Exploder Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 (endret) Heisann, jeg er endelig kommet igang med å bygge en ny PC. Her er de planlagte spesifikasjoner: Corsair HX620W Samsung 226CW Asus Striker Extreme Asus GeForce 8800 Ultra Intel Core 2 Quad Q6600 Cooler Master Centurion 534 Windows Vista Ultimate (64-bit) Western Digital Caviar SE16 750GB Plextor PX-800A DVD±RW/DL IDE retail OCZ Platinum XTC 2048MB DDR2 PC6400 KIT, 2x Mangler: 120mm utgangsvifte. Er veldig usikker på hvor mye watt jeg trenger. Samsung's monitor er veldig bra, jeg har lest endel omtaler av den og det ser ut til at den funker bra. Asus Striker Extreme valgte jeg fordi den er raskere enn referansehovedkortet til Nvidia nForce 680i, dessuten støtter det 1333FSB til prosessoren min. Jeg valgte Ultra fordi den hjelper på høye oppløsninger, dessuten koster den bra litt mer enn 500 kroner enn GTXen, og jeg liker ikke å overklokke. Windows Ultimate pga backup og bitlocker.. DVD-brenneren valgte jeg fordi den er rask og den støtter Vista. Prosessoren valgte jeg fordi det er den raskeste dual-core prosessoren, og fordi at quad-core ikke har tatt av enda. Skal oppgradere til native quad-core etter militæret. OCZ RAMen er jeg veldig usikker på. Vet ikke mye om dual-channel. MEn timingen ser bra ut (4-4-4-15), så kanskje funker den bra. Hvis dere har noen tips om bedre og billigere RAM, værsåsnill å si ifra. Synes dere RAMen er rask nok til resten av PC-en? Hva syns dere? Ser dere noen flaskehals? Som sagt mangler jeg en utgangsvifte. Takker for alle svar EDIT: Jeg har endret spesifikasjonene. Trenger bare en ekstra utgangsvifte nå. Er litt usikker på hovedkortet. Flere har spurt om jeg ikke burde et P35 chipset istedet. Hva tror dere? Hovedkortet jeg tenker på er Asus P5K3 Deluxe foressten. Endret 23. september 2007 av Exploder Lenke til kommentar
stormx Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Ser ikke noen flaskehals pr idag, men jeg er av den oppfattning at det er litt dumt å "kaste" bort pengene på en dual-core prosessor når man innen kort tid vil få mye mer ut av en firekjerne. Men selvfølgelig, hvis du har råd og lyst til å kjøpe en cpu som er god nå, men som fortere eldes - for så å kjøpe en ny når firekjerne er bedre må du jo bare det.. =) ellers ser den jo temmelig kvass ut! Angående vifte er jo papst vifter flotte Lenke til kommentar
Exploder Skrevet 22. september 2007 Forfatter Del Skrevet 22. september 2007 (endret) Ser ikke noen flaskehals pr idag, men jeg er av den oppfattning at det er litt dumt å "kaste" bort pengene på en dual-core prosessor når man innen kort tid vil få mye mer ut av en firekjerne. Men selvfølgelig, hvis du har råd og lyst til å kjøpe en cpu som er god nå, men som fortere eldes - for så å kjøpe en ny når firekjerne er bedre må du jo bare det.. =) ellers ser den jo temmelig kvass ut! Angående vifte er jo papst vifter flotte 9550614[/snapback] Papst? Skal sjekke det ut. Grunnen til dual-core er altså at jeg skal i militæret i april 2008. Så jeg tror ikke dual-core rekker å bli fullstendi utdatert før jeg må dra uansett. Når jeg kommer tilbake i 2009 er planen å kjøpe en native quad-core. Men hva syns du om RAMen? Hadde det vært bedre å kjøpe to sticks med 2048MB RAM? Endret 22. september 2007 av Exploder Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Når jeg kommer tilbake i 2009 er planen å kjøpe en native dual-core. Regner med du mener native quad-core. "Nehalem" kommer på ny socket, så da vil bytte av hovedkort også være nødvendig, men du visste det kanskje. Ellers må det bli Yorkfield. Tips til PSU: https://prisguiden.no/product.php?productId=48089 Lenke til kommentar
Exploder Skrevet 22. september 2007 Forfatter Del Skrevet 22. september 2007 Når jeg kommer tilbake i 2009 er planen å kjøpe en native dual-core. Regner med du mener native quad-core. "Nehalem" kommer på ny socket, så da vil bytte av hovedkort også være nødvendig, men du visste det kanskje. Ellers må det bli Yorkfield. Tips til PSU: https://prisguiden.no/product.php?productId=48089 9550760[/snapback] Jup, mente quad-core. Tusen takk for linken, PSUen ser veldig bra ut. Skal gjøre litt mer research før jeg bestemmer meg. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Her Mitt forslag til 20k oppsett.. Veldig fint og bra oppsett Du kan jo se på det, og kanskje få litt inspirasjon Lenke til kommentar
Exploder Skrevet 22. september 2007 Forfatter Del Skrevet 22. september 2007 Her Mitt forslag til 20k oppsett.. Veldig fint og bra oppsett Du kan jo se på det, og kanskje få litt inspirasjon 9551108[/snapback] Veldig interessant, tusen takk. Men kan du fortelle meg hvorfor du har valgt delene du har valgt og hvorfor ditt oppsett er så ulikt mitt? Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Her Mitt forslag til 20k oppsett.. Veldig fint og bra oppsett Du kan jo se på det, og kanskje få litt inspirasjon 9551108[/snapback] Veldig interessant, tusen takk. Men kan du fortelle meg hvorfor du har valgt delene du har valgt og hvorfor ditt oppsett er så ulikt mitt? 9551122[/snapback] Okay, skal kommentere litt om hvert valg.. Gi meg 20min Lenke til kommentar
Mr_Motsatt Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Det mest utmerkende er at skjermkortet ikke er ultra men GTX, som er langt billigere og yter veldig bra. Ytelse/pris er ultra kortet ikke verdt det fordi hvis du har såpass mye penger kan du spare de og kjøpe det neste store når det er behov for det. Ikke ta Raptor for det de ikke yter noe særlig mer og bråker mye, jeg hadde istedet gått for en raid løsning, og med tanke på hvor raskt en harddisk reagerer idag ser jeg ikke grunn til å legge mye penger i det. 20k er mye å bruke på en pc idag og er egentlig forbeholdt entustiaster. Mer penger gir mer er standaren, jeg vet, men idag er markedet så stort at det ikke lønner seg. Forresten Ramguy: Det MSI x38 kortet du linker til er ikke i salg enda Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Kabinett: Antec P182 – Har fått strålende omtale for bra luftgjennomstrømming, også ser den jo veldig fint og stilrent ut Hovedkort: MSI X38 Diamond – Dette kortet har jo ikke kommet enda, men er nok verdt å vente på. Intel sitt nye X38 brikkesett skal jo, som alle topp brikkesett fra Intel være dønn stabilt, samt ta over ytelsestronen. Og overklokkings muligheter er det flust av. Har også støtte for 2x DDR2 minnebrikker, samt 4x DDR3 for fremtiden. Prosessor: Jeg ville ikke gått over til Quad prosessor før Penryn, derfor har jeg valgt frem den best ytende Dual Core prosessoren vi har på markedet i dag Minne: 2x 2048MB, fint for et 64bit system. Det er også 2x 2048 minnebrikker, for å unngå eventuelle problematikk som kan dukke opp ved bruk av 4-minneslotter. Dessuten har et Diamond hovedkort 2x DDR2 minneslotter. Helt greie minnebrikker også. 800MHz, gjennomsnittlig timings. Skjermkort: Ultra kort er veldig overpriset, mens 8800GTX gir fint ytelse, til en akseptabel pris. Lydkort: Dedikert lydkort har sine fordeler, generelt er de bedre enn de som er integrert på hovedkortet, samt gir det ofte støtte for spillmoduser som EAX osv, som gir en bedre lydopplevelse i spill og lignende. PSU: 600Watt burde da holde, MIST har jo blitt skrytt til himmels for sin strømforsyning, nå er den her i en ny versjon. Det burde da være bra. Harddisker: En ”liten” Raptor disk for operativsystem og to 250GB Caviar RAID Edition’s for et RAID0 oppsett. Raptor disken ”booster” jo opp start opp hastigheten en del, samt den generelle ytelsen. Mens 2x 250GB skal holde for all annen lagring. Operativsystemet: Windows Vista Ultimate 64bit.. Ikke stort å si om det DVD-Brenner: Fin DVD-brenner, S-ATA så du kan deaktivere all IDE i BIOS for raskere boot. Rask brenner Kjøling: 3x 120cm vifter, 1x 80cm. Er ledige brønner til det i kabinettet. Og en Noctua kjøler med vifte til prosessoren. Kanskje den beste kjøleren til LGA775. Lenke til kommentar
Mr_Motsatt Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Njaaa.. Jeg er ikke enig at man skal legge så mye penger i hovedkort fordi det implimenterer så mange teknologier, men man skal gå for de beste brikkesettene til enhver tid. X38? Selvklart, men ddr3 kompabilitet er ikke viktig idag, og det vil bli mindre viktig i fremtiden, og det har med at fremtiden bringer teknologier på alle fronter. Syns og det er en myte dette med at hovedkort er en stor del i en senere oppgradering for de billigste kortene er skamgode, og de i fremtiden vil ha samme karakter. Når du bytter ut så ta med hovedkortet, det er ikke akkurat som om en oppgradering er billig uansett. Ikke legg penger i ett kort fordi det er for fremtiden men for hva det lover idag. Og gå for en Corsair 620w. Mist er bra til vanlig men det er ikke det beste idag. Ellers er jeg ganske enig men Ramguy Lenke til kommentar
Exploder Skrevet 22. september 2007 Forfatter Del Skrevet 22. september 2007 Kabinett:Antec P182 – Har fått strålende omtale for bra luftgjennomstrømming, også ser den jo veldig fint og stilrent ut Hovedkort: MSI X38 Diamond – Dette kortet har jo ikke kommet enda, men er nok verdt å vente på. Intel sitt nye X38 brikkesett skal jo, som alle topp brikkesett fra Intel være dønn stabilt, samt ta over ytelsestronen. Og overklokkings muligheter er det flust av. Har også støtte for 2x DDR2 minnebrikker, samt 4x DDR3 for fremtiden. Prosessor: Jeg ville ikke gått over til Quad prosessor før Penryn, derfor har jeg valgt frem den best ytende Dual Core prosessoren vi har på markedet i dag Minne: 2x 2048MB, fint for et 64bit system. Det er også 2x 2048 minnebrikker, for å unngå eventuelle problematikk som kan dukke opp ved bruk av 4-minneslotter. Dessuten har et Diamond hovedkort 2x DDR2 minneslotter. Helt greie minnebrikker også. 800MHz, gjennomsnittlig timings. Skjermkort: Ultra kort er veldig overpriset, mens 8800GTX gir fint ytelse, til en akseptabel pris. Lydkort: Dedikert lydkort har sine fordeler, generelt er de bedre enn de som er integrert på hovedkortet, samt gir det ofte støtte for spillmoduser som EAX osv, som gir en bedre lydopplevelse i spill og lignende. PSU: 600Watt burde da holde, MIST har jo blitt skrytt til himmels for sin strømforsyning, nå er den her i en ny versjon. Det burde da være bra. Harddisker: En ”liten” Raptor disk for operativsystem og to 250GB Caviar RAID Edition’s for et RAID0 oppsett. Raptor disken ”booster” jo opp start opp hastigheten en del, samt den generelle ytelsen. Mens 2x 250GB skal holde for all annen lagring. Operativsystemet: Windows Vista Ultimate 64bit.. Ikke stort å si om det DVD-Brenner: Fin DVD-brenner, S-ATA så du kan deaktivere all IDE i BIOS for raskere boot. Rask brenner Kjøling: 3x 120cm vifter, 1x 80cm. Er ledige brønner til det i kabinettet. Og en Noctua kjøler med vifte til prosessoren. Kanskje den beste kjøleren til LGA775. 9551417[/snapback] Tusen takk. Det du sa om RAMen var interessant. Du sier at 4 RAM brikker kan by på problemer? Hvorfor? Burde jeg gå for 2 2048MB sticks istedet? Lenke til kommentar
Mr_Motsatt Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Gå for hva du vil men det er ett kjent fakta at 4x1 brikker er mer stabile enn 2x2. Hvorfor dette kan by på problemer lurer jeg på og. ? Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Tusen takk. Det du sa om RAMen var interessant. Du sier at 4 RAM brikker kan by på problemer? Hvorfor? Burde jeg gå for 2 2048MB sticks istedet? Hvor utbredt det er idag, og med dagens hovedkort vet jeg ikke. Men før i tiden var det sånn at når du benyttet deg av alle fire minneslottene, så endte det plutselig opp med at du ikke fikk startet opp PC-en i det hele tatt osv.. Lenke til kommentar
Mr_Motsatt Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Jeg vet.. Men siste gang jeg hørte om at HK ga problemer for ram var i 2005. Hovedkortene idag er såpass mye bedre. Det er ett dilemma fremdeles at hk prøver å være fremst i markedet med hva de tror vil være fremtiden. Alt vi vet fra data verdenen forteller oss at hk ikke er viktig, brikkesett er. Lenke til kommentar
Jochi Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Kan være at jeg sier feil nå, men 4gb ram er ok til Vista. Det er XP som det blir krøll i. 3gb er maks i XP, tror jeg . Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Jeg vet..Men siste gang jeg hørte om at HK ga problemer for ram var i 2005. Hovedkortene idag er såpass mye bedre. Det er ett dilemma fremdeles at hk prøver å være fremst i markedet med hva de tror vil være fremtiden. Alt vi vet fra data verdenen forteller oss at hk ikke er viktig, brikkesett er. 9551679[/snapback] Da er jo fremdeles et MSI X38 Diamond det beste valget? Det benytter jo Intel X38 brikkesett, inntil X48 eventuelt kommer er det best ytende og mest stabile brikkesettet. Problemet med andre X38 hovedkort er jo at de bare har DDR3 minneslotter, og DDR3 er jo alt for overpriset enda. Derfor er Diamond veldig fint, som har 2x DDR2 og 4x DDR3 Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Kan være at jeg sier feil nå, men 4gb ram er ok til Vista. Det er XP som det blir krøll i. 3gb er maks i XP, tror jeg . 9551705[/snapback] Det er maks ca 3GiB med RAM i et 32bit system. Vista Pro 64Bit og Vista 32Bit har støtte for opptil 8GiB eller noe sånt. Nå skal det ha vært noen små problemer med XP Pro 64bit, og jeg vil egentlig ikke anbefale det operativsystemet. Skal du ha 64bit, gå for Vista. Selv om jeg generelt anbefaler XP fremfor Vista, så er Vista bedre på 64bit Vista 32bit klarer heller ikke noe mer enn XP 32bit. Altså, 32bit = 3GiB.. 64bit = 8GiB. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 (endret) Kan være at jeg sier feil nå, men 4gb ram er ok til Vista. Det er XP som det blir krøll i. 3gb er maks i XP, tror jeg . 9551705[/snapback] XP 32bit = maks 3GB +/- Vista 32bit = maks 3GB +/- Dette er da praktisk... 32bit har maks 4GB teoretisk, men ettersom skjermkort, harddisk, prosessor osv.. tar opp litt av kaka, så sitter du igjen med ca 3-3,5GB. XP 64bit = MANGE GB (helt nøyaktig vet jeg ikke) Vista 64bit = 128GB Endret 22. september 2007 av andrull Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Kan være at jeg sier feil nå, men 4gb ram er ok til Vista. Det er XP som det blir krøll i. 3gb er maks i XP, tror jeg . 9551705[/snapback] XP 32bit = maks 3GB +/- Vista 32bit = maks 3GB +/- Dette er da praktisk... 32bit har maks 4GB teoretisk, men ettersom skjermkort, harddisk, prosessor osv.. tar opp litt av kaka, så sitter du igjen med ca 3-3,5GB. XP 64bit = MANGE GB (helt nøyaktig vet jeg ikke) Vista 64bit = 128GB 9551749[/snapback] Se der ja, noen som hadde litt mer peiling enn meg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå