DrPhlux Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Ja, la oss kalle en spade for en spade. Det Posten og andre speditører gjør er å sjekke hva som skal betales i toll og moms for varen. Altså en tollbehandling. At det ikke er toll på varen har ingen betydning, jobben er den samme. Jeg er unenig. Så lenge de kaller det fortolling, skaper det forvirrig for forbruker. Hvis du går til legen for generell helsesjekk, hadde du vel stussa om du måtte betale for "kontroll av penisråte". Ja, litt søkt sammenligning, men teorien er den samme. Posten er pålagt å legge mva på varer over NOK 200,- Det betyr ikke at de kan smukke seg med pene ord som fortolling, når det kun gjelder helt spesielle varer. Kjenner du ingen som stusser på at posten bruker ordet fortolling på tollfrie varer? Og faktureringsgebyr på opp til NOK 200,- er det vel ingen som synes er rimelig? Hvor mye jobb er det egentlig? Lenke til kommentar
indahla Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Jeg er unenig. Så lenge de kaller det fortolling, skaper det forvirrig for forbruker.Hvis du går til legen for generell helsesjekk, hadde du vel stussa om du måtte betale for "kontroll av penisråte". Ja, litt søkt sammenligning, men teorien er den samme. Posten er pålagt å legge mva på varer over NOK 200,- Det betyr ikke at de kan smukke seg med pene ord som fortolling, når det kun gjelder helt spesielle varer. Kjenner du ingen som stusser på at posten bruker ordet fortolling på tollfrie varer? Og faktureringsgebyr på opp til NOK 200,- er det vel ingen som synes er rimelig? Hvor mye jobb er det egentlig? Da kan vi godt være enig om å være uenig =) Men at 200,- er for mye, se det er jeg enig i. PS: Sorry for OT Lenke til kommentar
Occi Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Min 901 20g Linux fra eBay (USA) har blitt utsatt pga. importøren ikke har gitt ordentlig lyd fra seg. Derfor må jeg vente litt lenger :-( Men prisen ligger på 599$ + frakt = ca. 3400 (uten avgifter som kommer i Norge) Thank you for your continued patience. Asus has assured us that we will be getting a shipment as early as this week, and we will be starting to fill the earliest orders this week. It turns out that the Black 1000 Eee PC Linux will be here sooner than the 901s. Meh. Jeg vil ha 901 m/linux :-( Lenke til kommentar
nordgard Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Jeg blir gal av posten og hvordan de nesten missbruker ordet toll.Hvorfor ikke kalle en spade for en spade, og kalle det faktureringsgebyr. Dette er tollfrie varer, og skal kun tillegges MVA. Merk dere at "tollbehandlingsgebyr" bare er pengene posten putter i lomma selv for å lage fakturaen. Faktureringsgebyr er et gebyr fordi du ønsker å betale med faktura. Altså få ca 14 dagers utsettelse på betalingen. Tollbehandlinggebyr er et gebyr du betaler fordi noen behandler din import hos Tollvesenet. Tollvesenet krever inn både Toll og Mva avhengig av hva du har importert. Datamatriell (HS.nr 8471.xxxx) har kun Mva avgift. Alt dette kan du finne ut selv på TOLL.no Sist gang jeg fikk inn noen varer fra sør-europa, var mva NOK 130,-og "tollbehandlingsgebyret" på hele 195,- Veldig provoserende. Det forstår jeg godt. Men jobben for speditøren var den samme om beløpet du hadde kjøpt for var kr.520,- eller 520.000,- Forskjellen er at de må bare taste inn 3 nuller mere på den siste. Derfor ved en tollbehandling så vil gebyret regnes ut fra hvor mange ulike ting (vareposter) du har kjøpt. En tollbehandlig for hver ulik ting. Dette er det Tollvesnet som krever siden ulike ting kan ha ulik avgift. Samlet kjøp som gir under kr.50,- i mva behandles ikke og fristemples. Altså rett i postkassa. Til deres forsvar kan sies at de må betale for å få lov til å være tilkoblet Tollvesenets datasystem for å kunne fortolle. Dette er laaaangt fra gratis. Noen må betale deres kostnader med å ha folk/utstyr/linjer/programvare etc. og det blr de som bruker tjenesten. Jeg har selv klaget min nød over dette og fikk da denne teksten i svar.. :-) Lenke til kommentar
nordgard Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 It turns out that the Black 1000 Eee PC Linux will be here sooner than the 901s. Meh. Jeg vil ha 901 m/linux :-( Hmmm.. da hadde jeg begynt å undres.. Når kommer Black 1000 Eee til USA..??? Ser ut til at Eee 901 Linux i USA kan ta litt tid... Jeg vurderer å ta inn fra Hong Kong. De har på lager, og prisen er ca samme... Problemet er bare hvem man kan stole på der. Lenke til kommentar
nordgard Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 (endret) Da var min 901 20GB kommet! totalt 3600,- inkl frakt. Gratulerer! Jeg må nok vente litt til før min ankommer... Men XP på den flotte maskinen? Jeg tenkte å legge inn Gentoo. Burde vel være grei skuring. Jeg skal iallefall ikke ha Windows på min. Det blir helt feil for min del. Har allerede Windows på en annen pc her, og det er nok. Linux gjør jobben MYE bedre på en liten begrenset PC som dette er. Gentoo er greit om du har godt med Linux erfaring. Det er absolutt ikke en distro for nybegynnere. Du må installere alt manuellt, for å skreddersy distroen opp mot din PC. For de som er mere uerfarne med Linux så har Mandriva nettopp proklamert at deres Mandriva 2008 Spring edition støtter Asus Eee "out of the box" Kan være et bra alternativ for Win brukere som ønsker å teste litt. Alternativt kan det jo være greit å teste ut den slik den er levert også. Det finnes allerede en mengde hacks som du kan legge inn der. Endret 25. juli 2008 av nordgard Lenke til kommentar
asicman Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Gentoo er greit om du har godt med Linux erfaring. Jeg har installert gentoo mange ganger og er veldig happy med fleksibiliteten. Er det noen som vet om 901 BIOS har PXE? Da kan jeg boote den over nettet. Lenke til kommentar
nordgard Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Gentoo er greit om du har godt med Linux erfaring. Jeg har installert gentoo mange ganger og er veldig happy med fleksibiliteten. Er det noen som vet om 901 BIOS har PXE? Da kan jeg boote den over nettet. Ja den har PXE ifølge dette svaret på et annet forum (eeeuser.com) One problem you may come across is the ethernet not becoming active. This is a bug with the chipset for when you install. To fix this, temporarily enable PXE/netboot in the BIOS. You may not come across this problem, but you can enable it and disable it at any time without problem. The problem will be gone as soon as you have installed so you may disable PXE in the BIOS after that. Så det burde være grei skuring Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 heh, høres ut som om eeepc kan brukes som terminal da Lenke til kommentar
djchange Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Artig at noen her inne, i følge avstemningen, har fått tak i en 1000HD (den som er helt lik 1000H bortsett fra CPU'en som er en Intel Pentium M Dothan 900MHz). Og det før ASUSTeK har fått den ut på markedet noe sted i verden å greier, en som enten jobber for ASUSTeK eller noen som har trykket feil i avstemningen. Hmm... Spennende... :> Lenke til kommentar
OscarWoHA Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Håper Komplett får inn eee900 på lager snart. Jeg blir gal av lengsel, gal av å vente, gal av å savne deg. Og attpåtil så... ops. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Artig at noen her inne, i følge avstemningen, har fått tak i en 1000HD (den som er helt lik 1000H bortsett fra CPU'en som er en Intel Pentium M Dothan 900MHz). Og det før ASUSTeK har fått den ut på markedet noe sted i verden å greier, en som enten jobber for ASUSTeK eller noen som har trykket feil i avstemningen. Hmm... Spennende... :> Er det noe stemning for å nullstille avstemningen og starte på nytt? Og samtidig henvise til "vis resultater"-knappen for alle som ikke er eier av Asus EEE ennå. Lenke til kommentar
nordgard Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Er det noe stemning for å nullstille avstemningen og starte på nytt? Og samtidig henvise til "vis resultater"-knappen for alle som ikke er eier av Asus EEE ennå. Hei ! Jeg er ganske så nju her på forumet, men slenger inn en kommentar likevel. Det er ikke lett å lage en perfekt undersøkelse slik fra starten av. Det er mye lettere å komme etterpå å si at den burde kanskje vært anderledes. Om du skal nullstille den? - Ett par hundre har jo allerede stemt da... Men nå tar det ikke såå lang tid for hver enkelt å stemme en gang til. Men da ville jeg ha kortet den ned mye mere... F.eks kun spurt om brukeren kjører Linux eller Windows på den, eller begge deler i dualboot. Spørsmålet "Annet" og "Dualboot" blir f.eks i mine øyne det samme, så kun tre alternativer. Deretter i neste Poll gruppe over Oppgraderinger ville jeg ha spurt om noen kjører en annen distro enn orginal Xandros. I gruppen over Typer ville jeg ikke ha sortet PC'er på hvor mye RAM/HD plass de har. Det blir for spesifisert. Gruppen over 700 serien kunne kanskje ha blitt slått sammen. Maskinene er ganske like. 900 og 901 maskinene har dog litt forskjellig innhold så de kunne ha vært adskilt. 903, 904 + 905 har jeg ikke noe godt kjennskap til, men er de rimelig like så legg de i samme gruppe. 1000 serien likedan - samme gruppe. Så kan du spørre om noen har foretatt diverse oppgraderinger slik som nå. Hva man bruker den til... ? Det blir vel ikke store overraskelsen for noen vel..? Jeg tror jeg ville ha droppet den delen for å korte ned undersøkelsen. Men dette var nå bare mine 2 cents da.. Lenke til kommentar
djchange Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Man kan ikke slå sammen noen av hovedmodellene (som f.eks 903, 904 og 905) i avstemningen, det er de for ulike til. Det minste man kan slå sammen til om man fortsatt skal bruke modellbetegnelser er som beskrevet i mitt innlegg her imo. Men... Man kan gi blaffen i modellbetegnelser, siden ASUSTeK stadig lanserer nye. 7" skjerm 8.9" skjerm 10.4" skjerm Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Og hva er egentlig poenget med en slik avstemning? Er det noen som baserer kjøpet sitt på hva folk helt vilkårlig kan "stemme"? Ser ærlig talt ikke poenget i å diskutere avstemningen i det vide og brede.... Selv er jeg mest opptatt av når og hvilken maskin jeg bør kjøpe? Skal kjøpe fra en norsk webshop, og har det forsåvidt ikke veldig travelt med å bestille. Noen tips? Ser for meg å ikke ha større versjon enn 9". Lenke til kommentar
modin Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Synes egentlig undersøkelsene på diskusjon er noe tull de undersøker ikke noe som helst, hvilken interesse har dette for andre enn de som lager statistikk over hvilke datamaskiner for kjøper, og til dette er jo uansett diskusjon.no ikke en nøyaktig nok kilde. Skal man ha undersøkelser bør det være om noe mer interesant en ren statistikk er det ikke det kan man droppe det mener nå jeg.. Lenke til kommentar
Dkdaffy Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Håper Komplett får inn eee900 på lager snart. Jeg blir gal av lengsel, gal av å vente, gal av å savne deg. Og attpåtil så... ops. Enig der, hva sier de om utsettelsen fra 23? har bestilt fra min fars konto, så får ikke mailene, men om jeg ikke husker feil så var visstnok den 23 en bekreftet dato :S Lenke til kommentar
ventle Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Og hva er egentlig poenget med en slik avstemning? Er det noen som baserer kjøpet sitt på hva folk helt vilkårlig kan "stemme"? Ser ærlig talt ikke poenget i å diskutere avstemningen i det vide og brede.... Second that. Lenke til kommentar
OscarWoHA Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Håper Komplett får inn eee900 på lager snart. Jeg blir gal av lengsel, gal av å vente, gal av å savne deg. Og attpåtil så... ops. Enig der, hva sier de om utsettelsen fra 23? har bestilt fra min fars konto, så får ikke mailene, men om jeg ikke husker feil så var visstnok den 23 en bekreftet dato :S Det stemmer. Har ikke hørt noe. Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Leser nå på vg at de gir den nye Wind terningkast 6, og anbefaler den på det sterkeste. Også i forhold til EEE... Tulltest eller ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå