Gå til innhold

Abit IN9 32X-MAX : SATA & RAID5 problemer

fluke2k

Anbefalte innlegg

Hei!

Sliter skikkelig med mitt nye hovedkort nå. Hadde DFI Venus før og der kjørte jeg fire disker i RAID5 på nforce kontrolleren, og to vanlige disker (deriblant OS disken) på SIL kontrolleren. Dette funka fett, helt til AMD cpu'en min tryna. Fant ikke noe 939 hovedkort noe sted så jeg tenkte jeg skulle oppgradere til Intel. Kjøpte så en Q6600 og Abit IN9 32X-MAX pluss 2GB DDR2 ram. Resten hadde jeg jo fra før.

Dette kortet har 6stk sata kontakter på nforce kontrolleren. Den har ytligere to stk eSATA kontakter på panelet som styres av en SIL kontroller. (disse er for ekstern bruk) Så til problemet mitt...

Jeg vil bruke fire av de totalt seks SATA kontaktene til RAID5 og de to andre til bla. OS disken min som jeg skal boote på. Jeg sat da opp OS disken i SATA1 og den andre "lagrings disken" i SATA2. De fire andre diskene som er konfigurert med RAID5 fra før satt jeg i SATA3,4,5 og 6. Så i BIOS gikk jeg inn og satte RAID Function til Enabled under "integradet peripherals->onchip IDE/RAID function->raid configuration" SATA1 og 2 til disabled, SATA3,4,5 og 6 til enabled.

Jeg trodde da at SATA1 og 2 ville bli behandlet som vanlige SATA disker, men neida. Den slår faktisk AV kontakten. Mitt RAID5 dukker opp i mediashield helt OK, men jeg vil jo også ha de to andre diskene mine til å fungere.

Hvis jeg sette alle SATA kontaktene som enable under RAID menyen, så dukker de to diskene mine opp i mediashield som ledige disker.

Er IN9 kortet virkelig så dårlig at du bare kan ha enten eller, men ikke begge deler??

Enten alle vanlige SATA disker, eller alle RAID. Det kan vel ikke være mulig?

Jeg har flasha med nyeste bios (v1.3). Hovedkortet er revisjon 1.0

Har noen andre hatt samme problem? Er det håp i det hele tatt? Jeg kan ikke skjønne hva jeg gjør galt... FRUSTRERT!:-(

Endret av fluke2k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...