Gå til innhold

Asus EEE tråden

Cursio

Anbefalte innlegg

...

Må bare si at Xandros er et enkelt og greit OS for surf, mail og litt små film.

Er det bare å kjøre medflølgende Xandros cd for og få det inn igjen?

Kan gjenoppretting kjøres fra USB?

Fungerer den slik at maskina formateres?

Det skal følge med en recovery-cd ja, du trenger en usb-cdrom for å kjøre den off kårs. Den stiller disken tilbake til utgangspunktet. Hvordan det går å kjøre dette fra en minnepinne vet jeg ikke, du må nesten grave litt i forumet på eeeuser.com, ellers så kan du kjøpe en usb-til-ide adapter fra dealextreme.com, koster under en 100-lapp inkl. frakt.

Et alternativ jeg har benyttet meg av er XEPC. En flittig sjel har laget sin egen xandros-basert recovery-cd. Han har tatt utgangspunktet i en standard installasjon og lagt til alle offisielle oppdateringer fra asus + et par andre program du vil bli glad for å få inn på maskinen. Alt i ett cd-image, sparer både arbeid og dyrebar diskplass. :)

Link til relevant forum-tråd her: http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?id=19840

Selve nedlastingssiden finner du her: http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=217407

Merk at det er forskjellige versjoner for 70x og 90x-serien. Også er dette engelsk/kinesisk "versjon" av OS men det er vel ikke så veldig mye som må endres for å få full norsk versjon.

Fungerer dette med WPA TKIP PSK da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er rimelig ny på dette forumet, og heller ikke leste gjennom alle disse sidene i denne tråden (197 s.). Håper derfor noen av de som bruker denne Asus eee til spilling kan gi meg noen tips. Hvilken type/modell, XP/Linux? osv fungerer best?

Kan jeg kjøpe en til et barn med tanke på spilling (som feks Sims2)?

Lenke til kommentar
Har nå fått testet Ubuntu på min 900 :(

Tiden har gått med på lese side opp og side ned på enkle ting som:

Finne et mail progg og installere dette.

Evolution, Thunderbird eller KMail. Alle installeres med et klikk fra ethvert pakkehåndteringsprogram. Generelt finner du alt du trenger av applikasjoner her:

http://wiki.linuxquestions.org/wiki/Linux-...are_Equivalents

Få SD kort til og virke, det gikk etter flere timer men da var jaggu USB porter borte.
Dessverre fins det hardware som mangler drivere uansett OS, men i dette tilfellet er det litt vanskelig å vite hva du rotet med.
Så var det tid for litt film her måtte det inn med div codec. Film hakket og hoppet.
Codec'ene i Ubuntu gir typisk bedre ytelse enn i XP. Du installerer alle (samt flash, DVD spilling, Java) med pakken ubuntu-restricted-extras. For topp ytelse anbefales mplayer.
Det meste er på plass nå men slikt gidder jeg ikke bruke tiden min på.
Da har du brukt tiden din feil. Alt du slet med og en god del til står beskrevet i første siden i signaturen min. Typisk er slike problemer mye smidigere på Ubuntu enn i XP, men er du helt blank på linux, så kan det være klokt å se gjennom en guide. Endret av Del
Lenke til kommentar
...

Må bare si at Xandros er et enkelt og greit OS for surf, mail og litt små film.

Er det bare å kjøre medflølgende Xandros cd for og få det inn igjen?

Kan gjenoppretting kjøres fra USB?

Fungerer den slik at maskina formateres?

Det skal følge med en recovery-cd ja, du trenger en usb-cdrom for å kjøre den off kårs. Den stiller disken tilbake til utgangspunktet. Hvordan det går å kjøre dette fra en minnepinne vet jeg ikke, du må nesten grave litt i forumet på eeeuser.com, ellers så kan du kjøpe en usb-til-ide adapter fra dealextreme.com, koster under en 100-lapp inkl. frakt.

Et alternativ jeg har benyttet meg av er XEPC. En flittig sjel har laget sin egen xandros-basert recovery-cd. Han har tatt utgangspunktet i en standard installasjon og lagt til alle offisielle oppdateringer fra asus + et par andre program du vil bli glad for å få inn på maskinen. Alt i ett cd-image, sparer både arbeid og dyrebar diskplass. :)

Link til relevant forum-tråd her: http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?id=19840

Selve nedlastingssiden finner du her: http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=217407

Merk at det er forskjellige versjoner for 70x og 90x-serien. Også er dette engelsk/kinesisk "versjon" av OS men det er vel ikke så veldig mye som må endres for å få full norsk versjon.

Aa faa det til aa funke med space i passfrasen krever endel ekstra arbeid og ser ikke ut til aa vaere paavirket av asus sine oppdateringer men jeg ligger litt etter akkurat der (if it works, don't fix it ;) ). Hvis ikke passfrasen din er spesielt utfordrende(space+lengde, som jeg vet om) boer det gaa greit.

Lenke til kommentar

Hei Del

Som skrevet er det meste på plass,

Når det gjelder SD kortet så ordnet det seg også, har spurt litt rund (feks. eeuser.com) om saken men ingen har kunne svart på det (har også sett at andre har samme problem)

dvs. en del prøving og feiling.

Hvordan kan jeg rote når Ubuntu legger seg inn selv ;)

Takker for linker som jeg kan bruke litt tid på

Har lagt inn Ubuntu på en stasjonær maskin som jeg kan klore og krangle med ;) Kan jo ikke gi helt opp.

Xandros blir nok lagt inn igjen. Hvor alt var på plass ved oppstart, siden maskina kun brukes til små surf, mail og litt film.

Som det meste man skal lære seg så må man lese, studere, prøve og feil.

Lenke til kommentar

Aa faa det til aa funke med space i passfrasen krever endel ekstra arbeid og ser ikke ut til aa vaere paavirket av asus sine oppdateringer men jeg ligger litt etter akkurat der (if it works, don't fix it ;) ). Hvis ikke passfrasen din er spesielt utfordrende(space+lengde, som jeg vet om) boer det gaa greit.

Du kan alltids bruke kommandolinja i en knipe, selv om dette naturligvis skal funke. For WPA TKIP PSK ser det slik ut fra kommandolinja:

sudo ifconfig wlan0 up
sudo iwpriv wlan0 set AuthMode=WPAPSK
sudo iwpriv wlan0 set EncrypType=TKIP
sudo iwpriv wlan0 set WPAPSK="Din WPA_PSK nøkkel"
sudo iwpriv wlan0 set SSID="Din SSID"
sudo iwpriv wlan0 set NetworkType=Infra
sudo dhclient wlan0

Husk å erstatte nøkkel og SSID med dine.

Når det gjelder SD kortet så ordnet det seg også, har spurt litt rund (feks. eeuser.com) om saken men ingen har kunne svart på det (har også sett at andre har samme problem)
Jeg antar problemet er at det ikke monteres automatisk, som forklart her:

http://wiki.eeeuser.com/ubuntu#fix_sd_mount_problems

Dessverre har ikke Ubuntu gode verktøy for å enkelt legge inn nye partisjoner. Kubuntu derimot har kcontrol som er vel verd en titt, og gjør montering av partisjoner meget enkelt. Partisjonering gjør du typisk enkelt i gparted eller qtparted.

Hvordan kan jeg rote når Ubuntu legger seg inn selv ;)
Beklager, mente ikke å kjipe. Endret av Del
Lenke til kommentar

jeg har bestilt min Eee PC 1000H, Venter i spenning!

Men, kan noen forklare forkjellen mellom Eee 900 og Eee 901 ? En kompis skal kjøpe en Eee 900, og den er for "billig" syns jeg da, koster ko 2500 i ekspert her, Og jeg spør Hvorfor? Og kan man instalere XP på den? Han er ikke fan av Linus :) Eller er det dårlig kjøp?

Lenke til kommentar
Men, kan noen forklare forkjellen mellom Eee 900 og Eee 901 ? En kompis skal kjøpe en Eee 900, og den er for "billig" syns jeg da, koster ko 2500 i ekspert her, Og jeg spør Hvorfor? Og kan man instalere XP på den? Han er ikke fan av Linus :) Eller er det dårlig kjøp?

Dårlig kjøp, er vel å overdrive. Allikevel ville jeg personlig vente og kjøpe en 901. For 3000, får du en maskin som bl.a. har en sterkere prosessor, og, selv om den er litt tyngre, et større batteri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...