Snooz Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 (endret) Halloen folkens, ny registrert bruker her, selv om jeg alltid har brukt hw.no flittig Så strøk jeg faktisk på "mennesketesten" ved registrering også (dropp denne delen om gamle maskina om du har dårlig tid ) Har en skraphaug av en AMD athlon xp 2500+, 2.0ghz (mulig jeg klokket den litt opp vha en kompis) 1 gig ram, radeon 9500 pro skjermkort. Alt fra ca 2004 (fikk litt sjokk da jeg såg kvitteringen på hvor gammel maskinen er). En liten morro historie er at maskina ble levert på døren av postmannen som klarte å miste store deler av komponentene over rekkverket på trappa mi. Forresten jeg har 40 gig harddisk og har klart meg med det siden 2004! Nettopp kjøpt en ekstern hd for å redde ut data før mannen med ljåen kommer. Men men, maskina har "begynt" å gi tegn på alderdom, er full av støv, bråker sinnsykt og i det siste har den også gitt en ny lyd som høres ut som om den hinter om mangel på luft/kvelning (seriøst!) Under indeksering av filer, som bråker som et hælvete, kan den faktisk stoppe opp og lage "krzzrt, kzzzrt, kzzrt" lyder som om den seriøst har fått nok. Dakar liten. SÅ her begynner kravene, ny leilighet krever ny pc med mindre bråk/susing/piping: Hva skal maskinen brukes til? 1)Litt gaming, har tenkt å spille hl2,bf2,fear altså litt halvferske spill, men tenker å ligge ca på 80-90% av cutting edge teknologi her, ikke noe übermaskin, men noe som drar spillene ok, trenger ikke maxxxe grafikken på splitter nye spill. (Jeg spilte faktisk bf2 lenge på skraphaugen jeg har nå, altså er jeg lite perfeksjonist så lenge jeg har det morro) (punkt 2 kan nedprioriteres da eksternt lydkort er et smart alternativ) 2.) Den skal også brukes til gitarspilling, keyboard med tilhørende redigering i f.eks cubase, cake walk o.l. Altså her bør ikke maskinen bråke som et tørkeri og et brukbart lydkort bør kanskje vurderes, fungerer gaming-lydkort like greit? (har også et soundblaster live kort med en fantastisk front til kabinettet jeg fremdeles vil beholde her kan jeg plugge inn jack'er, headsett, spdif (hva nå det er), phono etc, dette vil jeg også beholde, men trenger vel et nytt et til skikkelig musikksaker. 3.) Sist men ikke minst vil jeg ha muligheten til å plugge på sony 40"'ern min til filmer, men dette krever vel ikke "magi" nå fortiden. Prisantydning tja rundt 10k? (med eller uten monitor er jeg usikker på) Har rett og slett ikke fulgt særlig med på prisutviklingen på PC-er nå for tiden, men det virker mye billigere nå fortiden. Skal maskinen overklokkes? Ikke om nødvendig, er ingen datamann, har kompiser som fikser fancy ting til meg, men de har blitt voksne og følger ikke helt med på utviklingen Fortrinnsvis AMD eller Intel-basert? Har AMD, prøver gjerne Intel denne gangen. Har jobb nå Er det deler du vet du ikke trenger? F.eks. skjerm, tastatur etc Trenger en ca 20" flatskjerm for mer stuevennlig design. Trenger da en som takler litt spilling og ikke koster skjorta får man en ok for ca 3000? Trenger en bra (helst logitech) gamingmus (har en gammal ifeel mouseman som sitter som støpt i hånda, selv om han nå drar litt mot venstre uten grunn) Elsker tommelknappen, men er åpen for forslag. Tenker å bruke omigjen kabinett om mulig et svart Dell-kabinett, ser veldig standard ut, kan sikkert finne ut mer om nødvendig, men hvis nye komponenter trenger mye plass så kjører vi på med et PENT kabinett også. Trenger også Vista/xp om dette kan prutes inn på forskjellige nettsider. Kommentarer til slutt: Jeg selv har latterlig liten peiling på pc-innmat, venner av meg setter nok PC-en i sammen for meg. Ønsker GOD kjøling på PC-en, men ikke vannkjøling, store vifter er greit om man med speedfan kan kjøre de ned på ok-støynivå og likevel få god kjøling. Ønsker helst litt komplette maskiner som svar fordi jeg har null peil på å vurdere f.eks et hovedkort mot et annet, samt at jeg ikke aner hva som er kompatibelt med hva. Setter stor pris på svar med litt enkel forklaring. mvh Snooz Endret 24. september 2007 av Snooz Lenke til kommentar
Mr_Motsatt Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Kanskje Denne.? Lydkort er en vitenskap i seg selv og man må vurdere hva stereoanlegg man har opp mot lydkortet, eller om man har/går for monitor høytalere. Procom.no er en butikk med folk som har peiling på lyd. Lenke til kommentar
Snooz Skrevet 22. september 2007 Forfatter Del Skrevet 22. september 2007 (endret) Jeg tenker mest på opptakskvalitet ved lydinnspilling egentlig, er ikke så viktig at det er fantastisk lyd ,bare det ikke er støy/knitring når jeg tar opp... noe jeg har nå. Jeg har jo et creative surroundanlegg til noen få hundrelapper, det sier vel litt om min "kvalitetsbevissthet" Takk for forslag Endret 22. september 2007 av Snooz Lenke til kommentar
Mr_Motsatt Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Jeg tenker mest på opptakskvalitet ved lydinnspilling egentlig, er ikke så viktig at det er fantastisk lyd ,bare det ikke er støy/knitring når jeg tar opp 9551942[/snapback] Det er jo alt lydopptak dreier seg om. Jeg leter selv etter ett bra forum hvor lydopptak taes alvorlig, for AVforum er ikke akkuraqt hva jeg leter etter. Lenke til kommentar
Snooz Skrevet 23. september 2007 Forfatter Del Skrevet 23. september 2007 Muligheten her er vel også å kanskje ta et eksternt lydkort senere, så har jeg fleksibiliteten der også til å bruke det andre steder. Lenke til kommentar
Windkin Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Du kan jo sjekke ut line6 sine toneport lydkort, disse er spesielt beregnet på innspilling med gitar/bass. her får du med haugevis av gitareffekter i pakken, det hele kommer på en ganske rimelig pris. gå til Procom for mer info. gå på lydkort -> USB i menyen så finner du det du trenger av info der. evt se på noen av de andre lydkorta de har der. jeg vil ihvertfall anbefale deg å kjøpe et eksternt lydkort. Uansett sørg ihvertfall for at du kjøper et lydkort med ASIO 2.0 støtte. Det er drivere som er beregnet innspilling som gir lav latency (forsinkelse). Da slipper du den "knitringen" som du nevnte. beklager at dette kanskje ble litt rotete, men har litt dårlig tid... Lenke til kommentar
Snooz Skrevet 24. september 2007 Forfatter Del Skrevet 24. september 2007 Takk for svar Bruker noe asio-greier nå også, men makan så forvirra jeg er av alle drivere og programmer, problemet mitt er at tunge programmer kan totalt drepe øyeblikkets kreativitet når jeg må klikke og surre for å få ting til...egentlig kan vi nedprioritere litt lydkortdelen, det viktigste først er å få en sammensatt maskin til min bruk og så får jeg gå for eksternt lydkort i etterkant. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå