Gå til innhold

oppgradering av ram.trenger hjelp:)

pimpy

Anbefalte innlegg

Heisann....

Takk for tiidligere hjelp om skjerkortet mitt.d ordnet seg veldig bra:)

Nå har jeg planer om å skifte ut minnebrikkene mine.tror ikke alt stemmer overens der.

Det jeg har nå er litt merkelig blandig.tilsammen 2gbram.minnebrikkene er som følger:

2xcorsair vs512mb400

1xapacer 512mb unb pc3200 cl3

1x revoltec 512mb

Det jeg lurer på hva står de forskjellige betegnelsene for..som f.eks:hva betyr cl3?

hva er pc3200?

og hva skal jeg kjøpe til min pc som fungerer veldig bra og ikke er så dyrt.tenkte å skifte ut alle.

Vil ha 4 gb ram totalt.men jeg vet ikke hva slags typr jeg skal kjøpe siden det er så mange...pc4200,pc5300,pc5400...osv.jeg har ikke aning hva som er forskjellen på de.

Har en AMD Athlon 64 3200+ prossesor.

Er ikke sikker på hva slags hovedkort jeg har men jeg kjøpte nytt for ett års tid siden.

Noen som kan hjelpe meg?smile.gif

Takk på forhand

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aner ikke hva alle de forskjellige betegnelsene står for, men jeg lurer på om PC3200 har noe med farten på minnet å gjøre. Hvis ikke jeg tar helt feil så er PC3200 400 MHz. Men jeg er ikke sikker

Angående ny ram.. Hvis du er villig til å bruke litt penger, så er disse ganske bra: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=78534

Har de selv, og er veldig fornøyd. Når du ikke oppgir hva slags HK du har, vet jeg ikke om minnebrikkene passer though.

Hvis du har tenkt til å bruke PC-en til spill burde du kanskje investere i ny CPU også.. Det er ikke så veldig dyrt for en dual eller quad-core om dagen. Men på en annen side må du da også ha nytt HK, og da går det fort mer penger enn planlagt :whistle:

PS: Husk også på at dersom du skal utnytte alle 4 GB med ram må du har 64-bit OS.

Lenke til kommentar

OS = Operativsystem (som windows eller linux eller Mac OSX)

unb = unbuffered RAM. Normalt å ha i vanlige system. buffered RAM brukes mest i spesielle serversystemer

CL3 = CAS latency 3. Dette er en (av flere) timing hastighet på RAMen. CAS er som regel det viktigste tallet foruten ren frekvens å se på, men ingen av timing tallene er så fryktelig viktig i grunn, så en nybegynner som deg bør mest konsentere seg om å ha riktig frekvens på RAMen. Lavere CAS tall er bedre, det samme gjelder de andre timing tallene som du kan se i RAM spesifikasjoner.

PC3200 er en alternativ måte å oppgi (maks) frekvenshastigheten på brikken. Om du deler tallet på 8: 3200/8=400. så får du den effektive frekvensen. Halvparten av dette igjen (200) er da FBS bussen den vil passe for på et intel system f.eks.

Fra informasjonen du har gitt er jeg 99% sikker på at du trenger PC3200 (eller bedre) DDR2 RAM. Dette er hvis du ikke overklokker vel og merke.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

hmm.. Jeg ville nok valgt litt annerledes. For det første liker jeg Intel best, men det er kanskje bare litt fan-boy fakter. Jeg mener å ha hørt at Intel sine CPUer yter bedre though :hmm: E6850 og Q6600 er rimelig billige nå etter priskuttet.

2x2 GB RAM er vel også en smule bedre enn 4x1GB? :whistle:

Husk også for all del på det med 64-bit OS.. er vel 3,2 GB elns som blir utnyttet hvis man har 32-bit.

Jeg kjøpte ny PC for et par uker siden btw. Er veldig fornøyd med den. Kjører World in conflict, BioShock osv. med alle innstillinger på max. Bare for å komme med noen andre forslag enn linken din..

PC-en min består av Asus P5K HK, Q6600, 4 GB ram(samme som jeg linka til tidligere), 8800GTS 640mb, 500 GB samsung HDD og Vista 64-bit.

Som sagt er jeg veldig fornøyd.

VIKTIG! La merke til noe med det hovedkortet i linken din! Det har bare plass til 2 ram brikker.. Så du får ikke plass til 4x1 GB slik du har planer om.

Endret av mr_tambourine_man
Lenke til kommentar
okei.hjertlig takk for hjelpen.har bestemmt meg for å oppgradere til bedre cpu.:)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=323910 er linken til det jeg har tenkt å kjøpe.+pluss 2gb ram i tilleg av samme merke.

Hørest d bra ut?:)

9550590[/snapback]

Skulle tro det ble billigere å kjøpe ei slik ferdig pakke, men plukker man selv de komponentene som er angitt, så sparer man faktisk kr.16 :)

(CPU kr.1425 - HK kr.535 - RAM kr.519 = kr.2479)

fy-fy Komplett :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...