just_me Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 jeg ble spurt om ta bilder i en bursdag på en firehjuling's bane. jeg har da fått beskjed om og finne ut hva jeg skal ha. men jeg har ingen anelse om hva jeg kan ta. Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Vanskelig å si, kommer jo an på hvordan forhold du har til de som spurte, kjenner du de bør du vel ikke være så veldig "dyr". Hvis du ikke kjenner de og legger deg for høyt kan det jo tenkes de dropper det. Og det høres jo mer ut som "hverdagsbilder" du skal ta, uten krav til alt for mye jobb og etterarbeid. Sorry for å ikke komme med noe mer konkret. Lenke til kommentar
Fanta4free Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 lenge skal de være på banen da? og skal du bare ta bilder og sende de me de liksom?? sende de via mail eller fremkale de og hele pakka?? Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 350-450 kroner? Lenke til kommentar
dynamic Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Jeg tror du må tenke ut i fra hva du tror du kan levere. Hvis du ikke har altfor god erfaring, bør du ikke ta så høy pris. Hva med å gjøre oppdraget gratis? For å få mer erfaring og skaffe "kontakter". Lenke til kommentar
just_me Skrevet 22. september 2007 Forfatter Del Skrevet 22. september 2007 jeg ba han om og bestemme, fikk 400,- Lenke til kommentar
christofferv Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Når du tar bilder for aviser, blader etc, så er minsteprisen i mellom 1000kr og 1500kr (uten jobb i bladet osb). Tar du bryllups bilder så er prisen litt varierende, så i underkant av 1000 kr ville eg sagt var ein rimelig pris på bursdagsbilder. Men grattulerer med 400 nye kroner! Lenke til kommentar
just_me Skrevet 22. september 2007 Forfatter Del Skrevet 22. september 2007 hva er svarte og hvite penger innenfor dette? (etter loven?) Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 hva er svarte og hvite penger innenfor dette? (etter loven?) 9550586[/snapback] Du kan tjene en god del penger på din hobby før du må betale skatt. Tror det er 50.000kr. Synes du har fått et greit beløp med tanke på at du ikke på noen måte er etablert. Dette er jo din første betalte jobb. Lenke til kommentar
just_me Skrevet 22. september 2007 Forfatter Del Skrevet 22. september 2007 hva er svarte og hvite penger innenfor dette? (etter loven?) 9550586[/snapback] Du kan tjene en god del penger på din hobby før du må betale skatt. Tror det er 50.000kr. Synes du har fått et greit beløp med tanke på at du ikke på noen måte er etablert. Dette er jo din første betalte jobb. 9550644[/snapback] 50k skatte fritt på hobby? uten om vanlig lønn? ekke farlig da Lenke til kommentar
Fanta4free Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 så vær gang jeg jobber svart kan jeg bare si at det er hobbyen min så går det vis de kommer og spør ?? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 så vær gang jeg jobber svart kan jeg bare si at det er hobbyen min så går det vis de kommer og spør ?? 9550755[/snapback] Tror nok ikke futen vil diskutere hvorvidt takttekking er en hobby eller ikke. Mange musikere er "proffe" uten å betale skatt, fordi de åpenbart klarer seg med mindre enn en sosialklient få i året. Lenke til kommentar
halvspenn Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Du kan tjene en god del penger på din hobby før du må betale skatt. Tror det er 50.000kr. Det finnes ingen hobby grense. Denne 50.000-kronersgrensen blander du nok med grensen for om du som foretak er momspliktig eller ikke. Et enkeltmannsforetak må betale skatt også dersom omsetningen er under 50.000, men slipper å trekke moms. Som hobby kan du dog i teorien tjene ubegrenset, men definisjonen av hobby er skjønnsmessig. I prinsippet forutsetter hobbydefinisjonen at utgifter (kamerautstyr) ikke overstiger inntekter. Les mer om hobbyskatt her. Forøvrig finnes det en grense på 2000 kr per arbeidsgiver per år for småjobber (ie. montere hyller for tante) ... dersom man ikke gjør en vane av det (da driver man forretning.) Lenke til kommentar
just_me Skrevet 22. september 2007 Forfatter Del Skrevet 22. september 2007 (endret) takk dette sier alt Hovedregelen sier at all inntekt på hobbyvirksomhet er skattefri. Men du får ikke fradrag for utgiftene. Unntak: 1. Hvis du har inntekt ved salg av hageprodukt (frukt og bær), er inntekt over 4000 kroner skattepliktig. 2. Hvis inntekt av hobbyen er egnet til å gi økonomisk overskudd på sikt, driver du næring. I så fall må du føre regnskap og betale skatt av overskuddet. 3. Hvis du tjener penger på fritiden ved å utføre det som til daglig er ditt yrke, er inntekten skattepliktig. 4. Avishonorar over 1000 kroner fra en og samme avis er alltid skattepliktig. så lenge jeg ikke tjener mere en jeg har utstyr til så er jeg på rette siden av loven. er ikke hver dag det Endret 22. september 2007 av just_me Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå