Gå til innhold

Vurderer å bli ingeniør, trenger råd

.Andre

Anbefalte innlegg

Jeg jobber for tiden som elektrikker med fagbrev. Har 170kr i timen + tillegg. Er egentlig en grei og variert jobb. Det jeg nå vurderer er å gå videre på høgskolen allerede neste år, tok fagprøven i april i år. Har merket at dette ikke er det jeg vil gjøre resten av livet.

Hvilke fordeler/ulemper er det å gå videre på høgskolen for å bli ingeniør? Er det store forskjeller i lønn mellom ingeniør og elektrikker, både begynner lønn og etter 10 år i arbeid? Hvilke arbeidsoppgaver har en ingeniør? Det står i tilfelle mellom elkraf og byggingeniør.

Er det noen her på forumet som har gjort det samme? Vil gjerne høre deres erfaringer ;)

Endret av .Andre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lønnsmessig er nyutdannede nok på samme som du har nå første året (320-340 og opp mot 400-420), etter 10 år vil jeg tro du, med dagens lønnsvekst, raskt er oppe mot 600k.

Du vil da få mulighet til å være prosjektleder, byggeleder, rådgiver etc, alt etter hvilken linje du velger, og hvilke veger du velger. Selv angrer jeg på at jeg ikke tok en utdannelse hvor jeg fikk fagbrev. Nå er jeg kun teoretiker, og vet lite om hvordan ting fungerer under meg i felt.

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Takker for svar :) . Nå ble jeg litt klokere på hvilke oppgaver en ingeniør har. Tror nok at det uansett ikke var bortkastet av meg å ta fagbrev før jeg går videre på ingeniør høgskolen. Er jo litt større karriere muligheter som ingeniør også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...