Gå til innhold

Asus EEE tråden

Cursio

Anbefalte innlegg

takk for hjelpa! Men blir 7" for lite til å se på film med? Tror jeg venter på eee 900

Det er ikke noe problem aa se film paa denne. Derimot saa er opploesningen litt lav for websider, blir mye scrolling hit og dit. (note to self, installer en browser som skalerer nettsidene, lurer paa om ikke opera kan gjoere det...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Emesene virket fin, men når jeg søker etter den i synaptic finner jeg den ikke?
Nei, den har faktisk egen pakkebrønn (=nettadresse hvor programmet ligger ferdig). Emesene er skrevet i Python (et programmeringsspråk som er såkalt skript), og vil derfor yte dårlig. Hvis du følger instruksjonene her (så finner du vel fort ut om Python er installert også):

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=607302

Så vil den bli såkalt byte-kompilert, og yte godt på eeepc.

Lenke til kommentar
Det er første gang jeg hører om sabayon (følger litt dårlig med på distrowatch serru) men jeg ser av artikkelen at eee-støtte er listet som 'experimental'. Det er mulig jeg har litt høye forventninger til hvordan en eee-tilpasset linux-distro skal oppføre seg for jeg ser at det er noen tricks og tweaks du må gjøre for å få inn en ny distro på maskinen. Det virker også som man mister litt funksjonalitet mot ymse eee spesifikk hardware og det er jo ting som stort sett fungerer utmerket i utgangspunktet.
Tok meg en runde på Kubuntu-oppskriften, altså denne. Jeg kan ikke se noe som ikke funker. Lyd, web-cam, wireless, suspend, i det hele tatt alt jeg kan komme på. For de som vil ha tilgang til alt mellom himmel og jord er det et godt alternativ, og oppsettet burde kunne fullføres på få minutter av de aller fleste. Du vil naturligvis miste Easy Mode da.

EDIT: Script-pakken som nevnes er ikke linket opp. Den finner du her:

http://code.google.com/p/eee-ubuntu-support/

Absolutt verdt å se hvor mye de har fikset. Når du har lastet den ned høyreklikker du på den og velger Extract, så går du inn i den utpakkede katalogen, og ser i README filen hvor du ser hvordan du kjører skriptet.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Lite spørsmål. Kan man bruke æ, ø og å i stedet for de amerikanske knappene på tastaturet så det blir som å ha et norsk tastatur?

Og enda en ting, vil neste generasjon med Asus EEE ha DVI/HDMI?

Endret av Løve
Lenke til kommentar
Lite spørsmål. Kan man bruke æ, ø og å i stedet for de amerikanske knappene på tastaturet så det blir som å ha et norsk tastatur?

Ja, det er bare å skifte tastaturoppsettet i OSet. Du trenger ikke bytte selve knappene for å få norske tegn.

Lenke til kommentar

Ja, det er bare å skifte tastaturoppsettet i OSet. Du trenger ikke bytte selve knappene for å få norske tegn.

Hehe, det vet jeg. :) Det var OS-oppsettet jeg lurte på. Jeg regner med at det er like mange knapper på det Amerikanske tastaturet som det norske?

Og PS: Kommer neste EEE med DVI eller HDMI?

Lenke til kommentar
Det at opera skalerer websider selv, hvordan skjer det?

Ingen sider jeg er inne på blir tilpasset vinduet, har alltid en scroll til siden også. :S

Noen instilling jeg kan gjøre i opera?

Under "view" finner du "fit to width". evntuelt ctrl+F11.

Du finner også en innstilling for å velge dette som standard i "edit/preferences/web pages"

Lenke til kommentar
Fant ut at neste EEE ikke har HDMI eller DVI. :) Men kan man få norsk lader til EEE så man slipper konverteringen fra Amerikansk til Norsk? Og har noen noen selgere på eBay å anbefale for en EEE?

Alle som er oppført som "power seller" er å anbefale! Og som da gjerne har en del positive kommentarer ;)

Lenke til kommentar
...

Men kan man få norsk lader til EEE så man slipper konverteringen fra Amerikansk til Norsk?

...

Selve laderen aksepterer det meste av spenninger og frekvenser, det du trenger er bare en fysisk konverter som gjør at de flate nordamerikanske pluggene kan brukes i runde europeiske stikk.

Laderen har en utforming som er identisk med andre ladere jeg har sett, med flate pinner som kan vippes ut. Man kan klipse fast en US->EU adapter til denne og jeg hadde så flaks at jeg fant en sånn i en roteskuff på jobben. :D

Jeg har dessverre ikke funnet noe info på denne adapteren men strømforsyningen den satt på har PN 281855 hos compaq/HP hvis noen er flinkere til å søke enn meg... :(

Edit: Den kalles visst også AD3230 og her er en link med bilde. Merk at selve strømforsyningen er uinterressant for oss men jeg har ikke funnet delenummer til det fysiske adapteret.

Edit2: Link med bedre bilde.

http://www.vte.cz/pc/katalog/zbozi.php?kod=1622

Endret av Kahuna
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...