Gå til innhold

Asus EEE tråden


Cursio

Anbefalte innlegg

Men pokker at det er så vanskelig å velge mellom XP/Linux og 1000/901 da....
Det er da vel ikke vanskelig. Du har kanskje som mange andre en XP lisens fra før som du ikke bruker. Da trenger du ikke kjøpe en til. Som bonus har du da to OS å velge mellom, og kan prøve begge. XP drivere får du uansett lastet ned fra Asus, så du trenger ikke orginal CD. 1000 er større, tyngre og dyrere enn 901. Den har dobbelt så stor ssd disk, 10" skjerm og nesten fullstørrelse tastatur. Ta deg en tur innom Siba, Elkjøp, Lefdal e.l. så kan du selv kjenne etter hvor kritisk du synes 8.9" skjerm og lite tastatur er. Så lenge du ikke herjer med systemfiler er EEEPC som en drøm å bruke, og har alt du trenger til vanlig bruk (i motsetning til XP versjonen som er bloatet ned med MS Works og intet annet). Endret av Del
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men pokker at det er så vanskelig å velge mellom XP/Linux og 1000/901 da....
Det er da vel ikke vanskelig. Du har kanskje som mange andre en XP lisens fra før som du ikke bruker. Da trenger du ikke kjøpe en til. Som bonus har du da to OS å velge mellom, og kan prøve begge. XP drivere får du uansett lastet ned fra Asus, så du trenger ikke orginal CD. 1000 er større, tyngre og dyrere enn 901. Den har dobbelt så stor ssd disk, 10" skjerm og nesten fullstørrelse tastatur. Ta deg en tur innom Siba, Elkjøp, Lefdal e.l. så kan du selv kjenne etter hvor kritisk du synes 8.9" skjerm og lite tastatur er. Så lenge du ikke herjer med systemfiler er EEEPC som en drøm å bruke, og har alt du trenger til vanlig bruk (i motsetning til XP versjonen som er bloatet ned med MS Works og intet annet).

 

Har sett på 900 tidligere, og likte forsåvidt størrelsen. Skrev riktignok ikke mye på den, men fikk testet litt. Kan jeg lese mellom linjene at du synes 901 er stor nok? :)

Lenke til kommentar
Har sett på 900 tidligere, og likte forsåvidt størrelsen. Skrev riktignok ikke mye på den, men fikk testet litt. Kan jeg lese mellom linjene at du synes 901 er stor nok? :)
Du kan lese at jeg synes 1000 er perfekt, og verdt ekstra vekt og kroner, men hva som passer deg best er helt opp til deg og din smak/behov. Jeg er ikke mer opptatt av det 1000 har ekstra enn at jeg antagelig plukker opp minst en 900 hos Siba i nærmeste fremtid.
Lenke til kommentar
Takker for svar, men får framdeles opp den irriterende meldingen: "E: Pakken har ingen installasjonskanditat"

 

Kan dette ha noe sammenheng med at jeg har en med norsk OS? Er kjøpt i norge og har norsk språk... Kan det fucke opp noe greier mtp kommandoene?

Nei, det har nok ingenting med språk å gjøre. Det kan derimot ha å gjøre med at du har lagt inn uoffisielle pakkebrønner, og da er det ikke sikkert at alle programmene har versjoner som er kompatible med EEEPC sin Xandros. Hvis du vil ha full frihet til å installere alt du kunne tenke deg gjennom pakkebrønner så bør du vurdere å installere en main stream linux. eeebuntu ser ut som et meget godt valg. Hvis du vil ha hjelp til problemet ditt kan du fortelle litt mer enn den ene meldingen. Hvilket program forsøker du å installere? Du kan poste innholdet i filen /etc/apt/sources.list så kan vi se om det har blitt noe tull når du satte opp pakkebrønnene. En restore er sannsynligvis helt unødvendig.

 

Fikk forresten endelig fingrene på en EEEPC 900, en virkelig nydelig sak. Siba selger de for drøyt 2.500,- over disk, en fantastisk deal. SSD disken er ihvertfall ikke noe problem med linux, den funker finfint. At openoffice har litt drøye oppstarttider er helt naturlig, det blir tross alt ikke lastet opp ved boot slik som MS office blir (men det kan settes opp). Eneste jeg har å utsette er at tastaturet er i minste laget, og at batteritiden ikke er på nivå med 901 og 1000. Noen som har innsideinformasjon om når 1000 kan ventes til landet? Må si jeg har utrolig lyst på en 1000, den har alt jeg vil ha av en slik maskin. Tror jeg bare må kjøpe en 900 i mellomtiden, jeg orker ikke vente.

 

Latterlig å se Elkjøp og Lefdal kun ta inn XP versjon av disse, og forsøke å selge dem som vanlige laptoper. Det må være stor mangel på hjernekraft hos bedriftene. Heldigvis fungerer markedet slik at vi kan få kjøpt maskinene uten MS-skatten hos andre.

 

Er ikke helt sikker på hva som skjer lengre, har satt alle instillinger til fabrikk instillingene, vil ikke alt forsvinne av det jeg har gjort da?

 

Tenkte å prøve å installere eeebuntu, men får ikke bootet fra USB, har laget bootdisk av en minnepinne, men får det framdeles ikke til. Har du vært borti noe lignende?

 

Du kunne ikke lagt meg til i msn([email protected]) og hjelpe meg litt hvis du har muligheten. Er helt ny i linux, så har ikke veldig mye kunnskaper om linux...

Lenke til kommentar
Tenkte å prøve å installere eeebuntu, men får ikke bootet fra USB, har laget bootdisk av en minnepinne, men får det framdeles ikke til. Har du vært borti noe lignende?

 

Har du formattert minnepinnen til FAT først? Brukte du Unetbootin for å kopiere ISO'en?

 

Ja, fulgte den guiden. Formaterte først minnepinnen til FAT, deretter brukte jeg unetbootin til å gjøre den om til en bootable device.

Lenke til kommentar

Er akkurat som om den ikke tror det er noe i, får ikke tilgang til den en gang. Ingenting som skjer, får bare beskjed om å restarte og putte noe i som fungerer. har prøvd med flere minnepinner også.

 

EDIT: Var din guide jeg brukte forresten, har fulgt den helt opp til punktet hvor jeg skal boote fra minnepinnen på asusen, der stopper det. Ganske irriterende:P

Endret av bennybanan
Lenke til kommentar

Jeg har opplevd kernelpanic med Unetbootin og bruk av escape med diverse distribusjoner. Det fungerte derimot uten problem når jeg valgte boot rekkefølge i BIOS istede.

 

Asus EEE støtter også automatisk detektsjon av usb disker formatert som "superfloppy", men jeg vet ikke hvordan Unetbootin gjør det.

 

Har ikke fulgt denne tråden i det siste så beklager visst forslaget mitt ikke er relevant.

Lenke til kommentar
sitter fast omtrent som deg jeg også... Får ikke bootet minnepinnen

 

Hmm. Kan dere prøve å sette minnepinnen i en Windows maskin, gå til Min datamaskin, høyre museklikk på "Flyttbar disk" ikonet:

 

Hos meg er brukt plass = 907 MB

Filsystem : FAT

 

Hvis du åpner den skal det være 8 kataloger og 12 filer (og det skal se "normalt" ut).

Lenke til kommentar
sitter fast omtrent som deg jeg også... Får ikke bootet minnepinnen

 

Hmm. Kan dere prøve å sette minnepinnen i en Windows maskin, gå til Min datamaskin, høyre museklikk på "Flyttbar disk" ikonet:

 

Hos meg er brukt plass = 907 MB

Filsystem : FAT

 

Hvis du åpner den skal det være 8 kataloger og 12 filer (og det skal se "normalt" ut).

 

Hos meg er brukt plass = 899 MB. Har 8 kataloger og 12 filer. Har prøvd å boote med et annet program også (BT3) og det fungerte heller ikke. Den klarer rett og slett ikke finne minnepinnen, den burde jo klart å finne minnepinnen uansett vel?

Lenke til kommentar

jeg har eee pc 1000/linux. Det virker som at det ikke er noe feil med selve konfigureringen min av selve minnepinnen. Testet med Asus sin automatiske verktøy for å lage restore minnepinne den brydde oså maskinen seg fint lite om. eneste som skjedde var at pinnen bliket 3 ganger før operativsystemet startet. Så da er spørsmålet hva som er grunnen til at pc'n ikke vill boote opp fra minnepinnen...

Lenke til kommentar
jeg har eee pc 1000/linux. Det virker som at det ikke er noe feil med selve konfigureringen min av selve minnepinnen. Testet med Asus sin automatiske verktøy for å lage restore minnepinne den brydde oså maskinen seg fint lite om. eneste som skjedde var at pinnen bliket 3 ganger før operativsystemet startet. Så da er spørsmålet hva som er grunnen til at pc'n ikke vill boote opp fra minnepinnen...

 

Skjønner ikke en dritt selv, ver 100% sikkert at minnepinnen fungerer på asus eee når jeg inne i OSet. Så den er det ikke noe gale med. Prøvde å boote med en minnepinne før jeg gjorde noen endringer og da fungerte ikke ting da heller. Det er ikke noe idiotisk at man MÅ ha den i advanced mode da? Får jo ikke til det heller, så jeg er ganske fucked vil jeg si :p

Lenke til kommentar
eneste som skjedde var at pinnen bliket 3 ganger før operativsystemet startet. Så da er spørsmålet hva som er grunnen til at pc'n ikke vill boote opp fra minnepinnen...

 

Og dere er sikker på at dere ber maskinen om å boote fra minnepinnen :whistle: Det er ikke nok å bare sette inn pinnen og boote.... Må trykke Esc ved booting for å få lov til å angi minnepinne som bootkilde?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...