Gå til innhold

Vurderer å kjøpe brukt objektiv

Anbefalte innlegg

Som emnetittelen sier, vurderer jeg å kjøpe brukt objektiv. Det jeg lurer på i den forbindelsen, er hva jeg skal se etter. F.eks. slitasje, produktfeil etc.

Jeg vurderer spesielt 70-200 f/4 eller f/2.8 L USM. IS spiller ikke så stor rolle.

Lurer også om noen har gode erfaringer med nevnte objektiver. Andre merker er ikke aktuelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her finner du litt om å kjøpe bruktutstyr, som jeg skrev dengang jeg var fotolærer ved SFHS: http://www.sogndal.fhs.no/pages/side_u.aspx?nr=141

Relevant utdrag:

"Sjekk at alle glass er ok, og at lukkelamellene ikke har oljeflekker eller tydelige tegn på slitasje. Se etter riper eller skader på alle bevegelige deler, både inni og utenpå kameraet. Slike riper kan tyde på at det er sand eller støv inne i kameraet, som sliter på delene. Se også etter tegn på dugg eller (i tilfelle gamle kameraer og linser) soppdannelser på glassene. Hør etter merkelige lyder og kjenn etter ujevnheter når du trekker frem kameraet, og når du fokuserer linsen(e). Sjekk at både en evt autofokus fungerer, og at den manuelle fokuseringen er jevn og ikke glir når du holder kameraet pekt nedover eller oppover. Spesielt såkalte skyvezoomer er ofte løse på denne måten. Test både høye og lave lukkertider og sjekk om de fungerer normalt eller henger litt igjen. Det siste er ofte et problem med eldre kameraer som har ligget stille for lenge. Sjekk også at filmluken henger godt og er tett og ikke slipper inn lys. Når du skal vurdere linser, så se etter hvordan de har blitt behandlet. Er det fingermerker på glassene, eller de er skitne på annen måte, er det et tegn på at linsen ikke er tatt vare på. Sjekk også at alle bevegelser glir jevnt og godt uten ujevn motstand eller ulyder. Be gjerne om å få teste linse og kamera sammen."

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt all min optikk brukt og har ikke hatt problemer med noe. Hvis du kjøper ting som er relativt nye, mindre enn ett år, er det små sjanser for at du får problmer og du har fotsatt mer enn 4 år med reklamsjonsrett. Verdien på produktet faller som en stein med en gang de tar det ut av butikken. Jeg sparte f.eks over 2000 på et Canon 17-55 f/2.8 som var en mnd gammel og nesten ikke brukt.

Ellers har jeg handlet mye brukt som høytalere, hjemmekino ++. Blitt en liten besettelse tror jeg selv om jeg har penger nok. Ser ingen grunn til å kjøpe nytt når nesten nytt er like bra og mange tusen billegere. Det største problemet er hvordan man betaler. Enten har jeg hentet og betalt på stedet, eller betalt på forskjudd. Mange gir deg i tillegg bytterett - du kan prøve det og er du ikke fornøyd kan du gjøre om handelen..... Det beste markedet for foto utstyr finner du på foto.no. Ligg unna finn.no der det finnes mye tyvgods og kjeltringer (tror nå jeg i hvertfall), selv om de fleste er hedelige :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...