Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Har snakkes det bare KTM

fredrick4

Anbefalte innlegg

Hallo!

skal skjøpe meg en ktm exc 125.

det må jo byttes stempel på den hver 50 time, så hvis jeg sender den inn så koster det 2500 i alt, så derfor lurer jeg på om det er vanskelig å gjør jobben selv. da koster bare stempelet 1000kr.

så er det vanskelig å bytte stempel selv, har ikke nå erfaring med motorsykkel

Takker alle svar :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke å bytte stempel hver 50time nei.

Ride annbefalte hver 30 time til meg, men dette er jo helt sprøtt!

Forrige eier sa hver 150time, så jeg stolte på han. Bytta på 150 timer, å stempelet var strøkent, å sykkelen gikk som den skulle! Var INGEN feil med den.

Har bytta nå da, nettopp kjørt inn stempelet nå.

En kompis av meg har kjørt 24/7 i ett år nå. Han kjører også sykkelen sin hardt!

Den funker som faen ;)

Om du kjører mye kan du jo bytte 2 ganger i året, eller når du merker at kompen begynner å bli dårlig ;)

Og bytte stempel trenger du ikke å være noe mester for ;) Er jo ganske lett å skru på ktm også da.

Skru av tank å deksler, og ta av sylinderen og toppen. Så bytter du stempel, smør gjerne inn det nye inn i olje før du setter på sylinderen igjen.

Husk og koble til eksosventilen riktig, den stanga som står opp fra motoren skal i midten av "Y"en som er på sylinderen (dette skjønner du når du ser det ;)).

Når du har satt sammen alt igjen kan du starte sykkelen å la den gå på tomgang en stund, så kjører du forsiktig, ikke la den streve i bakker osv, men legg den i ett turtall hvor den går lett.

Kjør ca 1-2 tanker rolig før du kan begynne å gi på litt ;)

Lenke til kommentar
  siggii skrev:
hva er vitsen med å bytte stempel så ofte? Er det KTM som har gjort det med vilje, og hvorfor har de i såfall gjort det? Det er jo mye styr å skulle bytte stempel så ofte da, for ikke å snakke om dyrt!

Må man gjøre det på andre sykler også?:s

9547456[/snapback]

Nei, RS'en min for eksempel, der skal stempel byttes etter de første 8000km og hver 16000 km. ;)

Lenke til kommentar
  siggii skrev:
hva er vitsen med å bytte stempel så ofte? Er det KTM som har gjort det med vilje, og hvorfor har de i såfall gjort det? Det er jo mye styr å skulle bytte stempel så ofte da, for ikke å snakke om dyrt!

Må man gjøre det på andre sykler også?:s

9547456[/snapback]

KTM har mye mer effekt enn de fleste andre lett-syklene.

Da sliter det jo mer på stempelet ;) Du trenger ikke å skifte stempel så ofte på en plombert nsr f.eks, eller uplombert.

Jeg betalte 7** for stempelkit med pakinger til ktmen min da.

Men på gasgas koster det 1700 :p

Vet ikke hvordan det er på andre sykler jeg men.

fredrick4 skrev:
men va sjer hvis jeg ikke bytter stempel eller stempelet står i for leng?

9547923[/snapback]

Det vet jeg ikke, men det er jo i hovedsak stempelringene man bytter, men da er det jo like greit å bytte stempel med det samme.

På gasgasen til en kompis (har ca samme effekt som ktm), der var det en bit av stempelet som datt av :/ Sykkelen stoppa bare uten grunn, å han fikk en trist syn når han tok av sylinderen!

Da hadde han ikke skifta stempel på den motoren (motoren var ny i 06)

Endret av ssswopp
Lenke til kommentar
  daruu skrev:
Hvor ofte du må bytte stempel kommer VELDIG ann på hvordan du kjører også da!

Men bytt ihvertfall hvis det blir merkbart mindre komp

9552106[/snapback]

Det er sant!

fredrick4 skrev:
Hvor kjøper jeg eller bestiler stempel? må det være spesielt merke(ktm)?

Hva er komp?

9552632[/snapback]

Kjøp på Ride, spinnin-wheel eller noe. Det trenger ikke å være ett stesielt merke nei, så lenge størrelsen er riktig ;) Det står oppå stempelet.

Komp, er hvor mye stempelet/stempelringene klarer å komprimere før den blåser ut alt til eksos ;)

Jo mer komp, jo bedre går sykkelen. Den vil dra bedre i bakker osv, å du vil få generelt bedre drag hele veien. (Den blir sterkere med andre ord)

Dette merker du også når du skal starte den, må du tråkke hardt når du skal kicke den, er det god komp.

Du kan også sette sykkelen i første å trille den uten clutch, da skal sykkelen bare stoppe opp etter noen cm ;)

Lenke til kommentar

anbefaller deg å bytte stempel etter hva som står i boka, jævlig surt om du knuser motoren fordi du ikke har gjort som du skal.. vet ikke med deg, men jeg pleier å gi flatt så ofte jeg kan med en gang jeg setter meg på sykkelen, kan jo lyge litt å si jeg ikke kjører så hardt, men jeg klarer faen ikke å holde meg :p så jeg tar heller i et ekstra tak på vedlikeholden og kjører hardt, heller det enn å kjøre kjerring og slurve med vedlikehold..

Lenke til kommentar
  fredrick4 skrev:
hvordan er det i sette det inn er det lett?

Tar det lang tid?

9559518[/snapback]

Brukte en dag jeg ca. Men da hadde jeg aldri gjort det før da.

Var ikke så vanskelig nei, men du bør jo ha litt peil.

r0zie skrev:
anbefaller deg å bytte stempel etter hva som står i boka, jævlig surt om du knuser motoren fordi du ikke har gjort som du skal.. vet ikke med deg, men jeg pleier å gi flatt så ofte jeg kan med en gang jeg setter meg på sykkelen, kan jo lyge litt å si jeg ikke kjører så hardt, men jeg klarer faen ikke å holde meg :p så jeg tar heller i et ekstra tak på vedlikeholden og kjører hardt, heller det enn å kjøre kjerring og slurve med vedlikehold..

9560977[/snapback]

Hva står det i boka da?

Har gått lei effekten i KTMen jeg nå, så nå kjører jeg den ikke så alt for hardt, men er jo seff glad i å gi på ut kryss osv.

Artigere å leke på bakhjulet osv da ;)

Lenke til kommentar
  fredrick4 skrev:
men va sjer hvis jeg ikke bytter stempel eller stempelet står i for leng?

9547923[/snapback]

Da skjærer deg seg! Og da kan du risikere å måtte kjøpe ny sylinder, stempel, og bakdekk om det låser seg helt. En kamerat av meg fra VGS kjørte 125 EXC'n sin på E6 da sylinder'n skar seg og bakdekket låste seg. Der var det flaks og gode evner bak styret som gjorde at han ikke havna i bakken med et smell...

Ang. byttetidene til KTM; det skal jo nevnes at dette er rimelig heftige sykler som har gener fra cross og supermotard, så at det er litt slitasje på stempel osv. er ikke noe rart! ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xZFMnIz6

Har enormt lyst på EXC 125 om to år, men det er så dyrt! Snakka med noen på Ride, skulle ha 68 000 kr for nyeste modellen. Og så skal du ha lappen, utstyr, forsikring, vedlikehold, to hjulsett (cross og motard). Men heldigvis finnes det bruktsykler, men er det dyrt det og.

Dyyyyyyyrt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...