Gå til innhold

Asus EEE tråden


Cursio

Anbefalte innlegg

Knalltips til dere som kjører XP eller et annet alternativt OS på en Eee 701: Oppgrader/nedgrader til BIOS 401 -- den gir mindre volt til CPU-en (uten at det går utover ytelse, selvsagt) og batteritiden øker mildt sagt betraktelig.

 

Blir litt nysgjerig på det her.

Hvordan sjekker jeg hvilken bios jeg kjører og hvordan opp/nedgraderer jeg eventuelt den jeg har?

Kjører xp på maskina.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har noen av dere tenkt på å bestille:

dcb6_1.JPG

10400mAh.

 

Link til produkt: her. Da vil jo PCen nesten kunne stå på evig, da, kanskje?

 

Edit: Byttet bildet til et hvitt batteri.

 

http://news.softpedia.com/news/Asustek-039...ies-85038.shtml

 

 

Kan vel ikke akkurat stå på evig hvis det eksploderer, eller? står jo i artikkelen du linket til at det var overopphetings problemer med de, styr unna billige Kina batterier.

Lenke til kommentar
Ser du har sendt meg en PM, Denniz -- beklager for at jeg ikke har svart deg enda, har vært veldig opptatt. Hvilke versjon du kjører nå, kan du enkelt se ved å gå inn i BIOS ved oppstart (trykk F2). For å oppgradere/nedgradere, kan du enkelt og greit bruke Asus EEE Tools Version 1.1 :)

Nice, takk takk :D

Prøvd å gå inn der flere ganger i dag, men alle er likosm ofline, finnes det andre sider?

Google kanskje

Lenke til kommentar
Laster ned CDen du linket til (på side 93) nå. Kanskje jeg får innstallert noe av det uten å gjøre de recovery-greiene. (?)

...

Jeg hadde allerede gjort en del endringer på min eee første gang jeg prøvde denne cden og det det kunne virke som enkelte av disse endringene kom i konflikt med innholdet på cden men alt i alt funket det overraskende bra. For sikkerhets skyld kjørte jeg en full recovery senere før jeg brukte den ekstra cden på nytt.

 

Selv om denne cden er en stor forbedring av standard-installasjonen er det er fortsatt enkelte ting å plukke på. Den du kanskje merker best er at hvis du skal legge til ekstra software så må du fortsatt legge til flere repositories(link i første posten i denne tråden). Hvis du bruker trådløst nett med WPA-kryptering må du gjøre noen relativt avanserte endringer hvis passfrasen din inneholder 'space'. Til sist så har enkelte programmer merkelig lavt volum ved avspilling av media, det gjelder ikke smplayer og kan heldigvis fikses fra 'advanced mode'.

 

 

 

Laster ned CDen du linket til (på side 93) nå...

Sidetall kan du ikke stole på siden det er avhengig av ditt eget oppsett. Her er uansett direktelinkene til mine relevante poster om denne cden. :)

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=10970180

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=10985994

 

Fint at du linket på ny Kahuna. Har nå straks lastet ned begge CDene, ting tar tid. Men jeg er litt skeptisk. Forstår det slik at dette legger inn en ny utgave av OSet. Hva skjer med den originale recovery-partisjonen, vil den være inntakt eller forsvinne? Ser i manualen til EEEPC at det også går ann å kjøre recovery fra DVD-en som fulgte med, min er merket Support DVD Rev.1.3. Så det betyr kanskje lite om recovery-partisjonen forsvinner?! Det vil også skje dersom jeg installerer WinXP i følge manualen..

Det jeg egentlig spørr om; er det mulig å drite seg ut på installasjon av OS, slik at maskinen låser seg? Eller er fungerer det som på en vanlig PC at man bare booter opp på hva man måtte ønske? For BIOSen vil vel ikke bli forandret uansett? Har lest om et par folk som har bricka EEEen sin nemlig, men så lenge man ikke driver kødder med biosen så er det vel trygt?!

Fint om noen vil betrygge meg litt her, hehe :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg leter etter en enkel måte å switche til Norsk tastatur layout (har altså US EEEPC). Jeg gidder ikke å klistre nye symboler på alle tastene og kjøre permanent Norsk. Derimot hadde det vært fint å kunne switche til Norsk de å gangene man faktisk skriver og trenger æøå. På statuslinjen i Xandros er det et ikon som jeg kan høyreklikke på og velge SCIM setup. Der kan jeg velge Norsk layout og switche frem og tilbake med en hotkey kombo. Genialt, bortsett fra at det ikke funker. Når jeg trykker hotkeyen så spretter det opp en liten statusdings som viser at SCIM er aktivert. Likevel kommer det ikke norske symboler når jeg skriver.

Dette hadde vært den enkleste måten ser jeg for meg, og SCIM må jo være brukt i Xandros ettersom den ligger på statuslinjen?! :hmm:

 

Så jeg fant en annen metode som faktisk gir meg norske bokstaver;

 

To change the keyboard layout, open a console (ctrl+alt+t) and open the control center with

 

kcontrol

Go to Peripheral Devices/Keyboard Layout. Choose the approriate layout. Hit 'Apply'.

 

MEN, her finner jeg ingen måte å aktivere/deaktivere med hotkey. Man får opp US og Norsk flagg på statuslinjen som man må klikke på for å skifte layout. Greit nok på en måte, men denne innstillingen forsvinner når man restarter! :cry: J..vlig plagsomt!

 

Løsningen for å gjøre innstillingen i kcontrol sticky er;

 

To make the change stick (even in easy mode) continue in the console:

 

sudo kate /etc/alternatives/x-session-manager

Search for the line sudo rm /tmp/nologin and add the following line before it:

 

(sleep 3; /usr/bin/kxkb) &

Close kate and close the console.

 

Jeg finner imidlertid ikke den linjen det henvises til, mitt KATE-vindu er helt tomt og jeg har ikke peil på hva det egentlig er for noe heller.. WTF er KATE?!

 

Noen som har funnet ut av en bra måte å løse dette på?! :dontgetit:

Noen som kan si meg om Xandros bruker kcontrol eller SCIM som hoved input metode?! Litt rart at SCIM ligger opp i dagen på statuslinjen mens det er kcontrol som faktisk ordner biffen..

 

Fint om noen vil forklare meg hva jeg gjør feil her, er jeg helt på villspor eller farlig nær æøå-nirvana? :p

Evig takknemlig for alle tips! ( beklager det lange innlegget, håper noen gidder å lese det ;) )

Lenke til kommentar
kjør på, er trygt.

 

Takker :D

Hvilket OS kjører du på din EEE? Er litt spent på hvordan den vil funke med XP. Får vel bare prøve, jeg har faktisk klar nLite XP som er laget etter en mal jeg fant til EEE PC. Spennende å teste.

 

 

kjører xp home strippet version, laget selv.

 

Brukte denne guiden for å lage.

http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?id=1923

 

Har foresten laget et norsk tastatur bilde hvis noen trenger jukselapp til tastaturet.

 

197289.jpeg

Lenke til kommentar
kjør på, er trygt.

 

Takker :D

Hvilket OS kjører du på din EEE? Er litt spent på hvordan den vil funke med XP. Får vel bare prøve, jeg har faktisk klar nLite XP som er laget etter en mal jeg fant til EEE PC. Spennende å teste.

 

 

kjører xp home strippet version, laget selv.

 

Brukte denne guiden for å lage.

http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?id=1923

 

Har foresten laget et norsk tastatur bilde hvis noen trenger jukselapp til tastaturet.

 

197289.jpeg

 

Er denne guiden jeg har brukt også, skal straks teste å installere XP fra USB-pinne.

Faktisk så har jeg planer om å installere XP fra usb-pinne til SD-kortet som står i, spent på om det funker. Utfordringen blir kanskje å gjøre SD-kortet bootbart, får se om jeg har gjort det riktig. :)

SD-kortet har jeg formatert på samme måte som usb-pinnen, fulgte guiden her http://wiki.eeeuser.com/windowsxpusb.

Endret av chrstein
Lenke til kommentar

09.05.08 08.30 VIDERESENDT TIL MOTTAKER 2061 GARDERMOEN

07.05.08 13.38 TIL FORTOLLING 2061 GARDERMOEN

07.05.08 13.38 ANKOMMET MOTTAKERLANDET 2061 GARDERMOEN

03.05.08 09.48 SENDT FRA AVSENDERLANDET 9999 INGEN NY POSTADRESSE

 

Siden det sto "TIL FORTOLLING", og videresendt til mottaker rett etterpå, er det et tegn på at jeg må betale tollavgift elller lignende?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...