jurg Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Lite spørsmål i forhold til tasteoppsettet til eee på norsk. prøvd å skrive ned hvilke taster som bytter plass uten å ta med tallene. Men det er to plasser jeg ikke helt vet hvem som bytter plass. Og en tast som mangler.. Noen som bruker norsk oppsett som kan gi meg en avklaring? Min eee er enda ikke ankommet i følge sporingen Fn + Z og Shift + Fn + Z gir deg den tasten som "mangler". }] gir deg ^ og ~, |\ gir deg ' og * (om det var det du lurte på). Lenke til kommentar
Sinderella Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Fn + Z og Shift + Fn + Z gir deg den tasten som "mangler". }] gir deg ^ og ~, |\ gir deg ' og * (om det var det du lurte på). Takker, flott info men altså: 29.12.07 11.42 SENDT FRA AVSENDERLAND 9999 INGEN NY POSTADRESSE Jobber det ingen i posten i dag liksom?.. Stått sånn siden 29.12 Lenke til kommentar
ventle Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 (endret) 29.12.07 11.42 SENDT FRA AVSENDERLAND 9999 INGEN NY POSTADRESSE Jobber det ingen i posten i dag liksom?.. Stått sånn siden 29.12 27.12.07 19.59 ANKOMMET MOTTAKERLAND 0024 OSLO 20.12.07 20.40 SENDT FRA AVSENDERLAND 9999 INGEN NY POSTADRESSE Dette var ikke en Asus EEE, men det gir deg kanskje en ide om tidsperspektivet... denne pakken ble sendt fra USA (New York). Endret 2. januar 2008 av ventle Lenke til kommentar
Sinderella Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 29.12.07 11.42 SENDT FRA AVSENDERLAND 9999 INGEN NY POSTADRESSE Jobber det ingen i posten i dag liksom?.. Stått sånn siden 29.12 27.12.07 19.59 ANKOMMET MOTTAKERLAND 0024 OSLO 20.12.07 20.40 SENDT FRA AVSENDERLAND 9999 INGEN NY POSTADRESSE Dette var ikke en Asus EEE, men det gir deg kanskje en ide om tidsperspektivet... denne pakken ble sendt fra USA (New York). Min erog sendt fra USA (Chicago) Ogden skulle ta 6-8 dager (Express Mail International®) Arg, blir grønn av å vente.. Lenke til kommentar
Cursio Skrevet 2. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2008 Nå har det begynt å komme offisiellt tilbehør, blandt annet mus i samme farger, og 6 cell 7800mAh batteri! Hvor lang vil batterilevetiden bli da? Sjekk Asus sin hjemmeside Lenke til kommentar
Del Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Jeg installerte XP, men vil gjerne reinstallere default Xandros installasjon.Noen som har noen tips hvordan jeg skal gå fram? (Jeg har ikke noen installasjons CD) mvh ole Jeg fant ikke installasjons medium på nett, men det må jo ligge en plass (full kildekode har jo ASUS lagt ut). Jeg ser tre alternativer. Det mest naturlige er at noen svarer deg hvis de har link til re-installasjon. Hvis ingen har det, så kan noen i tråden her lage en back-up av orginal OS veldig enkelt ved denne metoden: http://wiki.eeeuser.com/backup_restore og la deg laste det ned via f.eks. ftp (hvis noen er frivillig bidrar jeg gjerne til å sette opp f.eks. ftp). Mulighet tre er naturligvis å installere f.eks. Xubuntu, som er så og si identisk med original OS (men da må du legge inn wireless driver selv antagelig), to brukere i tråden her har gjort det, og burde kunne gi gode råd. Det står mye annet bra på http://wiki.eeeuser.com/ også, absolutt verdt et besøk. Lenke til kommentar
bass84 Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Hei Innstalerte Windows Vista på EEE'en og alt fungerer utenom webcamet.... Noen som har Vista driver ellerno? Takk for all hjelp Lenke til kommentar
lamabodo Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Jeg installerte XP, men vil gjerne reinstallere default Xandros installasjon.Noen som har noen tips hvordan jeg skal gå fram? (Jeg har ikke noen installasjons CD) mvh ole Jeg fant ikke installasjons medium på nett, men det må jo ligge en plass (full kildekode har jo ASUS lagt ut). Jeg ser tre alternativer. Det mest naturlige er at noen svarer deg hvis de har link til re-installasjon. Hvis ingen har det, så kan noen i tråden her lage en back-up av orginal OS veldig enkelt ved denne metoden: http://wiki.eeeuser.com/backup_restore og la deg laste det ned via f.eks. ftp (hvis noen er frivillig bidrar jeg gjerne til å sette opp f.eks. ftp). Mulighet tre er naturligvis å installere f.eks. Xubuntu, som er så og si identisk med original OS (men da må du legge inn wireless driver selv antagelig), to brukere i tråden her har gjort det, og burde kunne gi gode råd. Det står mye annet bra på http://wiki.eeeuser.com/ også, absolutt verdt et besøk. Det opprinnelige Xandros-baserte OS-et bruker IceWM, mens Xubuntu bruker XFCE som vindusbehanlder. Setter du opp advanced desktop, er du over i KDE, som du kjenner igjen i Kubuntu. XFCE er "lettvekteren", mens KDE- og gnome-fanboys krangler så busta fyker om hvilken av disse vindusmanagerene som er raskest. Ingen av *ubuntu-variantene vil starte like lynkjapt som det opprinnelige OS-et, men du får langt større fleksibilitet og kontroll om du velger en annen distribusjon. Valget ligger altså litt i skjæringen mellom oppstartshastighet og fleksibilitet. For Ubuntu finnes det en scriptpakke som gjør installasjon av trådløsdrivere, acpi-støtte og optimalisering av oppstartsprosessene. For Xubuntu finner du en releasekandidat for eeexubuntu på forum.eeeuser.com. Jeg kjører ubuntu på min eee, og har egentlig bare et ankepunkt - jeg har en litt krøkkete løsning for å få webcam-et til å gi video i begge retninger, og samtidig få Compiz til å funke. Utover det fungerer alt helt knirkefritt. Om du skulle befinne deg i Trondheim, kan du uansett låne min installasjonscd. -LB Lenke til kommentar
Kveldsro Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Asus skal visstnok lansere en ny EEE (versjon 2.0) på CES i Las Vegas som foregår 7-10 januar. Ryktene sier at den vil ha følgende endringer i forhold til nåværende modell: - 8,9 tommers skjerm (med høyere oppløsning) - Mulighet for WiMAX Prisen vil være på nivå med dagens modeller. Kilde: http://www.reghardware.co.uk/2008/01/02/as...eps_2nd_eee_pc/ Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Hvis dette stemmer er det ikke lenger tvil om hva jeg skal kjøpe i bursdagspresang til meg selv. Lenke til kommentar
Tias Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Jeg går for tiden og venter på studielånet for å kjøpe meg en Asus EEE, så jeg er uansett nødt til å vente litt. Men jeg lurer på om dette bare potensielt blir en preview, eller om Asus har for vane å gjøre maskinene sine tilgjengelig på markedet så snart de vises frem? Ærlig talt så er jeg litt skeptisk til oppløsningen på de eksisterende modellene. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Jeg så en tablet-pc med samme formfaktor og skjerm som eeePC i jula. Med interpolert oppløsning til 1024*600(ca) så var det hvertfall null problemer å bruke XP til å surfe på nett og denslags. I native oppløsning (800*480, samme som eeePC) ble det en smule trangt på skjermen men fortsatt brukbart. Det var en jalla-pc fra østen med et merke jeg aldri har hørt om før. Kostet kun 4000,- hadde nok kjøpt en selv hadde jeg hatt muligheten. Lenke til kommentar
santacruze Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 hehe.. dumt spørs: kunne man fått spillt css eller cs 1.6? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 hehe.. dumt spørs: kunne man fått spillt css eller cs 1.6? 1.6 har hvertfall noen fått installert. Source blir nok noe værre. Lenke til kommentar
