bergetun Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Hei jeg lurer paa om det er noen som kan forklare meg hva en utjeavningskabel er fornoe ? Ringte akkurat Telenor for aa sjekke om det var mulighet for meg aa faa ADSL. Dem sa at sentralen min var klar men at jeg ikke kunne faa ADSL fordi det var en utjeavningskabel paa tlf linjen min.. Han kunne ikke svare paa om jeg kunne faa ADSL i framtiden og han kunne heller ikke svare meg paa spoersmaal om hva dette var fornoe. Setter denne utjeavningskabelen stopper for andre ADSL leveandoeres som NextGenTel og Firstmile ogsaa, eller er dette en syk telenor policy ? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Hei jeg lurer paa om det er noen som kan forklare meg hva en utjeavningskabel er fornoe ? Du kan jo kikke her: http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=l...4.ulv.nextra.no Om dette er rett vet jeg ikke. Lenke til kommentar
zuhr Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 kanskje dette er noe med råkobberet som ligger på linja di ? om du ikke har noe ledig kan du eller ikke få adsl.. Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Slik som den info i google adressen over er det slik jeg har forstått det også. Der jeg og min samboer bor så lå vi også på utgevningskabel. Telenor brukte 1,5 måneder på å få inn ISDN til oss til og med!!!! De fortalte at sentralen som vi egentlig brukte var proppfull og at vi derfor lå på utgjevningskabler, men de fikk inn ISDN til slutt. Så kom ADSL og vi tenkte, jaggu dette er noe for oss. Men så kom ADSL til sentralen vår og pga utjevningskabel så kunne vi ikke få, men nå endelig, over 6mnd'er etter så hadde Telenor en teknikker ute i sentralen faktisk på fredag som var (17/1) og koblet oss om slik at linjeavstanden gikk ned til akseptabel for 704/128 hastighet. Jipipe, så nå har vi ADSL, men jeg regner med at han koblet oss vekk fra utjevningskabel, for om jeg ikke husker feil så lå vi over 5km fra sentralen på utjevningskabelen, men nå er vi ca 3,5km eller deromkring, som faktisk for oss var 2 meter mere enn 704 hastighet tillot, med Telenor prøvde og det fungerer fint så langt. Så det er håp, de kan foreta en manuell testing og/evt omkobling i sentralene om det lar seg gjøre. Men da må du også ha mottatt ADSL pakken hjemme og satt opp ADSL modemet og slikt slik at Telenor får signal fra deg når de kobler opp. Hør med Telenor kundesenteret om de har muligheten til å prøve i allefall. Om de klarer det så flott, om ikke så har de prøvd i allefall. Cheers Lenke til kommentar
mascot Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Utjevningskabel er kabler mellom fordelere som brukes hvis f.ek hovedkabelen (kabelen fra sentralen ut til hovedfordeleren) er full. Er ikke så lett å forklare det her i tekst egentlig. Grunnen til at Telenor ikke ønsker å levere ADSL når du står på utjevningskabel, er fordi det kan være tlf-linjer/datasamband som gå i motsatt retning i utjevningskabelen du står på. Dette kan skape forstyrrelser, derfor har de valgt denne policyen. Noen ganger kan de ordne opp i dette, andre ganger ikke. Kommer an på om det er fler ledige par eller ei i direktekabelen, og om linjelengden eventuellt da blir for lang for ADSL ved skifte. Bestiller du DSL fra Nextgentel, og får en helt ny linjeføring (ikke den du eventuellt har til fasttelefon nå) er det god sjangs for at du kan få bredbånd. Med det er fortsatt ikke 100%. Catch er også en mulighet, da disse legger opp en ny linjeføring. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Slik som den info i google adressen over er det slik jeg har forstått det også. Der jeg og min samboer bor så lå vi også på utgevningskabel. Telenor brukte 1,5 måneder på å få inn ISDN til oss til og med!!!! De fortalte at sentralen som vi egentlig brukte var proppfull og at vi derfor lå på utgjevningskabler, men de fikk inn ISDN til slutt. Så kom ADSL og vi tenkte, jaggu dette er noe for oss. Men så kom ADSL til sentralen vår og pga utjevningskabel så kunne vi ikke få, men nå endelig, over 6mnd'er etter så hadde Telenor en teknikker ute i sentralen faktisk på fredag som var (17/1) og koblet oss om slik at linjeavstanden gikk ned til akseptabel for 704/128 hastighet. Jipipe, så nå har vi ADSL, men jeg regner med at han koblet oss vekk fra utjevningskabel, for om jeg ikke husker feil så lå vi over 5km fra sentralen på utjevningskabelen, men nå er vi ca 3,5km eller deromkring, som faktisk for oss var 2 meter mere enn 704 hastighet tillot, med Telenor prøvde og det fungerer fint så langt. Så det er håp, de kan foreta en manuell testing og/evt omkobling i sentralene om det lar seg gjøre. Men da må du også ha mottatt ADSL pakken hjemme og satt opp ADSL modemet og slikt slik at Telenor får signal fra deg når de kobler opp. Hør med Telenor kundesenteret om de har muligheten til å prøve i allefall. Om de klarer det så flott, om ikke så har de prøvd i allefall. Cheers Jaja..har hatt noe av det samme problemet, men jeg harikke fått løst det enda :-? Altså..jeg har hatt ISDN en god stund nå, og før var jeg på en sentral hvor vi etterhvert fant ut at linje ble veldig treg til tider. Så vi bytta til en som er nærmere oss. Dette gikk toppers. Men i ettertid så har ihvetfall jeg angret noe fælt på dette. For hvis vi ikke hadde bytta sentral, så kunne jeg fått ADSL/SDSL nå. Men det helv**** fi***selskapet har ikke bygd ut den vi er på nå, og de gidder heller ikke flytte oss over til den andre. Luftlinje avstanden tror jeg ca. er 5km. Vet ikke om det er mulig, men jeg bare følte for å skrive litt om dette. Ble skikkelig engasjert Noen som kunne hjelpe en liten ISDN sliter ? :-? Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Noen ganger kan de ordne opp i dette, andre ganger ikke. Kommer an på om det er fler ledige par eller ei i direktekabelen, og om linjelengden eventuellt da blir for lang for ADSL ved skifte. Det går ikke ann å strekke sin egen kabel da ? Lenke til kommentar
mascot Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Joda, bare å betale det! Er ikke noe problem i det hele tatt så lenge du kan bla opp penga. Regn ca 1000 kr/meter hvis det skal graves ned. Lenke til kommentar
ranvik Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 fikk samme feilen jeg og. men ringte til telenor og sa jeg skule ha en "vanlig tlf" og si at den SKAL IKKE gå på samme linje som den andre for den er dårlig"skurer mye" så venter du 1uke så får du brev i posten om en dato di skal komme og legge linja men den samme dagen på morgen klokka 8.01 så ringer du til sdsl.no eller ngt.no(sdsl kun) og sider du skal ha sdsl :wink: , så går det 2uker så får du regning på den linja fra telenor 750kr så ringer du til telenor og sier at det er linje som ALDRI(ikke altids lett og få planta det i hode på suporten 05000) så sliper du og betale ,hvis di maser så sier du at du ringte jo før montøren kom. og henvis da til sdsl og si at di kan ringe di. så etter 2uker etter det i gjen så kommer det en og setter opp sdsl boxen (kun 4mnd seiner men da har du linje bruket di her men di måtte grave ca 2km fra byen og opp til meg (boligstrøk) og jeg paya 0kr for det :=) kun det som sdsl skule ha Lenke til kommentar
agvg Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 fikk samme feilen jeg og. men ringte til telenor og sa jeg skule ha en "vanlig tlf" og si at den SKAL IKKE gå på samme linje som den andre for den er dårlig"skurer mye" så venter du 1uke så får du brev i posten om en dato di skal komme og legge linja men den samme dagen på morgen klokka 8.01 så ringer du til sdsl.no eller ngt.no(sdsl kun) og sider du skal ha sdsl Du bør nok bestille ISDN ellers så kan de fint dele flere analoglinjer på en fysisklinje og da kan du hvertfall glemme det meste... Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Joda, bare å betale det! Er ikke noe problem i det hele tatt så lenge du kan bla opp penga. Regn ca 1000 kr/meter hvis det skal graves ned. Kan bli litt i det dyreste laget..Hva med å kjøpe en på Clas Ohlson ? :wink: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå