Gå til innhold

Asus EEE tråden


Cursio

Anbefalte innlegg

kjernekompilering er ganske rett fram så lenge en holder seg til menuconfig og ikke endrer ting bare fordi en kan. men det gjelder gjerne det meste ;)
Du forutsetter vel at man gjerne har fulgt noen CLI-baserte howtos i forkant.
men begge deler er vel gresk om en har brukt windows hele livet...
Det var vel egentlig det jeg siktet til, brukte bare et par adjektiver istedet for ikke å støte noen..
Jeg tviler på det siden den fungerer en stund.

Virker som det er når jeg skal åpne W-Lan menyen at den henger.

Den har rask oppstart og alt fungerer greit, men så plutselig henger den seg.

Høres ut som hardwarefeil, reklamer på den. Dessverre er det tilsynelatende mye hardware som blir solgt med feil, frustrerende og irriterende.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tjohei.

 

Ble ganske betatt av EEE, så fant ut at jeg må ha meg en sånn en.

 

Har bare et par spørsmål:

 

1. Støtter den SDHC 2.0 ? Link

2. Så på en tidligere post at den ikke støttet 2 gig ram? Stemmer det, eller var det et engangstilfelle?

 

En liten ting til.. Jeg må innrømme at jeg ikke forsto så veldig mye av guiden for å endre den fra engelsk til norsk tastatur i første post. Jeg har ingen erfaring med linux, så hvis det er slik at jeg sannsynligvis kommer til å forstå guiden når jeg setter meg ned med pcn er det ikke noe problem. Hvis ikke, forklar det gjerne enklere/annerledes.

Lenke til kommentar
En liten ting til.. Jeg må innrømme at jeg ikke forsto så veldig mye av guiden for å endre den fra engelsk til norsk tastatur i første post. Jeg har ingen erfaring med linux, så hvis det er slik at jeg sannsynligvis kommer til å forstå guiden når jeg setter meg ned med pcn
Skulle tro det. Bare følg de linjene slavisk, hvis du lurer på hva noen av linjene gjør er det bare å spørre.
Lenke til kommentar
En liten ting til.. Jeg må innrømme at jeg ikke forsto så veldig mye av guiden for å endre den fra engelsk til norsk tastatur i første post. Jeg har ingen erfaring med linux, så hvis det er slik at jeg sannsynligvis kommer til å forstå guiden når jeg setter meg ned med pcn
Skulle tro det. Bare følg de linjene slavisk, hvis du lurer på hva noen av linjene gjør er det bare å spørre.

Hvis du har generelt god pc-kunnskap men kun liten linux-kompetanse vil du nok oppdage at du klarer deg helt fint, det tar bare sinnsykt mye lengre tid enn det du er vant med fra da du brukte windows

Lenke til kommentar
Hvis du har generelt god pc-kunnskap men kun liten linux-kompetanse vil du nok oppdage at du klarer deg helt fint, det tar bare sinnsykt mye lengre tid enn det du er vant med fra da du brukte windows
Tja, sannhet med modifikasjoner. Husker jeg knotet en del før jeg for første gang fant ut hvordan jeg skiftet språk permanent til norsk i XP. Hele tanken med howto'en er jo å prøve å gjøre overgangen så smertefri som mulig. Likevel er det ikke å komme bort fra at mange har brukt et halvt liv med Microsoft, og vil måtte lære seg en del nytt. Endret av Del
Lenke til kommentar
Så jeg endte opp med å kompilere kjerna selv. Lastet ned kjerna fra asus, kopierte /boot/config-etellerannet til /usr/src/linux-etellerannet/.config og redigerte filen. Endret NOHIGHMEM fra y til n. Kjørte make og gikk og la meg. Dagen etter var kjerna ferdig, jeg kopierte den i single user mode til boot-partisjonen, redigerte menu.lst og vips, så hadde jeg både 2 gig og norske bokstaver. :).
Herlig. Hvordan liker du Xandros så langt?

 

Jeg har brukt Xandros før og liker den, slik jeg liker alle debian-baserte distroer. Men da jeg prøvde den før hadde den Crossover Office integrert. Det har den ikke på Eee-en. Det misliker jeg litt. Jeg installerte linux første gang i 1993 og har brukt linux siden :). I kronologisk rekkefølge er dette mine favoritt-distroer opp gjennom årene: SLS, Slackware, Redhat, Fedora, Gentoo, Ubuntu. Xandrosen på Eee liker jeg godt. Den er ufattelig responsiv og oppleves som den raskeste desktopen jeg noensinne har brukt. Så nå har min gamle kombinerte ubuntu-arbeidsstasjon/-server fått lov til å bli en ren server. Eeeva har fått eksternt tastatur og er koblet til en ekstern skjerm med 1280x1024 oppløsning når hun ikke er med på tur.

 

Jeg kan godt skrive en mer detaljert howto på norsk her i tråden hvis noen skulle ønske det.
Det tror jeg er både ønskelig og høyst nødvendig om vanlig dødelige skal gjenta stuntet, så detaljert og elementært forklart som mulig. Kjernekompilering er ikke for pyser. Sist gang jeg herjet med det hadde jeg et Asus nforce2 Deluxe(=alt mulig integrert) hovedkort, prøvde meg på minimal konfig fra scratch. Husker ikke hvor mange ganger jeg måtte kompilere opp før alt av hardware funket, men det var ikke få :) Godt at Asus har lagt ut en ferdig konfig for eeepc.

 

Det enkleste er vel kanskje at jeg legger ut den ferdig-kompilerte kjerna mi for nedlasting og henviser til howtoen på Eee-wikien.

 

2 Gig kjerne som fungerer med norske bokstaver finnes altså her:

 

2Gig kjerne som fungerer med norsk kbd

 

Følg så denne howtoen: 2 Gig kernel on the Eee, men bruk min kjerne i stedet for en av de Effem har laget. Det eneste som er endret i denne kjerna fra standard-kjerna er støtten for 2 Gig minne.

 

PS! Det er nå 23. mars 2008 og klokka er 10:11. Jeg har nettopp opprettet www.rolfas.net, så det kan gå noen timer før kjerna er tilgjengelig "World Wide".

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt sikker paa om du stiller riktig spoersmaal. Jeg tror nemlig ikke det er noe som heter SDHC 2.0, derimot har jeg hoert om SDHC, SD2.0

 

Noe som sannsynligvis betyr at SDHC er en del av SD2.0 standarden.

 

Her er et kort jeg kjoepte for to uker siden: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=336915

Billig, det funker bra og komplett kan sende det som *brev*. (du faar det dagen etterpaa med litt flaks)

Eneste jeg har aa utsette paa det er at det lugger litt naar jeg viser video fra det. Mulig jeg bare maa sette opp stoerrlesen paa cache i videoavspilleren men det tyder paa at kortet er tregere enn den innebygde SSDen, class6 til tross.

Lenke til kommentar
Hvis du har generelt god pc-kunnskap men kun liten linux-kompetanse vil du nok oppdage at du klarer deg helt fint, det tar bare sinnsykt mye lengre tid enn det du er vant med fra da du brukte windows
Tja, sannhet med modifikasjoner. Husker jeg knotet en del før jeg for første gang fant ut hvordan jeg skiftet språk permanent til norsk i XP. Hele tanken med howto'en er jo å prøve å gjøre overgangen så smertefri som mulig. Likevel er det ikke å komme bort fra at mange har brukt et halvt liv med Microsoft, og vil måtte lære seg en del nytt.

At det gaar begge veier overrasker meg ikke.

 

Hvis denne maskinen fyller ditt behov uten at du trenger aa herje og modde er alt bare bra. Hvis du derimot finner ut at du har lyst eller behov til aa gjoere noe mer avansert enn en runde tux-racer saa kan du finne deg selv i en litt kjedelig situasjon. Default OSet er nemlig ikke helt kompatibelt med de andre linux-distroene rundt forbi noe som gjoer at du ikke uten videre kan bruke de omfattende pakkebroennene som finnes. Helt svart er det ikke, Asus har tilpasset en del software til denne maskinen og siden den har en ganske stor brukerbase saa er allerede alternative pakkebroenner tilpasset eee i ferd med aa dukke opp paa nett. Inntil videre ligger disse dessverre litt bak paa verssjonsnummer og krever dessuten en del arbeid aa installere,

 

Saa med mindre du allerede har god linux-kompetanse eller har lyst til aa skaffe deg det maa du nesten starte ditt liv med eee med aa legge inn en et nytt OS (winXP eller en annen linux-distro) hvis du skal gjoere noe avansert med maskinen.

Lenke til kommentar
Takk for svar!

 

Sitter igjen med et spørsmål før jeg kan bestille:

 

Støtter den SDHC 2.0?

