Gå til innhold

Asus EEE tråden


Cursio

Anbefalte innlegg

...

Hvis noen kan komme med noen gode eksempler på hvorfor man skal bytte til XP så har vi en diskusjon, inntil da sier jeg bare at alle som bytter til XP gjør det fordi de er mer vant til å bruke XP og derfor ikke vil bruke tid på å finne ut hvordan man må gjøre ting for at de skal funke i Linux.

Bingo. Vane er ordet. Hvorfor vil du paa doed og liv at folk skal laere seg 'alt' paa nytt bare saa de skal bruke ditt yndlings-OS? Vane er et fuckings godt argument men det nekter du(og andre fanboys) aa innse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vane er et fuckings godt argument men det nekter du(og andre fanboys) aa innse.
Nå må du holde tunga litt beint. Er det noen som har sagt at vane er et dårlig argument? Det jeg har problemer med er når det går over i drittkasting mot linux, hvor ting som sies er bare tull. Virker som om en del er livredde for at linux skal bli mer populært av en eller annen grunn, og prøver å hindre fremmarsjen med løgn og fanatisme. Når da i tillegg alle brukere vil profittere på at linux blir mer utbredt, så er det noen av oss som føler et behov for å sette skapet på plass, og dementere feilaktige fordommer og/eller løgner. Hvorfor tror du i det hele tatt XP fortsatt tilbys til sluttbrukere, eller at produkter som eeepc i det hele tatt fins? Det er på tide at saklighet og takknemlighet begynner å prege temaet. Mange har lagt ned et enormt stykke arbeid på sin fritid for å gi deg et valg. Det er på tide de får et klapp på skulderen, jobben er ikke mindre enn fantastisk utført, noe både eeepc og MS sine uendelige utsettelser av XPs død er et klart bevis på.
Lenke til kommentar

Før denne tråden glir helt over i windows vs linux skal jeg dra opp noe helt annet :p

 

Er det noen andre enn meg som syns firefox på eee 900 er litt treg, altså, setter jeg på en youtube video og åpner en ny tab for å surfe litt så hakker jo lyden fra youtube hver gang jeg klikker på en link. Det er kanskje ikke annet å forvente med en så liten cpu ? Hva mener folk?

 

Og en ting til,kan noen gi noen gode tips til hvor man kan kjøpe eee 900 og mest sannsynlig slippe mva? Ser ikke ut til at ayi45tw selger 900 lenger og jeg skulle gjerne ha bestilt en til.

Endret av carnesen
Lenke til kommentar
Er det noen andre enn meg som syns firefox på eee 900 er litt treg, altså, setter jeg på en youtube video og åpner en ny tab for å surfe litt så hakker jo lyden fra youtube hver gang jeg klikker på en link. Det er kanskje ikke annet å forvente med en så liten cpu ? Hva mener folk?
Ikke så rart, firefox er vel den nettleseren (bortsett fra ie) som sluker mest ressurser. Flash plug-in fra Adobe sluker også ressurser, så kombinasjonen betyr fort hakking. Prøv med Konqueror i KDE/Advanced Mode i stedet.
Lenke til kommentar

Linux vs Windows diskusjon her? =)

 

Vel... det har vi sett alt for mange ganger før...

 

Anyways. Bestilte min Asus eee 900 for noen dager siden. Og fikk en mail fra selgeren i Taiwan, om at de var gått tom. :( Så, siden jeg må vente får jeg med en Philip (ja, det stod philip i mailen) trådløs mus, og blåtann enhet. Kvaliteten på musen kan vel diskuteres, men blåtann enheten skal jo være ganske god. :)

 

Så, nå venter jeg bare på at selgeren min får inn en ny ladning med eeepc-er. ^^ Og er jeg heldig, får jeg den før muntlig eksamen min :wee:

Lenke til kommentar

Er det bare meg, eller er 2finger-scrollen ekstremt ustabil hos dere også? Ofte den bare klikker midt i scrollinga, at scrollinga plutselig går tilbake, at det plutselig ikke går an å scrolle osv.? forferdelig irriterende. Eller er det kanskje bare hos firefox den er ustabil?

Endret av Redusert
Lenke til kommentar
Er det bare meg, eller er 2finger-scrollen ekstremt ustabil hos dere også? Ofte den bare klikker midt i scrollinga, at scrollinga plutselig går tilbake, at det plutselig ikke går an å scrolle osv.? forferdelig irriterende. Eller er det kanskje bare hos firefox den er ustabil?

Er litt ustabil, ja :S

Lenke til kommentar

pokker,får ikke installert Konqueror på nytt igjen, fjernet det pga det var på kinesisk.

Får en 404 feil når jeg prøver med apt-get, men jeg får hentet ned pakken med wget. Merkelig, er det noen måte å få installert den på fra en lokalt nedlastet deb pakke ? Helst uten å gå i advanced mode.

Lenke til kommentar
pokker,får ikke installert Konqueror på nytt igjen, fjernet det pga det var på kinesisk.

Får en 404 feil når jeg prøver med apt-get, men jeg får hentet ned pakken med wget. Merkelig, er det noen måte å få installert den på fra en lokalt nedlastet deb pakke ? Helst uten å gå i advanced mode.

Bare kom med hele feilmeldingen, burde ikke by på problemer å installere med apt-get.
Lenke til kommentar

Her er feilmeldingen:

Err http://update.eeepc.asus.com p900/main konqueror 4:3.4.2.217-4
 404 Not Found
Failed to fetch http://update.eeepc.asus.com/p900/pool/konqueror_4%3a3.4.2.217-4_i386.deb  404 Not Found
E: Unable to fetch some archives, maybe run apt-get update or try with --fix-missing?

Lenke til kommentar
Bestilte min Asus eee 900 for noen dager siden. Og fikk en mail fra selgeren i Taiwan, om at de var gått tom.

 

hvorfor bestiller folk fra taiwan fremdeles? er det noe jeg ikke har fått med meg? er jo masse amerikanske med amerikansk tastatur som ligger under taiwan i pris på ebay nå?

 

bestiller en 900 til uka nå. har veid fram og tilbake om jeg skal vente på atom, men har nå funnet ut at litt høyere pris og litt for lenge å vente avgjør saken.

 

har aldri brukt linux, men kan jeg stille et spm her? ønsker ikke bli dratt inn i linux vs windows debatten. har faktisk tenkt til å gi xandros et skikkelig forsøk, kommer til å prøve å unngå xp hvis jeg greier det, av det simple faktum at jeg gidder ikke alt det rotet (og for mange er det sikkert en grei deal, men, jepp: gidder ikke) med å få lagt inn xp. så, over til spørsmålet; har forstått at det er dette pakkebrønn-greiene som er tingen for å innstallere ekstra programvare. skjønner det sikkert bedre når jeg har fått 900en i henda. betyr dette at det ikke går an med vanlig installering av programmer slik jeg er vant med i windows? mener jo å ha sett på download-sider til programmer at det ligger ut windows-versjon, mac-versjon og linux-versjon til download? eller er det bare jeg som roter.

 

og et til; hvordan vet jeg hvilke programmer som ligger i hvilke pakkebrønner? er det en vanlig webside med "innholdsliste" liksom?

 

ble langt innlegg, men dette har jeg lurt fælt på. dere får være overbærende til jeg har fått kloa i den, så jeg for prøvd og feilet litt selv! :roll:

Lenke til kommentar
Her er feilmeldingen:

Err http://update.eeepc.asus.com p900/main konqueror 4:3.4.2.217-4
 404 Not Found
Failed to fetch http://update.eeepc.asus.com/p900/pool/konqueror_4%3a3.4.2.217-4_i386.deb  404 Not Found
E: Unable to fetch some archives, maybe run apt-get update or try with --fix-missing?

Du kan prøve følgende fra terminal (post output så vi kan se hva som skjer):

sudo apt-get --fix-missing update
sudo aptitude upgrade
sudo aptitude install konqueror

og for de som blir skremt, kan normalt tilsvarende øvelser også gjøres i det relativt brukervennlige programmet Synaptic.

har aldri brukt linux, men kan jeg stille et spm her? ønsker ikke bli dratt inn i linux vs windows debatten.
Ingen fare.
har forstått at det er dette pakkebrønn-greiene som er tingen for å innstallere ekstra programvare. skjønner det sikkert bedre når jeg har fått 900en i henda. betyr dette at det ikke går an med vanlig installering av programmer slik jeg er vant med i windows?

Nei, det betyr bare at du har et bedre alternativ. Jeg anbefaler sterkt at du bruker pakkebrønner (=servere hvor programmene ligger ferdig pakket til nedlasting), rett og slett for å gjøre ditt eget liv enklere. Med XP må du selv følge med hvert program, sørge for at de har alt de trenger, og oppdatere om ønskelig. Med pakker fra pakkebrønner er det andre som gjør den jobben for deg. Det er desidert enkleste måte å installere på. Mange av oss foretrekker etterhvert kommandolinja, men i begynnelsen er antagelig Add/Remove programs det enkleste. Der ligger det meste du trenger ferdig kategorisert med en kort forklaring på hva det enkelte programmet gjør. Synaptic er et annet brukervennlig program, som kan gjøre mer avanserte øvelser, men som også de kan virke litt vanskeligere siden det gir deg fulle pakkenavn (inklusive versjonsnummer osv.) å velge mellom.

mener jo å ha sett på download-sider til programmer at det ligger ut windows-versjon, mac-versjon og linux-versjon til download? eller er det bare jeg som roter.
Neida, men det kan godt hende at programmene allerede er ferdig pakket for din Xandros, og dermed installeres bare ved å huke av pakken i f.eks. Synaptic, og velge Install. Du vil da også unngå at overflødig kode blir med, ettersom den er bygget for akkurat ditt OS, og derfor bruker alle bibliotekene som hører til der. Etterhvert er det enormt mye diskplass som bli spart. Noe som også senker minnebruket.
og et til; hvordan vet jeg hvilke programmer som ligger i hvilke pakkebrønner? er det en vanlig webside med "innholdsliste" liksom?
Du trenger ikke tenke på det, alle pakkebrønner som er lagt inn gjennomsøkes hver gang du bruker et pakkeprogram. Du kan også selv legge til flere pakkebrønner, f.eks. ved å legge inn nettadressene i Synaptic.
Lenke til kommentar

Still no cigar, får en del Err meldinger på fix-missing saken, er ganske lang output så

paster bare et tilfeldig utvalgt err element:

Err http://updates.xepc.org p701 Release

Får også denne på slutten,alt annet ser ut til å gå fint:

W: GPG error: http://updates.xepc.org p701 Release: The following signatures couldn't be verified because the public key is not available: NO_PUBKEY 36E9E3DE1ACBEB0D
W: GPG error: http://xnv4.xandros.com etch Release: The following signatures couldn't be verified because the public key is not available: NO_PUBKEY A3CCB76FA8BCF0C9
W: You may want to run apt-get update to correct these problems

Lenke til kommentar

De siste betyr bare at du ikke har lagt inn nøkler for de to serverene, slik at de ikke kan autentiseres. Den første var litt knapp (du er sikker på at du er på nett når du prøver?). Hvordan gikk det med konqueror, har du fått den inn nå?

Lenke til kommentar
De siste betyr bare at du ikke har lagt inn nøkler for de to serverene, slik at de ikke kan autentiseres. Den første var litt knapp (du er sikker på at du er på nett når du prøver?). Hvordan gikk det med konqueror, har du fått den inn nå?

 

Helt sikker, får installert andre ting liksom. Bare konqueror som ikke vil hittil. Er det noe skummelt å laste den ned og fikse det manuelt eventuelt?

Lenke til kommentar

Akkurat når det gjelder Konqueror, så følger den som en standard del av KDE, så den ville jeg ikke lastet ned for seg selv. Har du prøvd å installere Advanced mode? Du kan fortsatt bruke Easy mode etter å ha installert det. Konqueror burde da følge med. Sjekk første post for instruksjoner.

Lenke til kommentar
Akkurat når det gjelder Konqueror, så følger den som en standard del av KDE, så den ville jeg ikke lastet ned for seg selv. Har du prøvd å installere Advanced mode? Du kan fortsatt bruke Easy mode etter å ha installert det. Konqueror burde da følge med. Sjekk første post for instruksjoner.

 

 

Tenkte på å laste ned .deb pakken og installere den da, vil ikke det bli det samme omtrent ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...