Gå til innhold

Asus EEE tråden


Cursio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fikk min EeePC 700 fra Uniten igår, fin maskin som jeg gleder meg til å teste ut skikkelig i helga.

Nå skal jeg laste ned Opera på den og må velge mellom to utgaver etter hvilken versjon av Xandros jeg har..finner ikke ut av det i systeminfo. Kan noen hjelpe meg litt her?

 

Det står;

 

Select distribution and vendor

 

Xandros 2.0, 2.5, 3.0, 4.0, 4.1

Xandros 1.0, 1.1

 

What to do?!

Lenke til kommentar

Det er egen versjon av Xandros, de har samlet informasjon hos distrowatch.com. Les gjerne første post i tråden her også, samt kahunas tips noen sider tilbake (før siste runde smuglerprat som av en eller grunn får fortsette). Fortsatt er det mye som mangler i pakkebrønnene til denne versjonen, så hvis du kjenner linux godt kan du vurdere å installere din favorittdistribusjon.

Lenke til kommentar

Ser at Multicom skal begynne å selge en konkurrent til EEE. Modellen med 1024x600 touch-skjerm høres bra ut. Får virkelig håpe at prisen legger seg under 4000 kroner.

 

For meg ser det ut til at Multicom har fått laget en versjon av Kohjinsha eller en kopi.

 

Teknisk:

 

Modellnavn: Multicom Alishan

Intel Atom 1,33GHz eller 1,6GHz 45nm prosessor

7” WVGA (800x480) eller 7” WSVGA (1024x600) LCD touch panel

1GB DDRII minne

1,8” SATA harddisk eller SSD

Norsk tastatur

Touchpad

Høyttalere, mic inngang og utgang for hodetelefoner

2 stk USB-kontakter

VGA-utgang

Minnekortleser

ExpressCard 34 slot

100 Mbps nettverk

Bluetooth

Trådløst nettverk

2 Mpixel webkamera

5 timers batterilevetid

Fingeravtrykkleser

 

2612335.jpg

Lenke til kommentar
Ja, kjempeide :thumbup: Hva skal du med bil hvis du har en EEE? :D

 

ikke sant? jeg tar heller bussen/toget og ser en episode family guy på snadder-vidunderet!

 

forresten. vet vi sikkert at atom kommer i juni/juli? hvor stor forskjell vil det være?

 

EDIT: i power, ikke pris (som vil være det samme, kanskje?)

Endret av standby
Lenke til kommentar
Det er egen versjon av Xandros, de har samlet informasjon hos distrowatch.com. Les gjerne første post i tråden her også, samt kahunas tips noen sider tilbake (før siste runde smuglerprat som av en eller grunn får fortsette). Fortsatt er det mye som mangler i pakkebrønnene til denne versjonen, så hvis du kjenner linux godt kan du vurdere å installere din favorittdistribusjon.

 

Takk for svar, men jeg er idiot på Linux aå jeg er nok like langt. Sier du at jeg ikke kan laste ned Opera for Xandros fra nettsidene deres fordi den ikke er støttet for eeepc distroen? Må hver app til Linux tilpasses spesielt hver eneste distro?

Lenke til kommentar
forresten. vet vi sikkert at atom kommer i juni/juli? hvor stor forskjell vil det være?

 

EDIT: i power, ikke pris (som vil være det samme, kanskje?)

 

 

Atom vil faktisk yte dårligere enn Celeron-prosessoren som sitter i dagens EEE. Fordelen er at den vil bruke en del mindre strøm.

Lenke til kommentar
Jobra1, har du forresten fått din Eee?

 

Ja, fikk min EEE 900 fra Taiwan for et par dager siden. Har allerede lagt inn en Nlited versjon av XP med SP3 + diverse annet. Den er faktisk omtrent like responsiv og rask som min stasjonære AMD X2 2600+.

 

Pr. i dag mener jeg EEE 900 er den beste i denne klassen under 4000 kroner.

Lenke til kommentar
Takk for svar, men jeg er idiot på Linux aå jeg er nok like langt. Sier du at jeg ikke kan laste ned Opera for Xandros fra nettsidene deres fordi den ikke er støttet for eeepc distroen?
Når det gjelder Opera, så er dette binær distribusjon, og kan derfor fåes i statisk versjon (du finner både statisk og dynamisk på Operas nettisder), så som hobgoblin sier kan du laste ned den statiske å kjøre denne på det aller meste. Kan godt hende du kan bruke den dynamiske også, men det er ikke sikkert.
Må hver app til Linux tilpasses spesielt hver eneste distro?
All programvare må tilpasses de biblioteker som operativsystemet bruker, enten det er windows eller linux. Siden det meste har åpen kildekode i linux, så er det fult mulig å rekompilere alt for hver versjon av et OS. Dermed kan nesten alle applikasjoner bruke felles biblioteker, altså at kode som er felles følger OS'et og kan linkes inn av alle applikasjoner. Så lenge dette fungerer godt har det store fordeler, i forhold til diskbruk, minnebruk, ytelse og stabilitet. Man er imidlertidig avhengig av at noen kompilerer opp applikasjonene hver gang biblioteker eller kjernen i operativsystemet byttes ut. Populariteten til Debian er tuftet på pakkesystemet som tar seg av dette, med pakkeansvarlige personer spredt over hele verden. Den åpne applikasjonen som ikke ligger ferdig pakket for Debian er antagelig ikke verdt å titte på. De passerte 20.000 pakker for lenge siden. Xandros og alle ubuntu variantene benytter seg av dette, de er basert på Debian, og Ubuntu har også passert 20.000 pakker, så der også er stort sett alt av software ferdig til bruk på servere, og installeres med få klikk i et pakkeprogram som Synaptic.

 

Med EEEPC valgte imidlertidig ASUS å basere seg på Xandros, ikke en standard Xandros, men en med litt nyere software. Det har medført en god del frustrasjon, og irriterer meg enormt, siden folks første møte med linux da ikke blir på langt nær så glatt som det burde. Xandros er i utgangspunktet en uvanlig distribusjon. Nå har eeepc fått meget stor oppmerksomhet fra linuxmiljøet, så mange jobber med å bedre situasjonen. Xandros versjonen får stadig flere appliaksjoner ferdig pakket, samtidig som den ene etter den andre store linuxdistribusjonen får full støtte for hardwaren i eeepc.

 

Håper dette gjorde tematikken klarere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...