EkanTrike Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 (endret) Av en eller annen rar grunn har PC-en plutseligt bestemt seg for og ikke virke lenger. Det hele begynte med at den plutseligt bestemte seg for og slå seg rett av uten noen forvarsel. Starta maskinen opp og kort tid inne i windows slo den seg av igjen. Og det var ingen programmer da den bare slo seg av uten at jeg trengte gjøre noe eller om jeg gjorde noe. Så jeg slår den av og på igjen så begynner den og skape seg rett før loading av windows. Så jeg tar ut bios batteriet fra PC-en og venter et par minutter før jeg setter den inn igjen. Og nå av en eller annen grunn vill ikke maskinen finne noen av mine SATA disker. Men den finner de 2 IDE diskene som jeg har i maskinen... Jeg kjører diskene slikt: IDE 120gb IDE 320gb SATA raptor disk 74.6GB på Sata port på hovedkortet SATA 320gb på hovedkort SATA 80gb på sata kontrolleren SATA 500gb på sata kontrolleren Men av en eller annen grunn finner den nå ingen av diskene i bios Hovedkortet er et MSI 875P Neo-FISR (PCB 2.0) Men av en rar grunn så er det selvfølgeligt en feil med sida hos MSI.. Et tilnermet kort er: MSI 875P Neo-LSR/ FIS2R Kortet ser helt likt ut bortsett fra at jeg har en ekstra PCI slot. Men hvorfor finner den ikke SATA diskene? Noen som kan hjelpe her? Endret 23. september 2007 av EkanTrike Lenke til kommentar
reparator Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 kan du si noe mer om maskinvaren i pc`n. Hvor stor psu? m.m. Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 (endret) MSI har verktøy som gjør at du får rett BIOS til ditt hovedkort via Windows, bruk dette. Sata: enkelte hovedkort har egen SATA BIOS, men MSI skal vel ha dette i hoved BIOS'en. Finner den ikke IDE diskene heller? Endret 22. september 2007 av Fritz0r Lenke til kommentar
reparator Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Koble fra diskene bortsett fra den som er oppstartbar, test ut. Lenke til kommentar
EkanTrike Skrevet 22. september 2007 Forfatter Del Skrevet 22. september 2007 Tydligt at enkelte ikke helt leser alt her... reparator: Den er 480watt... Den er plenty stor nok for PC-en, PC-en har virket i mange mnd uten et slikt problem... Fritz0r: Om du leser hva jeg skrev så skrev jeg at den fant de 2 IDE diskene men ikke Sata diskene.... Jeg prøvde nå bare for sikkerhetsskyld og ta ut SATA kontrollerene og kune se om den finner SATA raptor disken min i bios men det gjør den heller ikke. Så det er ikke SATA kontrollerene som lager krøll.... Forstår ikke hvorfor den ikke skal finne SATA disker med de integrerte SATA portene på kortet Lenke til kommentar
EkanTrike Skrevet 22. september 2007 Forfatter Del Skrevet 22. september 2007 Nå klarte jeg og få til en link til HK her: http://global.msi.com.tw/index.php?func=do...=1&prod_no=149# Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 får du installert den BIOS'en der da? Lenke til kommentar
EkanTrike Skrevet 22. september 2007 Forfatter Del Skrevet 22. september 2007 får du installert den BIOS'en der da? 9548623[/snapback] Prøver og laste ned ny bios nå... men er ikke sikker på hvordan jeg skal instalere.... Lese manual... Lenke til kommentar
EkanTrike Skrevet 22. september 2007 Forfatter Del Skrevet 22. september 2007 Sliter med og oppdatere bios nå. Ingen av maskinene i hus har diskett stasjon. Er det muligt og få laget en med CD? Lenke til kommentar
EkanTrike Skrevet 22. september 2007 Forfatter Del Skrevet 22. september 2007 Ser at det ikke lenger selges 478 hovedkort... Men vil et 775 hovedkort passe for min P4 prossesor? Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 du skal kunne installere BIOS på MSI hovedkort fra Windows. http://global.msi.com.tw/index.php?func=do...62&type=utility Last ned dette og søk etter BIOS og installer. Lenke til kommentar
EkanTrike Skrevet 22. september 2007 Forfatter Del Skrevet 22. september 2007 du skal kunne installere BIOS på MSI hovedkort fra Windows. http://global.msi.com.tw/index.php?func=do...62&type=utility Last ned dette og søk etter BIOS og installer. 9548793[/snapback] Probleme er at jeg ikke kommer inn på windows da..... Jeg sitter fast i bios nå.... Den finner jo ikke SATA disken hvorav min SATA Rator disk som er windows disken min og den finner jo ikke PC-en lengre.... Lenke til kommentar
EkanTrike Skrevet 22. september 2007 Forfatter Del Skrevet 22. september 2007 Har skjekka litt mere nå og det viser seg at den alt har den siste version 3.6 av biosen... så det nytter jo da ikke og prøve oppdatere noen bios heller.... Holler på og klikke her.... Ikke selges det 478 hovedkort lengre heller... og jeg har alt bra ram og skjermkort så en oppgradering av PC-en er utelukket... med mindre det finnes kort til salgs som jeg kan bruke mitt AGP skjermkort og min DDR400 PC3200 minne på... Lenke til kommentar
reparator Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 jeg er usikker på dette,men du skrev at etter at maskina "gikk ned " første gang resettet du bios. (du tok ut batteriet) og etter dette fant ikke bios diskene. Har du sjekket og dobbeltsjekket at innstillingene i bios er satt slik at serial ata er enablet og at alt er i orden med innstillingene her. Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Har skjekka litt mere nå og det viser seg at den alt har den siste version 3.6 av biosen... så det nytter jo da ikke og prøve oppdatere noen bios heller.... Holler på og klikke her.... Ikke selges det 478 hovedkort lengre heller... og jeg har alt bra ram og skjermkort så en oppgradering av PC-en er utelukket... med mindre det finnes kort til salgs som jeg kan bruke mitt AGP skjermkort og min DDR400 PC3200 minne på... 9548891[/snapback] Kan være at BIOS installen feilet, derav så kan en reinstallering av den løse problemet. Lenke til kommentar
EkanTrike Skrevet 22. september 2007 Forfatter Del Skrevet 22. september 2007 jeg er usikker på dette,men du skrev at etter at maskina "gikk ned " første gang resettet du bios. (du tok ut batteriet) og etter dette fant ikke bios diskene. Har du sjekket og dobbeltsjekket at innstillingene i bios er satt slik at serial ata er enablet og at alt er i orden med innstillingene her. 9548893[/snapback] Alt skal være i orden her.... er ingenting som tyder på at det skal enables noen plass har kikka igjennom hele biosen.... Fritz0r: Forstår ikke hvorfor den skal plutseligt feile. Det har vert den biosen på PC-en i mane mndr uten problemer i det hele tatt... Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Alt skal være i orden her.... er ingenting som tyder på at det skal enables noen plass har kikka igjennom hele biosen.... Du trenger ikke å se igjennom hele bios EkanTrike. Det er 2 steder du skal arbeider i. ----Advanced Bios Features og ----Integrated Peripherals Og du starter fra Integraded seksjon. Er ikke der du skal enable sata portene dine, under On Chip Ide device? For så å etterpå velge riktig Bootdevice i advanced features? Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Om alt ser OK ut i BIOS, og du fremdeles ikke finner noen SATA disker, så kan kanskje SATA kontrolleren ha feilet. har du slikt selv diagnose lys greie som man kobler i en ledig kortplass i chassiet, viser den alt ok? Lenke til kommentar
EkanTrike Skrevet 22. september 2007 Forfatter Del Skrevet 22. september 2007 Ok. Litt fremgang. Men nå med flere problemer. Etter og ha rota rundt i bios og funnet fram til plassen med SATA osv... Så fikk jeg omsider aktivert dette. På en måte Det som er, er at jeg kan få frem de 2 diskene som er i SATA portene men bare fra den ene masteren av IDE. Skal prøve gi eksempel her: IDE1: Master: SATA disk1 Slave: SATA disk2 IDE2: Master: DVDrom Slave: none Men det resulterer i at jeg mangler de 2 andre IDE diskene som står i PC-en. Så jeg kan gjøre det slikt: IDE1: Master: SATA disk1 Slave: SATA disk2 IDE2: Master: IDE disk1 Slave: IDE disk2 Men da mangler jeg jo DVDrommen. Men ikke nok med det. Problemet er at en må prøve og komme inn i windows med og trykke maskinen av og på til den kommer seg inn i windows... når den gjør det omsider så restarter den seg brått sånn helt uten forvarsel... Så jeg tenker ah windows er helt mongo i dag som vanligt... Men nei. nå henger det seg på forskjellige plasser rundt med bios og til der hvor det står "press any key to boot from cd" sånn helt tilfeldige områder. Når jeg til tider kommer meg inn i den blåe menyen hvor jeg skal instalere så hendte det en gang at det istedenfor og være blått var det rødt Så prøvde jeg med og instalere over disken det resulterte i bluescreeen! hva skjer? hva er det som er galt nå da? Så nå sliter jeg både med dette om å velge hva jeg vil ha enten DVDrom eller disker. Samt dette med at ingenting virker og jeg klarer ikke instalere windows en gang!! Jeg blir så frustrert! Lenke til kommentar
EkanTrike Skrevet 22. september 2007 Forfatter Del Skrevet 22. september 2007 (endret) Vell nå finner jeg alle diskene etter og ha tukla litt mer med biosen... MEN et sprøsmål her. Siden den klikker hele tida under oppstart osv. Så tok jeg nå for sikkerhets skyld en bootable Memtest og til nå har den gått igjennom ca 60% og på errors står det ca 6500... Vil det si at rammen har tatt kveld? Det er OCZ ram av høyeste kvalitet i PC-en så om den er ødelagt så vil jeg jo få dette på garanti? har aldri overklokket dette heller.... Rammen jeg har er 4x512mb av denne: http://www.ocztechnology.com/products/memo..._platinum_rev_2 Endret 22. september 2007 av EkanTrike Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå