Gå til innhold

Asus EEE tråden


Cursio

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer faktisk å beholde XP Home på min, det er meget snappy og med litt tuning som jeg alltid gjør er den en helt fullgod og uanstrengt opplevelse på det aller meste jeg har prøvd i dag. Mot jobb bruker jeg uansett VPN/SSL og RDP eller Citrix. Den spiller også youtube flashvideo uten å hikke og 720p H.264 HD video.

 

Jeg er også fristet til Ubuntu 9.10 med siste kernelpatches eller Fedora og kanskje Mandriva, men man får best batteriytelse i windows. Den synker helt ned til 5 timer i Linux.

 

Ingen dum idè med ubuntu eller XP - mest sannsynlig går jeg for denne løsningen etter hvert.

 

Er det utgaven med 1 Gb minne du har? Hvordan er hastigheten i vanlig desktopmiljø med Windows XP? Rask eller treg reaksjon på igangsetting og avslutting av programmer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min 1101HA får ikke sort skjerm på 30% overclock eller 1739MHz. Skal legge ut bilde av det men kjører noen oppdateringer fra Live Update som tar litt tid først.

Jeg synes den er meget snappy helt fra default oppsett med XP Home med alt av eyecandy aktivert. Har ikke forsøkt word ennå men skal teste med Open Office tenker jeg. Word 2007 går nok sirup på alt av minibærbare.

 

Her er min mens den girer opp til full overklokk (30%) fra 601MHz til 1739Mhz. Den kjører mye på mellom 600MHz og 1001Mhz ved vanlig lett bruk.

post-38451-1258759017_thumb.png

 

EDIT:

Nå oppdaterer jeg også alle Live programmene og det går så det suser.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Min 1101HA får ikke sort skjerm på 30% overclock eller 1793MHz. Skal legge ut bilde av det men kjører noen oppdateringer fra Live Update som tar litt tid først.

 

Kan jo tenkes at problemet jeg opplever er relatert til at Windows 7 er lagt inn eller at det kommer av hardwareforskjellene opp mot din maskin. I verste tilfelle skyldes det vel at maskinen min rett og slett ikke takler det av uvisse grunner.

 

Theo343; nå kjører jeg 20 % overklokking. Sjekket med core temp og har rundt 40 grader celcius. Problemet er dog at cpu- frekvensen varierer fra 900 MHz og opp til 1600 MHz, avhengig av i hvor stor grad jeg belaster maskinen... Dette til tross for at den er konfigurert til super performance mode...

 

Edit: Ser nå at frekvensen varierer på din cpu også, avhengig av belastning.

Endret av ostenXX
Lenke til kommentar

Jeg har nylig fått en 1005HA, og er imponert over batteritid og ytelse. Fikk den med Windows 7 Starter, men det gikk ikke lang tid før jeg formatterte og la inn Windows 7 Professional. Dessverre følger det alltid med drittprogrammer (hvem vil vel ha en DEMO av et tregt antivirusprogram?) når man kjøper PCer, og ved første øyekast på mye av ASUS-programvaren ser man at her har de prioritert runde kanter og at vinduet skal se ut som et romskip fremfor enkelhet og ytelse.

 

Windows 7 har endel geniale muligheter for netbooks. Grupperingen av vinduer er fantastisk når man blir vant med den, og ved hjelp av Win+<nr på tasbkar> kan man hoppe rett til et program eller bytte mellom åpne instanser (jeg bytter mellom ulike MSN-vinduer ved å trykke Win+2). På denne måten slipper man å ha taskbaren synlig, og hey, mer plass til vinduet man jobber i :)

 

Jeg anbefaler de som har muligheten til det, formatter maskinen og installer Windows 7 på nytt uten alt man ikke trenger (kun et fåtall drivere er nødvendig).

Lenke til kommentar

Jeg har hele tida sikla på en 1101HA, men nå så jeg plutselig at 1201N var rundt hjørnet, og specs begynner virkelig å ligne noe:

 

Asus Eee PC 1201N Features

 

* Display: 12.1 inch, 1366 x 768 pixels

* CPU: 1.6GHz Intel Atom N330 dual core

* Graphics & chipset: NVIDIA ION (GeForce 9400M)

* OS: Windows 7 Home Premium

* Memory: 3GB DDR2

* Storage: 320GB HDD + 500GB web-based storage

* Connectivity: 802.11b/g/n WiFI, Bluetooth, Ethernet

* I/O: HDMI, VGA, 3 USB 2.0 ports, SD card slot, mic, headphones

* Webcam: 0.3MP

* Touchpad: Supports multitouch gestures

* Battery: 6 cells, 8 hours

* Colors: Black, blue, or red

* Dimensions: 11.7″ x 8.2″ x 1.3″

* Weight: 3.1 pounds

 

Siden den da har bra batteri, dualcore cpu, hdmi ut, og ion-grafikk, sikler jeg snart ned stolen.

 

Er det noen som har en anmodning om hvor dyr denne vil bli? Poenget med netbooks er vel at de skal være billige, men med disse specsene havner den vel fort på 4-5 lapper?

Lenke til kommentar

Kjøpte også nettopp 1101HA, og installerte win 7. Mye lettere å gjøre det enn å fjerne alle programmene som følger med.

Jeg har skrudd av aboslutt alt av grafikk (liker best klassisk windows stil, i tillegg til at det gir bedre ytelse). Synes den er responsiv og god. Multitasking må en nok se langt etter, men det meste av oppgaver går greit. Det går også fint å surfe med mange faner oppe.

 

Etter det jeg har lest takler win 7 bedre flash enn xp. Er det noen som har erfaringer på det? Er det noen nevneverdig forskjell på nettleserne på dette punktet? Bruker Chrome, og den klarer feks youtube på HD. Dersom jeg gjør andre ting samtidig har jeg opplevd litt hakking til tider.

 

Men jeg må gi ros til Asus som har lagt til muligheten for å stille inn hvor mye prosessoren skal klokkes i BIOS. Ytelsen dobles om en går fra strømsparing til 30% overklokk, noe som gir en god balanse mellom lang batteritid og litt ekstra ytelse når det trengs.

Men merker at viften fort begynner å jobbe når prosessoren kjører på maks, men det går likevel an å ta den med på feks lesesal.

Lenke til kommentar

Batteri: 1005HA (denne finnes i flere utgaver med svært ulik batteritid, sjekk dette!)

Størrelse: 1008HA.

 

Jeg har installert Windows 7 Pro på min 1005HA-A. Jeg får ikke mikrofonen til å fungere i enkelte programmer (MSN Messenger og Speech Recognition), men Sound Recorder og kontrollpanelet klarer å registrere lyd. Hjælp?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Fikk en forsendelse med USB porter i dag (bokstavelig talt) så da ble det litt mekking av ting som jeg har trengt:

Liten USB kabel til Wacom tegnebrett (så pluggen ikke stikker ut over selve brettet når det er ved siden av maskinen) vs orginal plugg:

http://twitpic.com/qmn9s

 

Og en 90 graders vinkeladapter for lange USB dingser:

http://twitpic.com/qmolc

Skal man ha noe gjort må man gjøre det selv :)

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Tenkte jeg skulle legge ut noen bilder av Asus EEE 1101HA som viser designet i detalj. Personlig synes jeg den er svært godt designet med et minimalistisk design og en pen finish, for ikke å snakke om at den er lett og tynn. Eneste ankepunktet mitt mot maskinen er som tidligere nevnt at ytelsen ikke er på topp, da med tanke på medfølgende cpu. Det kan være verdt å avvente til en evt. oppfølger om du vurderer å bruke windows 7 med den (må dog påpekes at windows 7 fungerer smertefritt med aero skrudd av).

Endret av ostenXX
Lenke til kommentar
Hvorfor ikke multitasking? Lukker du Spotify når du surfer på nett, eller stenger Word før du laster inn bilder?

Det er vel mer bakgrunnsoppgaver enn multitasking.

Feks hvis jeg hører på noe på youtube, kopierer ting til harddisken, kjører windows update, installerer et program og rensker med CCleaner (operasjoner jeg ofte gjør samtidig, uten at noen av dem er krevende i seg selv) så går ting veldig tregt. Det er jo å forvente.

Dette går både på harddisk, minne og prosessoren. Har du 2GB minne så går ting fortere, men HDD og CPU vil likevel holde igjen en del dersom du prøver å gjøre flere ting på en gang.

Lenke til kommentar

Jeg har fått inntrykk av at å gjøre flere harddiskoperasjoner samtidige senker ytelsen per oppgave mer enn hva man skulle forvente, noe som er naturlig mtp. at harddisken skriver mye raskere til plasser som ligger nær enn når den må hoppe frem og tilbake. Er enig med hobgoblin, det virker ikke smart å gjøre så mange ting samtidig.

Lenke til kommentar

Den støtter nok fint "fornuftig" multitasking. Med det menes det antall brukerapplikasjoner en ser nødvendig for å utføre en eller flere naturlige oppgaver. Parallellisering av administrative oppgaver går nok sent, ja, men jeg tror uansett dette er en dum måte å gjøre det på selv på en raskere PC.

 

Eksempel: hvis det å kopiere 1 GB tar 10 minutter, men å kopiere 4 filer på 1 GB hver samtidig tar 60 minutter, bør en utføre én av operasjonene om gangen. (Sjekk gjerne om jeg har rett, men blir ikke overrasket dersom den totale ytelsen synker med antall diskoperasjoner som gjøres samtidig!)

Lenke til kommentar

Hvilken eee vil dere anbefale til meg? Jeg hadde 1000H før, men solgte denne da jeg ikke hadde bruk for den. Men nå skal jeg inn i militæret et år og jeg vil ha en en liten og grei bærbar.

 

Har siklet mye etter 1101ha, men prossesoren er for svak etter det jeg har hørt, så jeg lurer på å gå for 1005HA-M.

 

Kommer til å kjøre windows 7 på maskinen, office, kanskje en smule photoshop, og diverse vanlige ting. God batteritid er greit med tanke på lange fly- og bussturer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...