Gå til innhold

Bildekritikk:skogen - topp og bunn


RandiA

Anbefalte innlegg

På en skogstur forrige dagen ble jeg litt fascinert av denne furua som avtegnet sitt siluett mot høst-himmelen.Det andre bildet er skogbunnen under furua. Vil gjerne ha kommentar på om noe er bra ved disse bildene, og hva jeg kunne ha gjort for å få de bedre.

RandiA

post-92574-1190409976_thumb.jpg

post-92574-1190409994_thumb.jpg

Endret av RandiA
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det bildet av siluetten synes jeg er veldig flott. Jeg liker mønsteret som trærne tegner på himmelen, som for en gangs skyld faktisk ikke bør ha skyer. Det er i hvertfall et fint bilde etter min smak, men kanskje treehuggers og andre trefreaks ønsker mer detaljer og mindre skygge i trebildene sine.

 

Det andre orket jeg ikke åpne, og grunnen er enkel. Det tok så lang tid å åpne det første, og jeg forventer enda større fil, og enda lenger venting, på det andre bildet. Kjære snille Randi. Det er ikke nok å bare gjøre bildet mindre, du må også komprimere bildet en del. Hvis du ønsker en raskere metode enn å gjøre det i Photoshop, så kan du bruke PIXresizer, som er et program som er enkelt og raskt å bruke. Det er også glimrende til batch-resizing.

Lenke til kommentar
Det bildet av siluetten synes jeg er veldig flott. Jeg liker mønsteret som trærne tegner på himmelen, som for en gangs skyld faktisk ikke bør ha skyer. Det er i hvertfall et fint bilde etter min smak, men kanskje treehuggers og andre trefreaks ønsker mer detaljer og mindre skygge i trebildene sine.

 

Det andre orket jeg ikke åpne, og grunnen er enkel. Det tok så lang tid å åpne det første, og jeg forventer enda større fil, og enda lenger venting, på det andre bildet. Kjære snille Randi. Det er ikke nok å bare gjøre bildet mindre, du må også komprimere bildet en del. Hvis du ønsker en raskere metode enn å gjøre det i Photoshop, så kan du bruke PIXresizer, som er et program som er enkelt og raskt å bruke. Det er også glimrende til batch-resizing.

9545939[/snapback]

 

Uppps, takk skal du ha...klart jeg kan komprimere bildene. Er alltid vant til det, men det så ut til at dere ikke pleide å gjøre det her inne så.... :blush:

Skal prøve å gjøre om

RandiA

Lenke til kommentar
Vi pleier å ha filer på maks 250 kb.

9545986[/snapback]

 

Oi, den kom litt for sent PM, da har jeg fortsatt for stor da?

250kb grense altså. Skal merke meg det.

RandiA

9546050[/snapback]

Det er ingen grense, men de fleste som har vært med lenge legger seg på en slik størrelse. Ditt første bilde trenger neppe mer enn 150, så det varierer med kompleksiteten i bildet.

 

Edit: Du har skiftet rekkefølge på bildene. Du må skrive det i teksten i første tråd. Hvis ikke virker kritikken min helt meningsløs. Det virker som om jeg omtaler feil bilde.

Uff da. Mye kritikk fra meg i dag.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Jepp. Nå er alt i sin skjønneste orden. For å skrive noe om det siste bildet, så er det et slik bilde som jeg har gitt opp å ta med digital slr. Det er fordi jeg er for vant til mellomformat til slike bilder. Med lav kontrast og slike motiver så kreves det en detaljrikdom som slår en, og da blir dessverre 10mp og aps-c for snaut for meg.

Lenke til kommentar
Jepp. Nå er alt i sin skjønneste orden. For å skrive noe om det siste bildet, så er det et slik bilde som jeg har gitt opp å ta med digital slr. Det er fordi jeg er for vant til mellomformat til slike bilder. Med lav kontrast og slike motiver så kreves det en detaljrikdom som slår en, og da blir dessverre 10mp og aps-c for snaut for meg.

9546227[/snapback]

 

OK, enig..det er ikke noe spesielt med det trestamme-bildet. Likte selv siluetten best. Synes det er litt viktig nå i start-fasen å få litt respons på det man gjør så man søker i riktig retning :!: :!:

(PS. Gikk også et annet sted og rettet opp størrelse på et par "rosa" blomster-bilder. Vær så snill å gi meg et hint hvis jeg har noen "store etterlatenskaper" her på Forumet. Jeg visste dessverre ikke bedre, fint at folk sier ifra. Takk for det.)

RandiA

Lenke til kommentar
Likte det øverste bildet ditt. Syns du har fått frem fine kontraster og likte konverteringen. Fine siluetter og mønstre.

9546273[/snapback]

 

Takk skal du ha...(jeg likte også din blå blomst :) )

Grunnen til at jeg tok det furu-bildet, var den svimlende følelsen det ga å stå under den, den så slik svart ut i tidlig skumring...men jeg fikk ikke helt gjengitt hvor høy og "alvorlig" den så ut, vet ikke hvordan jeg burde ha stått for å få til det.

RandiA

Lenke til kommentar
Likte det øverste bildet ditt. Syns du har fått frem fine kontraster og likte konverteringen. Fine siluetter og mønstre.

9546273[/snapback]

 

Takk skal du ha...(jeg likte også din blå blomst :) )

Grunnen til at jeg tok det furu-bildet, var den svimlende følelsen det ga å stå under den, den så slik svart ut i tidlig skumring...men jeg fikk ikke helt gjengitt hvor høy og "alvorlig" den så ut, vet ikke hvordan jeg burde ha stått for å få til det.

RandiA

9546305[/snapback]

 

Ehh...blå blomst? Må være noen annen, har ikke postet blomsterbilder, men det var jo sikkert fint at du likte den blå blomsten!

Lenke til kommentar

Skal vi se.

 

Bilde 1: Silhuetten

 

Et bilde som jeg, personlig, i likhet med mr. Normal, likte veldig godt. Dette er et bilde som fint kunne ha kommet opp på veggen i min fremtidige hule. Jeg tror også at dette bildet hadde passet inn på veggen hos folk som kjører en bevisst minimalistisk stil. Så det var et blinkskudd.

 

Bilde 2: Skogbunnen.

 

Dette er et bilde som gjør meg usikker. På en måte så plager ikke mangelen på detaljer meg, snarere tvert i mot. Det gjør bildet til en slags fotografisk ekvivalent til blyant-tegningen som Theodor Kittelsen gjorde. Spesielt den tegningen som heter fattigmannen. Jeg tror at med mer detaljer ville dette litt duse preget forsvinne. Det som gjør meg usikker er hvordan det ville ha blitt med farger. Nå, når det er i svart-hvitt, kan jeg lett forestille meg at det består av variasjoner over grønt og brunt. Om jeg hadde fått det i farger kunne det kanskje gjort et annet inntrykk. Skogen har sjelden de fargene vi selv ser for oss. Det er også mulig at det i farger hadde trengt de detaljene som PMnormal etterlyser. Men sånn som det er nå, så funker faktisk det bildet for meg til en viss grad.

Lenke til kommentar

Takk skal du ha,Onkel Kompost...hyggelig kritikk det for en nybegynner. Er faktisk litt i tvil om denne "moten" på svart-hvitt. Furua er i farger, det var bare siluetten som ble så mørk. Skogportalen gjorde jeg om til sv/hv for at den skulle "stå i stil". Legger den inn i farger her nå. Synes vekslingen skygge-lys kommer bra frem i den.

RandiA

post-92574-1190458029_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Takk skal du ha,Onkel Kompost...hyggelig kritikk det for en nybegynner. Er faktisk litt i tvil om denne "moten" på svart-hvitt. Furua er i farger, det var bare siluetten som ble så mørk. Skogportalen gjorde jeg om til sv/hv for at den skulle "stå i stil". Legger den inn i farger her nå. Synes vekslingen skygge-lys kommer bra frem i den.

 

Tja, Svart-hvitt kan ha sine bruksområder, men jeg vil tro at det på landskapsbilder er rimelig sjelden. Men, igjen, ditt bilde funket jo i svart-hvitt. Ihvertfall for meg. Fargebildet var interessant å se, da med tanke på vekslingen. Men nå sliter jeg enda litt, for jeg lurer på om det skulle vært mørkere eller ikke. På den andre siden kommer det jo an på når tid på dagen du var ute, så.

 

Jeg må tenke litt over hva som funket best, svart-hvitt eller farger, i det tilfellet.

Lenke til kommentar

Jeg og likte det første bildet (topp). Silhuetten gjør seg bra og det er en god komposisjon. Himmelen er noe blass i fargen, og av den grunn ville jeg gjerne sett en S/H versjon av det bildet. :)

 

Bilde 2 (bunn) var forsåvidt greit. Fint med den lyse veien midt i. Jeg savner allikevel noe kontrast og skarpheten kunne gjerne vært bedre. Jeg liker røttene som leder blikket mot den lyse veien. Bra sett! :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...