Gå til innhold

Deres mening om nye komponenter til allround PC

Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge meg en ny PC siden den jeg har har stått uoppgradert siden 2002 en gang (om dere husker den tiden da Athlon 1800+ var teh shit)

Anyways:

Dette er komponentene jeg har valgt: (direkte link til handlevogn: https://prisguiden.no/vis_handlevog...aggon_id=33785)

CPU: Intel Core 2 Duo E6850

Kjøler: Scythe "Ninja" SCNJ-1000 (Kan jeg bruke denne uten vifte til valgt prosessor?)

HK: Asus P5K Premium/WiFi-AP

GFX: Asus GeForce 8800 GTS 320 MB

RAM: Kingston HyperX DDR2-800 2GB (2x1024MB) Low Latency NVidia SLI-Ready

PSU: Corsair VX450W

Case: Thermaltake Soprano DX Sort

Skjerm: Samsung SyncMaster 225BW

Disker: Western Digital Caviar SE16 500 GB (2X)

Sysdisk: Kom med forslag :)

Keyboard: Logitech OEM Ultra X

Det jeg vil høre fra dere, er om dere har noen sterke motforesetillinger til dette oppsettet. Minnebrikkene er nærmest valgt tilfeldig, så om dere har et bedre sett på lager til maksimalt en tusenlapp så er det bare å komme med forklarende innspill.

Om dere kommer med forslag til erstatninger av deler, så ha i baktankene at jeg må handle alt hos Amentio.

På forhånd takk :)

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jeg spørre hvorfor du valgte det hovedkortet?

Og jeg tror det fort kan bli varmt å kjøre den prosessoren med passiv kjøling (altså uten vifte), men er det noen kjøler som klarer det, så er det ninjaen ;) Bare sørg for god luftgjennomstrømning i kabinettet.

Jeg er på litt tynn is her, men ville nok valgt 226CW eller hva den heter som skjerm, altså oppgraderte versjonen av den du har. Med HDCP og litt ekstra stæsj, dersom det er ønskelig.

Ser du har valgt random RAM, ville nok heller gått for http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...1;c:102771;r:pg der er det CAS latency på 4, og ikke 5 ^^

Lenke til kommentar

Mixy:

Å velge hovedkort var det vanskligte og krevde en del leting og research.

Men etter en helhetsvurdering så kom jeg til at dette virket bra og stabilt, samt at det innehar en rekke porter og utvidelsesmuligheter mtp harddisker.

Det var også mye fint å lese om det på forumet her i en tråd som omhandler akkurat dette hovedkortet.

Om du har noen meninger eller erfaringer om det, så vil jeg gjerne høre på deg.

RAM-brikkene er herved erstattet. Jeg aner ikke hva CAS er, eller hvor mye den latency'en har å si, men jeg vet at tall på forsinkelser bør være lave :)

Skal ta en titt på den andre skjermen du nevnte.

Lenke til kommentar

Haha!

Du, Mixy.

Det er intet mindre enn 16 forskjellige Asus P5B*-kort.

Hvilket er det "beste" (aka det med flest ting på og evt mest komplette bundle eller whatever).

Premium-versjonen het "visa edition" i tillegg, betyr dette at det ikke er kompatibelt med andre, eller at det er spesielt tilpasset vista?

Fikk med meg at P5B var basert på P965 istedenfor P35.

Er det ikke slik at p35 er nyere, og i teorien burde vært bedre?

(Men pluss for at der var 8sata-porter til fordel for 6 hos p5k)

edit: litt research har avdekket at p35 har muligheter for 1333mhz fsb og ddr3.

dessuten går det rykter om at p35-kort lar seg overklokke mye lettere.

DDR3 spiller fuck all for meg i denne omgang, så det spiller ingen trille.

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

Har selv ett P5B-E PLUS som jeg er storfornøyd med. Og at P35 overklokker bedre, stiller jeg meg tvilende til. Jeg har selv hatt min oppe i FSB på 530 eller noe. Og det er langt ifra det du trenger før en E6850 stopper tipper jeg ;)

Vista Edition har vel noen tillegg som de andre kortene ikke har. Det fungerer fortsatt fint med andre operativsystemer, men man får ikke nytte av disse funksjonene. Mener å huske at dette er mulighet til å koble til en annen skjerm (liten skjerm for å skjekke BIOS instillinger etc), rett i hovedkortet eller noe.

Når jeg satt meg inn i hovedkort sist, så var værtfall P5B å anbefale ;) Veit ikke hvordan P5K ligger i forhold her jeg. Det får være ditt oppdrag.

Lenke til kommentar

Sånn, da har jeg vært på en rundtur på nettet og sjekket ting.

Skjermen "min" støtter faktisk HDCP, så da ser jeg faktisk ingen grunn til å overskride budsjettet med 500 kroner TIL :)

(http://www.hardware.no/tester/skjerm/fem_22-tommere/36215/5)

Jeg har også sammenliknet p5b og k, og kommet til at jeg ikke trenger noen liten ekstraskjerm for å sjekke biosinstillinger med :p

Jeg tror jeg blir fornøyd med p5k, men om det skulle vise seg at jeg gjør et dumt kjøp så skal jeg love å sende deg et "Du hadde rett!"-kort i posten :)

Tror faktisk listen nærmer seg final nå, så da er det bare å sette seg tilbake å vente på pengene fra lånekassen :)

Tusen takk for engasjementet ditt forresten. Jeg setter pris på det.

Lenke til kommentar

Har ikke peiling.

Det minner meg litt om "HD-ready", da alle tv'er måtte poengtere at de virket med hdtv.

Det er kanskje det samme her?

"Jada, denne minnebrikken fungerer sammen med SLI-oppsett. Trygt kjøp folkens!"

edit til mr motsatts edit:

Enig. Det blir nok striping på diskene. (Med backup av vitale til ekstern disk på daglig basis)

Raptor har jeg ikke vurdert engang, enkelt og greit fordi at alle sier at det ikke er verdt pengene lenger.

Finnes det noe spesielt blant sata-diskene som egner seg til osdisk?

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

Samsung ja, skal ta en titt på det.

Men trenger en liten disk til OS siden det kun blir OS på den, og at jeg vil kunne formattere den fra tid til annen uten et stort backupprosjekt :)

(Og jeg føler om jeg har en 500gb-disk med 30gb brukt, så blir det sløsing. En mulighet blir jo partisjonering, men vet ikke hvor gunstig det er til os-disk mtp ytelsen)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...