Del Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Det opprinnelige Xandros-baserte OS-et bruker IceWM, mens Xubuntu bruker XFCE som vindusbehanlder. Setter du opp advanced desktop, er du over i KDE, som du kjenner igjen i Kubuntu. XFCE er "lettvekteren", mens KDE- og gnome-fanboys krangler så busta fyker om hvilken av disse vindusmanagerene som er raskest.Takk for informasjonen, da har jeg vært i en villfarelse hele veien. KDE er jo dritbra, da kan jo brukerne nyte godt av alle KDE applikasjonene uten noe spesielt høyere diskbruk. Når det gjelder kranglingen kan jeg ikke si å ha sett mye til den. I grunnen er mitt inntrykk veldig enkelt, Gnome trekker mindre minne, KDE er raskere (ingenting er gratis sies det). Derimot skal KDE4 som kommer i neste Kubuntu i april visstnok gi ytterligere 30% ytelse.Ingen av *ubuntu-variantene vil starte like lynkjapt som det opprinnelige OS-et, men du får langt større fleksibilitet og kontroll om du velger en annen distribusjon. Valget ligger altså litt i skjæringen mellom oppstartshastighet og fleksibilitet.Det er bare å tweake litt for den som vil, jeg har forsøkt å samle noen tips under punkt 3.9 i signaturen min.For Ubuntu finnes det en scriptpakke som gjør installasjon av trådløsdrivere, acpi-støtte og optimalisering av oppstartsprosessene.Kjekt å vite, sikkert enkelt å strippe ned skriptet til å kun fikse drivere slik at det kan brukes med kubuntu.Om du skulle befinne deg i Trondheim, kan du uansett låne min installasjonscd. Jeg befinner meg ihvertfall i Trondheim Lenke til kommentar
Cursio Skrevet 3. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2008 Hei Innstalerte Windows Vista på EEE'en og alt fungerer utenom webcamet.... Noen som har Vista driver ellerno? Takk for all hjelp Haha, optimisten! Jeg som drev å vurderte om pcen var rask nok for XP! Haha... Hva er egentlig grunnen til at du bruker Vista på denne? Er det en eneste fordel? Er rett å slett nyskjerrig nå jeg. Jeg kikket litt på eeeuser-forumet, men fant dessverre ikke noen svar på spørsmålene dine. Du vil nok få mye mer brukstid ut av din EEE om du installerer XP! hehe.. dumt spørs: kunne man fått spillt css eller cs 1.6? Hvis du blar til forrige side, kan du se et screenshot på mitt forsøk å kjøre CS 1.3 på denne pcen. Fps var alltid over 70-80, men lå ofte oppimot 100. Den holdt seg høy selv om jeg la inn boter. Grunnen til jeg brukte 1.3, var at jeg kunne velge 640x480 som oppløsning, slik at jeg slapp å scrolle for å se deler av skjermen. Spillet dekket skjermen vertikalt, men det ble en stripe til overs på høyre side, så screenshotet er en smule misvisende. Lenke til kommentar
lamabodo Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Takk for informasjonen, da har jeg vært i en villfarelse hele veien. KDE er jo dritbra, da kan jo brukerne nyte godt av alle KDE applikasjonene uten noe spesielt høyere diskbruk. Når det gjelder kranglingen kan jeg ikke si å ha sett mye til den. I grunnen er mitt inntrykk veldig enkelt, Gnome trekker mindre minne, KDE er raskere (ingenting er gratis sies det). Derimot skal KDE4 som kommer i neste Kubuntu i april visstnok gi ytterligere 30% ytelse. Kjører nå siste RC av KDE4 i opensuse på laptop-en min, og kan bekrefte at det kjennes både lettere og kjappere enn KDE3. I tillegg ser KDE4 småpent ut, må jeg si. Bare noen dager til offisiell slipp nå. KDE-Gnome-slossinga finner du vel på ganske mange linux-forum der ute... Uansett, noen liker mora, noen liker dattera. Ingen av *ubuntu-variantene vil starte like lynkjapt som det opprinnelige OS-et, men du får langt større fleksibilitet og kontroll om du velger en annen distribusjon. Valget ligger altså litt i skjæringen mellom oppstartshastighet og fleksibilitet. Det er bare å tweake litt for den som vil, jeg har forsøkt å samle noen tips under punkt 3.9 i signaturen min. Vel, Xandros-os-et som følger med er tweaket slik at ingen unødvendige moduler starter når OS-et starter. Å tilpasse en av *ubuntu-distroene på samme måte ligger altfor langt utenfor mitt kunnskapsnivå. Men, som sagt - det går an å gjøre en god del. Og, Ubuntu starter kjappere på eee-en min enn opensuse gjør på Asus S5A-laptop-en min. Så, det er ikke akkurat treigt. For Ubuntu finnes det en scriptpakke som gjør installasjon av trådløsdrivere, acpi-støtte og optimalisering av oppstartsprosessene. Kjekt å vite, sikkert enkelt å strippe ned skriptet til å kun fikse drivere slik at det kan brukes med kubuntu. Det er ufyselig enkelt å fikse trådløsdrivere uten scriptet, faktisk. Bare se wikien på eeeuser. På toppen av det trenger ikke scriptet noen nedstripping, da du kan spesifisere hvilke deler av det du ønsker å kjøre (det er mer riktig å omtale det som en scriptpakke, forsåvidt.) http://eee-ubuntu-support.googlecode.com/ Om du skulle befinne deg i Trondheim, kan du uansett låne min installasjonscd. Jeg befinner meg ihvertfall i Trondheim Trondheim er en fin by, ja. Godt å ikke være enenste eee-nerd her. -LB Lenke til kommentar
sim Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Fikk min Eee i dag, har bare fått lekt litt med den, men må si meg veldig fornøyd så langt. Litt uvant å skrive på et så lite tastatur, men jeg regner med at det er noe man kan venne seg til. Neste steg blir å fjerne Xandros-dritet og få inn noe brukbart, sannsynligvis Debian. Lenke til kommentar
Del Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Vel, Xandros-os-et som følger med er tweaket slik at ingen unødvendige moduler starter når OS-et starter. Å tilpasse en av *ubuntu-distroene på samme måte ligger altfor langt utenfor mitt kunnskapsnivå.Finnes gode howto's på kompilering av kjerne the debian way, så det tror jeg absolutt ligger innenfor din kapasitet. Krukset er bare å vite hvilke moduler du må ha, og det bør kunne hentes ut fra kjernen i xandros oppsettet. Parallell oppstart av tjenester kan er heller ikke så grisete å sette opp, og utgjør gjerne mer. Nå funker vel muligens suspend fint på denne, i såfall er vel ikke boot-tid av all verdens betydning. Lenke til kommentar
lamabodo Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Vel, Xandros-os-et som følger med er tweaket slik at ingen unødvendige moduler starter når OS-et starter. Å tilpasse en av *ubuntu-distroene på samme måte ligger altfor langt utenfor mitt kunnskapsnivå.Finnes gode howto's på kompilering av kjerne the debian way, så det tror jeg absolutt ligger innenfor din kapasitet. Krukset er bare å vite hvilke moduler du må ha, og det bør kunne hentes ut fra kjernen i xandros oppsettet. Parallell oppstart av tjenester kan er heller ikke så grisete å sette opp, og utgjør gjerne mer. Nå funker vel muligens suspend fint på denne, i såfall er vel ikke boot-tid av all verdens betydning. Parallelloppstart er greit å få til, og faktisk også implementert i scriptpakken nevnt ovenfor. Halve poenget er vel mer at så lenge eee-en min faktisk starter kjappere enn den andre laptop-en min, og på ingen måte oppleves treig - så er behovet for å tilpasse oppstarten egentlig ikke så stort. Og, nå ser det ut til at usb-persist-problemet fra suspend er i ferd med å bli løst, noe som jo gjør det mulig å få dvalemodus til å fungere med /home mountet på SD-kort. Og, da er vel egentlig, som du påpeker, alt i orden. Eh, bortsett fra at ubuntus intel_drv.so bare har en xv-port, sånn at toveis video i skype ikke funker uten å bruke driveren fra xandros (som, tilfeldigvis ikke liker composite-effekter). Men, det er småtterier, og har ingenting med oppstart å gjøre. I en bisetning vil jeg forresten bare si at jeg ikke synes det er noen god grunn til å kalle det medfølgende xandros-os-et for skit. Det fungerer superbra for målgruppa eee-en var tenkt for, og er kjapt og stabilt. Selv bestemor, som aldri har tatt i en pc, vil fort og greit forstå hvordan det funker. Så får det heller være at det blir litt for trangt for de av oss som har lekt med en pc før. Jeg ble ærlig talt litt imponert over xandros-versjonen, selv om den etter kort tid viste seg å ikke passe meg. just my two cents. -LB Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå