Gå til innhold

spørsmål om plansliping av cpu

leifeinar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

6-800 har vist seg i tester å være det optimale (våtslipepapir er å annbefale). Over dette viser det seg at kurven begynner (sakte) å bli dårligere. Teorien er at på dette punktet begynner granulariteten i pastaen å bli større enn ugjenvhetene i overflaten.

I uansett tilfelle er 6-800 godt nok. Jeg ville annbefale å tape opp prosessoren helt slik at bare toppen av kjernen stikker ut, så våtsliper du forsiktig. uansett om du vårsliper eller tårrsliper er det viktig å tape opp godt. Ved tørrsliping for å beskytte mot metallstøy, og i våtsliping å beskytte mot vann.

Det er ikke så mye å bekymre seg over med statisk elektrisitet. Før vilel jeg sagt at man ikke bør sette prosessoren i isopor, men nå har jo ikke CPUen pinner lengre, så det er jo ikke mulig å gjøre. Bare ta grunnleggende forhåndsregler som å ikke sitte med ullsokker på teppe mens du plansliper, så går det nok bra ;)

-Stigma

Lenke til kommentar

Bruk tørt papir, og teip igjen den lille sprekken på den ene siden av IHS så ikke masse metallspon kommer inn og lager grillparty. Det er nok en god ide å ta mye av grovjobben med de lavere grit, og ha mye av nettop dette papiret siden det mattes fort, ellers blir du sittende i timesvis.

Gjorde dette på min Q6600, og dessverre hadde jeg lite av det grove papiret, så det tok en liten evighet, men med en finish av 2000 papir ble det meget bra. Resultatet ble god kontakt med lappet Tr U120E og mye lavere tempraturer. Men husk hva jeg sa om å tette igjen hullet i IHS, du kan ikke være for nøye på dette punktet...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

En liten varsko til dere som ikke ser farene med dette.....

CPU'n er ikke beregnet for noe form for sliping, dersom det har vært et behov så har den vært ferdig planslipt fra fabrikk. Det man som regel oppnår med denne slipingen er at toppen på CPU'n blir rund (avrundet) og du får en motsatt virkning. Dersom man trur at overfleten blir helt rett når man benytter glass osv som underlag så tar man feil, man greier ikke å legge jevnt nokk press over hele flaten. Den blir bare rundere og rundere etter hvert som dere sliper. Skulle du vært sikker på at du har fått en rett overflate så må dette ha blitt gjort i en dertil egnet fres (maskin).

Ja Ja - det kan selvfølgelig bli bra, men en stor risk på at dette ikke blir bra. Anbefales ikke, spesielt til de som aldri har holdt på med dette før.

:nei:

Lenke til kommentar

CPU'n er ikke beregnet for noe form for sliping, dersom det har vært et behov så har den vært ferdig planslipt fra fabrikk. Det man som regel oppnår med denne slipingen er at toppen på CPU'n blir rund (avrundet) og du får en motsatt virkning. Dersom man trur at overfleten blir helt rett når man benytter glass osv som underlag så tar man feil, man greier ikke å legge jevnt nokk press over hele flaten. Den blir bare rundere og rundere etter hvert som dere sliper. Skulle du vært sikker på at du har fått en rett overflate så må dette ha blitt gjort i en dertil egnet fres (maskin).

Ja Ja - det kan selvfølgelig bli bra, men en stor risk på at dette ikke blir bra. Anbefales ikke, spesielt til de som aldri har holdt på med dette før.

9550987[/snapback]

Har man annlegg for å være perfeksjonist, og anngriper dette på en metodisk og dertil nøyaktig måte, vil dette alltid ende med et bra resultat. Dersom man ofte forandrer trykk og posisjon på CPU vil nok ikke resultatet bli perfekt. Men, dersom man har et stort og forholdsvis groft papir, og tar bort ugjevnhetene med dette og med få posisjons og trykk forandringer og kun bruker finere grit for finishen, vil dette gå bra, men risiko vil det alltid være for en som gjør dette for første gangen.

Når man ser på hvor dårlig mange av disse IHS er fra fabrikken, ja så skal det godt gjøres å ende opp med noe som er værre. Trådstarter ba om råd om hvordan dette bør gjøres, det har han fått. Og jeg tviler på at han går til dette skrittet med mindre IHS ikke er særlig bra fra fabrikken... Men, noen råd om å la det være, er sikkert på sin plass, selv om du kanskje skisserer et noe vel negativt bilde :hmm:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

9550987[/snapback]

Har man annlegg for å være perfeksjonist, og anngriper dette på en metodisk og dertil nøyaktig måte, vil dette alltid ende med et bra resultat. Dersom man ofte forandrer trykk og posisjon på CPU vil nok ikke resultatet bli perfekt. Men, dersom man har et stort og forholdsvis groft papir, og tar bort ugjevnhetene med dette og med få posisjons og trykk forandringer og kun bruker finere grit for finishen, vil dette gå bra, men risiko vil det alltid være for en som gjør dette for første gangen.

Når man ser på hvor dårlig mange av disse IHS er fra fabrikken, ja så skal det godt gjøres å ende opp med noe som er værre. Trådstarter ba om råd om hvordan dette bør gjøres, det har han fått. Og jeg tviler på at han går til dette skrittet med mindre IHS ikke er særlig bra fra fabrikken... Men, noen råd om å la det være, er sikkert på sin plass, selv om du kanskje skisserer et noe vel negativt bilde :hmm:

9551158[/snapback]

Det var ikke meningen å svartmale dette helt, beklager det, men jeg ville bare "vekke" de som bare trur at dette arbeidet er lett. Som lucky666 sier så ryker garantien også.

Lenke til kommentar

9550987[/snapback]

Har jobbet som maskinarbeider med fagbrev i flere år. Og har selv sett virkningen av håndsliping. Kan ikke annet enn å bekrefte John Kr.'s påstand her. Sliping kan gjøre at overflaten på prosessoren blir konveks. Jeg har ikke ville gjort det om jeg var dere..

Lenke til kommentar

ja ja :) har hatt boot på maskina, driver og modder litt så tar tid før jeg ser noen temp resultater. slitar av allt i verden med en ny sata dvd som ikke vil holde skuffen lukket :hmm:

slenger inn et bilde. 34 grader load. prime 15min. skal finne max 24/7 klokk også den var før 3,2 kjøler med schyte ninja

post-70872-1190560391_thumb.jpg

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

vel...ser at HK sliter stort med volt drops over hele linja så de store prime stabile klokkene er ikke tilstede enda.. men cpu er noe over 10 grader kaldere, en 3,25 ghz load på over 1,14V ville før gitt over 65grader nå er det alltså 51 grader så det sier jeg meg meget fornøyd med :thumbup:

men når folk i tråden med ganskt tung hW erfaring stiller seg såpass skeptisk så slår det meg at jeg har vært litt heldig :hmm:

uansett, i og med at jeg bygger PC-en inn i et m-ATX kabb er jeg taknemmelig for fine nye temps

post-70872-1190573113_thumb.jpg

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

tja, litt usikker her. men seriøse produsenter av kjølere legger ofte mye jobb i og ha bra finish på kjølerene sine. så tror ikke det er mye og hente.

sånn er det jo ikke med cpu, av de 2 jeg har planslipt (intel 775 prosessorer)hadde begge tydelig ujevn overflate.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Eg tenkte eg skulle prøve meg på å planslipe ein eldre S478-prosessor, sånn både for gøy og slik at eg lærar meg kossen eg gjeng frem.

Kor ujamne var prosessorane du gjekk laus på?

Lenke til kommentar

vanskelig og si hvor ujamne de var. kommer frem forskjellige fargenyanser slik at skjevhet vises tydelig.

kjøpte 3 typer papir på biltema, 150, 300 og 600. pusse først i en retning med groveste og egentlig gjøre all jobb med det, resten handler mest om en bra finish. når du bytter papir vir du kjøler 90 grader og pusser bort de stripene fra det andre papiret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...