Gå til innhold

Asus EEE tråden

Cursio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ser at det er en del som har innstallert en annen linux-distro enn den som fulgte med. Er det noen fordeler med å gjøre det? Og går det ann å bytte plass på ikonene som er på skrivebordet med den linux-distroen som fulgte med?

Personlig så har jeg 1000H med 160Gb HDD og ikke SSD hvor Xandros følger med. Derfor har jeg ingen erfaring med Xandros foruten hva jeg har lest.

Når det gjelder om det er noen fordeler med en annen distro enn Xandros kan jeg da ikke uttale meg om. Det eneste jeg kan si er at jeg har installert UbuntuEEE og fjernet Launchpad'en (eller hva jeg nå enn skal kalle den) som jeg synes var en plage og bruke. Selv er jeg veldig fornøyd, selv om jeg gjerne skulle hatt Arch istede. Men etter mye prøving og feiling har jeg tatt en pause fra Arch på min EEE inntil videre (har avsatt plass da slik at jeg kan fjerne Ubuntu når jeg får det til). Med Ubuntu EEE har jeg bare støtt på et problem. Det var at jeg måtte redigere /etc/fstab for og få mountet USB HDD. Foruten den lille tingen har alt funket som en drøm. Kjenner du til, og liker, Ubuntu kan jeg trygt anbefale UbuntuEEE da det er Ubuntu bare tilpasset EEE (den funker vistnok på andre NetBooks også utfra hva jeg har lest). Er du ukjent med Linux men ønsker og installere Linux på din EEE er det ingen grunn for og ikke gi den en sjanse.

Det er mange valgmuligheter i Linux verdenen. Så prøv deg frem og finn det som passer deg. Sjekk også hva som er postet på eeeuser forumet. Masse info og hente der.

Lenke til kommentar

Jeg kjører Ubuntu 8.10 m. kjerne fra array.orrg (ingen EEE) på min EEE1000. Syntes Xandros'en som fulgte med var alt for begrenset - jeg liker systemer som faktisk lar meg tilpasse dem & installere uten å redigere både her og der, og kanskje få et ustabilt system. På Xandros var det å installere opera eller vlc et rot. Fjernet Xandros 2. dagen, og har brukt Ubuntu siden.

Jeg måtte også redigere fstab, men det var fordi den var overbevist om at SD-kortene mine var en CD-rom - fordi jeg installerte fra et ISO-bilde overfør til SD-kort.

Lenke til kommentar

Hei,

Beklager om dette innlegget kommer litt feil inn, men jeg har nå kjøpt meg en Asus Eee 901 PC med WinXP Home. Jeg opplever at den krasjer en del, dvs Firefox og/eller IE svarer ikke etc. Er dette normalt dersom jeg kjører flere programmer samtidig, f.eks. StarOffice, Internet Explorer og mail samatidig? Vil det hjelpe å installere 1 GB ekstra RAM? Eller bør jeg rett og slett sende inn til Amentio med forespørsel om ny PC? :p

Har også opplevd at jeg må kjøre CHdisk pga en systemfil e.l.

Takk!

Lenke til kommentar

Har kastet rundt på ulike distroer siste par ukene. Så langt har jeg prøvd ubuntu-eee 8.04.1 xubuntu 8.10 og ubuntu 8.10 med diverse tilpasninger for å få ymse eee-spesifikk hardware til å fungere.

For øyeblikket har jeg ubuntu 8.10 på burken (701 4G). Det fungerer ganske ok rett fra start med 2 viktige unntak: wifi og 'constrain_y'. Den siste gjør at du ikke får dratt dialogbokser forbi overkant av skjermen, noe som er en skikkelig rævsmerter med så liten skjerm som på 701.

Ca install-log for det jeg har nå:

*Installerte ubuntu 8.10 desktop edition fra CD

*Brukte standard valg hele veien med unntak av partisjonering. Der kuttet jeg ut swap helt og brukte en ext2 partisjon på hele disken.

*Koblet meg til nett og kjørte alle tilgjengelige updates.

*Kjørte v2.1 av riceys script, de finner du på http://eee.ricey.co.uk/

Med dette fungerer alt av hardware, fn-taster osv. og du får tilgang til ubuntus relativt velfylte pakkebrønner. (uten adams kernel, alt av HW til eee er nå støttet under ubuntu, det blir bare ikke installert sånn automagisk. Det ligger på cden.)

Et par ting må likevel bemerkes, 'constrain_y' fiksen måtte jeg kjøre manuelt i etterkant på tross av at den ligger i scriptet. Jeg har heller ikke funnet ut om automatisk over/underklokking av CPU fungerer men jeg mistenker at det ikke gjør det. Tilkobling av ekstern skjerm har jeg ikke testet ennå men også her forventer jeg problemer (basert på at jeg sleit med dette under uttestingen, men jeg husker altså ikke akkurat *hvilke* distro jeg brukte da).

Det må også nevnes at forfatteren av dette scriptet forventer at fremtidige linux-oppdateringer kan bryte endringene han har gjort men han lover altså å holde øynene åpne og komme med oppdateringer om nødvendig. Det er med andre ord ikke sikkert at dette er en fornuftig løsning på litt sikt.

Boot-tid er heller ikke noe å skryte av, 90+ sekunder, sammenliknet med 25 under xandros. Nå foregår det forsåvidt arbeid med å senke boot-tiden men det er noe som ligger et stykke frem i tid.

Grunnen til at jeg er så opphengt i boot-tid har med bruksmønsteret mitt å gjøre, jeg liker å slå på maskinen når jeg skal sjekke noe litt kjapt, for så å skru den av igjen når jeg er ferdig. Lang boot-tid gjør dette veldig upraktisk.

Lenke til kommentar

Veldig forvirrende med så mange versjoner av eee å velge mellom, så kanskje noen kan komme med anbefalinger?

Jeg vil helst holde prisen lavest mulig, aller helst under 3500. Og den skal brukes hovedsaklig til film når jeg er ute og reiser, og surfe på nett. Jeg har helt sett meg blind på alle utgavene av maskinen her nå, så hvilken er å anbefale til slikt bruk?

Lenke til kommentar
Et SD-kort er et minnekort på lik linje med det man har i kameraet for å lagre bildene på.

Noen som vet om det er noen begrensninger i hvor store SD-kort kortleseren i Asus 901 takler? Eller fungerer alle SDHC kort? Vurderer 16Gb kort og 32 Gb når prisen dropper noe mer på det siste...

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...