Jeg skjønner dette spørsmålet, og jeg lurte på det samme før jeg fikk min.

Det virker som om alle SDHC kortene over 4 gig er merket 2.0 og jeg kjøpte et 8gig 2.0 kort fra Kingston som fungere fint på min eee. Kjøpte Kingston Secure Digital 8GB SDHC, Class6, SD2.0 specification og ValueR DDR2 SO-DIMM PC5300 1024 MB CL5 som oppgradering til min 4gig (ikke surf). Fungerer kjempebra.

Siden denne tråden begynner å bli litt lang så er det kanskje vanskelig å finne, men det virker som det er litt tilfeldig om et gitt minnekort fungerer.

 

Er det noen som har erfaring med eeeXubuntu?

Lenke til kommentar
Saa med mindre du allerede har god linux-kompetanse eller har lyst til aa skaffe deg det maa du nesten starte ditt liv med eee med aa legge inn en et nytt OS (winXP eller en annen linux-distro) hvis du skal gjoere noe avansert med maskinen.
Dette er feil, du kan gjøre veldig mye uten å installere nytt OS, tildels svært avanserte ting. De største ulempene møter du antagelig på KDE-applikasjoner siden eeepc ikke har synkronisert sin versjon med en ordinær Xandros versjon, og KDE-bibliotekene vil gi avhengighetskonflikter. Etterhvert som folk kompilerer opp det meste for eeepc sin versjon, vil denne ulempen redusere seg til å ligge litt tilbake på versjon i forhold til nyeste versjon. Avanserte ting kan du gjøre uansett, situasjonen er ikke verre enn hva de fleste som bruker linux på jobb møter hver dag. Hva er det du savner i din?
Lenke til kommentar
Saa med mindre du allerede har god linux-kompetanse eller har lyst til aa skaffe deg det maa du nesten starte ditt liv med eee med aa legge inn en et nytt OS (winXP eller en annen linux-distro) hvis du skal gjoere noe avansert med maskinen.

Dette er feil, du kan gjøre veldig mye uten å installere nytt OS, tildels svært avanserte ting.

De tingene jeg har brukt mye tid er forsaavidt ikke avanserte i det hele tatt men loesningene har vist seg aa vaere det. De to tingene jeg brukte en del tid paa aa gjoere var aa fikse wlan-oppsettet til aa godta space i WPA-passfrasen og installere bosbox. Det siste hoeres kanskje trivielt ut men dosbox finnes ikke i den opprinnelige pakkebroennen saa da maatte jeg legge inn flere pakkebroenner, og *det* var et droeyt stykke arbeid. Hovedproblemet mitt er for oeyeblikket at jeg ikke har den noedvendige kompetansen til aa vurdere den informasjonen jeg finner paa ulike fora saa jeg ender med aa bruke vesentlig lengre tid(enn paa windows) paa aa finne ut hva problemet *egentlig* er og hvordan jeg kan loese det uten aa fremprovosere en reinstall.

 

De største ulempene møter du antagelig på KDE-applikasjoner siden eeepc ikke har synkronisert sin versjon med en ordinær Xandros versjon, og KDE-bibliotekene vil gi avhengighetskonflikter. Etterhvert som folk kompilerer opp det meste for eeepc sin versjon, vil denne ulempen redusere seg til å ligge litt tilbake på versjon i forhold til nyeste versjon. Avanserte ting kan du gjøre uansett, situasjonen er ikke verre enn hva de fleste som bruker linux på jobb møter hver dag. Hva er det du savner i din?

Jeg ble faktisk ganske skuffa da jeg fant ut at eee sin linux ikke var helt standard. All verdens kompilering blir bare catch-up og en daarlig erstatning for en distro som funker med andres pakkebroenner.

 

(wine ser ut til aa mangle fortsatt, har ikke umiddelbar lyst til aa gi meg i kast med den oppgaven :( )

Lenke til kommentar
De to tingene jeg brukte en del tid paa aa gjoere var aa fikse wlan-oppsettet til aa godta space i WPA-passfrasen
Lå ikke det problemet i begrensninger ved Easy Mode? Isåfall er det uavhengig av underliggende distro. Personlig er jeg imponert over at Asus har fått lagt såpass mye inn i Easy Mode.
og installere bosbox. Det siste hoeres kanskje trivielt ut men dosbox finnes ikke i den opprinnelige pakkebroennen saa da maatte jeg legge inn flere pakkebroenner, og *det* var et droeyt stykke arbeid.
Jeg forsøkte jo å adressere dette, det ligger i første post med linken her. Du trenger bare åpne kildefilen som adminstrator, og paste inn de fire nettadressene hvor ekstra programmer ligger. For å finne de nye pakkene, må man gjøre en update etterpå slik at informasjonen fra de nye kildene blir oppdatert i systemet. Med linken oppgitt kan da ikke det være spesielt tidkrevende.
Hovedproblemet mitt er for oeyeblikket at jeg ikke har den noedvendige kompetansen til aa vurdere den informasjonen jeg finner paa ulike fora saa jeg ender med aa bruke vesentlig lengre tid(enn paa windows) paa aa finne ut hva problemet *egentlig* er og hvordan jeg kan loese det uten aa fremprovosere en reinstall.
Det er det vi er her for.
Jeg ble faktisk ganske skuffa da jeg fant ut at eee sin linux ikke var helt standard.
Da bør du bli betrygget over at eeepc blir i full fart tatt inn i varmen av standard linux. Xandros versjonen har fått sitt eget innslag på distrowatch.com. Distribusjoner ser ut til å eksplisitt si ifra om de støtter eeepc, Sabayon rapporterer det med sin siste utgivelse. Du vil antagelig snart kunne smekke inn hva det skal være av distro i din med alt av hardware fungerende ut-av-boksen.
(wine ser ut til aa mangle fortsatt, har ikke umiddelbar lyst til aa gi meg i kast med den oppgaven :( )
Debian sin rapporteres å funke, bare legg til en nettadresse til kildene dine. Så kan du bruke den inntil de får lagt det offisielt inn.
Lenke til kommentar
De to tingene jeg brukte en del tid paa aa gjoere var aa fikse wlan-oppsettet til aa godta space i WPA-passfrasen
Lå ikke det problemet i begrensninger ved Easy Mode? Isåfall er det uavhengig av underliggende distro. Personlig er jeg imponert over at Asus har fått lagt såpass mye inn i Easy Mode.

Husker ikke sikkert lenger men jeg tror det fulgte denne distroen men det kan hende det ville vaert enklere aa gjore noe med det hvis du kom deg ut av easy mode. Fixen var foroevrig ikke vaerre(som det meste annet) enn at du kunne legge den inn paa ca 5 minutter hvis du paa forhaand visste hva du drev med,(noe altsaa jeg ikke gjorde)

 

og installere bosbox. Det siste hoeres kanskje trivielt ut men dosbox finnes ikke i den opprinnelige pakkebroennen saa da maatte jeg legge inn flere pakkebroenner, og *det* var et droeyt stykke arbeid.
Jeg forsøkte jo å adressere dette, det ligger i første post med linken her. Du trenger bare åpne kildefilen som adminstrator, og paste inn de fire nettadressene hvor ekstra programmer ligger. For å finne de nye pakkene, må man gjøre en update etterpå slik at informasjonen fra de nye kildene blir oppdatert i systemet. Med linken oppgitt kan da ikke det være spesielt tidkrevende.

Jeg fulgte nettopp den linken og fordi jeg er saa peilinghemmet paa linux at jeg ikke skiller skitt fra kanel matte jeg da ta meg *goood* tid med den oppgaven. Lese siden 3 ganger, kikke paa andre sider den refererte til, lese andre sider om samme saken osv.

 

(wine ser ut til aa mangle fortsatt, har ikke umiddelbar lyst til aa gi meg i kast med den oppgaven :( )
Debian sin rapporteres å funke, bare legg til en nettadresse til kildene dine. Så kan du bruke den inntil de får lagt det offisielt inn.

Takk for link, skal se paa det naar jeg faar aanden over meg.

Lenke til kommentar
Jeg ble faktisk ganske skuffa da jeg fant ut at eee sin linux ikke var helt standard. All verdens kompilering blir bare catch-up
Tenkte å kommentere dette litt, det er misvisende. Når noen kompilerer opp en applikasjon til eeepc, og legger den i en pakkebrønn, så kan applikasjonen være nyeste versjon i kompileringsøyeblikket, og altså nyrer enn det andre som ligger på maskinen. Dette er det som gjerne kalles backport. Problemet er som sagt KDE-bibliotekene. Applikasjoner som bruker disse vil ikke kunne linke disse dynamisk inn hvis de brukere funksjonalitet i nyere versjon av bibliotekene. Dette er et større problem i linux enn i windows siden linux er mer modulært oppbygd, og bibliotene er i kontinueerlig utvikling. Det har den fordelen at du har mye gjenbruk av kode, og rask utvikling av desktop'en. Med XP så sitter du der med et rammeverk som faktisk er åtte år gammelt.
Husker ikke sikkert lenger men jeg tror det fulgte denne distroen men det kan hende det ville vaert enklere aa gjore noe med det hvis du kom deg ut av easy mode.
Jepp, jeg sjekket nå hjemme hos meg. WPA kryptering og mellomrom i passphrase funket uten videre i knetworkmanager, som er standardprogram for tilkobling av trådløsnett i KDE, jeg linket opp skjermskudd tidligere i tråden. En tidligere passphrase jeg hadde funket t.o.m. med norske bokstaver (æ,ø,å), men da klarte ikke besøkende med XP maskin å koble seg på, så jeg gikk tilbake til standard ASCII.
Jeg fulgte nettopp den linken og fordi jeg er saa peilinghemmet paa linux at jeg ikke skiller skitt fra kanel matte jeg da ta meg *goood* tid med den oppgaven. Lese siden 3 ganger, kikke paa andre sider den refererte til, lese andre sider om samme saken osv.
Jeg skal prøve å ikke ta din manglende tillit til meg personlig ;)

 

Forøvrig, jeg anbefaler å bruke kate fremfor nano hvis du skal redigere filer, ser en del howto's bruker nano. Ting blir litt greiere når du kan cut'n'paste.

Lenke til kommentar
Er det noen som har erfaring med eeeXubuntu?

 

Jeg har installert eeeXubuntu på min EEEPC og er veldig fornøyd med det. Veldig enkel å installere. Lastet bare ned LiveCDen og kjørte et script på denne som kopierte installasjonsfilene til en 1GB USB penn jeg hadde liggende. http://wiki.eeeuser.com/ inneholder det meste av informasjon man trenger om oppsett av eeeXubuntu. Jeg synes ihvertfall det var mye lettere å installere eeeXubuntu enn å måtte styre med å legge til ekstra 3parts pakkebrønner osv i Xandros, og det var mange utdaterte pakker der. Trengte siste Gutenprint for å få Canon printern min til å fungere, så det avgjorde det for meg. Bare husk forhåndsregler m.t.p at det er SSD disk, så den ikke får unødig slitasje:

 

Ikke anbefalt å bruke et journalført filsystem på SSD, så velg EXT2 i stedet for EXT3 når du installerer.

Mange som anbefaler å ikke bruke SWAP da det også øker skriving til disken. Hvis du installerer med SWAP, så bør du lese hvordan du stiller inn at minst mulig skal skrives til denne på eeeuser wikien. Jeg bruker ikke SWAP på min, og har ikke merket noen problemer med det. Selv med 512MB Ram. Sparer også plass på det. Eneste ulempen er at suspend til harddisk ikke fungerer (hibernate), kun suspend to ram.

Slå av atime og evt også diratime i fstab

Sett at loggfiler, og temp filer skal skrives til ramdisk for å minske harddiskbruk. Stiller dette i fstab. Står hvordan på wikien. Har ikke gjort dette enda p.g.a at jeg kun har 512MB Ram, men planlegger å kjøpe en 2GB brikke så jeg ikke risikerer å gå tom for ram.

 

Kameraet må aktiveres via software før det kan brukes med f.eks Skype. Du kan laste ned et lite program som kan aktivere og deaktivere dette på wikien. Selv har jeg lagt til snarveier til dette programmet på startmenyen for å gjøre dette enkelt. Det er også mulig å velge at det alltid står på i BIOS, men da står det unødig å trekker strøm hele tiden.

 

Wifi, suspend etc fungerer helt fint etter installasjon av eeeXubuntu uten noen tweaking.

 

Kan også anbefale Firefox 3 beta som kan zoome sider til å passe på den lille skjermen. Et minimalistisk tema og extension som deaktiverer hovedmenyen gjør også at den lille skjermen fungerer bedre. Jeg har også deaktivert statuslinja og lagt til extension som viser sidelastning "Safari style" i adresselinjen (kan ikke se den orginale med statuslinje deaktivert).

