rolvs Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Hei! Jeg har en del script som henter ut e-post adresser fra en database og legger dem ut på en web-side (php/mysql). Dette fører jo til at spambots som går rundt på nettet henter dem opp og starter å spy ut spam til adressen. Hva er beste måten å hindre dette på i php/html? Jeg vet at jeg kan lagre dem som et bilde, men vil helst ha mulighet til å klikke på dem og få dem direkte inn i e-post programmet. Noen som har noen gode tips? Lenke til kommentar
Mats Danielsen Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Ikke egentlig dersom du må kunne klikke på dem. Men du kan jo prøve med mats [at] danielsenweb [dot] net f.eks. Lenke til kommentar
kakkle Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 (endret) Siden du har alle mailene i databasen, så kan du la mailadressen linke til en side som henter ut mailadressen fra databasen, og bruker header til å sende mailen. Om dette er så veldig mye bedre vet jeg, ikke. Er ikke sikker på hvordan de spambotene opererer. eks: <a href='post.php?id=134'>Trykk for å sende post</a> og i post.php: $id = mysql_real_escape_string(GET["id"]); // DB oppkobling $sql = "SELECT mail FROM personer WHERE id={$id}"; $res = mysql_query($sql) or die($sql); $row = mysql_fetch_object($res); header("location: mailto:".$row->mail); exit; Den vil da åpne seg i lokal mail klient, med rett mail adresse i til feltet. Kanskje ? EDIT: SQL Edit 2: Fant plussli ut at jeg hadde brukt mysql_fetch_object... Endret 22. september 2007 av kakkle Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Jeg ville ha brukt metoden over, men droppet header, og sendt mailen fra php og ett skjema. Men må tenke litt sikkerhet rundt det og benytte seg av en captcha funksjon for å forhindre/gjøre det vanskeligere for missbruk. På denne måten så blir ikke epost adressen synlig. http://www.securephpwiki.com/index.php/Email_Injection Lenke til kommentar
Mats Danielsen Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Men så må du tenke på, at det kan jo være passordbeskyttelse for deg? Så kan kun du se listen. Evt. så kan folk ta rissikoen og velge og vise email eller skjule. Lenke til kommentar
Runar0 Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 http://recaptcha.net/ har ein mail hide funkjson, ta ein titt på sida deiras Lenke til kommentar
simenss Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 En mulighet kan være å benytte Adobe Flash. Ved å la et Flash-dokument hente og vise en e-postadresse vil det gjøre det vanskelige for spam-boter å finne e-postadressen, da (etter hva jeg tror) de fleste spam-boter ikke er programmert til å lese Flash-dokumenter - mulig jeg tar feil?. Flash-dokumenter kan også linke til mailto:-adresser. Sikkerhetshullet ligger der hvor Flash-dokumentet må hente ned e-postadressene fra databasen. Siden dette skjer på klientens maskin, vil det også være mulig for en svært avansert spam-bot å finne adressen, men som sagt tror jeg ikke dette blir noe problem. Eventuelt kan du lage en enda mer avansert løsning hvor et script (f.eks. PHP) genererer et Flash-dokument med adressen. Slik vil ikke klientens maskin laste ned adressen i klartekst på noen måte. Lenke til kommentar
Ozwald Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Kan vel bruke GD og lage mailen om til et bilde, eller har de fleste OCR? Lenke til kommentar
Martin A. Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 <script language="JavaScript"> function writeTo(suffix, prefix) { location.href = "mai" + "lto:" + prefix + "@" + suffix; } </script> <a href="javascript:writeTo('hotmail.com','supertest');">Test</a> ? Lenke til kommentar
simenss Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 <script language="JavaScript"> function writeTo(suffix, prefix) { location.href = "mai" + "lto:" + prefix + "@" + suffix; } </script> <a href="javascript:writeTo('hotmail.com','supertest');">Test</a> ? 9548672[/snapback] De fleste spamboter takler JavaScript. Hovedregelen er at alt brukeren kan lese i klartekst, også kan leses av et program (spambot). Lenke til kommentar
Martin A. Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Hvor blir noe postet i klartekst der? Lenke til kommentar
simenss Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Hvor blir noe postet i klartekst der? 9553187[/snapback] Nettleseren viser adressen i klartekst. Det betyr at det ikke er noe problem for et annet program å kunne finne adressen. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Hvor blir noe postet i klartekst der? 9553187[/snapback] Nettleseren viser adressen i klartekst. Det betyr at det ikke er noe problem for et annet program å kunne finne adressen. 9554096[/snapback] Den viser adresse delene i klar tekst, ikke hvordan de er satt sammen. Da må i så fall bot'en lese javascriptet og skjønne hvilken rekkefølge som er riktig. Men jeg ville fortsatt ikke brukt javascript til å løse dette Lenke til kommentar
simenss Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Den viser adresse delene i klar tekst, ikke hvordan de er satt sammen. Da må i så fall bot'en lese javascriptet og skjønne hvilken rekkefølge som er riktig. Men jeg ville fortsatt ikke brukt javascript til å løse dette 9556937[/snapback] Riktig som du sier. Nettleser viser ikke teksten i klartekst (kildekoden), men det er like enkelt for et program å "lese" det JavaScript returnerer som for et menneske. JavaScript er derfor langt fra en sikker måte å sjule e-postadresser på Internett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå