Del Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 EDIT: Noen som vet om KOffice er brukbart til XP?Nope, ingen KDE applikasjoner er tilgjengelige for MS såvidt jeg vet. Du får vente til noen gidder å kompilerer de opp. Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 EDIT: Noen som vet om KOffice er brukbart til XP?Nope, ingen KDE applikasjoner er tilgjengelige for MS såvidt jeg vet. Du får vente til noen gidder å kompilerer de opp. http://www.hardware.no/artikler/test_ut_kd...r_windows/47789 Lenke til kommentar
nadezico Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 (endret) EDIT: Noen som vet om KOffice er brukbart til XP?Nope, ingen KDE applikasjoner er tilgjengelige for MS såvidt jeg vet. Du får vente til noen gidder å kompilerer de opp. http://www.hardware.no/artikler/test_ut_kd...r_windows/47789 Virket meget meget spennende dette! Men jeg tenkte at siden noen anbefalte KOffice i stedet for OpenOffice for plass besparelse og bruker vennlighet, så måtte det jo finnes til XP! Får vente til den skikkelige versjonen er ute. Noen andre tekstbehandlingsprogrammer som noen kan anbefale å bruke til EEE'n? Edit: OpenOffice funker på XP..? Endret 3. februar 2008 av nadezico Lenke til kommentar
Del Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 (endret) Virket meget meget spennende dette!For all del, men jeg har ikke all verdens forventninger. Forgjengeren Cygwin ble aldri noen stor suksess.Noen andre tekstbehandlingsprogrammer som noen kan anbefale å bruke til EEE'n? Gnome-office har jeg vel nevnt, Abiword og Gnumeric. Edit: OpenOffice funker på XP..?Jepp, VLC, Thunderbird og Firefox også, men hva er vitsen med å kjøre XP hvis du bare skal bruke GNU/Linux programmer? Endret 3. februar 2008 av Del Lenke til kommentar
Tias Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Jepp, VLC, Thunderbird og Firefox også, men hva er vitsen med å kjøre XP hvis du bare skal bruke GNU/Linux programmer? Mange GNU-programmer fungerer ypperlig på win32-plattformen. På en Asus EEE, som har fra 2 til 8GB lagringsplass, så sier det seg selv at det er smart å innstalere programmer som tar lite lagringsplass. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Mange GNU-programmer fungerer ypperlig på win32-plattformen. På en Asus EEE, som har fra 2 til 8GB lagringsplass, så sier det seg selv at det er smart å innstalere programmer som tar lite lagringsplass. Absolutt sant, men hvis man kun skal bruke slike programmer, hva er DA vitsen med å bruke WXP og ikke en linuxdistro? Lenke til kommentar
Tias Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Mange GNU-programmer fungerer ypperlig på win32-plattformen. På en Asus EEE, som har fra 2 til 8GB lagringsplass, så sier det seg selv at det er smart å innstalere programmer som tar lite lagringsplass. Absolutt sant, men hvis man kun skal bruke slike programmer, hva er DA vitsen med å bruke WXP og ikke en linuxdistro? Tja, det er jo ikke sikkert man BARE skal bruke disse programmene. Jeg kjører GNU/Linux på arbeidsstasjonen min, noe jeg har gjort de fem siste årene eller så. Men jeg er allikevel avhengig av å ha et WMVare image av Windows XP slik at jeg kan skrive assembly for Windows / DOS, ettersom assembly ikke er så veldig portabelt at det gjør noe. Sier ikke at dette er et alternativ for Eeen (et ekstra WMVare image vil ta for mye plass og systemressurser i mine øyne), men det jeg vil frem til er at det finnes folk som MÅ kjøre Windows av forskjellige grunner og da er det jo ingenting i veien for å krydre det med GNU-programvare :-). Lenke til kommentar
Del Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Men jeg er allikevel avhengig av å ha et WMVare image av Windows XP slik at jeg kan skrive assembly for Windows / DOS, ettersom assembly ikke er så veldig portabelt at det gjør noe.Sikker på at du ikke kan bruke wine?det jeg vil frem til er at det finnes folk som MÅ kjøre Windows av forskjellige grunnerFå er i den situasjonen, og mange av dem burde tenkt seg om fem ganger. Lock-in til en leverandør er en dårlig ide. Derimot er de aller fleste uvitende om hvilke muligheter de har til å dekke software behovet i GNU/Linux. Jeg stusser vel også over hva du driver på med som medfører bruk av assembler, men da sporer fort tråden av. Lenke til kommentar
Tias Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Wine fungerte ikke tilfredsstillende til dette formålet dessverre. Jeg er helt enig i at alt for mange mangler tilstrekkelig kunnskap om GNU-alternativene, og det er naturligvis trist, men det betyr ikke at de bruker dårlig programvare av den grunn. GNU/Linux er ikke alt her i verden, og jeg syns det er viktig at vi som geeker anerkjenner (om enn ikke nødvendigvis respekterer) folks valg om å bruke ditt eller datt fordi de enten må eller rett og slett bare vil. Jeg bruker assembly i forbindelse med studier. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Du er klar over at Assembly er et kodespråk, og det finnes kompliere for så godt som alle operativsystem på så godt som alle arkitekturer? Lenke til kommentar
Tias Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 CrZy_T: Skriver du til meg? Hvis ja; ja, naturligvis er jeg klar over det. Men assembly er ikke som Java, det er avhengig av operativsystemet i en helt annen grad enn høynivåspråk, noe som fører til at assembly skrevet for Linux ikke vil fungere for DOS og vice versa. I DOS-assembly blir det meste gjort vha. DOS services avbruddet (int 21h) eller BIOS service avbrudd (int 10h and int 16h), mens i Linux-assembly bruker man Linux-kernelen til å håndtere dette. Det er jo ikke bare å kompilere og linke, man skal jo teste koden underveis. Men nok om dét, dette er i beste fall en morsom digresjon, i værste fall bare spam. Lenke til kommentar
Del Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Wine fungerte ikke tilfredsstillende til dette formålet dessverre.Skulle gjerne forfulgt denne, men det blir OT. Synes i grunnen det er trist at du bruker studietiden din på et slikt tema.Jeg er helt enig i at alt for mange mangler tilstrekkelig kunnskap om GNU-alternativene, og det er naturligvis trist, men det betyr ikke at de bruker dårlig programvare av den grunn.Det er det vel ingen som har sagt heller, selv om det punktet naturligvis kan diskuteres.GNU/Linux er ikke alt her i verden, og jeg syns det er viktig at vi som geeker anerkjenner (om enn ikke nødvendigvis respekterer) folks valg om å bruke ditt eller datt fordi de enten må eller rett og slett bare vil.Jeg har ingen problemer med det, men jeg må få lov å undre meg over valget. Jeg må vel også få påpeke muligheter i GNU/Linux siden dette produktet tross alt kommer med GNU/Linux. Apropos valget om XP så gjelder det i hovedsak piratversjoner, så det er forsåvidt fullt på sin plass å ikke respektere det. Jeg synes det er trist at vi har et samfunn hvor lovbrudd blant unge er til de grader akseptert. Lenke til kommentar
Tias Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Del: Personlig syns jeg ikke det er trist og kurset er så langt et av de mest engasjerende kursene jeg har tatt på flere år. Jeg syns datamaskiner og operativsystemer er et svært interessant tema, og assembly ligger naturlig nok nært knyttet opp mot dette - men enhver har sin smak. Når det er sagt så virker det ikke som vi er så forferdelig uenig alt i alt, og jeg velger å sette en strek for diskusjonen her. Lenke til kommentar
nadezico Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 (endret) Noen andre tekstbehandlingsprogrammer som noen kan anbefale å bruke til EEE'n? Gnome-office har jeg vel nevnt, Abiword og Gnumeric. Edit: OpenOffice funker på XP..?Jepp, VLC, Thunderbird og Firefox også, men hva er vitsen med å kjøre XP hvis du bare skal bruke GNU/Linux programmer? Fordi jeg er totalt uviten av det som heter Linux. Slet noe forferdelig da jeg fikk trøbbel med EEE'n og visste ikke hvordan jeg skulle feilsøke i det hele tatt. Mye lettere for meg å bruke XP til slikt ettersom jeg er vandt med det. Og GNU/Linux programvarer fordi det er for det første gratis, det andre at det tar mindre plass og er så å si nesten det samme som de dyre pakkene, bare det at jeg aldri bruker disse fancy ekstra funksjonene som man bare finner på f.eks. Office XP. Håper jeg fikk oppklart noen av dine spørsmål? Da prøver jeg å se om jeg får tak i Gnome-office, Abiword eller Gnumeric til min EEE med XP Endret 4. februar 2008 av nadezico Lenke til kommentar
Del Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Fordi jeg er totalt uviten av det som heter Linux. Slet noe forferdelig da jeg fikk trøbbel med EEE'n og visste ikke hvordan jeg skulle feilsøke i det hele tatt. Mye lettere for meg å bruke XP til slikt ettersom jeg er vandt med det.Takk for svar, det var akkurat det jeg lurte på. Personlig synes jeg det er lettere å finne ut av ting i linux, men det kan være vane. Jeg ser jo at mange svir av lange timer på sin XP installering også, selv om de er godt kjent med XP, men det virker kanskje mindre frustrerende. Jeg tror terskelen for å føle seg like trygg i linux ikke er så veldig høy, spesielt ikke på eeepc hvor man har et ferdig Os å rulle tilbake til, og all hardware er støttet. Jeg anbefaler de som ønsker å gi Xandros en lengre sjanse å ta seg en tur i GNU/Linux delen av forumet, der er det stort sett god hjelp å få. Det er mye hyggeligere og mer effektivt enn å streve alene.Da prøver jeg å se om jeg får tak i Gnome-office, Abiword eller Gnumeric til min EEE med XP http://live.gnome.org/GnomeOffice Lenke til kommentar
nadezico Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Fordi jeg er totalt uviten av det som heter Linux. Slet noe forferdelig da jeg fikk trøbbel med EEE'n og visste ikke hvordan jeg skulle feilsøke i det hele tatt. Mye lettere for meg å bruke XP til slikt ettersom jeg er vandt med det.Takk for svar, det var akkurat det jeg lurte på. Personlig synes jeg det er lettere å finne ut av ting i linux, men det kan være vane. Jeg ser jo at mange svir av lange timer på sin XP installering også, selv om de er godt kjent med XP, men det virker kanskje mindre frustrerende. Jeg tror terskelen for å føle seg like trygg i linux ikke er så veldig høy, spesielt ikke på eeepc hvor man har et ferdig Os å rulle tilbake til, og all hardware er støttet. Jeg anbefaler de som ønsker å gi Xandros en lengre sjanse å ta seg en tur i GNU/Linux delen av forumet, der er det stort sett god hjelp å få. Det er mye hyggeligere og mer effektivt enn å streve alene.Da prøver jeg å se om jeg får tak i Gnome-office, Abiword eller Gnumeric til min EEE med XP http://live.gnome.org/GnomeOffice Hehe vurderer å bytte tilbake til Xandros for å prøve meg litt frem der hvis jeg klarer å få til Atheros på den, da blir det definivt advanced mode! (Lekte med ubuntu på den stasjonære maskinen min i ca 1 år ser du hehe) Eller prøve ut Ubuntu til EEE. Da er jeg definivt å se på Linux delen av forumet!!! Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Kan man bruke itunes på denne? Lenke til kommentar
Tias Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Kan man bruke itunes på denne? Kjører du Mac OS eller MS Windows på maskinen så kan du kjøre iTunes. Vet ikke hvordan det funker i et Linux-miljø, men det er kanskje ikke helt utenkelig at du kan emulere støtte for programmet. Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Men hvis jeg installerer windows. Vil itunes funke fint da, uten heftig lagg? Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Apple har ingen iTunes for Linux. Wine-støtten er skrantende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå