Gå til innhold

Linux nybegynner.. Hjelp?


99tnor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, Linux er gratis, med unntak av noen få enterprise versjoner.

 

Det er vel godt over 190 tråder ang. dette temaet. Det er bestanding smak og behag det kommer an på med valg av distro. Og spør du her vil du kun få personlige meninger, og ikke noe konkret, alle vil at du skal prøve den Linux distroen som di selv bruker. Anbefaler at du finner deg noen du mener er interessante og leser litt om dem.

 

www.distrowatch.com - 100 forskjellige og se på der!

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Jeg bruker Ubuntu endel selvom jeg sitter med Vista mesteparten av tiden.Vi har også installert Ubuntu på noen relativt gamle PC-er på jobben og den lar seg installere på det meste av hardware uten problemer der andre Linux distribusjoner har feilet.

 

Du burde laste ned Ubuntu og brenne det på en CD. Da er det bare å boote opp maskinen med CD-en og prøve det ut uten å installere noe som helst. Om du liker det kan du installere det på harddisken.

 

Hvis en ikke er avhengig av spesielle programmer som krever Windows tror jeg familien vil kunne tilpasse seg Linux med relativt små problemer.

 

Jeg synes det blir for mye plunder å kvitte seg helt med Windows grunnet diverse programmer pluss endel dippedutter jeg har som mer eller mindre krever Windows.

Lenke til kommentar

Jeg har testet en del distroer, og for øyeblikket har jeg Linux Mint installert som er ca 90% Ubuntu, med noe propriær programvare og noen egne tweaks på en PC hjemme.

 

På en annen gammel PC har jeg PCLinuxOS som virker raskere enn Ubuntu og kommer med masse nyttige programmer som default, pluss en del propriær programvare og et veldig bra systemkonfigureringsværktøy. Føles veldig som XP.

 

Mepis er også en meget enkel distro som også stort sett funker out-of-the-box.

 

Ubuntuvariantene er nok dem som er mest brukt og ikke uten grunn. Selv om ikke alt funker out-of-the-box søker den etter codecs om du prøver å spille et format den ikke skjønner, et program som søker etter drivere du trenger for at all programvare skal funke som den skal.

 

De er de enkleste jeg har vært borti i alle fall, håper det kan hjelpe deg litt ialleflal, en del av linkene i signaturer forklarer hva Linux er, hvordan du bruker KDE (PCLinucOS) og en del effekter i Beryl et par GUI'er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...