Gå til innhold

Asus EEE tråden


Cursio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er egen versjon av Xandros, de har samlet informasjon hos distrowatch.com. Les gjerne første post i tråden her også, samt kahunas tips noen sider tilbake (før siste runde smuglerprat som av en eller grunn får fortsette). Fortsatt er det mye som mangler i pakkebrønnene til denne versjonen, så hvis du kjenner linux godt kan du vurdere å installere din favorittdistribusjon.

 

Takk for svar, men jeg er idiot på Linux aå jeg er nok like langt. Sier du at jeg ikke kan laste ned Opera for Xandros fra nettsidene deres fordi den ikke er støttet for eeepc distroen? Må hver app til Linux tilpasses spesielt hver eneste distro?

Jeg ser at opera ligger i en av pakkebrønnene som noen entusiaster har kompilert for eee. Versjon 9.02-..., dessverre med noen 'dependencies' stående som 'unsatisfied', hva nå det måtte bety... Aptitude gir meg ikke noe særlig info jeg blir klok på men installere får jeg ikke lov til. :(

Lenke til kommentar
Takk for svar, men jeg er idiot på Linux aå jeg er nok like langt. Sier du at jeg ikke kan laste ned Opera for Xandros fra nettsidene deres fordi den ikke er støttet for eeepc distroen?
Når det gjelder Opera, så er dette binær distribusjon, og kan derfor fåes i statisk versjon (du finner både statisk og dynamisk på Operas nettisder), så som hobgoblin sier kan du laste ned den statiske å kjøre denne på det aller meste. Kan godt hende du kan bruke den dynamiske også, men det er ikke sikkert.
Må hver app til Linux tilpasses spesielt hver eneste distro?
All programvare må tilpasses de biblioteker som operativsystemet bruker, enten det er windows eller linux. Siden det meste har åpen kildekode i linux, så er det fult mulig å rekompilere alt for hver versjon av et OS. Dermed kan nesten alle applikasjoner bruke felles biblioteker, altså at kode som er felles følger OS'et og kan linkes inn av alle applikasjoner. Så lenge dette fungerer godt har det store fordeler, i forhold til diskbruk, minnebruk, ytelse og stabilitet. Man er imidlertidig avhengig av at noen kompilerer opp applikasjonene hver gang biblioteker eller kjernen i operativsystemet byttes ut. Populariteten til Debian er tuftet på pakkesystemet som tar seg av dette, med pakkeansvarlige personer spredt over hele verden. Den åpne applikasjonen som ikke ligger ferdig pakket for Debian er antagelig ikke verdt å titte på. De passerte 20.000 pakker for lenge siden. Xandros og alle ubuntu variantene benytter seg av dette, de er basert på Debian, og Ubuntu har også passert 20.000 pakker, så der også er stort sett alt av software ferdig til bruk på servere, og installeres med få klikk i et pakkeprogram som Synaptic.

 

Med EEEPC valgte imidlertidig ASUS å basere seg på Xandros, ikke en standard Xandros, men en med litt nyere software. Det har medført en god del frustrasjon, og irriterer meg enormt, siden folks første møte med linux da ikke blir på langt nær så glatt som det burde. Xandros er i utgangspunktet en uvanlig distribusjon. Nå har eeepc fått meget stor oppmerksomhet fra linuxmiljøet, så mange jobber med å bedre situasjonen. Xandros versjonen får stadig flere appliaksjoner ferdig pakket, samtidig som den ene etter den andre store linuxdistribusjonen får full støtte for hardwaren i eeepc.

 

Håper dette gjorde tematikken klarere.

 

Tusen takk for utfyllende svar. Føler ikke jeg kan gjøre så mye med min situasjon, for jeg våger ikke å herje med Linux på min eee pc. Får bare følge litt med på hva som dukker opp fremover. Har derimot tenkt å installere XP på minnekort og prøve å boote på det. Spennende å se om XP går smooth på den lille tassen.

Lenke til kommentar

Når det gjelder de programmene som er ferdig kompilert for Xandros på eee pc, er det de jeg finner under Settings->Add/remove Software? foreløpig så ligger det stort sett bare oppdateringer der. Vil det her dukke opp flere programmer underveis, eller må jeg lete rundt på nett etter programmer som har blitt kompilert?

Lenke til kommentar

Nå ser jeg at min eee pc ikke makter å spille av vanlige mp4 videofiler som mine favoritt podcaster publiseres i. Wmv formatet spiller derimot utrolig nok fint som fy.. Noen som vet hvordan jeg kan få lagt inn codec for mp4/h.264? Er jo stort sett dette formatet det går i for tiden, både på nett og det meste annet av video.

 

Mye mas på meg i morges gitt.. :roll: Sorry hvis jeg spør om mye dumt, men til Linux så vet jeg lixom ikke helt hvor jeg skal begynne å lete etter ting og tang.

Endret av chrstein
Lenke til kommentar
Nå ser jeg at min eee pc ikke makter å spille av vanlige mp4 videofiler som mine favoritt podcaster publiseres i. Wmv formatet spiller derimot utrolig nok fint som fy.. Noen som vet hvordan jeg kan få lagt inn codec for mp4/h.264? Er jo stort sett dette formatet det går i for tiden, både på nett og det meste annet av video.

 

Mye mas på meg i morges gitt.. :roll: Sorry hvis jeg spør om mye dumt, men til Linux så vet jeg lixom ikke helt hvor jeg skal begynne å lete etter ting og tang.

 

 

vlc? prøvd det? har ikke eee selv (ennå), men vlc tar vel det meste

Lenke til kommentar
Nå ser jeg at min eee pc ikke makter å spille av vanlige mp4 videofiler som mine favoritt podcaster publiseres i. Wmv formatet spiller derimot utrolig nok fint som fy.. Noen som vet hvordan jeg kan få lagt inn codec for mp4/h.264? Er jo stort sett dette formatet det går i for tiden, både på nett og det meste annet av video.

 

Mye mas på meg i morges gitt.. :roll: Sorry hvis jeg spør om mye dumt, men til Linux så vet jeg lixom ikke helt hvor jeg skal begynne å lete etter ting og tang.

mp4 funker ikke på standard eee dessverre, det har visst noe med rettigheter å gjøre... :(

 

Du kan løse det på mange måter, du kan installere en annen avspiller, du kan installere en eldre versjon av avspilleren (som har denne kodeken innebygd), eller du kan kjøre den spesielle oppdaterings-cden jeg linket til for noe sider siden(den cden er så nyttig at den burde legges i første-posten, hint-hint). Den cden inneholder alle offisielle oppdateringer fra asus(uten å bruke diskplass) samt et lite utvalg særs nyttige programmer og tillegg, sånn som mp4-støtte.

Lenke til kommentar
Nå ser jeg at min eee pc ikke makter å spille av vanlige mp4 videofiler som mine favoritt podcaster publiseres i. Wmv formatet spiller derimot utrolig nok fint som fy.. Noen som vet hvordan jeg kan få lagt inn codec for mp4/h.264? Er jo stort sett dette formatet det går i for tiden, både på nett og det meste annet av video.

 

Mye mas på meg i morges gitt.. :roll: Sorry hvis jeg spør om mye dumt, men til Linux så vet jeg lixom ikke helt hvor jeg skal begynne å lete etter ting og tang.

mp4 funker ikke på standard eee dessverre, det har visst noe med rettigheter å gjøre... :(

 

Du kan løse det på mange måter, du kan installere en annen avspiller, du kan installere en eldre versjon av avspilleren (som har denne kodeken innebygd), eller du kan kjøre den spesielle oppdaterings-cden jeg linket til for noe sider siden(den cden er så nyttig at den burde legges i første-posten, hint-hint). Den cden inneholder alle offisielle oppdateringer fra asus(uten å bruke diskplass) samt et lite utvalg særs nyttige programmer og tillegg, sånn som mp4-støtte.

 

Laster ned CDen du linket til (på side 93) nå. Kanskje jeg får innstallert noe av det uten å gjøre de recovery-greiene. (?)

 

Forresten, de updatene som er tilgjengelige i add/remove software, noen som vet hvor man kan finne detaljert info om disse?! Flere som ser interessante/viktige ut, men jeg gidder ikke å laste ned masse tjafs som jeg ikke har behov for. Finnes det en nettside noen plass med info om nedlastingene?

Lenke til kommentar
Laster ned CDen du linket til (på side 93) nå. Kanskje jeg får innstallert noe av det uten å gjøre de recovery-greiene. (?)

...

Jeg hadde allerede gjort en del endringer på min eee første gang jeg prøvde denne cden og det det kunne virke som enkelte av disse endringene kom i konflikt med innholdet på cden men alt i alt funket det overraskende bra. For sikkerhets skyld kjørte jeg en full recovery senere før jeg brukte den ekstra cden på nytt.

 

Selv om denne cden er en stor forbedring av standard-installasjonen er det er fortsatt enkelte ting å plukke på. Den du kanskje merker best er at hvis du skal legge til ekstra software så må du fortsatt legge til flere repositories(link i første posten i denne tråden). Hvis du bruker trådløst nett med WPA-kryptering må du gjøre noen relativt avanserte endringer hvis passfrasen din inneholder 'space'. Til sist så har enkelte programmer merkelig lavt volum ved avspilling av media, det gjelder ikke smplayer og kan heldigvis fikses fra 'advanced mode'.

 

 

 

Laster ned CDen du linket til (på side 93) nå...

Sidetall kan du ikke stole på siden det er avhengig av ditt eget oppsett. Her er uansett direktelinkene til mine relevante poster om denne cden. :)

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=10970180

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=10985994

Lenke til kommentar
Atom vil faktisk yte dårligere enn Celeron-prosessoren som sitter i dagens EEE. Fordelen er at den vil bruke en del mindre strøm.

 

nettopp, ja. mye forskjell i ytelse? tror nesten jeg vil ha mer power framfor mer batteri. må tenke litt på den.

 

forresten; fikk all bilreparasjon (10 000,-) på reklamasjon (lønner seg å pugge litt forbrukerkjøpslov :thumbup: ), så nå er det muligheter for en eee!!!

Lenke til kommentar
Får se om noen dager om selgeren har sendt svart 701 eller 900, da :p

 

 

De påstår at de har sort her:

 

http://www.shop.bt.com/productview.aspx?Qu...NavigationKey=0

 

Så jeg vet ikke jeg, ser at det er en selger fra Australia på Ebay også:

 

http://cgi.ebay.com/ASUS-EEE-PC-900-Laptop...1QQcmdZViewItem

 

 

Her er en artikkel fra Engadget:

 

http://www.engadget.com/2008/04/29/black-e...ll-with-dinner/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...