, men et vanlig HK idag støtter jo ikke mer enn 8 GB RAM uansett.

Men hva er det du sa om at XP 64 var problematisk? Har selv tenkt til å bygge en ny pc snart som jeg vil ha 4 GB minne i, og da var tanken å kjøre XP 64bit.

Lenke til kommentar
Men hva er det du sa om at XP 64 var problematisk? Har selv tenkt til å bygge en ny pc snart som jeg vil ha 4 GB minne i, og da var tanken å kjøre XP 64bit.

9551996[/snapback]

Har hørt at det er en del som hevder at de ikke klarer å benytte alle sine 4GiB RAM selv når de har XP Pro 64bit.

Også er det vell mye dårligere utvikling av XP Pro 64bit drivere er det ikke det? :hmm:

Er vell Vista 64bit som prioriteres

Lenke til kommentar

XP 64bit har de samme kompatibilitetsproblemene som Vista 64bit, men har ikke resten av fordelene som du får med Vista.

Med andre ord så har den de negative tingene til Vista, men ikke de positive.

Eneste positive er jo naaturligvis at det er litt raskere enn Vista 64bit. (skal du ha ny maskin så er nok uansett dette ikke noe stort problem)

Lenke til kommentar

Om du ønsker å vite hvilke fordeler Vista gir, så finnes det nok av steder på nettet. (og på forumet å lese)

Alt fra utseende, DX10, flere spilltitler, MYE bedre søkfunksjon og mye mye mer. (men dette er en diskusjon som hører til et annet sted)

XP 64bit vil jeg på generelt nivå ikke anbefale. 3GB+/- holder som regel utmerket på Win XP32bit uansett. (med mindre du virkelig driver på)

Husk at 64bit operativsystemer sliter med kompatibiliteten til flere programmer, og dette er da en av de store bøtesidene med Vista fremfor XP. (selv om det har blitt mye bedre)

Velger man da XP 64bit får du da de samme kompatibilitetsproblemene. (kanskje enda flere til og med?)

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Angående maks RAM så får du 3.2 GB ram i XP x86 (32-bit) om du har 4 GB ram fysisk i maskinen. Det fikk hvertfall jeg :) Men nå bruker jeg Vista x64 til daglig og det funker flott med 4 GB ram. Og forresten har jeg 2x2GB fra OCZ, et såkalt "vista ready kit". Nei, det var ikke på grunn av navnet jeg kjøpte det! :p

Teoretisk maks på 32-bit er 4096 MB forresen

..og den teoretiske maks grensen for RAM i 64-bits systemer er

17'179'869'184 GB eller 16 Exabyte - gleder meg til den dagen vi klager over at 64-bits prosessorer bare kan ha 16 Exabytes RAM ;) Da får vi nok gå over til 128-bits maskiner med 295'147'905'179'352'825'856 Exabytes ram maks..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...