Gå til innhold

Asus EEE tråden

Cursio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kordan blir det å kjøre spill gjennom linux? Må alt gå gjennom wine eller?
Du har faktisk en god del spill tilgjengelig for linux, og destod mer interessant så yter disse gjerne bedre med linux enn med XP/Vista. For eee kan det gjerne være forskjellen på hvorvidt spillet fungerer greit. Blant annet hele Quake serien, UT serien, Doom serien og Wolfenstein/Enemy territory serien fåes native for linux. Så det burde ikke være noe problem å få skutt så mye/mange du måtte orke med linux. Spesielt så har Wolfenstein-Enemy territory blitt freeware (og den er så gammel at den burde kjøre greit på eeepc, spesielt under linux), så du kan lovlig laste den ned å installere den på eeepc, jeg la inn nedlastingslink tidligere i tråden. Du kan jo også sjekke ut Americas Army dersom du vil ha enda et gratis skyte spill med høy kvalitet som kommer i linux versjon. Personlig har jeg på spillfronten blitt imponert over Enemy territory:Quake wars som fåes for linux, men det blir kanskje litt tungt for eeepc selv om den kjører linux, men last ned demo og prøv davel.

Ellers har jeg hatt meget gode erfaringer fra wine så lenge du finner en crack til spillet (wine har fortsatt dårlig støtte for kopibeskyttelsesmekanismer). Spesielt gamle spill som Serious Sam fungerer gjerne glimrende.

Lenke til kommentar

hmm mener Cirago var de første som kom med den Micro Bluetooth Adapteren... jaja samme det, jeg kjøper ikke ting som det står "Trust" på for de produktene de lager har som regel enten dårlig levetid ellers så funker de ikke i det heletatt... Har prøvd mus, tastatur, joystick og ett par nettverkskort fra dem før. ALDRI mer Trust. I dont trust them! :p

Endret av n00ky
Lenke til kommentar

Jeg har et lite problem med at operativsystemet ikke lagrer innstillingene når jeg restarter eee'en.

Har brukt lite linux før, men har satt opp norsk keyboard layout v.h.a kcontrol, og slettet US keyboard layout.

(Jeg vil altså kun endre til norsk på keyboard layout og ikke på hele systemet. Er vant til US operativsystem og programmer).

Ha må jeg gjøre for at f.eks KDE keybard tool skal starte opp ved ogin og beholde norsk keyboard oppsett?

Har prøvd Asus EEE egen Wiki, og to-tre andre løsninger, og de funker alle der og da, men altså ikke etter restart.

Noen som kanskje kan gi meg en enkel kommando for at KDE Keyboard tool med norsk oppsett skal starte ved oppstart? Er som sagt ingen linux guru:)

Lenke til kommentar
*snip snap*

Noen som kanskje kan gi meg en enkel kommando for at KDE Keyboard tool med norsk oppsett skal starte ved oppstart? Er som sagt ingen linux guru:)

Det er flere poster her i tråden om akkuratt dette. Du må inn i xorg.conf og gjøre endringer elns (står bra beskrevet i tråden, let)

Off topic: elsker macen min atm. Dashboard viser tracking av pakken ^_^

off topic 2: Står bare sendt fra avsenderland atm -_-

Lenke til kommentar
*snip snap*

Det er flere poster her i tråden om akkuratt dette. Du må inn i xorg.conf og gjøre endringer elns (står bra beskrevet i tråden, let)

har som nevnt forsøkt flere ganger. både xorg, kcontrol og sudo blablabla.. men ingenting skjer etter restart.

Selv om jeg har redigert til no_NO i xorg, får jeg ikke skrevet æøå ette restart, kun før.

EDIT:

xorg.conf:

Section "InputDevice"

Identifier "keyboard"

Driver "kbd"

Option "CoreKeyboard"

Option "XkbRules" "xorg"

Option "XkbLayout" "no" (her stod det us)

Option "XkbVariant" "intl" (her har jeg forsøkt med både us og no)

--

Den eneste gangen jeg får skrevet øæå er ved redigering via kcontrol, men dette hjelper som sagt ikke etter restart.

Endret av cpt-poon
Lenke til kommentar
trykk, ctrl + alt + t

skriv "sudo nano /etc/X11/xorg.conf"

trykk ctrl + shift + -/_ (altså bindestrek understrekknappen)

skriv "35" når den ber om input. (linja som bestemmer keyboardlayout)

Du vil nå bli henvist til keyboard layout. Der endrer du antagelig "us" til "no"... om du vil ha norsk. Så blir den norsk helt til du vil endre xorg.conf igjen.

btw: ctrl + o for å lagre.

Håper det hjalp og at det forklarte det enkelt og greit hvordan du bytter til Norsk oppsett på en måte som holder selv om du rebooter PC-en :)

Hjelper dette kanskje?

Lenke til kommentar
trykk, ctrl + alt + t

skriv "sudo nano /etc/X11/xorg.conf"

trykk ctrl + shift + -/_ (altså bindestrek understrekknappen)

skriv "35" når den ber om input. (linja som bestemmer keyboardlayout)

Du vil nå bli henvist til keyboard layout. Der endrer du antagelig "us" til "no"... om du vil ha norsk. Så blir den norsk helt til du vil endre xorg.conf igjen.

btw: ctrl + o for å lagre.

Håper det hjalp og at det forklarte det enkelt og greit hvordan du bytter til Norsk oppsett på en måte som holder selv om du rebooter PC-en :)

Hjelper dette kanskje?

nei. har redigert posten min over.

Det funker ikke å konfigurere xorg.conf.

Det eneste som funker er kcontrol - ¨sette keyoard layout til norwegian.

Men dette blir ikke værende etter restart/eller da KDE keyboard programmet avsluttes.

Lenke til kommentar

Men dette blir ikke værende etter restart/eller da KDE keyboard programmet avsluttes.

Slett linja

Option "XkbVariant" "intl"

i xorg.conf, så funker det.

-lb

Lenke til kommentar

Slett linja

Option "XkbVariant" "intl"

i xorg.conf, så funker det.

-lb

hehe, såpass enkelt ja. Sprøtt jeg ikke har funnet noe om dette tidligere.

Mange som har dette problemet vet jeg, og en såpass enkel løsning burde vært på wiki på eeeuser.com !

(kan jo benyttes uavhengig av språk)

Takk, takk:D

Lenke til kommentar

Fungerer deres webkamera etter innstalasjon av xp?

Og kan jeg bruke n-lite nå når det er innstalert, eller må jeg gjøre det på en iso fil ?

Jeg har forresten en ganske genial løsning til strømadapter :)

Tok en kabel fra stasjoner-strømforsyning, slipte ned litt på USA pluggene, og satte inni :)

Endret av HondaNSR
Lenke til kommentar
Fungerer deres webkamera etter innstalasjon av xp?

Og kan jeg bruke n-lite nå når det er innstalert, eller må jeg gjøre det på en iso fil ?

Jeg har forresten en ganske genial løsning til strømadapter :)

Tok en kabel fra stasjoner-strømforsyning, slipte ned litt på USA pluggene, og satte inni :)

Forklar dette litt nærmere er du snill ! :)

Lenke til kommentar

Du vet pluggen som skal i strømforsyningen bak på en stasjonerpc?

Trapesformet med tre "hull"..

Du tar en slik en.. så filer du av litt av de to "pinnene" som er på strømadapteret til asusen, sann at du kan trykke dem inn i hullene og stå fast.. da har du en ypperlig løsning :)

Noen som har xp og får til lyd og webkameradrivere??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...