minijussiss Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Hei.. Har en liten pågående diskusjon i venne gjengen vår.. Noen med erfaring som VET svaret her kanskje Politiet kommer hjem til deg, med ransakningsordre.. De finner små mengder narkotika. Som valium, litt amfetamin(under 1g) og noe hasj.. Du er alenemor, med omsorgen for 3 barn. 2 av barna er hos besteforeldrene sine, mens minste jenta på 1,5 år ligger å sover. Du er alene der, med unntak av barnet. Hva skjer? Vil man bli tatt med inn? Eller tar lovens håndhevere hensyn til barnet, og drar igjen uten mor? Og gir straff/forelegg i etterkant? Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 (endret) De vil nok ta hensyn til barnet ja, de tilkaller barnevernet. Edit: ... som igjen prøver å få tak i evt. besteforeldre eller andre slektninger som kan ta den foreløpige omsorgen. Endret 22. september 2007 av BeFs Lenke til kommentar
minijussiss Skrevet 22. september 2007 Forfatter Del Skrevet 22. september 2007 De vil nok ta hensyn til barnet ja, de tilkaller barnevernet. 9548077[/snapback] Klart.. Ser den Men i diskusjonens hete her, så er det enkelte som mener at barnets beste er å ikke bli dratt ut av hjemmet, på natten, av ukjente. Tar lovens håndhevere "hensyn" til dette? Finnes det noe lover, regler, vanlige prossedyrer i slike saker? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 (endret) De vil nok ta hensyn til barnet ja, de tilkaller barnevernet. Edit: ... som igjen prøver å få tak i evt. besteforeldre eller andre slektninger som kan ta den foreløpige omsorgen. 9548077[/snapback] Det tror nok jeg også. Du er nok ikke fritatt for straff selv om du er alenemor. Edit: Barnets beste er å bli reddet ut av situasjonen med en mor som ruser seg på rusmidler som ikke er lovlige i Norge. Det ville vært uansvarlig å forlate barnet i en slik situasjon. Endret 22. september 2007 av Quayle Lenke til kommentar
minijussiss Skrevet 22. september 2007 Forfatter Del Skrevet 22. september 2007 De vil nok ta hensyn til barnet ja, de tilkaller barnevernet. Edit: ... som igjen prøver å få tak i evt. besteforeldre eller andre slektninger som kan ta den foreløpige omsorgen. 9548077[/snapback] Det tror nok jeg også. Du er nok ikke fritatt for straff selv om du er alenemor. 9548100[/snapback] Nei så enkelt er det nok ikke Men som nevnt i 1. innlegg - vil straff komme i etterkant, og mor kunne legge seg med barnet sitt? Eller er det ut av huset for begge? Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 (endret) Når man er alenemor med tre unger, tar man selv ikke "hensyn" som du velger å kalle det. Politiet velger nok det beste, selv om begge valgene ikke er gode. Edit: Barnet trenger ikke å bortføres fra huset, det er mulig å skaffe barnevakt. Endret 22. september 2007 av BeFs Lenke til kommentar
minijussiss Skrevet 22. september 2007 Forfatter Del Skrevet 22. september 2007 De vil nok ta hensyn til barnet ja, de tilkaller barnevernet. Edit: ... som igjen prøver å få tak i evt. besteforeldre eller andre slektninger som kan ta den foreløpige omsorgen. 9548077[/snapback] Det tror nok jeg også. Du er nok ikke fritatt for straff selv om du er alenemor. Edit: Barnets beste er å bli reddet ut av situasjonen med en mor som ruser seg på rusmidler som ikke er lovlige i Norge. Det ville vært uansvarlig å forlate barnet i en slik situasjon. 9548100[/snapback] Det er ingenting som tilsier at mor er ruset her. Hun er alene, i ett helt "normalt" hjem. Men med oppevaring av det som er nevt.. Lenke til kommentar
minijussiss Skrevet 22. september 2007 Forfatter Del Skrevet 22. september 2007 Når man er alenemor med tre unger, tar man selv ikke "hensyn" som du velger å kalle det.Politiet velger nok det beste, selv om begge valgene ikke er gode. Edit: Barnet trenger ikke å bortføres fra huset, det er mulig å skaffe barnevakt. 9548118[/snapback] Ser at ordvalget mitt er noe uheldig der ja Da er vi inne på noe.. Ergo, barnet kan, hvis barnevakt skaffes få bli hjemme! Det er det jeg mener i diskusjonen som pågår blandt oss. Mens faktisk så mye som 80% av deltagerene mener mor ikke hadde blitt tatt med inn, fordi det er ett barn der! Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Er det beste for barnet å bli tatt ut av hjemmet midt på natten av ukjente, men trygge hende, eller bli igjen med mor som åpenbart har et problem? Dersom politiet finner farlige stoffer kan de ikke bare anta at mor ikke bruker dem. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 (endret) Som alle andre ville nok mor blitt tatt med ned på politistasjonen for et "lite" avhør. Barnet ville nok blitt tatt hånd om av noen. Uansett er det ikke noe sjakktrekk å ha narkotiske midler i samme hus som man passer et barn, uansett om man ruser seg eller ikke. Endret 24. september 2007 av PepsiCo Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 De vil nok ta hensyn til barnet ja, de tilkaller barnevernet. Edit: ... som igjen prøver å få tak i evt. besteforeldre eller andre slektninger som kan ta den foreløpige omsorgen. 9548077[/snapback] Det tror nok jeg også. Du er nok ikke fritatt for straff selv om du er alenemor. Edit: Barnets beste er å bli reddet ut av situasjonen med en mor som ruser seg på rusmidler som ikke er lovlige i Norge. Det ville vært uansvarlig å forlate barnet i en slik situasjon. 9548100[/snapback] Det er ingenting som tilsier at mor er ruset her. Hun er alene, i ett helt "normalt" hjem. Men med oppevaring av det som er nevt.. 9548126[/snapback] Hvis mor er en narkolanger så er ikke det noe bedre i mine øyne. Hvis mor oppbevarer narkotiske stoffer i hjemmet så ser ikke jeg så mange årsaker til det, bortsett fra: 1. Hun ruser seg med disse stoffene. 2. Hun selger slike stoffer. 3. Både 1 og 2. 4. Hun har venner på besøk som ruser seg på slike stoffer. Ingen av de årsakene ser jeg på som ett positivt oppvekstmiljø for ett barn. Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Man må huske at hun er mor for to andre barn også, hvorfor skal det ikke kunne være en av disse som eier narkotikaen? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Man må huske at hun er mor for to andre barn også, hvorfor skal det ikke kunne være en av disse som eier narkotikaen? 9561847[/snapback] Jeg antok at disse barna var for små til å drive med narkotika, dessuten så var trådstarters post formulert slik at jeg antok at trådstarter/mor var klar over at de narkotiske stoffene befant seg i huset, men det er helt klart ett poeng - det kan også være en av disse barna som eier de narkotiske stoffene. Jeg tviler på at minstejenta på 1,5 år eier noen narkotiske stoffer. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Politiet vil ikke bare sånn tilfeldig komme på døra med en ransakelses ordre. Det har de vel strengt tatt ikke lov til(?) For at de skal komme med en ransakelsesordre må noen ha gjort seg bemerket for noe, som f. eks dealing. Men dette kan også være sønn/datter. Hvis rusmidlene blir funnet i stua på f. eks bordet er det stor grunn til å tro at det er moren sitt. Men hvis det blir funnet inne på gutte/jente-rommet, så vil nok moren slippe helt fint unna, med mindre hun har noen slike saker liggendes hos politiet. Om ungen blir tatt bort, kommer vel også ann på omstendighetene. Er det ei som ser ut som ei helt vanlig dame, med billån og huslån og en god jobb, og man finner 2g hasj, tviler jeg sterkt på at ungen blir tatt vekk. Finner man betydlige mengder ulovlige rusmidler, kan det nok hende at ungen blir tatt vekk, kanskje litt avhengig av omstendighetene det også. Men syntes det er dumt at ulovlige rusmidler skal ha så mye å si. Alkohol er jo værre enn flere av stoffene på narkotika listen, men det er alikevell helt greit. Finner du mindre mengder, det er ikke registrert trafikk ut og inn av boligen (Dealing av rusmidler), og moren har jobb, og er som "alle andre", ser jeg ingen grunn til at ungen skal taes bort. Men er det registrert mye trafikk inn og ut (dealing) av boligen, plus inntak av rusmidler i det hele tatt med ungen i nærheten eller "sammen med", så er du ingen skikket mor. (tenker da på ungen som passiv røyker f. eks). Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Hva skjer? Vil man bli tatt med inn? Eller tar lovens håndhevere hensyn til barnet, og drar igjen uten mor? Og gir straff/forelegg i etterkant? 9548046[/snapback] Jeg har ingen juridisk erfaring og mine utspill er bare ut fra vanlig fornuft. Dersom politiet finner rusmidler i en slik situasjon er jeg ganske sikker på at de ikke drar fra mor og barn den kvelden. For å snu det slik: Du er rusmisbruker som ruser deg jevnlig fordi du har problemer med å takle verden rundt deg. Så, sent på kvelden kommer politiet, søker igjennom huset ditt, finner narkotika. De tar med seg narkotikaen de finner, gir deg et strengt blikk og sier "Du vil høre fra oss". Personen som da sitter igjen sitter i vanskelig situasjon. Man har problemer med politiet, narkotikaen (som helt sikkert ikke var billig på et stramt alenemorbudsjett) er borte, men aller verst: Man ser for seg at man kan bli fratatt barna. Om man da har et ekstralager med rusmidler et annet sted i huset kan nok veien være kort til å gjøre noe dumt. Lenke til kommentar
Xtend Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Hei.. Har en liten pågående diskusjon i venne gjengen vår.. Noen med erfaring som VET svaret her kanskje Politiet kommer hjem til deg, med ransakningsordre.. De finner små mengder narkotika. Som valium, litt amfetamin(under 1g) og noe hasj.. Du er alenemor, med omsorgen for 3 barn. 2 av barna er hos besteforeldrene sine, mens minste jenta på 1,5 år ligger å sover. Du er alene der, med unntak av barnet. Hva skjer? Vil man bli tatt med inn? Eller tar lovens håndhevere hensyn til barnet, og drar igjen uten mor? Og gir straff/forelegg i etterkant? 9548046[/snapback] Nå har de aller fleste politidistrikt døgnåpen barnevernvakt, så at du er alene med barn er nok ingen formildende årsak for ikke å taue deg inn. I Oslo ligger barnvernvakta på Sentrum politistasjon, og de rykker ut natt og dag og tar seg av barn i en kort periode. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 (endret) Et barn på 1.5år vil uansett ikke ta skade av å bli vekket midt på natten for å evt. bli ført et annet sted. Selvfølgelig vil ungen kanskje bli litt redd først, men unge venner seg fort til sånne ting. Det som heller vil være traumatiserende, er at det i ettertid vil bli snakk om dette, men det er da moren sin feil som hadde disse stoffene hjemme, og faktisk fikk ransakelse av huset. Noe må være galt om politiet kommer hjem til deg med en sånn ordre (ihvertfall så sent på dagen). Endret 24. september 2007 av BeFs Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå