Gå til innhold

Asus EEE tråden

Cursio

Anbefalte innlegg

For de som er interessert i info og bilder av EEE PC 900 så kan dere kanskje gå hit:

EEE Pc 900 FCC

Fant linken på eeeuser.com

I just found via Digitimes Asus’s FCC filings for the 900. They include pictures (internal and external) and the owner’s manual. Some news:

The internal images include a part labelled “Bluetooth”, though it’s not mentioned in the manual. The touchpad has a facility for multiple-finger gestures, including two-finger scrolling. No sign of GPS or a touchscreen in the manual. Digitimes is reporting that the new power adapter is bigger than the old one. From the pictures I’m seeing, it’s kind of a wash, though they move the transformer to the middle and off the plug. To me, that’s a big improvement. They also moved the plug to the back so the kensington lock doesn’t bump up against the power.

These look like nothing but upgrades. No mention of the webcam resolution, which I was reading would be upgraded.

I’d be interested to see what the XP build looks like: does it include lots of extraneous drivers and crapware? Or is it closer to the boot time and storage requirements of an nlite installation?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Se om du finner kmplayer i en pakkebrønn, har du lagt til kilder som anvist i første post?

Nå har jeg lagt til de ekstra pakkene som er nevnt her:

http://wiki.eeeuser.com/addingxandrosrepos

Jeg har kjørt "reload" i synaptic.

Jeg finner KMPlayer, men når jeg skal markere den for installering får jeg følgende beskjed:

"Could not mark all packages for installation or upgrade.

The following packages have unresolvable dependencies...

kmplayer: Depends: libqt3c102-mt but it is not going to be installed

Depends: kmplayer-common but it is not going to be installed"

Tilsvarende feilmeldinger får jeg når jeg forsøker å installere kmplayer-common og kmplayer-plugin også.

Forslag?

Lenke til kommentar

Hey. Det har vært mye snakk om converter/adapter til strømnettet i norge. Jeg har skjønt at jeg kunn trenger en fysisk overgang, men hvor får jeg kjøpt denne? Jeg har ikke "ordentlig" visa kort, så må få kjøpt på oppkrav hvis jeg ikke finner ett sted jeg kan få kjøpt over disk ett sted.

Jeg har skjekket på clas ohslon, men de hadde det ikke. Er det noen andre elektrobutikker som kan ha det? Jeg bor forøvri i Hamar og har Biltema, ekspert, elkjøp.

Lenke til kommentar
Jeg får ikke installert noe, fordi det står "Depends: libqt3c102-mt but it is not going to be installed" når jeg skal installere de fleste programmer: f.eks. kmplayer, ktorrent og digikam
Prøv å installer libqt3c102-mt da vel.
Lenke til kommentar

Hei,

Naa har jeg endelig faatt en fungerende EEE.

Har ingen erfaring med linux i det hele tatt, bare Mac.

Saa det jeg lurer paa er hva som maa innstaleres, hvordan jeg skal faa 2gb ram med norsk tastatur.

Har lest igjenom endel av traaden, men har ikke helt skjont hvordan det fungerer.

Har helt orginal maskin med standard OS og en 2gb brikke som ikke er satt inn enda.

Hadde satt kjempe stor pris om hadde en veldig enkel ´´knapp for knapp´´ guide, eller forklaring.

Ellers er det en kjempe kul maskin:)

Lenke til kommentar

Du finner nedlastingsling til ferdig kjerne som støtter 2GB minne og norsk tastatur, samt link til hvordan du legger inn denne her:

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=10809601

Etterhvert regner jeg med at en slik kjerne blir lagt ut i en pakkebrønn, slik at du slipper å legge den inn manuelt. Du kan jo vurdere å bruke den kjernen du har inntil det skjer.

Les ellers første post, hvor jeg har forsøkt å samle det grøvste med tips.

Lenke til kommentar
For de som er interessert i info og bilder av EEE PC 900 så kan dere kanskje gå hit:

EEE Pc 900 FCC

Fant linken på eeeuser.com

I just found via Digitimes Asus’s FCC filings for the 900. They include pictures (internal and external) and the owner’s manual. Some news:

The internal images include a part labelled “Bluetooth”, though it’s not mentioned in the manual. The touchpad has a facility for multiple-finger gestures, including two-finger scrolling. No sign of GPS or a touchscreen in the manual. Digitimes is reporting that the new power adapter is bigger than the old one. From the pictures I’m seeing, it’s kind of a wash, though they move the transformer to the middle and off the plug. To me, that’s a big improvement. They also moved the plug to the back so the kensington lock doesn’t bump up against the power.

These look like nothing but upgrades. No mention of the webcam resolution, which I was reading would be upgraded.

I’d be interested to see what the XP build looks like: does it include lots of extraneous drivers and crapware? Or is it closer to the boot time and storage requirements of an nlite installation?

Så vidt eg såg på manualen så var vel oppløsningen til webcameraet i alle fall indirekte nevnt.

I eit av bildene som skule vise kordan man skulle bruke webkameraet så står det 1,3m

Noko som vel tyder på 1.3 megapixler. Det stemmer bra med ryktene

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Tror dessverre jeg maa vente til det kommer en pakke hvor det bare er aa trykke ´´run´´

Med -58 i linux kunnskap og omtrent det samme i Engelsk ble det litt komplisert.

Er det noen maate aa faa til saa jeg faar ¨vanlig¨ desktop>:?

Lenke til kommentar
Er det noen maate aa faa til saa jeg faar ¨vanlig¨ desktop>:?
Står i første post i tråden her :), med vanlig menes da KDE.
Prøv å installer libqt3c102-mt da vel.

Den er allerede installert. Får feilmeldingen likevel.

Da er det vel en eldre versjon av biblioteket. Prøv å installere kmplayer fra terminal, og lim inn output her:

sudo aptitude install kmplayer

Så prøver du samme med biblioteket:

sudo aptitude install libqt3c102-mt

Lenke til kommentar

Sånn nå har jeg fått KDE og norskt tastatur ved hjelp av "system-valg" i KDE.

Merker maskinen virker litt tregere, så savet etter mine resterende 1,5 gb ram er sterkt.

Det jeg sliter med for øyeblikket er: Hvor er terminal i KDE, hvor taster jeg de "codene" som star på wiki.eeeuser og er det nå en lettere måte å få supportet 2 gb ram?

eksempel på codene:

Editing the list of sources:

1.) Open /etc/apt/sources.list for editing, by running the nano text editor (or your preferred text editor) in the terminal (Ctl + Alt + T):

sudo nano /etc/apt/sources.list

2.) Copy (Ctl + C) and paste (Shift + Insert) the list of repositories listed below in the blue boxes (all 4 lines in the blue box starting with “deb”) into a blank space at the bottom of the file after previous entries if any.

3.) Save the sources.list file:

Ctl + O

4.) Exit nano:

Ctl + X

Lenke til kommentar

Terminal i KDE heter Konsole, du finner den i menyen under System. Bruk kate i stedet for nano, det blir litt lettere. Alle programmer kan startes fra terminal hvis du ønsker, eller med run command (Alt+F2).

Den blir ikke noe raskere om du freser inn mer minne, 512MB er plenty. Den er litt tregere fordi du nå kjører full desktop. Men stapp inn minnebrikken å se hva som skjer da vel.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Nå har jeg innstalert 2gb brikken og kjører med 1gb tilgjenglig, helt greit.

Har også satt opp i kcontrol at den kun skal bruke norskt tastatur.

Men når jeg skulle modifisere "docken" så klarte jeg å fjerne batteristatusen (kommer også opp som feilmelding når jeg starter den) og finner den nå ikke igjen så jeg får lagt den på linja.

Noen som vet hva det app. heter, evt ligger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...