Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva koster mellomtung lappen?

mocka

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ingen maks ccm på mellomtung, bare maks 34hk.

nei, det lønner seg definitivt ikke å ta lett-lappen først.

pris, det kommer veldig ann på hva du har av erfaring, hvor du bor, hvor mye du kan og hvor lett du lærer, hvor du bor, hva du har av kurs fra tidligere osv osv...

hvor gammel er du?

Lenke til kommentar

Det er ikke noe som heter mellomtung lappen, du tar lappen på tung mc men får kun kjøre mellomtung registrert mc til du er 20 år hvis du tok lappen når du var 18. Jeg ble ferdig for to uker siden og betalte 14000 tilsammen for alt. Nei, det vil ikke lønne seg å ta lett lappen først, så lenge du er gammel nok til å ta tung lappen da.

Det er ikke antall ccm grensa går på men antall hk eller hk per kg. Du kan kjøre en mc med maks 34 hk eller med maks 0,16 kW pr hk.

Endret av NoEvo
Lenke til kommentar

kjøretime fra 600-750kr kommer annpå, her i stavanger ligger valget mellom dette, og det går i dobletimer heleveien som betyr 1time og 20 min kjøring.

Har du TGK fra før av?

Teorikurs 12 timer 1500kr

sikkershetskurs bane 4000kr

sikkerhetskurs vei 4000kr

Førerprøve 1500kr sykkeleie

Baneavgift Revebanen 450kr

Teoriprøve 335kr

Førerprøve 665kr

Førerkort 200kr

Bilde

Bok

Verneustyr:

Hjelm

Jakke

Bukse

Sko som dekker anklene

hansker

dette var fra Skagen i STavanger som er billigst

dette er fra Gerds i stavanger

Kjøretimer (45 min) kr 650,-

Teorikurs og 1 tentamen eks. bøker Kr 1.000,-

Sikkerhetskurs på vei kr 4.800,-

Sikkerhetskurs på bane (inkl. baneleie) kr 4.500.-

Leie av motorsykkel til førerprøve kr 1.800,-

Teoritentamen (fra prøve nr. 2) kr 100,-

her har dem valgt å ta 50kr mer for 45 min, effektive 35-40 minutter, som vil si med dobbelt time 100kr mer.

Teorikurset består her av 2 kvelder og ikke 3 som på skagen derfor en reduksjon på 500kr.

Her har dem tatt seg til rette å øke sikkerhetskurset 800kr på vei og 50krmer på bane, da 450kr består av baneavgift som er inkludert i prisen her men ikke inkludert hos skagen. Her har dem valgt av en eller annen grunn 300kr extra for leie av sykkel.

Det er helt for jævlig å betale slike summer. For meg er det slik skal jeg betale sikkerhetskurs for jeg råd til kjøreskole 1 dag på en hel måned, hvis jeg jobber veldig mye, da kan jeg sette av penger til husleie, strøm, internett, mat, så må jeg leve økonomisk å betale 4000-5000kr til det slikt sikkerhetskurs.

Kjøreskole derimot håver inn fra 3-4 stykker på en dag så det blir vel opp mot 20000. Men så skal det sies alle kjøreskoler er sånn, noen litt rimeligere enn andre. På lett sykkel lappen så slipper du sikkerhetskursene har jeg forstått, vel de store utgiftene.

eorikurs 12 timer Kr. 1 500,-

Kjøretime 45 min. ” 600,-

Veil. time trinn 2 ” 600,-

Veil. time trinn 3 ” 600,-

Sikkerhetskurs veg trinn 4 ” 2 500,-

Førerprøve (leie av sykkel) ” 1 500,-

Gebyr:

Teoriprøve Trafikkstasjonen Kr. 335,-

Førerprøve Trafikkstasjonen ” 665,-

Førerkort ” 200,-

Bilde ” 65,-

Kjør så mye du kan før du setter foten inn døra på kjøreskolen, i tilleg til du har lest ut boka og tatt teorieksamen på mc 335kr, det kan du gjøre hva tid du vill akkurat på samme måte som du kan logge deg inn på www.teoritentamen.no og betale 30kr for 24 timer, så kan du øve deg.

Like viktig er det å bli flink på avsperret område. det vil si kjeglekjøring, bremstetesting mye sånnt. Noe jeg gjorde lite av og jeg merker jeg har svidd av en del penger pga slikt.

http://www.youtube.com/watch?v=S4GDsehURZc

http://www.youtube.com/watch?v=W1ByZ4Z4_fY...related&search=

Lenke til kommentar
Har du TGK fra før av?

Tusen takk for et godt svar! Ja jeg har Trafikalt Grunnkurs fra før av.

Så jeg tror jeg går for tung sykkel når jeg blir 18 istedenfor å ta lett nå. :D

9555461[/snapback]

mhm, tok samme avgjørelse sjøl for noen uker siden.

Lenke til kommentar
En kamerat av meg holder på med mellomtung nå. Han betaler ca 10k.

9556584[/snapback]

tror jeg ikke noe på.

Selv om du ikke tar lett nå. Så betyr ikke det at du ikke får kjørt motorsykkel, liker den tanken. Øvekjøring kommer jo litt på sinn plass. Dessuten så er det for sent å begynne nå når sesongen er slutt og starter om et halvt år. lett mc på en liten sommer? no point. Bra valg, fyen faen noen forsikringer er uutholdige.

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar
tror jeg ikke noe på.

9564914[/snapback]

Hvorfor ikke? Regna litt på hvor mye det ville koste her hvor jeg bor, og det kom på ca 11-12k, om man greier seg med et gjennomsnittelig antall kjøretimer. :)

Så det er ikke så altfor dyrt, det er vesentlig dyrere å kjøpe og forsikre en motorsykkel!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...