 

Opera er også et godt alternativ, og kan også tilby de samme mulighetene som FF3. Opera kan også skru av scrollbars som frigjør enda mer plass :)

 

Håper dette er til nytte :)

Lenke til kommentar
Forøvrig, jeg anbefaler å bruke kate fremfor nano hvis du skal redigere filer, ser en del howto's bruker nano. Ting blir litt greiere når du kan cut'n'paste.

cut'n'paste i nano: ctrl+shift+c og ctrl+shift+v

For all del, men hvis jeg først skulle pushet keybindings hadde det blitt til emacs :p
Lenke til kommentar

 

Jeg har installert eeeXubuntu på min EEEPC og er veldig fornøyd med det. Veldig enkel å installere. Lastet bare ned LiveCDen og kjørte et script på denne som kopierte installasjonsfilene til en 1GB USB penn jeg hadde liggende. http://wiki.eeeuser.com/ inneholder det meste av informasjon man trenger om oppsett av eeeXubuntu. Jeg synes ihvertfall det var mye lettere å installere eeeXubuntu enn å måtte styre med å legge til ekstra 3parts pakkebrønner osv i Xandros, og det var mange utdaterte pakker der. Trengte siste Gutenprint for å få Canon printern min til å fungere, så det avgjorde det for meg. Bare husk forhåndsregler m.t.p at det er SSD disk, så den ikke får unødig slitasje:

 

Ikke anbefalt å bruke et journalført filsystem på SSD, så velg EXT2 i stedet for EXT3 når du installerer.

Mange som anbefaler å ikke bruke SWAP da det også øker skriving til disken. Hvis du installerer med SWAP, så bør du lese hvordan du stiller inn at minst mulig skal skrives til denne på eeeuser wikien. Jeg bruker ikke SWAP på min, og har ikke merket noen problemer med det. Selv med 512MB Ram. Sparer også plass på det. Eneste ulempen er at suspend til harddisk ikke fungerer (hibernate), kun suspend to ram.

Slå av atime og evt også diratime i fstab

Sett at loggfiler, og temp filer skal skrives til ramdisk for å minske harddiskbruk. Stiller dette i fstab. Står hvordan på wikien. Har ikke gjort dette enda p.g.a at jeg kun har 512MB Ram, men planlegger å kjøpe en 2GB brikke så jeg ikke risikerer å gå tom for ram.

 

Kameraet må aktiveres via software før det kan brukes med f.eks Skype. Du kan laste ned et lite program som kan aktivere og deaktivere dette på wikien. Selv har jeg lagt til snarveier til dette programmet på startmenyen for å gjøre dette enkelt. Det er også mulig å velge at det alltid står på i BIOS, men da står det unødig å trekker strøm hele tiden.

 

Wifi, suspend etc fungerer helt fint etter installasjon av eeeXubuntu uten noen tweaking.

 

Kan også anbefale Firefox 3 beta som kan zoome sider til å passe på den lille skjermen. Et minimalistisk tema og extension som deaktiverer hovedmenyen gjør også at den lille skjermen fungerer bedre. Jeg har også deaktivert statuslinja og lagt til extension som viser sidelastning "Safari style" i adresselinjen (kan ikke se den orginale med statuslinje deaktivert).

 

Opera er også et godt alternativ, og kan også tilby de samme mulighetene som FF3. Opera kan også skru av scrollbars som frigjør enda mer plass :)

 

Håper dette er til nytte :)

 

 

Glimrende, har allerede installert det :p

Noen bra linker til hvordan man kan aktivere alle function tastene. Også får jeg en batteribug som er litt slitsom.

Endret av IceDale
Lenke til kommentar

Til alle som lurer:

 

Dersom du bestiller Asus EEE fra brukeren ayi45tw (fra Taiwan) på Ebay, slipper du unna fortolling. Jeg bestilte rett før påske, og følgende står på pakkesporingen i dag:

 

24.03.08 14.11 UTSENDT TOLLFRI 2061 GARDERMOEN

23.03.08 16.50 STOPPET FOR IMPORTFORTOLLING 2061 GARDERMOEN

23.03.08 16.50 ANKOMMET MOTTAKERLAND 2061 GARDERMOEN

 

Husk at du må be selgeren sette "gift" på pakken, og en maksverdi på $100, slik at du slipper fortolling!

 

EDIT: dette er dog ikke en garanti for at du slipper moms. Det skal bli spennende å se om jeg må betale det når jeg får pakken...

Endret av hessel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...