LasVeggis Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Bare jeg som syntes space knappen er tung? Er jo såvidt det går an å trykke den ned? :O Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Bare av nysgjerrighet, hva er det egentlig som gjør dere så desperate etter å brekkjerne XP inn på den stakkars maskinen? skal jeg gjette, vane. dem er såpass vant til windows at noe annet blir som å formatere hjernen... Lenke til kommentar
femftifem Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Bare av nysgjerrighet, hva er det egentlig som gjør dere så desperate etter å brekkjerne XP inn på den stakkars maskinen? skal jeg gjette, vane. dem er såpass vant til windows at noe annet blir som å formatere hjernen... Jeg skal gi deg/dere svaret. Ubuntu hadde alt for mange issues til normalt bruk, eeeXubuntu hadde også mange feil (blant annet lydkort etc.) og Xandros var ALT for begrenset. Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 (endret) vel nå snakker vi om en ganske begrenset enhet til å begynne med da, men men... forøvrig, hvor er ubuntu issues nevnt? eller lydproblemet til eeexubuntu for den del? jeg prøver ikke å rakke ned på noen med disse spørsmålene, jeg spør fordi det ser ut til å ha gått meg ett hus forbi eller noe i den dur... Endret 15. mai 2008 av hobgoblin Lenke til kommentar
chrstein Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Bare av nysgjerrighet, hva er det egentlig som gjør dere så desperate etter å brekkjerne XP inn på den stakkars maskinen? skal jeg gjette, vane. dem er såpass vant til windows at noe annet blir som å formatere hjernen... Kan kanskje kalles vane.. Jeg ser på mulighetene til å bruke denne maskinen som en reiselaptop i jobbsammenheng. Da holder det ikke med barnehage-Linux installert. Jeg synes det er gøy å snuse på Linux, men når alt jeg er avhengig av bare funker fra før av i XP så må jeg nesten prøve å få lagt inn Windows. Gi meg f.eks. en måte å synce min Nokia og bruke den som UMTS-modem, så blir jeg en Linuxtilhenger. Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 (endret) Bare av nysgjerrighet, hva er det egentlig som gjør dere så desperate etter å brekkjerne XP inn på den stakkars maskinen? skal jeg gjette, vane. dem er såpass vant til windows at noe annet blir som å formatere hjernen... Kan kanskje kalles vane.. Jeg ser på mulighetene til å bruke denne maskinen som en reiselaptop i jobbsammenheng. Da holder det ikke med barnehage-Linux installert. Jeg synes det er gøy å snuse på Linux, men når alt jeg er avhengig av bare funker fra før av i XP så må jeg nesten prøve å få lagt inn Windows. Gi meg f.eks. en måte å synce min Nokia og bruke den som UMTS-modem, så blir jeg en Linuxtilhenger. bluez og opensync? bruker begge deler pr i dag for å synce kalender og kontakter på min SE Z710 med kde sin kalender og kontaktliste. men vi snakker nok her om ubuntu, ikke default xandros mest sannsynlig. Endret 15. mai 2008 av hobgoblin Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 (endret) eller, glem bluez, den er for blåtann. noe eeepc ikke kommer med pr default... men uansett, opensync er nok greia når det kommer til sync. og enhver distro med respekt for seg selv burde kunne la en bruke en mobil koblet til via usb som "modem". her så kom Z710 opp som usb mobil/isdn modem... Endret 15. mai 2008 av hobgoblin Lenke til kommentar
chrstein Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 eller, glem bluez, den er for blåtann. noe eeepc ikke kommer med pr default... men uansett, opensync er nok greia når det kommer til sync. og enhver distro med respekt for seg selv burde kunne la en bruke en mobil koblet til via usb som "modem". her så kom Z710 opp som usb mobil/isdn modem... Finnes opensync til Xandrosen? Jeg kom over KMobileTools som virker veldig bra, men får bare en feilmelding når jeg skal installere det..ser andre har samme problem når jeg googler KMobileTools. Har en Nokia E51 med usb. Når jeg kobler den til i Sync modus skjer ingenting, mens som usb-lagringsenhet dukker den opp som forventet. Jeg er egentlig happy dersom jeg før til å bruke telefonen som modem, enten via BT(venter på BTdongle) eller USB kabel. Kan jeg håpe på at BT-driveren i Xandros støtter modem-funksjonaltitet?! Kan noen kommentere dette? En slik ultraportabel maskin med stort sett internettbaserte programmer er jo lite vært når man er på farten om den ikke støtter mobil-modem. Fint om noen kan kommentere dette med 3G-modem. Finnes det f.eks. en slik USB-SIMkort-dings som støttes av Xandros (tenker på noe ala Necom sitt Connect-abonnement med USB-modem). Lenke til kommentar
stclem Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Vet at ice støtter linux, hvordan det er med xandros vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Del Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Når det gjelder din telefon hadde vi en sync tråd med positivt utfall rimelig nylig: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=951735&hl= Selv om opensync ikke skulle ligge i noen av pakkebrønnene, kan antagelig debian sine pakker brukes. Når det gjelder mobil som modem ser de fleste ut til å funke. Tør ikke si hvor godt Xandros ligger an der, men her har du en hit fra en kjapp google: http://www.halans.com/asus-701-EeePC.html EeePC with Linux is really easy to setup to use a 3G mobile broadband modem. Plug in the modem. Then use the Network connection wizard and select "Create Connection". Then you select the "GSM / 3G (UMTS) / HSDPA" Connection type and click next.Select the Huawei E220 modem (well that's the one I'm using anyway) and click next. Select the carrier you are using like Vodafone, click next. it will the show you a drop down where you can enter the carrier connection details... I just used the defaults. Click next and you are asked to name the connection and you click next again. Finished. The modem now appears in the connection list for you to select next time. That's it! Vet at ice støtter linux, hvordan det er med xandros vet jeg ikke.ICE bruker vel standard nettkobling tråd/trådløs, så det funker. Lenke til kommentar
carnesen Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Fikk endelig min Asus EEE 900 i går kveld Digg altså, jeg ble utrolig overrasket hvor lett det er å skrive på tastaturet etterhvert selv om det er så lite. Sitter på jobb og drømmer bare om å komme hjem til "min kjære" nå for å fikle mer. Jeg synes for øvrig Xandros er genialt til å bruke på den maskinen. Jeg kan ikke komme på en eneste grunn til å innstallere XP på den, i allefall ikke enda. Lenke til kommentar
femftifem Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Fikk endelig min Asus EEE 900 i går kveld Digg altså, jeg ble utrolig overrasket hvor lett det er å skrive på tastaturet etterhvert selv om det er så lite. Sitter på jobb og drømmer bare om å komme hjem til "min kjære" nå for å fikle mer. Jeg synes for øvrig Xandros er genialt til å bruke på den maskinen. Jeg kan ikke komme på en eneste grunn til å innstallere XP på den, i allefall ikke enda. Du vil legge merke til etterhvert at Xandros blir for begrenset. Jeg la også merke til at maskinen fungerer bedre med XP enn den gjorde i Xandros, men forskjellen er ikke så forferdelig stor. Men jeg anbefaler deg å installere XP. Har du ikke ekstern CD-ROM, så kan du gjøre det greit og enkelt ved å følge denne guiden. Guiden er enkel og grei, og lett å fortå. Men jeg vil anbefale deg en ting, styr unna Primary/Secondary-disk oppsettet i biosen, det lager mye styr hvis du ikke vet hva du driver med. Jeg sleit med å installere XP på min og jeg prøvde en rekke metoder for å få det til enda jeg ikke lykkes, til slutt trodde jeg maskinen var ødelagt, men det viste seg å være en enkel innstilling i biosen som jeg hadde tukla med. Så istedet for å endre på boot-innstillingene i biosen, så kan du heller holde inne ESC under oppstart, mye enklere og bedre. Lenke til kommentar
Del Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Du vil legge merke til etterhvert at Xandros blir for begrenset. Jeg la også merke til at maskinen fungerer bedre med XP enn den gjorde i Xandros, men forskjellen er ikke så forferdelig stor. Men jeg anbefaler deg å installere XP.Ikke at jeg vil starte noe flame, men makan til ubegrunnede kategorsike utsagn skal en lete lenge etter. For mitt bruk er eksempelvis XP ekstremt begrenset for en eeepc, jeg kan komme med en liste langt som et vondt år. Jeg kommer aldri til å ha XP på en laptop igjen. Kanskje du kan dele med oss hva du legger i begrenset? Hva mener du med fungerer bedre? Hvorfor anbefaler du XP? Kan du nå endelig fortelle hvilke problemer ubuntu har som gjør den ubrukelig, og hvilke problemer eeexubuntu har med lyden? Lenke til kommentar
femftifem Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Du vil legge merke til etterhvert at Xandros blir for begrenset. Jeg la også merke til at maskinen fungerer bedre med XP enn den gjorde i Xandros, men forskjellen er ikke så forferdelig stor. Men jeg anbefaler deg å installere XP.Ikke at jeg vil starte noe flame, men makan til ubegrunnede kategorsike utsagn skal en lete lenge etter. For mitt bruk er eksempelvis XP ekstremt begrenset for en eeepc, jeg kan komme med en liste langt som et vondt år. Jeg kommer aldri til å ha XP på en laptop igjen. Kanskje du kan dele med oss hva du legger i begrenset? Hva mener du med fungerer bedre? Hvorfor anbefaler du XP? Kan du nå endelig fortelle hvilke problemer ubuntu har som gjør den ubrukelig, og hvilke problemer eeexubuntu har med lyden? XP har langt flere muligheter imotsetning til Xandros (uten at du installerer advanced desktop selvsagt). eeeXubuntu har problemer med lyden, hva problemet er veit jeg ikke, bare at det ikke kommer noen lyd. Hos Ubuntu var det problemer som at distroen låser seg, fikk ikke lastet ned oppdateringer og installert dem uten å få feilmelding + at firefox har en tendens til å låse seg når den selv føler for det. Dette er problemer som jeg har googla, og alle problene er et flere folk som har trøbbel med, så det er ikke noe jeg har gjort feil. Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 http://wiki.eeeuser.com/ubuntu:eeexubuntu:customization ser ut til at lyd-"problemet" er den klassiske hvor alsa setter hovedvolum til null når driver lastes inn. Lenke til kommentar
Del Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 (endret) Aller først, takk for et ordentlig svar. Det har vært alt for mye av useriøsitet rundt temaet det siste året, så det er forfriskende å se et balansert svar. XP har langt flere muligheter imotsetning til Xandros (uten at du installerer advanced desktop selvsagt). Jeg er helt enig i at Easy mode er en ribbet desktop løsning, som er alt for begrenset etter min smak. Jeg vil anbefale alle å prøve Advanced mode, den er lettere å installere enn XP. Riktignok kan menyer endres i Easy mode også, så for noen er det sikkert OK.eeeXubuntu har problemer med lyden, hva problemet er veit jeg ikke, bare at det ikke kommer noen lyd.At folk ikke prøver å skru opp volumkontrollen vil jeg ikke kalle lydproblemer. Minner meg om en videosnutt som verserte fra en IT-support henvendelse.Hos Ubuntu var det problemer som at distroen låser seg, Muligens samme problem som firefox, og synderen er antagelig flash plug-in. Helt utrolig hvor ofte den type problemer kan spores tilbake til de siste bitene av proprietær programvare. Løsning: restart firefox som du vil gjøre med ie i XP, eller rett og slett bruk Konqueror som kjører flash i en egen tråd, da vil du bare få beskjed om at flash har krasjet, mens nettleseren durer videre og starter opp flash igjen ved behov. fikk ikke lastet ned oppdateringer og installert dem uten å få feilmeldingEneste jeg kan se for meg er at noen får en melding om at nøkkel mangler for en pakkebrønn de har lagt til selv. Ubuntu vil alltid sjekke om serveren den laster ned fra er det den gir seg ut for, med krypterte nøkler. Hvis du selv legger inn en ny server i listen (f.eks. for å få tilgang til noen ekstra pakker) uten å laste ned nøkkelen til denne serveren, så vil du få beskjed om dette hver gang du oppdaterer pakkelistene. Hvis du synes det er ubehagelig kan du jo laste ned nøkkelen, eller holde deg til de offisielle kildene. Endret 16. mai 2008 av Del Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 eller rett og slett bruk Konqueror som kjører flash i en egen tråd, da vil du bare få beskjed om at flash har krasjet, mens nettleseren durer videre og starter opp flash igjen ved behov. dessverre en sannhet med modifikasjoner. har opplevd nylig at flash pluginen kan klare å låse konqueror, og alt som benytter seg av khtml motoren... det morsomme var å lese hvorfor det skjedde. det var ikke en feil i flash men en bevist koding for å teste om noe var aktivisert. bare at måten det ble testet på var helt bak mål... Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Opera kjører vel også flash i en egen tråd/prosess.. "operapluginwrapper". Har ihvertfall aldri opplevd at opera har kræsja helt, men har sett ved flere anledninger at en hel haug med flash har blitt borte på en gang. Lenke til kommentar
carnesen Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Jeg blir så lei av sånt: "Du kommer til å se at Xandros er for begrenset etterhvert" utsagn. Jeg tror det bunner mer i "Jeg klarer ikke bruke Linux" for å være helt ærlig. Jeg kan ikke tenke meg en eneste oppgave som jeg skal gjøre på min EEE som jeg kommer til å ha behov for XP eller windows for å gjøre i det hele tatt. Det er nesten så jeg ikke skjønner at man trenger annet enn Easy mode heller så lenge man har terminal tilgjengelig på ctrl+alt+t. Hvis noen kan komme med noen gode eksempler på hvorfor man skal bytte til XP så har vi en diskusjon, inntil da sier jeg bare at alle som bytter til XP gjør det fordi de er mer vant til å bruke XP og derfor ikke vil bruke tid på å finne ut hvordan man må gjøre ting for at de skal funke i Linux. Lenke til kommentar
Eclipsed Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Gi nå f. i hva slags operativsystem folk vil kjøre på sin kjære eee!? En kan sikkert få en av de mange distroene til å kjøre bra på maskinen, men det krever relativt mye tweaking. XP bare fungerer det. I tillegg opplever jeg maskinen som raskere... Visst folk vil kjøre XP, så er det deres sak. Folk er i stand til å ta konklusjoner selv, basert på erfaringer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå