hobgoblin Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 Amsn har blitt nevnt Kopete funker veldig bra med webcam til og med over msn? har ikke fått testet siden jeg ikke har webcam for hånden (glemte å sette det på ønskelista for i år kan en vel si). Lenke til kommentar
Gauntlet Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Det er ufattelig for meg om noen foretrekker en vingeklippet piratkopi av XP fremfor dette. Hvorfor er det så vanskelig for Linux-fanboys og innse at enkelte folk faktisk liker Microsoft sine operativsystem? Jeg brukte Xandros i "advance mode" i to uker og for å si det slikt, "it didnt float my boat". Er ikke noe poeng for meg å bruke forskjellige operativsystemer på de forskjellige maskinene jeg bruker, når jeg uansett er fornøyd med det XP gir meg. Lenke til kommentar
Del Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Det er ufattelig for meg om noen foretrekker en vingeklippet piratkopi av XP fremfor dette. Hvorfor er det så vanskelig for Linux-fanboys og innse at enkelte folk faktisk liker Microsoft sine operativsystem? Jeg brukte Xandros i "advance mode" i to uker og for å si det slikt, "it didnt float my boat". Er ikke noe poeng for meg å bruke forskjellige operativsystemer på de forskjellige maskinene jeg bruker, når jeg uansett er fornøyd med det XP gir meg. Jeg sa bare at det er ufattelig for meg, ingen grunn til å bli frekk. Kos deg med XP du. Lenke til kommentar
n00ky Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 For min bruk så er det ingenting linux kan tilby som ikke windows har mulighet til allerede. Ikke det at jeg har møtt så mange verdige talspersoner for linux heller siden de som har prøvd å prakke det på meg har vært sånn "åå-se-på-meg-jeg-kjører-linux-fordi-jeg-skal-så-absolutt-skille-meg-ut-geek" ikke ment som ett angrep på noen som driver med linux her, men det er bare sånn jeg har opplevd de som har kommet til meg og rakket ned på meg for at jeg velger å bruke windows. har prøvd flere distroversjoner av linux oppigjennom årenes løp og kan med hånden på hjertet si at jeg ikke liker linux. jeg har de inne i kanskje en måned eller to og så byttes de ut mot windows. Linux er rett og slett for lite brukervennlig til at jeg orker å bruke det. Bare den enkleste lille ting som og sette opp bluetooth er jo noe man må lese seg til å få gjort. (første og kanskje andre gang...) windows? plugg inn, vent, ferdig. oppsett av mus; noen få klikk i en enkel veiviser. Også det at windows støttes av flere programmer og spill gjør at jeg velger windows. Det er dessverre for få av de større spillene som støtter linux. Ikke mye vits i å legge inn linux når man finner ut at man må ha inn wine for å få brukt enkelte programmer eller spill. Det at windows er for usikkert er jo ett argument men om man har en god brannmur og ett godt antivirusprogram så holder det. Jeg har *bank i bordet* aldri hatt verken virus, spyware eller annet tull på min pc. Jeg syns også at WinFLP (lovlig! har lisens gjennom jobben) flyter bedre på Eee enn det xandrosen gjorde jeg... pheew det ble nå ett litt langt innlegg da, men sånn ser nå jeg på saken. Så får dere nå bare mene hva dere vil selv. Hvilke spill har folka med Windows prøvd til nå? Jeg har fått Max Payne 1, Serious Sam 1, ioquake3 og Unreal Tournament 1 G.O.T.Y. til å funke knirkefritt på min uten overklokking. Counter-Strike 1.5 funker fint men man får problem med vertical-scrolling siden man ikke får satt oppløsningen til 800x480.. noen som vet om man kan få til det? har leita litt på nett men finner ikkeno om custom resolution i cs1.5. Lenke til kommentar
Gauntlet Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Har Civilization II, Half Life, og Open Transport Tycoon på min. Er nok for min del. Er samme problem i Half Life (ikke overaskende) som du nevner med Counter-Strike. Har også letet men ser ikke ut som det er noen måte å få det tvunget inn i 800x480. Jeg forandret oppløsningen i en reg-fil, men det hoppet bare tilbake til 800x640 så fort jeg lukket den. Lenke til kommentar
Del Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 For min bruk så er det ingenting linux kan tilby som ikke windows har mulighet til allerede.Selvfølgelig er det det, akkurat som MS tilbyr deg en del linux ikke gjør.Linux er rett og slett for lite brukervennlig til at jeg orker å bruke det. Bare den enkleste lille ting som og sette opp bluetooth er jo noe man må lese seg til å få gjort. (første og kanskje andre gang...)Bluetooth har virket helt fint ut av boksen her siden jeg fikk det i hus for et års tid siden, uten noen klikk. Nå støtter eeepc linux, så manglende støtte for hardware er vel et større problem med alternativet.Også det at windows støttes av flere programmer og spill gjør at jeg velger windows. Det er dessverre for få av de større spillene som støtter linux. Ikke mye vits i å legge inn linux når man finner ut at man må ha inn wine for å få brukt enkelte programmer eller spill.I praksis er tilgangen til software mye bedre i linux, noe jeg prøvde å indikere lengre opp. På det området er det mye manglende kunnskap ute å går. Du har brukt mange år på å finne frem i jungelen av software til MS, uten tanke på hvorvidt programmene du bruker er konkurransehemmende. Det tar tid å venne seg til nye programmer. For de som faktisk bruker, eller kommer til å bruke Xandros på sin maskin, så er en grei oversikt over et lite utvalg applikasjoner her:http://linuxappfinder.com/windows Jeg syns også at WinFLP (lovlig! har lisens gjennom jobben)Du er nok den eneste i tråden her. Etter forumreglene burde vel mesteparten av tråden her vært fjernet.flyter bedre på Eee enn det xandrosen gjorde jeg...Fersk XP install flyter gjerne godt, blant annet på grunn av utstrakt caching, hvilket er en av grunnene til at den ikke flyter så godt etterhvert. Nå ser jeg jo at noen av dere bruker denne som en Gameboy erstatning, jeg vil vel heller foreslå en lovlig Gameboy. Lenke til kommentar
Sinderella Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 til og med over msn? har ikke fått testet siden jeg ikke har webcam for hånden (glemte å sette det på ønskelista for i år kan en vel si). Ja, jeg brukte ymsre linux distroer for å se hvordan de var og ingen av msn-klientene jeg var borti var no særlig. de hang seg lett og ville ikke logge inn.Jeg prøvde aldri amsn, men fant kopete som er en msn/instant message program. det funke kjempe bra så brukte det på alle distroene. Jeg sitter å vurderer sterkt å skaffe en eee. Vil egentlig vente til orsk tastaur, men om det er i mars/april så tror jeg kanskje jeg dør av venting.. Så lurte på om det er mulig å endre språket på eee til norsk (også tastene). Skaffe alfabetet i lime bokstaver og klistre i vei... "modde eee'en" Lenke til kommentar
Del Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Ja, jeg brukte ymsre linux distroer for å se hvordan de var og ingen av msn-klientene jeg var borti var no særlig. de hang seg lett og ville ikke logge inn.Jeg prøvde aldri amsn, men fant kopete som er en msn/instant message program. det funke kjempe bra så brukte det på alle distroene. Jeg har også hatt gode erfaringer med kopete, men aldri testet den med web-kamera. Kan du bekrefte at den håndterer webcam over msn? Jeg har opplevd amsn som stabil også, den er kanskje litt mer hjemmekoselig for de som er vant til MS. Lenke til kommentar
Sinderella Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Ja, jeg brukte ymsre linux distroer for å se hvordan de var og ingen av msn-klientene jeg var borti var no særlig. de hang seg lett og ville ikke logge inn.Jeg prøvde aldri amsn, men fant kopete som er en msn/instant message program. det funke kjempe bra så brukte det på alle distroene. Jeg har også hatt gode erfaringer med kopete, men aldri testet den med web-kamera. Kan du bekrefte at den håndterer webcam over msn? Jeg har opplevd amsn som stabil også, den er kanskje litt mer hjemmekoselig for de som er vant til MS. Hehe Jeg bekrefter herved at jeg har brukt kopete msn-klient med webcam og det har fungert veldig bra for meg. Hvorvidt den vil fungere med cam på eee vet jeg ikke, men fine med linux: Legg til, prøve, funka ikke for meg, fjerne, finne ny. Men altså. Ja kopete funker med cam. Lenke til kommentar
