Gå til innhold

BK: Portrett - "Oldtidens Vokter"

Uxzuigal

Anbefalte innlegg

Her er mitt første seriøse bilde med mitt nye kamera, og mitt aller første forsøk noensinne på portrett :) Håper det faller i smak, jeg har valgt å kalle portettet "Oldtidens Vokter" av flere grunner, det tankefull kroppspråket til objektet og hans personlighet, Jon heter han og er en dyp person som tar vare på det gammle, han er 75 år gammel.

Valgte å ta bildet på høy iso for å skape en "gammel" følelse med bildestøy. Bakgrunnen burde ikke trenge noen forklaring. Jeg har også lagt ved et nærbilde med navn "Tilfreds".

Foto-tekniske detaljer ("Oldtidens Vokter)":

Canon EOS 40D m/17-40mm USM

F/5,6

1/200sec

ISO-1250

Focal Length 24mm

"Oldtidens Vokter"

post-17057-1190422293_thumb.jpg

"Tilfreds"

post-17057-1190422322_thumb.jpg

Endret av Snabben
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, bildene var tatt, bortsett fra det nederste som en overraskelse, han bare er slik antar jeg, men hva du føler på hvilken måte kan ikke jeg endre noe på såklart :)

En ren tilfeldighet at jeg kom over ham sittende på verandaen som dette, ble fasinert og bestemte meg for å fotografere øyeblikket.

Endret av Snabben
Lenke til kommentar

Jeg synes det ødelegger litt at han sitter på verandaen på en plastikkstol.. Tror det kunne blitt et finere bilde hvis det var trær/arbeidsutstyr eller noe i den retning i bakgrunnen.. Kanskje han sitter på hoggestabben?

Men selve mannen er fint knipset.

Endret av EirikO
Lenke til kommentar
Jeg synes det ødelegger litt at han sitter på verandaen på en plastikkstol.. Tror det kunne blitt et finere bilde hvis det var trær/arbeidsutstyr eller noe i den retning i bakgrunnen.. Kanskje han sitter på hoggestabben?

Men selve mannen er fint knipset.

9547308[/snapback]

Forsåvidt enig ang. stolen, selv om jeg er ingen fan av å lage bilder kunstige. Men portretter er jo en helt ny arena for meg, det handler kanskje i større grad om å "lage" en setting enn å "kapre øyeblikket" (selv om dette helt klart er en del også) i et naturfoto osv, så kanskje jeg må til med noen "kunstige" ting, som f.eks. du sier, en trestubbe, noe å tenke på, takker :)

Lenke til kommentar

Jeg liker best bildet der vi får kontakt med kallen. Det er et naturlig miljø i bakgrunnen i forhold til klærne han har på seg, og vi får god kontakt med øynene. Det andre tilhører en genre som jeg ikke er for begeistret over, nemlig snikfoto av voksne mennesker. Noen kaller det naturlig, jeg kaller det alt annet enn portrett.

Synes tittelen "Oldtidens Vokter" er litt over grensen. Så gammel er ikke gubben, tross alt. Ha respekt for de eldre.

Hilsen en av forumets dinosaurer.

Lenke til kommentar
Jeg liker best bildet der vi får kontakt med kallen. Det er et naturlig miljø i bakgrunnen i forhold til klærne han har på seg, og vi får god kontakt med øynene. Det andre tilhører en genre som jeg ikke er for begeistret over, nemlig snikfoto av voksne mennesker. Noen kaller det naturlig, jeg kaller det alt annet enn portrett.

Synes tittelen "Oldtidens Vokter" er litt over grensen. Så gammel er ikke gubben, tross alt. Ha respekt for de eldre.

Hilsen en av forumets dinosaurer.

9549088[/snapback]

Takker for utfyldene tilbakemelding, flott som alltid.

Men føler jeg må begrunne "Oldtidens Vokter" titelen litt mer, på en side kan jeg se at denne er litt over grensen, hvertfall uten noen bildetekst, "Oldtidens Vokter" kommer mer fra personen enn fra alderen, blandet med arbeidet han gjør, er det noen jeg har respekt for , så er det eldre, og denne karen fortjener all respekt han kan få, en større kjernekar finner man ikke tror jeg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...