Lars! Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 I dag har eg fundert litt over kor tid fullformat vert standard på dei litt dyrare modellane, til dømes D200. No har jo Nikon òg kome med eit fullformatskamera, så det kan vel ikkje være så alt for lenge igjen? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Jeg tror ikke det kommer til å bli standard på budsjettkameraer i fremtiden. Det har alltid vært forskjellige formater, og bransjen har ingen problemer med å leve med det. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Har sikkert noe å gjøre med at fullformat er vanskeligere å ta bilder med siden det er mindre tilgivende om du exsponerer, fokuserer feil osv. fullformat har mindre dybdeskarphet så fokus må sitte spot on. Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Dessuten er det vel kanskje et ønske fra kameraprodusentenes side å ha et mer markert skille mellom amatør/proff? Lenke til kommentar
Lars! Skrevet 22. september 2007 Forfatter Del Skrevet 22. september 2007 Det eg kanskje heller meiner er kor tid det går ann å få bra fullformatskamera til ikkje meir enn til dømes 15 lappar. Er det ein utvikling som er realistisk innenfor kanskje 2-3 år? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Det eg kanskje heller meiner er kor tid det går ann å få bra fullformatskamera til ikkje meir enn til dømes 15 lappar. Er det ein utvikling som er realistisk innenfor kanskje 2-3 år? 9549509[/snapback] Det håper jeg da. I dag kan man få 5D til 20 lapper, så hvorfor skulle det ikke komme en modell til 15 lapper innen rimelig tid? Lenke til kommentar
Napoleon XIV Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 I dag har eg fundert litt over kor tid fullformat vert standard på dei litt dyrare modellane, til dømes D200. No har jo Nikon òg kome med eit fullformatskamera, så det kan vel ikkje være så alt for lenge igjen? 9549178[/snapback] Jeg tror disse FF kameraene vill bli brukt for det meste av proffer og i studio. F.eks Nikon D3; huset alene veier mer enn 1,2 kg uten batteri. Tyngden gjør at man ikke akkurat lett bærer dette rundt halsen når man går rundt som en slags turist.... Jeg tror folk flest vil ha lette kameraer som samtidig gir fleksibilitet og eventuelt fine/gode bilder- aps-c formatet og særlig 4/3 standarden gir vel de fleste av oss amatører akkurat dette. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Mange av oss er uforbederlige masochister når det kommer til kamerautstyr. Selv så bar jeg rundt på 2 kg messing og glass som en slags turist i mange år. Fjørvekteren 20D som jeg bærer rundt på i dag kan gjerne bli tyngre for meg, så lenge kvaltieten blir bedre enn det jeg får nå. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Har sikkert noe å gjøre med at fullformat er vanskeligere å ta bilder med siden det er mindre tilgivende om du exsponerer, fokuserer feil osv. fullformat har mindre dybdeskarphet så fokus må sitte spot on. 9549409[/snapback] Er ikke fullformat med typisk store pixler mer tilgivende ovenfor feileksponering enn andre formater? -k Lenke til kommentar
zorry Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 ...Jeg tror folk flest vil ha lette kameraer som samtidig gir fleksibilitet og eventuelt fine/gode bilder- aps-c formatet og særlig 4/3 standarden gir vel de fleste av oss amatører akkurat dette. 9549889[/snapback] Du har brukt et FF kamera med en god søker og et skikkelig lyssterkt objektiv montert går jeg utfra? Hvis ikke kan jeg fortelle at det for noen av oss er ganske så vanedannende. Aps-c og i særdeleshet 4/3 er bare bleke etterlikninger. Selvfølgelig kan man slumpe til å få noen greie bilder med dem, men opplevelsen idet man fotograferer blir aldeles aldri den samme. "Lett å bære med seg" liksom! Huff og fy! Hvor har det blitt av den staute nordmann som grov opp tomta, murte opp en grunnmur og bygde sitt eget hus oppå der? Olympus, som tidligere stod for gode søkere og gromme kameraer, hvor langt har de dog falt fra kvalitetens tinde! Frels oss Canon! Dere eneste som tilbyr FF-dslr som godtfolk kan unne seg uten at barna må gå uten mat mens man sparer seg frem mot pensjonsalderenen. Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Måten selve bildebrikkene fabrikkeres på legger økonomiske begrensninger på hvor billig FF-hus kan bli. At det fortsatt kan bli billigere med høyere produksjon skal en ikke se bort fra, men prisene vil ikke rase med samme fart de har gjort så langt. Hvilke mangler hadde forresten en D300 med FF-brikke hatt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå