Del Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Installeres fra pakker slik som alt annet. Bruk Synaptic, Add/remove, KPackage, Adept, eller fra kommandolinja/terminal med sudo aptitude install Lenke til kommentar
Beining Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Ok har nå funnet den orginale "synaptic package maanager" og tenkte å legge inn noen pakker der, men når jeg søkte fant jeg ingen muligheter for å gjøre det så enkelt. Det finnes sikkert bedre metoder for å innstalere programmer, men siden jeg ikke kan noen ting av linux så vil jeg bare bruke synaptic. Så over til spm. Er det noen som har noen gode sourcer som har amsn, vlc osv..? Hadde satt veldig stor pris på om noen kunne ha linket til de, og gjerne også med det som skal fylles ut i de andre boksene også Lenke til kommentar
Del Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Jeg har jo gjort det i quote'n i første post, det er fire adresser som skal inn i /etc/apt/sources.list. Synaptic er finfin, bare fortsett å bruk den til alle installasjoner. Les første post davel. Lenke til kommentar
hessel Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Så prøver du samme med biblioteket: sudo aptitude install libqt3c102-mt Da skjer følgende i konsollet: Resolving dependencies... open: 5544; closed: 4965; defer: 0; conflict: 72 .No solution found within the allotted time. Try harder? [Y/n]y Resolving dependencies... open: 10571; closed: 9999; defer: 0; conflict: 76 ONo solution found within the allotted time. Try harder? [Y/n]n Abandoning all efforts to resolve these dependencies. Abort. Problemet med å installere kmplayer og andre applikasjoner oppsto rett etter at jeg hadde tatt en F9-restore, og installert KDE / advanced desktop mode. Bør jeg forsøke en F9-restore igjen? Ved forsøk på installasjon fra Synaptic kommer feilmeldingen "Depends: libqt3c102-mt but it is not going to be installed". Samme feilmelding kommer ved bruk av "sudo apt-get install kmplayer" i konsollet. Synaptic viser at libqt3c102-mt allerede er installert. "Fix broken packages" i Synaptic hjelper ikke heller. Hersens problematisk dette skulle være... Lenke til kommentar
Del Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Jepp, kan se ut som om du har bumpet inn i en konflikt med KDE-bibliotekene der ja. JEg er ikke sikker på hva du mener med Restore, hvis det er tilbake til fabrikkinnstillinger, så må du legge inn pakkekildene på nytt. Sjekk sources.list filen din. Jeg vil vel foreslå at du kanskje forsøker med VLC istedet, dersom du med de fire nye kildene oppdatert får en melding som den over. VLC avhenger ikke av de samme bibliotekene. Så får vi håpe noen tar på seg å pakke kmplayer ordentlig for eeepc om en stund. Lenke til kommentar
hessel Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 (endret) Jeg er ikke helt sikker på om du vet hva du snakker om, Del... Ting fungerer jo ikke. Jeg har forsøkt F9-restore tilbake til fabrikkinnstillinger flere ganger. Etter F9-restore har jeg gjort følgende, i denne rekkefølgen: - endret språk fra kinesisk til engelsk - lagt til "deb http://download.tuxfamily.org/eeepcrepos/ p701 main etch" i sources.list - kjørt "sudo apt-get update" i konsollet - installert og aktivert Advanced Desktop Mode / KDE som spesifisert på http://wiki.eeeuser.com/howto:getkde, med kommando "sudo apt-get install advanced-desktop-eeepc" (her får man jo feilmelding også når man kjører "sudo apt-key add key.asc" i konsollet, etter å ha lastet ned key.asc...) - deretter, etter boot, legger jeg til nedenforstående pakker i sources.list, og kjører "sudo apt-get update" deb http://xnv4.xandros.com/xs2.0/upkg-srv2 etch main contrib non-free deb http://dccamirror.xandros.com/dccri/ dccri-3.0 main deb http://www.geekconnection.org/ xandros4 main - så kjører jeg "sudo apt-get install kmplayer", og får feilmelding hver jævla gang: Depends: libqt3c102-mt (>= 3:3.3.5.3) but it is not going to be installed. Broken packages. Her er det mye fundamentalt galt med operativsystemet, og det er særdeles utrivelig og vanskelig å installere ekstra applikasjoner. Vennligst fortell meg hvis jeg gjør noe feil. Jeg kommer til å bestille en ekstern cd-spiller ASAP, og installere XP istedet. Seriøst! EDIT: feilmeldingen får jeg ved installasjon av mange slags programmer, ikke bare kmplayer. Endret 30. mars 2008 av hessel Lenke til kommentar
Beining Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Når jeg skriver det i terminalen kommer dette opp. /home/user> /etc/apt/sources.listbash: /etc/apt/sources.list: Permission denied Lenke til kommentar
Del Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 (endret) Jeg er ikke helt sikker på om du vet hva du snakker om, Del... Ting fungerer jo ikke.Takk for den, nei jeg har ikke eeepc selv enda, men jeg har gjort et forsøk på å samle tips likevel. For meg ser det ut som en hel del funker. At pakkesystemet ikke lar deg installere når avhengigheter er knekt skal du være glad for. Siden pakkene likevel ligger der, så kan du antagelig tvinge de inn (bare pakker som er rapportert å virke skal ligge i disse repo'ene, så den opprinnelige pakkehåndteren har kanskje vært litt konservattiv når han la inn krav til bibliotekversjoner). Så hvis du er eventyrlysten, kan du prøve å tvinge inn kmplayer med sudo apt-get --force-yes install kmplayer men jeg ville vel heller brukt VLC. Jeg har forsøkt F9-restore tilbake til fabrikkinnstillinger flere ganger.Dette er en idiotisk ting å gjøre, og løser ingenting, men det har sikkert holdt deg travelt opptatt i noen timer. La XP-brukerne løse sine problemer med re-install. Jeg spurte deg bare om du hadde lagt til repo'ene igjen etter restore, et ja hadde vært nok. - så kjører jeg "sudo apt-get install kmplayer", og får feilmelding hver jævla gang: For å gjenta meg selv, du har en konflikt med et av bibliotekene som KDE applikasjoner bruker, dette er det advart mot i siden hvor repo'ene var listet opp. Det betyr bare at en del av KDE appikasjonene ikke er tilgjengelige for eeepc sitt originale OS ennå. Du kan naturligvis få tilgang til alle ved å installere eksempelvis eeexubuntu. Gjett hvor mange KDE-applikasjoner du har tilgang til med XP. Her er det mye fundamentalt galt med operativsystemet, og det er særdeles utrivelig og vanskelig å installere ekstra applikasjoner.Når du gang på gang forsøker å putte inn en applikasjon som ikke er kompatibel så møter du nok vanskeligheter ja, du kan jo prøve det på XP. Installasjon av programmer som er kompatible er en drøm i forhold til alternative OS. Hvilke er alle disse andre applikasjonene du har forsøkt som ikke virket? Hvis du ikke presiserer det, så er det å betegne som FUD.Jeg kommer til å bestille en ekstern cd-spiller ASAP, og installere XP istedet. Seriøst! og der var kongekommentaren, bestill med en gang du. Endret 30. mars 2008 av Del Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 den største forkjellen mellom den generelle linux distro og windows er at i windows så kommer alle programmer ferdig pakket med de fleste biblioteker dem trenger, så lenge windows ikke har dem fra før (og selv da kan det hende). altså at alle programmene har XYZ.dll for hånden i eget mappeområde osv. i *nix os er det mer vanlig å ha hvert bibliotek installert sentralt en gang, og bare en gang. det hele kommer an på brukervennlighet opp mot sikkerhet. skulle det bli funnet en sikkerhetsfeil i ett av disse bibliotekene så kan det gjøres en oppgradering, og ferdig med det. i windows så må en lete etter alle programmene som benytter biblioteket, og oppdatere hvert enkelt. jeg minnes at det ikke er så lenge siden at microsoft gikk ut å advarte mot en sårbarhet i ett av sine grunnbiblioteker, men det beste dem kunne tilby var en scanner som ville fortelle bruker hvilke programmer som var sårbare, slik at dem kunne kontakte produsent... seinest i dag så hadde jeg underlig oppførsel fra visse programmer, men ikke fra andre som benyttet seg av samme grunn-bibliotek. det viste seg at de programmer som hadde problemet benyttet seg av ett mellom-bibliotek. etter en oppdatering der så fungerte alle fint Lenke til kommentar
Del Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 (endret) God gjennomgang hobgoblin. Jeg tenkte bare å tilføye at sentrale bibliotek slik som linux bruker er ekstremt effektiv hvis diskplass og ytelse betyr noe. Husk at eeepc sitt OS er like moderne som Vista, men selv om du installerer tusenvis av programmer klarer du ikke svi av den diskplassen Vista trenger kun for OS. Med linux kan eeepc dra effekter som overgår Aero. Når KDE4 kommer til sommeren, er denne ennå kjappere enn KDE3 som eeepc bruker nå, rett og slett fordi de kun trengte å optimalisere KDE-bibliotekene, som jo er felles for alle KDE applikasjonene. Nedsiden er naturligvis når Asus gjør noe så dumt som å bruke en ikke-mainstream utgave av en ikke-mainstream linuxdistro. Det fantastiske med Debian er nettopp utviklerne som sikrer at alt mellom himmel og jord (dvs. 20-30.000 applikasjoner) til enhver tid er koordinert med bibliotekene. Dessverre ser det ut til å drøye med at wireless driveren blir lagt inn i kjerna, nok en blemme av Asus, som kunne ha gått for en ikke-kontroversiell chip istedet. Det betyr at man er henvist til madwifi driveren en stund til, men ath5k som antagelig blir den fremtidige driveren kommer ihvertfall inn i 2.6.25 kjerna, og vil forhåpentligvis støtte eeepc om kort tid. For oss ubuntufrelste betyr dette at vi antagelig må vente til oktober før trådløst funker ut-av-boksen. I mellomtiden har frivillige gjort sitt beste for at det skal være lett å smekke inn driveren selv. For de tilsynelatende tre mest populære distribusjonene her på forumet har jeg gravd opp howto's som burde være overkommelige for de fleste: http://wiki.eeeuser.com/ubuntu:kubuntu:home http://wiki.archlinux.org/index.php/Instal...the_Asus_EEE_PC http://wiki.debian.org/DebianEeePC/HowTo/Install Les mer om trådløsdriveren her: http://madwifi.org/ Endret 30. mars 2008 av Del Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 takker og bukker. det hjelper noen ganger å forstå hvorfor ting er som dem er, i det minste når en ser "uforklarlige" feilmeldinger... Lenke til kommentar
Beining Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Er det noen som vet om en liten taske man kan ha eee'en i? Gjerne også med plass til lader og litt andre småting. Lenke til kommentar
Kveldsro Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Er det noen som vet om en liten taske man kan ha eee'en i?Gjerne også med plass til lader og litt andre småting. Her er et par bra fra Case Logic: http://www.blogeee.net/2007/12/02/test-de-...-pour-le-eeepc/ http://www.blogeee.net/2007/11/12/case-log...eee-pc-a-1999e/ Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Jeg kommer til å bestille en ekstern cd-spiller ASAP, og installere XP istedet. Seriøst! og der var kongekommentaren, bestill med en gang du. Hvorfor ikke? Det er ei grense for hvor mye tid en skal bruke på dette. Hvorfor bruke dager, uker og måneder på å forstå linux når du kan bruke noen timer på å installere XP? Mulig standard linux er greiere å forstå seg på men det å endre på eee-xandros er tunge greier for en ikke-ekspert. Pakkebrønnene er fortsatt sparsomt befolket og jeg er ikke sikker på når ting kan ventes å bli bedre. Alternativene er da å installere XP eller en mainstream linux som vel heller ikke har kommet som noen eee-tilpasset distro? Hvor ligger forresten synaptic? Jeg begynner å bli lei av aptitude, den føles for mye som DOS... Lenke til kommentar
Del Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 (endret) Hvorfor ikke? Det er ei grense for hvor mye tid en skal bruke på dette. Hvorfor bruke dager, uker og måneder på å forstå linux når du kan bruke noen timer på å installere XP?Fordi det er som å pisse i buksa for å holde seg varm. Generelt er kommentarer av typen "fiks dette for meg nå, ellers installerer jeg XP" omtrent det dummeste man kan foreta seg hvis man har noe som helst ønske om hjelp. Jeg vil like å se noen lire ut av seg slikt i windowsdelen av forumet når de sliter med root kits, virus, ustabilt nett osv. Ufordragelige fjortiser har ingenting her å gjøre.Mulig standard linux er greiere å forstå seg på men det å endre på eee-xandros er tunge greier for en ikke-ekspert.Hvis man prøver å gjøre c-momenter, ja. I dette tilfellet ligger problemet hos TV2, idioten har betalt for et produkt som ikke er plattformuavhengig, kontakt TV2 å be dem levere produktet man har betalt for istedet for å klage på at ikke alle mulige mediaplayer plugins er tilgjengelige i Xandros. Som om noen her bruker noe annet enn standard plugin til IE. Hva er det så du savner i pakkebrønnene?Pakkebrønnene er fortsatt sparsomt befolket og jeg er ikke sikker på når ting kan ventes å bli bedre. Alternativene er da å installere XP eller en mainstream linux som vel heller ikke har kommet som noen eee-tilpasset distro?Da får du begynne å følge med. Ubuntu har kommet med spesialtilpasset versjon for lenge siden, flere her bruker den og er storfornøyd. Nyeste versjon av Sabayon får eeepc støtte ut-av-boksen, og beta er sluppet allerede, les detaljer her:http://www.sabayonlinux.org/forum/viewtopi...=60&t=12963 Jeg har allerede gitt link til Ubuntu i forrige post, hvor skriptet legger inn alle fikser/drivere for alle versjoner av Ubuntu enkelt og greit, dvs. standard Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu. Hvor mye bedre støtte vil du egentlig ha? Jeg har også lagt ved enkle instruksjoner til Debian og Arch, for de det er relevant for er nok instruksjonene mer enn greie nok å følge. Vår egen olear har lagt øynene sine på en eeepc også, så han har visst lagt inn støtte for eeepc i nyeste versjon av Draco linux. Hvor ligger forresten synaptic? Jeg begynner å bli lei av aptitude, den føles for mye som DOS...Under System i Advanced Mode, du kan også velge Run Command fra meny, eller med Alt+F2 og skrive synaptic rett ut, eventuelt skrive det rett i terminal. I det hele tatt burde det ikke by på store problemer. Aptitude er en fantastisk sak når du blir litt vant, jeg drifter fire maskiner hjemme hos meg med Aptitude, funker som en drøm. Ikke sammenlignbart med DOS overhodet. Men Synaptic vil dekke alle dine behov, inkludert å installere full web-server på eeepc med et par museklikk. Endret 31. mars 2008 av Del Lenke til kommentar
Del Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Når jeg skriver det i terminalen kommer dette opp. /home/user> /etc/apt/sources.listbash: /etc/apt/sources.list: Permission denied OOps, denne forsvant i alt tullet. Du må være administrator for å gjøre systemendringer. Det blir du f.eks. ved starte et program i terminal med sudo først (sudo=super user do). Hvis du vil gjøre det fra Run Command må du skrive kdesu før programmet slik at du får lagt inn passordet ditt (kdesu= KDE super user). Anbefaler deg å bruke kate for å redigere tekstfiler, den er som notepad i windows, bare mye bedre. M.a.o. fra terminal/konsole: sudo kate /etc/apt/sources.list Fra Run Command: kdesu kate /etc/apt/sources.list Dette er ikke noe verre enn Vista sin UAC, faktisk mye greiere og bedre implementert. Det gjør dessuten systemet mye sikrere: http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/conte...8032900961.html Lenke til kommentar
nilka Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Og så satt jeg her plutselig med et så mye dårligere intrykk av linuxbrukere at jeg er helt forfjamset. Sitter nå her med en asus eee jeg og har til og med kjørt den med dualboot, hvor den ene saken er windows og den andre utrolig men sant er Xubuntu. Jeg er selv Mac menneske på et slikt nivå at jeg har vært borti en terminal både en og to ganger. Men vil uten problemer skjønne at en windowsbruker kan få litt trøbbel med linux i starten. Ok så kunne han utrykket seg på en annen måte men den måten linuxfolk svarer på her er etter min mening forkastelig og svært overdreven. Det er greit nok at TV2 er en gjeng knølhuer som har gått for et proprietært system bassert på windows, men å gå derfra til å bare si klag til tv2 de som er duste her på linux er alt perfekt er latterlig. Jeg mener når du opplever at du ikke får gjort det du faktisk vil med maskina gang etter gang bare fordi man skal bruke åpne standarder i linux virker etter min mening høl i hode. Om dere linuxfantaster der ute er så flinke og linux er så mye bedre så vær med å skap et produkt fol ser er bedre. Å sitte der å si linux er best fordi det er så mye sikrere, blir bare tull, for dette spiller ingen rolle for hvermansen som vil se TV2 nett-tv eller spille de nyeste spillene. Herregud jeg har prøvd Ubuntu, Xubuntu og medfølgende Xandros, jeg kunne ikke en gang se en helt vanlig dvd-film uten å legge inn programmer og plugins. Her har linux en del igjen til sine komersielle søsken. Sier ikke at linux er dårlig, min erfaring er at det har forbedret seg enormt de siste 5 åra for at hvermansen skal få en god opplevelse, faktisk mer enn både MS og Apple, men dere er fremdeles ikke på det nivået av enkelhet OS X og Win XP hadde da de kom. Dog er funksjonaliteten mer eller mindre på samme nivå og på enkelte områder over. Lenke til kommentar
TettSpaden Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Oi her var det mange sider å lese, regner med at spørsmålet mitt hard vært tatt opp før, men fant det ikke ved å skumme gjennom tråden, så jeg lurer på følgende; Er enkleste måten er få lagt inn xp med usb cd/dvd? er det mulig å legge inn xp via netverk? jeg skal fjerne xandros og ha en clean xp installsjon, helst uten å måtte kjøpe en usb dvd enhet, kan dette gjøres på noen enkle måter utenom usb dvd, kan xp f.eks bootes enkelt via minnekort? Takker for svar Lenke til kommentar
Del Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Og så satt jeg her plutselig med et så mye dårligere intrykk av linuxbrukereVel, da får noen andre bruke tiden sin her. Kos dere videre. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 jeg har prøvd Ubuntu, Xubuntu og medfølgende Xandros, jeg kunne ikke en gang se en helt vanlig dvd-film uten å legge inn programmer og plugins. Uten å ta del i diskusjonen forøvrig, det kan du heller ikke i XP (media player trenger plugin for å spille DVD) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå