Gå til innhold

Asus EEE tråden

Cursio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man finner så og si all informasjon om og rundt Asus EeePC i Wikien til den, etter min mening, beste brukerbaserte Asus EeePC-nettsiden Eeeuser.com.

http://wiki.eeeuser.com

Edit: Ville med dette innlegget fremheve selve Wikien til Eeeuser.com, da denne er meget god og utfyllende. Ser ikke ut til at dette har kommet godt nok frem i denne tråden, iom at folk stadig spør her om ting som står forklart der.

Endret av djchange
Lenke til kommentar
djchange: Den er linka til i første post i tråden. ;)

EDIT: djchange: folk er bare late, :fun:

Nei, jeg hadde faktisk ikke linket til denne i tråden :)

Jeg har brukt siden ofte selv, men har ikke kommet på å poste den her i tråden, men det er fikset nå, i første post!

Takk for påminnelsen djchange!

gastingen: Om du har kjøpt PC-en, må du huske på at adapteret tar spenning fra 110-240v, så du trenger ikke en omformer til å bruke den på det norske strømnettet, bare en overgangsplugg!

Når du snakker om XP på SD kort, mener du da at du vil ha en ferdig installert versjon, slik at du bare kan boote fra sd? Å kunne boote opp uten cd, og klare å installere xp er en ganske tricky affære, så jeg kjøpte selv likegodt en ekstern dvdrom.

Jeg vil installere XP på SSD-disken, da vil xp gå vesentlig kjappere enn om det er på SD-kort.

Fritz0r: OSX skal visst fungere, her er en ganske utfyllende guide til hvordan du kan installere OSX 10.5 Leopard på Asus EEE!

Endret av Cursio
Lenke til kommentar

Cursio:

Det får da være grenser for hvor mange undersider man skal linke til fra ei side. :)

Står tydelig "Wiki" øverst på www.eeeuser.com som du fra før av linka til.

Kan jo legge inn lenker til forumet, photos osv. i tillegg, men det blir jo litt overkill når man kommer inn på dem fra hovedsiden, don't you think? ;)

Lenke til kommentar

Og for å utdype svaret mitt om at OS X fortsatt har altfor mange problemer på EEE:

"Things that work:

Screen - but slow. Need to get acceleration enabled

Keyboard, trackpad - need to mess about with some of the non-standard 'Function' key stuff

USB ports - mouse, mass storage (HD and 8 GB flash drive), external DVD

VGA out - amazingly without any hacking, dual screens (spanning, not mirroring) as standard

Webcam - amazingly without any hacking, a bit slow and drops frames but will almost certainly work with Skype once I've optimised everything

Sound - using the Azalia driver, it's a Conexant HDA chipset. Stutters and crackles, so will need tweaking

SDHC slot - currently holding a 4 GB card, the printed docs even say an 8 GB SDHC is supported so I guess any size is allowed

Memory - original is 512 MB of DDR2-667, but the only 1 GB stick available at PC World today was DDR2-533. It works.

Things that don't work yet:

Onboard Ethernet - it is an Atheros L2 chipset. Atheros are EVIL and I'm not sure how to get round this one

Onboard Wifi - it is another Atheros, this time a 5006EG 802.11b/g card - however there is apparently a patch for OS X that enables this card. That is tomorrow / later today (!) job

Some of the keys on the keyboard are in weird places and require the Fn button (and there's a weird Home button) - this may be solvable with a custom keymap

Dialup Modem - this is a Conexant software modem, I won't even bother trying to fix this because I'll never use it. The unit specifically states compatibility with the Huawei U220 3G / HSDPA USB modem (i.e. the Vodafone 3G modem) so I'll use that instead

Power management i.e. lid close / sleep / hibernate / wake from sleep etc. Not tested yet so assume not working

Biggest issue is the networking since a lightweight laptop like this is useless without networking. If I can get the Wifi working then that's good enough, but Atheros are EVIL so this may prove trickier than first thought...."

Lenke til kommentar
gastingen: Om du har kjøpt PC-en, må du huske på at adapteret tar spenning fra 110-240v, så du trenger ikke en omformer til å bruke den på det norske strømnettet, bare en overgangsplugg!

Når du snakker om XP på SD kort, mener du da at du vil ha en ferdig installert versjon, slik at du bare kan boote fra sd? Å kunne boote opp uten cd, og klare å installere xp er en ganske tricky affære, så jeg kjøpte selv likegodt en ekstern dvdrom.

Jeg vil installere XP på SSD-disken, da vil xp gå vesentlig kjappere enn om det er på SD-kort.

ang strøm: Tenkte mest på bruk i bil, båt osb. uten DC-AC konverter i tilleg.

XP: XP på SD kort for å kunne ha fleire OS i lomma... Alternativt kan eg ha *nix OS på USB eller SD-kort. Har lest wikien på å få XP på SD-kort og det såg ut som litt jobb.

Lenke til kommentar

Aff, de var å leverte den her idag kl 13, men da satt samboern med headphones og DirtyWork4 på høymusikk og jeg var på skolen så no EEE på meg idag :/ Posten får jo ikke pakker som ikke folka klarer å levere på døra før dagen derpå sa dama i kassa til meg, kan vel ikke stemme, de leverer jo posten til alle lenge før kl 5 vel, og da skal vel posten som ikke kan bli levert tilbake til posthuset. Latterlig opplegg hvertfall, menmen Heroes idag eller hadde dagen vært litt ødelagt gitt.

Forresten, er asiatisk og amerikansk støpsel/plugg like? Så slik ut på Clas Ohlson idag.

Lenke til kommentar
Andre distroer sliter man foreløpig med pga. Asus ikke har gitt ut hele kildekoden slik som GPL krever. Derfor vil man slite hvis man f.eks legger inn Ubuntu, da man må bruke ndiswrapper til å få Wifi fungerende blant annet. Problemet her er at dette krever en del CPUkraft.

Forhåpentligvis gir Asus etter og viser mer kildekode.

Asus har lagt ut over 1GB med kildekode paa sine sider, har ikke sjekket den ut, men vil tro den inneholder det trengst. Ellers er ikke alt av software paa Eee som er GPL!

Lenke til kommentar
Til info: Her skriver jeg som privatperson!

Halla folkens.

Fanget opp denne tråden for noen uker siden, og ble litt bitt. :)

Har bestilt meg en selv fra Taiwan nå. Skal visstnok gå på flyet fra taiwan i dag. =D

Glede seg ja!

Er det noen som har noen umiddelbare tips får å forbedre maskinen når jeg får den, eller funker den topp ut av esken?

Er overhode ikke kjent med Linux, men tenkte jeg skulle prøve meg på det da.

Min kom på 2992,- (kjøpte med 1Gb minne.)

Mvh Stian

Hva med å ta inn noen til netshop?

Betaler gledelig 3000,-++ for 4g versjonen (med 512MB RAM)

Stiller meg først på ønskelisten isåfall :p

Lenke til kommentar

hobgoblin:

Hvis kildekoden er en custom modul de selv har skrevet, eller modifisert fra madwifi (som er dual-lisensiert) er de ikke påkrevd å gi den ut.

Dette er antakeligvis problemet angående Wifi.

Det kan likevel hende at Asus/Xandros finner ut at de vil gi ut denne kildekoden. Vi får bare håpe. :)

Lenke til kommentar
Hva med å ta inn noen til netshop?

Betaler gledelig 3000,-++ for 4g versjonen (med 512MB RAM)

Stiller meg først på ønskelisten isåfall :p

Når Asus lanserer denne kan nok det bli aktuelt, før dette så hadde PC-en måtte koste 4.000-5.000 kr. minimum, for da må butikken selv stå for kostnader med reparasjoner da de importerer den selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...