Gå til innhold

Asus EEE tråden

Cursio

Anbefalte innlegg

Uten å ta del i diskusjonen forøvrig, det kan du heller ikke i XP :) (media player trenger plugin for å spille DVD)
Grunnen til at DVD ikke følger med er at det er ulovlig i USA. Last ned Linux Mint så er alt av codecs og DVD ++ på plass, så gutten tok altså feil. Ubuntu vil spørre deg første gang du prøver å spille DVD eller media som krever codec, og laste den ned for deg automatisk bare du bekrefter. Codecjungel og DVD plug-in er det XP som er belemret med. Halve grunnen til at VLC er så populær er at den kommer med codecpakke, og gjett hvor pakken kommer fra. Men hvorfor la virkeligheten komme i veien, når man kan slenge litt dritt.

Forøvrig hjelper det å si ifra. TVAdressa skal visstnok legge om til flash etter at kunder har kontaktet dem. Fokus bank la om til plattformuavhengig nettbank etter at kunder sa ifra. NRK velger konsekvent åpne løsninger etter at politikerne sa ifra. Den 1/1-2008 trådde nye regler i kraft som pålegger alle offentlige kontor i Norge å legge ut sine dokumenter i åpne formater: html, pdf eller odf, de har ett år på seg. Når en idiot her mener at jeg bør bruke fritiden min på å reverse engineere TV-løsningen til TV2 blir jeg forbannet. Det er på tide at folk våkner opp litt, og bruker sin røst som forbruker. De løsningene som fortsatt er lukkede kan man vende ryggen til, hvis tilgang på TV2 Sumo er livsviktig har man et problem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...

Hva er det så du savner i pakkebrønnene?

Ikke så voldsom mye faktisk. Det var wine da, jeg sjekket linken du ga meg og den var akkurat like full av c-momenter som sist gang jeg leste den. At uttrykket "very out of date" dukker opp tidlig i artikkelen er ikke et godt tegn.

Pakkebrønnene er fortsatt sparsomt befolket og jeg er ikke sikker på når ting kan ventes å bli bedre. Alternativene er da å installere XP eller en mainstream linux som vel heller ikke har kommet som noen eee-tilpasset distro?
Da får du begynne å følge med. Ubuntu har kommet med spesialtilpasset versjon for lenge siden, flere her bruker den og er storfornøyd. Nyeste versjon av Sabayon får eeepc støtte ut-av-boksen, og beta er sluppet allerede, les detaljer her:

http://www.sabayonlinux.org/forum/viewtopi...=60&t=12963

Jeg har allerede gitt link til Ubuntu i forrige post, hvor skriptet legger inn alle fikser/drivere for alle versjoner av Ubuntu enkelt og greit, dvs. standard Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu. Hvor mye bedre støtte vil du egentlig ha?

Jeg har også lagt ved enkle instruksjoner til Debian og Arch, for de det er relevant for er nok instruksjonene mer enn greie nok å følge.

Vår egen olear har lagt øynene sine på en eeepc også, så han har visst lagt inn støtte for eeepc i nyeste versjon av Draco linux.

Det er første gang jeg hører om sabayon (følger litt dårlig med på distrowatch serru) men jeg ser av artikkelen at eee-støtte er listet som 'experimental'. Det er mulig jeg har litt høye forventninger til hvordan en eee-tilpasset linux-distro skal oppføre seg for jeg ser at det er noen tricks og tweaks du må gjøre for å få inn en ny distro på maskinen. Det virker også som man mister litt funksjonalitet mot ymse eee spesifikk hardware og det er jo ting som stort sett fungerer utmerket i utgangspunktet. All den tid jeg ikke har gitt opp det medfølgende OSet ennå så kommer jeg nok til å la en eventuell ny distro(eller windows for den sakens skyld) vente enda litt til.

Hvor ligger forresten synaptic? Jeg begynner å bli lei av aptitude, den føles for mye som DOS...
Under System i Advanced Mode, du kan også velge Run Command fra meny, eller med Alt+F2 og skrive synaptic rett ut, eventuelt skrive det rett i terminal. I det hele tatt burde det ikke by på store problemer. Aptitude er en fantastisk sak når du blir litt vant, jeg drifter fire maskiner hjemme hos meg med Aptitude, funker som en drøm. Ikke sammenlignbart med DOS overhodet. Men Synaptic vil dekke alle dine behov, inkludert å installere full web-server på eeepc med et par museklikk.

Å skrive "synaptic" i et terminalvindu funker ikke men så har jeg ikke advanced mode på min maskin ennå. Minst *en* av de 4-5 how-tos jeg har lest om emnet så både enkel og lovende ut så jeg skal prøve det ut ved anledning før jeg klager mer på aptitude.

Lenke til kommentar
Når jeg skal opptatere Synaptic så kommer det opp div. feilmeldingen om at den ikke klarer å opptatere noen av pakkene.

Noen som har opplevd lignende?

Ja, det er ikke uvanlig. Nå er stort sett alle programmene du har inne meget ferske, så jeg ville ikke bekymret meg om det finnes enda nyere oppdateringer som ikke går rett inn uten videre. Hvis det irriterer deg så er det normalt ganske greit å få installert oppdateringene hvis du prøver install på en og en av dem, pakkesystemet klarer da normalt å komme rundt en avhengighet. Jeg sier normalt, fordi pakkesystemet til eeepc ikke er like godt vedlikeholdt som i ubuntu og debian.
Lenke til kommentar

Lurer litt på denne PCen selv. Selv om den lilleskjermen med tykk plasramme rundt minner meg om bærbare for 10 år siden.

Har noen slipt ned Windows XP med f.eks. programmet NLite, for å få ned XP sine plass og ressursbruk? Ser det finnes ferdige "nedslipt" XP på nedlastingssteder, men det er engelske versjoner.

Jeg vil bruke en norsk XP med lovlig lisens.

Lenke til kommentar
Vil tippe rundt 3-3500 kr, men dette er foreløpig veldig usikkert.

Eee700 ligger jo på rundt 2500 ferdig importert, så dyrere enn det blir det i nok i alle fall.

Hvor får du kjøpt eee 700 til 2500,- ferdig importert?

Går ut ifra det er surf modellen du snakker om? Eller den med webcam?

Jeg betalte 2400 før fortolling, for 4g versjonen med webcam, og tror det er noe av det billigste man får den til...men det er førfortolling.

Lenke til kommentar

Jeg tok med meg en eee 4g fra tokyo. Der selges den for 50000 yen med xp home og 4GB minnekort.

Noen som vet om jeg kan skifte språk på xp ?

Jeg vurderer stadig om jeg skal dumpe xp og legge inn eeexubuntu, men xp fungerer foreløpig prikkfritt.

Lenke til kommentar

Tror ikke det er mulig å skifte språk på XP.

Har noen erfaring på om det er noen merkbar forskjell på lese-/skrive-/søkehastighet på den interne "harddisken" og et raskt SD minnekort i kortleseren ? Det er jo liten invistering å f.eks. kjøpe et 4 GB minnekort å ha i permanent.

Lenke til kommentar
Tror ikke det er mulig å skifte språk på XP.

Har noen erfaring på om det er noen merkbar forskjell på lese-/skrive-/søkehastighet på den interne "harddisken" og et raskt SD minnekort i kortleseren ? Det er jo liten invistering å f.eks. kjøpe et 4 GB minnekort å ha i permanent.

Jeg har kjøpt et 8GB class6 kort og det lugger ørlite grann når jeg spiller av film fra det(det går strøkent fra SSD). Jeg har ikke jobbet så mye med å finne ut av det men det hjalp litt å sette opp cache-størrelsen i avspilleren. Dyrt var det ikke, ca 270,-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...