Gå til innhold

"Fluffy" i parken

Napoleon XIV

Anbefalte innlegg

Jeg tok noen bilder i parken i dag og hadde med meg en fotomodell: Fluffy som bærer sitt navn med stolthet...))

Dette bildet i seg selv er ikke så "interessant"; men jeg legger det ut for å skryte av både kamera og objektivet ;o)

Det er tatt med Pentax K10D "handholdt". Kameraet blir veldig fremtungt; FA* 200 f/2,8 -objektivet veier ca 800g og jeg ser gjennom linsa at jeg nok er skjelven. Men den innebygde antishaken redder meg heldigvis ..

Dette er JPG rett ut av kamera; som K10D har blitt kritisert for

ISO 100, 1/250 sec f/ 2,8

Gir en veldig kort dybdeskarphet og flott bokeh

post-69577-1190465491_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo dette er en hund jeg passer av og til; ei lita leken tispe.

Det er mye selskap i en sånn skapning og hun har absolutt en egen personlighet.

Det er vel igrunn veldig lett å glede seg over disse trofaste og takknemlige skapninger; denne hunden, Fluffy, har hvertfall veldig "enkle gleder" i livet.

Men når alt dette er sagt; jeg er glad jeg ikke har hund selv. Det holder i massevis å være barnevakt i ny og ne. ..

Jo denne linsa skal jeg også forsøke på "menneske-portrett etterhvert". Og da forsøke, eksperimentere, med å øke dybdeskarpheten litt...

Jeg har kun hadd objektivet i et par dager nå...

;o)

Lenke til kommentar

Syns det er utrolig flotte farger på dette bildet. Ikke bare på hunden, men også i bakrunnen :)

Veldig skarpt der det skal være skarpt. Og må si meg litt uenig i PM, for er ikke helt enig i at bildet trenger større dybdeskarphet. Det fungerer fint slik det er :) Blir ikke for rotete.

Lenke til kommentar
Skarp d litt opp! Da kan d bli veldig bra

9550382[/snapback]

Jo takk for innspill, men jeg syns bildet er skarpt nok som et er. Det som er i fokus hvertfall; omtrent fra bak øret og videre bakover blir det mer og mer uskarpt. Dette nettopp pga den særdeles korte dybdeskarpheten FA* 200mm objektivet gir med blenderen vid åpen.

Jeg syns dette bildet viser noe av potensialet til dette objektivet.

;o)

Lenke til kommentar
Da er vi enige PM :)

Glemte forresten å nevne at det var synd at hunden har så mye hår som er bustet oppover. Ser ut som om det ligger noen kraftige øyne bak der, som kunne gjort seg godt i ett portrett.

9550510[/snapback]

Ja fargene i bakgrunn er fra trær, busker og blomster pluss litt blå himmel mellom disse. Dybdeskarpheten eller rettere sagt mangel på den gjør at kun hunden bokstavelig talt er i fokus- dvs at dette bildet tatt med et kompaktkamera ville bakgrunnen antagelig blitt langt mer forstyrrende.

Snakk om hundeøyne: Sveisen på hunden er karakteristisk for hundrasen. Og jeg skulle nok forsøkt å få "øyekontakt" med henne der hun satt. Men det blir å huske på til neste gang, forhåpentligvis...

(Eieren ville ha dette å få printet i A4 str.)

Lenke til kommentar
Jeg uttalte meg nok litt klønete i min post. Jeg mente at som hundebilde bør det ha litt mer dybdeskarphet, men som portrett av en hund er det ok slik det er nå.

9550458[/snapback]

Joda jeg skjønte utmerket hva du mente og syns ikke det var "klønete" i det hele tatt. Jeg forsøkte også noen "actionbilder" med mer dybdeskarphet.. men jeg var ikke rask nok.. det var en 2-3 hunder som løp rundt meg i vill lek...))

Øvelse øvelse øvelse.....

;o)

Lenke til kommentar
Jo takk for innspill, men jeg syns bildet er skarpt nok som et er. Det som er i fokus hvertfall; omtrent fra bak øret og videre bakover blir det mer og mer uskarpt. Dette nettopp pga den særdeles korte dybdeskarpheten FA* 200mm objektivet gir med blenderen vid åpen.

Jeg syns dette bildet viser noe av potensialet til dette objektivet.

;o)

9550704[/snapback]

Trivelig bilde, fint i fargene også, og jeg synes det er skarpt til at du ikke har brukt stativ da, må være bra å ha IS på objektivene? (Hekter på et spørsmål: Noen snakker om "sharpen" i flere temaer her, kunne tenkt meg å få en rask "innføring" i det. Har Photoshop 7.0, men synes ikke det skjer mye når du bare trykker på Sharpen der?)

RandiA

Lenke til kommentar

Trivelig bilde, fint i fargene også, og jeg synes det er skarpt til at du ikke har brukt stativ da, må være bra å ha IS på objektivene? (Hekter på et spørsmål: Noen snakker om "sharpen" i flere temaer her, kunne tenkt meg å få en rask "innføring" i det. Har Photoshop 7.0, men synes ikke det skjer mye når du bare trykker på Sharpen der?)

RandiA

9550775[/snapback]

Ja jeg har ikke IS objektiver og trenger de ikke heller; fordi det er innebygd antishake i selve kamerahuset og det er absolutt en stor fordel.

Når det gjelder den skarpheten vi snakker om her så er det hvor skarpt objektivet er i stand til å gjengi / tegne de fineste detaljene i det vi fotograferer. Se f.eks fine detaljer; her hårtuster som vises over hodet på hunden de står i kontrast til bakgrunnen.

Dette viser at objektivet og kamera er i stand til å tegne skarpt.

"Sharpen" er et slags filter som helst gjør de "fine" kortrastene større i bildet; men det er lett å overdrive. Men brukt med måte kan det vel også bære "bildeoptimering"..))

En kort og forenklet forklaring:

Tenk på det digitale bildet som en slags visuell "spikermatte", hvor hver pixsel er representert som en "spiker" bildet; hvor bildet fremkommer ved at det er ulik "høyde" på spikerne.

Om man gjør dette skarpere blir de "høyeste" spikerne som står inntil en "lav" enda høyere... Dette gir bildet mer kontrast og tilfører også mer skarphet.

Her har jeg gjort dette med et røntgenbilde tatt for flere år siden av en arterieklemme hvor de to halvdelene i bildet også har blitt invertert for illustrasjonens skyld. Bildet er "oppskarpet" ekstra mye ….og jeg legger det inn her

Men vi er langt utenfor de tema som egentlig denne siden skal handle om….)))

Ta dette opp på tema siden om "digital speilrefleks" eller på den om bilde-software...

post-69577-1190569725_thumb.jpg

post-69577-1190569752_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...