Del Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Hvilke spill har folka med Windows prøvd til nå? Jeg har fått Max Payne 1, Serious Sam 1, ioquake3 og Unreal Tournament 1 G.O.T.Y. til å funke knirkefritt på min uten overklokking. Counter-Strike 1.5 funker fint men man får problem med vertical-scrolling siden man ikke får satt oppløsningen til 800x480.. noen som vet om man kan få til det? har leita litt på nett men finner ikkeno om custom resolution i cs1.5. Max Payne, Serious Sam og cs fungerer visstnok meget godt i wine, quake og UT fåes i linux versjoner. Har Civilization II, Half Life, og Open Transport Tycoon på min. Er nok for min del.Prøv freeciv, jeg liker det bedre enn civ2. Half Life fungerer visstnok meget godt i wine. OpenTTD er et GNU/Linux program. Med pakkebrønnene åpnet som beskrevet i linken jeg nettopp ga, installerer du freeciv og openttd fra terminal slik: sudo aptitude install freeciv openttd For de som ønsker å vite mer om diverse gratis (og lovlige) spill for eeepc, kan følgende være verdt å teste: http://en.wikipedia.org/wiki/Planet_penguin_racer -pingvin på slalåm http://en.wikipedia.org/wiki/Wolfenstein:_Enemy_Territory -nettbasert fps http://www.racer.nl/ -bilspill http://www.flightgear.org/ -flysimulator http://www.linuxhardware.org/article.pl?sid=05/10/31/1658218 -fps, lek amerikansk soldat Ellers er det naturligvis et hav med kabaler. Du finner det og alt annet her: http://www.linuxlinks.com/Software/Games/ Har du et windows spill du gjerne vil spille, sjekk her om det er støttet (alt jeg savnet er nå støttet av wine): http://www.winehq.org/ Lenke til kommentar
Stig Jøran Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 (endret) Var da voldsomt for en linux misjon her, Del. Er jo ikke å legge under en krakk at linux er noe mer tungvindt når man er vandt til windows. Og når windows funker helt fint på Eee så hvorfor ikke? Endret 27. desember 2007 av Stig Jøran Lenke til kommentar
jon-t Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Er spent på kordan EEE håndterer avspilling av 720p hd filmer. Klarer den å spille slikt av flytende over VGA med oppløsningen 1360x768 ? Tipper han ikkje klarer det uten overklokking, men klarer den det med overklokking ? Lenke til kommentar
Del Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 (endret) Var da voldsomt for en linux misjon her, Del. Er jo ikke å legge under en krakk at linux er noe mer tungvindt når man er vandt til windows. Og når windows funker helt fint på Eee så hvorfor ikke?Jeg forsøkte å gi litt saklig informasjon som jeg kanskje trodde noen ville sette pris på, du var åpenbart ikke blant dem. Ble det for mye for deg at jeg ga en kjapp oversikt over hvordan alt av spill disse to brukte kunne gjøres omtrent like greit uten bytte av OS? Synes du det fortjener å bli omtalt som misjon, eller synes du det er på sin plass i denne tråden? Det er dessuten ingen her som vet om XP fungerer fint på eeepc, vi vet vel ikke en gang hvor mye flash minnet i denne saken tåler av XP før det tar kvelden. Hvorfor i all verden spør du meg om hvorfor du ikke skal bruke XP på eeepc, når du i samme post går til personangrep fordi jeg besvarte litt av det spørsmålet.Er spent på kordan EEE håndterer avspilling av 720p hd filmer. Klarer den å spille slikt av flytende over VGA med oppløsningen 1360x768 ?Tipper han ikkje klarer det uten overklokking, men klarer den det med overklokking ? Hvis du beholder linux, så har du bedre ytelse på hd materiale der, enn med alt av freeware til XP, jeg tviler på at du klarer å utligne den fordelen med overklokking (men du kan naturligvis overklokke med Xandros også). Du finner god informasjon om det her:http://forum.doom9.org/showthread.php?t=99402 Beklager misjoneringen. Endret 27. desember 2007 av Del Lenke til kommentar
carwash Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Ja, jeg brukte ymsre linux distroer for å se hvordan de var og ingen av msn-klientene jeg var borti var no særlig. de hang seg lett og ville ikke logge inn.Jeg prøvde aldri amsn, men fant kopete som er en msn/instant message program. det funke kjempe bra så brukte det på alle distroene. Jeg har også hatt gode erfaringer med kopete, men aldri testet den med web-kamera. Kan du bekrefte at den håndterer webcam over msn? Jeg har opplevd amsn som stabil også, den er kanskje litt mer hjemmekoselig for de som er vant til MS. Hehe Jeg bekrefter herved at jeg har brukt kopete msn-klient med webcam og det har fungert veldig bra for meg. Hvorvidt den vil fungere med cam på eee vet jeg ikke, men fine med linux: Legg til, prøve, funka ikke for meg, fjerne, finne ny. Men altså. Ja kopete funker med cam. Jeg er ikke sikker på om vi holder oss veldig OT, men jeg kun brukt linux i noen år nå. Kopete er en glimrende msn-klient, men det er en del av de nyeste tingene den ikke støtter. Webcam støtte i kopete er ingenting mer enn ok, jeg erfart at webcamstøtte i amsn er mange hakk bedre. Dessverre er amsn stygg som juling Om man absolutt må leke med webcam kan man også prøve nyeste skype som skal være meget bra. Simen Lenke til kommentar
Del Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 (endret) Dessverre er amsn stygg som juling Skift skin da vel Her finner du de: http://www.amsn-project.net/skins.php Mens jeg kommer på det, er det ikke xfce eeepc bruker tro. Da bør dere ta en liten tur hit: http://www.xfce-look.org/ De fleste linux distroer ser kjipe ut ut-av-boksen, men med litt styling kan du få dem akkurat slik du vil. Endret 27. desember 2007 av Del Lenke til kommentar
Sinderella Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Ok, nå sitter jeg og skal bestille en eee fra ebay, og jeg bare lurer på en ting. OS som er i den, kan jeg endre språket og tasteoppsettet til norsk på det?.. *spendt* Lenke til kommentar
Trazor Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Har også bestillt fra Ebay, spennende å se hvor lang tid det tar, samt om jeg må betale moms. More to come... Lenke til kommentar
Gauntlet Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Ok, nå sitter jeg og skal bestille en eee fra ebay, og jeg bare lurer på en ting. OS som er i den, kan jeg endre språket og tasteoppsettet til norsk på det?.. *spendt* Fikk fint til å gjøre dette i Xandros i såkalt "advanced mode", men jeg er sikker på at det også kan gjøres i "easy mode". Og Del, jeg har prøvd ut Freeciv for lenge siden, men jeg liker fremdeles gode gamle Civ II bedre. Men det er jo en fin erstatning hvis man vil ha Linux inne. Lenke til kommentar
TiduZ Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Fant en veldig fin guide til hvordan du kan lodde inn en USB brikke i selve EEE maskinenen, slik at den ikke stikker ut. Skjekk denne strålende artikkelen hos Bit-Tech Lenke til kommentar
Sinderella Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Fikk fint til å gjøre dette i Xandros i såkalt "advanced mode", men jeg er sikker på at det også kan gjøres i "easy mode". Og Del, jeg har prøvd ut Freeciv for lenge siden, men jeg liker fremdeles gode gamle Civ II bedre. Men det er jo en fin erstatning hvis man vil ha Linux inne. ja, da er den kjøpt vente på den kommer men ja, er det store forskjeller på "advanced mode" og "easy mode"? Mener jeg leste noe om forskjellene et eller annet sted men finner ikke igjen dit gitt... (Link? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå