Gå til innhold

Asus EEE tråden

Cursio

Anbefalte innlegg

Ah, gikk kanskje ikke frem på posten min at jeg mente 900 modellen

...

2500,- er jo ikke akkurat mye peng, og regner med at maskinen er fullt brukbar.

I USA og UK ligger 901 på ca. 3000 (+ post og mva). Jeg vil heller ha en 901 med Intel Atom og ca. 8 timers drift og 20GB SSD.

Ellers er jeg enig med at mange vil tenke som deg at det ikke er mye penger for en PC. Jeg tror det kan bli mange impulskjøp på Expert etterhver :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan noen bekrefte/avkrefte at det er 16gb modellen(med treg ssd)

som kommer til norge, og ikke 20 gb(4+16gb) som kommer til Norge?

Fant nettopp en svenske som hevdet at det var kun 16gb som kommer ut i norden, og når du ser på overskriftene på nettbutikkene så stemmer jo egentlig det.... blir virkelig skuffa om det er 16gb modellen som kommer... den har veldig treg ssd disk

Jeg lurer på akkurat det samme. Komplett.no har 16GB i produktnavnet (ASUS Eee PC 900 sort,9" WSVGA, Cel M353, 1 GB, 16 GB SSD,WLAN,Linux) på både sort og hvit modell, mens det i varebeskrivelsen står 20 GB SSD for den sorte, men 16 GB SSD for den hvite. «Produsentens varenr» gir kun resultater på andre, norske nettbutikker.

Edit: Sendte av gårde en mail til Komplett med spørsmål

Endret av Kagee
Lenke til kommentar

Har allerede send en mail og spurt om det her er mailene som ble sendt

hei.

jeg la inn en forhåndsbestilling av eee 900 av dere 17.06.08.

Jeg kom nettopp over en post på et forum der en fra Sverige sa at han trodde at kun 16 gb modellen kommer ut i norden(den har kun en veldig treg ssd disk), i motsetning til det jeg trodde at det var 20 gb modellen(den har en rask 4gb ssd og en tregere 16gb ssd). Av å se på salgsiden deres så får jeg motstridene opplysninger i overskriften står det 16 gb ssd men i produktinformasjonen så står det 20 gb ssd.

Kan dere bekrefte/avkrefte at det er versonen med 4+16gb ssd dere selger?

Om det er den med 16 gb så er jeg redd jeg må heve kjøpet da den er underlegen på alle mulige måter.

Det ville iallefall være trist om den eneste versonen dere får inn er den som har fått dårligest kritikk av alle.

Svar fra komplett:

Hei. Da har vi sendt mail om dette til innkjøper, men han er dessverre på ferie så jeg får ikke gitt deg svar før han er tilbake. Du hører fra meg så fort jeg har fått tilbakemelding på dette. MvhTGKundesenter Komplett.no

mitt svar

Ok. Takk. jeg må vell avbestille i påvente av bekreftelse jeg da.

svar fra komplett

Hei. Det må du kanskje da. Jeg lar ihvertfall høre fra meg så fort jeg vet noe mere om dette. MvhTGKundesenter Komplett.no

Mulig ikke all informasjonen er relevant men poster det lell :-)

Lenke til kommentar

Da regner jeg med at jeg får svaret "Vi har kontaktet innkjøper angående dette, men venter fortsatt på svar". Komplett's innkjøper på ferie? Har h*n ikke et direktenummer :cool:

Rart det kun er innkjøper som vet hva de faktisk selger. :blink:

:thumbdown: Fikk svar nå. «Beklager, dette er nok en feil. Det skulle stå 16 Gb SSD.» Ikke samme kundekontakt som deg Androish.

Så... kun treg eee i norden? Kanskje jeg skal gå for dell istedefor...

Endret av Kagee
Lenke til kommentar
Dette er sikkert tatt opp før, men det ser ut til at EEE 904 vil ta over for 900 og 901. Forskjellen er at 904 har 9" skjerm, men bygger på plasten til 1000H. Derfor blir maskinen større, med mindre skjerm.

Huh, da er man jo tilbake til problemet med den gamle 701, med svære kanter rundt skjermen.

En større Eee er for meg uinteressant, da er jeg igrunn glad jeg sikret meg en 900.

Lenke til kommentar
Dette er sikkert tatt opp før, men det ser ut til at EEE 904 vil ta over for 900 og 901. Forskjellen er at 904 har 9" skjerm, men bygger på plasten til 1000H. Derfor blir maskinen større, med mindre skjerm.

Huh, da er man jo tilbake til problemet med den gamle 701, med svære kanter rundt skjermen.

En større Eee er for meg uinteressant, da er jeg igrunn glad jeg sikret meg en 900.

Bilder av maskinen og kilde: http://jkkmobile.blogspot.com/2008/06/asus...04-and-905.html

Lenke til kommentar

Asus gir seg ikke med å spy ut modeller med små variasjoner fra andre modeller. 1000HD er ett av de siste skrik fra Asus, nei ikke 1000H - det er en 'D' på slutten også. Maskinen er helt lik 1000H, bare at de har byttet ut Atom-CPU'en med en Pentium M Dothan som kjører på 900 MHz.

Asus gir seg ikke med den, for nå titter 904HD frem. Den har en 9" skjerm og kabinett med utseende til 901, en 80GB HDD, 6-cellers batteri og en Intel Celeron 900MHz.

Endret av djchange
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke 904 vil ta over for 901. Den er som du sier større, har Celeron M CPU og 80 GB harddisk og kjører XP. Jeg vil ha en maskin som er mindre med SSD, bra batterikapasitet og Linux - derfor 901. Hvorfor noen vil ha 900 framfor 901 forstår jeg ikke helt?

Asus gir seg ikke med den, for nå titter 904HD frem. Den har en 9" skjerm og kabinett med utseende til 901, en 80GB HDD, 6-cellers batteri og en Intel Celeron 900MHz.

Urgh - den har jeg ikke sett. Hvorfor bytter de til Celeron? Leveringsproblemer for Atom?

Lenke til kommentar

De gjør det kanskje pga Atom-mangel, men kanskje også for å få en lavere utsalgspris. Aner ikke prisen på en Intel Celeron 900MHz eller en Pentium M Dothan strupet ned til 900MHz som man finner i 1000HD.

Jeg tror de gjør det for å forvirre, det er sikkert ett genialt salgstriks i Taiwan. Få kunden til å hele tiden sette seg tilbake på gjerdet å vente :>

Lenke til kommentar

Jeg så også at Komplett nettopp utsatte levering med en uke, sist gang de utsatte var litt over 2 uker siden. Irriterende.

Hva med de andre butikkene? Er det noen som har begynt å levere, eller er dette leverandøren som ikke klarer å holde det de lover?

Edit: Ser ut som om alle de seriøse aktørene i det minste har oppdatert leveringstiden iflg. Prisguiden

Da er det vel bare å bestille noen ekstra flasker tålmodighet å smøre seg med, og prøve å ignorere dem som nyter sin splitter nye Acer One som leveres i dag.

Endret av ksp1
Lenke til kommentar
De gjør det kanskje pga Atom-mangel, men kanskje også for å få en lavere utsalgspris. Aner ikke prisen på en Intel Celeron 900MHz eller en Pentium M Dothan strupet ned til 900MHz som man finner i 1000HD.

Atom-mangel burde da også være et problem for Dell, Acer, MSI, Gigabyte osv. Det skal vel være Atom i Eee Box hvis jeg ikke husker feil. Atom er jo billig. Atom er meget billig. Jeg tror jeg så $35 et sted. Kanskje det er et varmeproblem på 1,6GHz Atom vs. 900MHz Celeron...

Jeg tror de gjør det for å forvirre, det er sikkert ett genialt salgstriks i Taiwan. Få kunden til å hele tiden sette seg tilbake på gjerdet å vente :>

:) Jeg er gammel nok til å huske at Osborne skulle lansere ny maskin og annonserte dette. Problemet var at alle bare ventet på den nye modellen og Osborne gikk konkurs (eller i alle fall veldig nær) i mellomtiden. Dette ble kalt "osborne syndrome" og man aktet seg for å annonsere produkter på forhånd. I dag må man vise til en road-map så det blir et lite dilemma mellom de to.

Lenke til kommentar

jepp, det er det som er så fordømt slitsomt med storproduksjon. ja, det driver ned prisen på det enkelte produkt. men samtidig så må produsenten hele tiden komme med nye produkter for å holde kjøpepresset på plass...

men samtidig så har sentralstyrt produksjon sine egne problemer...

det må da finnes en eller annen mellomting...

Lenke til kommentar
Atom-mangel burde da også være et problem for Dell, Acer, MSI, Gigabyte osv. Det skal vel være Atom i Eee Box hvis jeg ikke husker feil. Atom er jo billig. Atom er meget billig. Jeg tror jeg så $35 et sted. Kanskje det er et varmeproblem på 1,6GHz Atom vs. 900MHz Celeron...

Det er vel temmelig god korelasjon dvs. ikke så langt unna 100% mellom prossesorens effekt i watt og hvor mye varme den produserer. Dermed så skal nok Atom som har lavere effekt også produsere mindre varme, særlig med tanke på at prosessorene er omtrent like raske, så den ene bruker ikke mer effekt på å produsere datakraft (noe som uansett utgjør en liten brøkdel av effektforbruket).

Lenke til kommentar
Hvis den skal med, så bør jo også 900 m/16GB SDD, 900 m/30GB HDD, 901, 903, 904, 904 HD, 905, 1000 m/SSD og alle andre som mangler også komme med :>

Jepp, det bør de. Er dette en komplett liste over de som skal med?

900 m/16GB SDD

900 m/30GB HDD

901

903

904

904 HD

905

1000 m/SSD

1000H (lagt til etter jeg skrev lista)

Da har jeg lagt til disse i undersøkelsen.

Lenke til kommentar

Disse er vel ikke nødvendig å ha med da dette gjaldt stort sett 701 når den var alene på markedet. Hva med å nullstille pollen og kun ha modellnavnene der?

Oppgradert med SD-minnekort

Oppgradert med bluetooth

Oppgradert med mer ram

Oppgradert med ekstern harddisk

Oppgradert med ekstern CD/DVD-rom/brenner

Oppgradert med GPS-mottaker

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...