Gå til innhold

Nøtt til dere OS-nerder!


Fisk1

Anbefalte innlegg

Her kommer en liten nøtt som dere kan bryne dere på en fredags kveld!

Har fått tak i en gammel skolepc, 700mhz osv.

Er installert Windows 2000 på den fra før, men har ikke tilgang til admin-kontoen. Så må jo formatere. Eneste problemet er at jeg kun har en "bootable" CD med Win2k, som PC-en ikke klarer å lese. Får opp meldinga "Missing operating system" når den CD-en står i. Prøvde med Ubuntu, og det funker heller ikke. Lot det stå og installere i to timer, og var fortsatt ikke kommet noen vei, så da gjetter jeg på at det ikke går.

 

Hva faen gjør jeg? :p

Er det noen som har en god tutorial til åssen jeg skal installere Ubuntu? Får det ikke til slik det står i CD-coveret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Synes det tok VELDIG, VEEEELDIG lang tid til poenget, og når jeg først kom til det, skjønte jeg det ikke. Jeg tror at probleme ditt er at du vill installere Ubuntu på maskinen?

9545012[/snapback]

 

Nei, du har nok misforstått.

Her er det i korte trekk for de sarte:

 

Jeg har en maskin, jeg vil ha inn Windows / Ubuntu på den. Får ikke formatert, fordi jeg ikke har administratorkonto. Bootable-CD-en med Win2k jeg har fungerer heller ikke, og Ubuntu vil ikke installere seg. Now what?

Lenke til kommentar
Du kan resette Biosen. Finnes helt sikkert 1000 andre tråder anngående dette så et søk her eller på google burde du klare på egenhånd.

9546078[/snapback]

 

Jaja, søk er overrated med tanke på at man får tusen tråder som ikke angår det man leter etter. :p

Resette BIOS ja. Får prøve det i morra, men la oss anta at det ikke hjelper. Faen gjør jeg da?

Lenke til kommentar

I motsetning til windows, vil ikke ubuntu kreve nyregistrering(ubuntu genuine advantage finnes ikke :p) dersom du bytter hovedkort. Det vil si at du i teorien akn flytte over harddisken som står i maskina du ikke får til å endre OS på, til ei anna maskin der du ikke har dette problemet,.

 

Deretter kan du installere ubuntu fra denne maskina, og flytte harddisken tilbake. Funker knall, gjorde dette sjøl for rundt to år sia. Jeg fikk ikke opp det grafiske i ubuntu etterpå, men en "sudo dpkg-reconfigure xorg-xserver" i kommandolinja i ettertid fungerte :)

 

jaja, veit ikke om det over var forståelig, bare spør :p

Endret av dabear
Lenke til kommentar
I motsetning til windows, vil ikke ubuntu kreve nyregistrering(ubuntu genuine advantage finnes ikke :p) dersom du bytter hovedkort. Det vil si at du i teorien akn flytte over harddisken som står i maskina du ikke får til å endre OS på, til ei anna maskin der du ikke har dette problemet,.

 

Deretter kan du installere ubuntu fra denne maskina, og flytte harddisken tilbake. Funker knall, gjorde dette sjøl for rundt to år sia. Jeg fikk ikke opp det grafiske i ubuntu etterpå, men en "sudo dpkg-reconfigure xorg-xserver" i kommandolinja i ettertid fungerte :)

 

jaja, veit ikke om det over var forståelig, bare spør :p

9546868[/snapback]

 

Hm, ja, det hørtes jo lurt ut. Har en annen maskin her, så kanskje det går? Eneste jeg trenger her er jo egentlig å få ut den Windowsen som er på maskina fra før av, for jeg kommer ikke inn på Admin-kontoen.

 

 

Hvis du først får til å boote fra CD kan du formatere disken med Ubuntu cden, forså å installere whatever you like.

9546881[/snapback]

 

Hm ja, det som er problemet med Ubuntu er at det ser ikke ut til å virke. Hva er normal tid for Ubuntu å installere på?

Her er omtrentlige specs på maskina;

 

- 700mhz

- 132 mb ram

- 8GB HDD

 

osv.

Lenke til kommentar

ubuntus live cd kan ikke garanteres å fungere med mindre enn 256 mb ram. Det finnes en tekstbasert installasjonscd. Du finner den på samme plass som live-cden, under navnet "alternate cd". Opp mot en time eller to må du nok rekne med det tar på ei slik maskin. På min laptop som er på 1.5, single cored, tar installasjon og partisjon til sammen rundt 40 minutt.

Lenke til kommentar
ubuntus live cd kan ikke garanteres å fungere med mindre enn 256 mb ram. Det finnes en tekstbasert installasjonscd. Du finner den på samme plass som live-cden, under navnet "alternate cd". Opp mot en time eller to må du nok rekne med det tar på ei slik maskin. På min laptop som er på 1.5, single cored, tar installasjon og partisjon til sammen rundt 40 minutt.

9546910[/snapback]

 

Ok. Hm... Jeg skal prøve å forklare hvordan det ser ut;

 

Jeg setter i Ubuntu-CD-en og booter.

Velger deretter Start or Install-alternativer fra menyen.

Ubuntu setter igang, decompresser Kernel (eller hva det var), og setter i gang.

CD-en spinner igang, og installasjonen ser ut til å fungere. Men, etter over en time har jeg ikke kommet lenger enn til det punktet at skjermen er "blank" bortsett fra en gradert rødfarge, og musepekeren.

Her ga jeg opp og avbrøt installasjonen. Kanskje jeg bare skulle la den rulle i noen timer? Eller er systemet rett og slett for dårlig?

Lenke til kommentar
Prøv alternate cd-en, eller bare gi beng i det? Skal du ha et fullblods gnome eller kde-system nå til dags, er ikke gnu/linux så lite ressurskrevende lengre..

 

Men jeg ville altså prøvd alternate cden dersom du i det heletatt får til å starte opp fra cd. Ellers ville jeg flytta harddisken.

9547005[/snapback]

 

Hm, ok. Hvordan fyrte jeg opp den alternate CD-en? Er det i menyen, eller må det startes fra Windows? Er rimelig ny på UNIX, og forstår ikke så mye som jeg trodde. :p

 

Du har ikke tips til et annet OS, kanskje? Er bare ment som en enkel PC jeg skal ha her hjemme, siden jeg bor på hybel et annet sted.

Trenger bare webleser og en enkel IM-klient. :)

Lenke til kommentar

På en såpass dårlig maskin som det, ville det vært lurere med Xubuntu da denne ikke krever så god maskin som Ubuntu. Du har dog ikke nok RAM til å installere fra LIVE-CD, men må bruke Alternate-CDen.

To run the Desktop CD (LiveCD + Install CD), you need 128 MB RAM to run or 192 MB RAM to install. The Alternate Install CD only required you to have 64 MB RAM.

 

To install Xubuntu, you need 1.5 GB of free space on your hard disk.

 

Once installed, Xubuntu can run with 64 MB RAM, but it is strongly recommended to use at least 128 MB RAM.

 

:)

 

EDIT: Uansett burde du kanskje tenke på å vente en-to uker da det kommer en ny versjon.

Endret av Jallenbo
Lenke til kommentar

Så da er turen kommet til meg... :hmm: Ettersom PC-en din er såpass gammel er det mest sansynlig en diskettstasjon på den. Lag 4 bootdisketter til windows 2000 for å boote med. Hvis du er plaget med at cdspilleren ikke klarer å lese boot-delen eller installasjonscd'en generelt kan den være skadet. Du kan låne en w2k cd fra en venn, nøkkelen du har kan brukes på de fleste w2k-cd'er bare det er samme språk så det skal ikke være noe problem. Alternativt kan du lage 2 partisjoner på hardisken og kopiere installasjonsfilene over på den siste partisjonen og starte installasjonen derifra etter oppstart fra bootdiskettene, mener det er mulig å kjøre kommandolinje fra disse, er hvertfall mulig fra xp-bootdisketter. Men som nevnt tidligere vil det være et absolutt pluss hvis du fikk resettet biosen slik at du får tilgang til denne. Det finnes ganske mye info om installasjon av OS generelt her på forumet så det skader ikke å søke gjennom noen poster. :ermm:

Lenke til kommentar
På en såpass dårlig maskin som det, ville det vært lurere med Xubuntu da denne ikke krever så god maskin som Ubuntu. Du har dog ikke nok RAM til å installere fra LIVE-CD, men må bruke Alternate-CDen.
To run the Desktop CD (LiveCD + Install CD), you need 128 MB RAM to run or 192 MB RAM to install. The Alternate Install CD only required you to have 64 MB RAM.

 

To install Xubuntu, you need 1.5 GB of free space on your hard disk.

 

Once installed, Xubuntu can run with 64 MB RAM, but it is strongly recommended to use at least 128 MB RAM.

 

:)

 

EDIT: Uansett burde du kanskje tenke på å vente en-to uker da det kommer en ny versjon.

9547621[/snapback]

 

Aye aye, takk for tipset! Ser lovende ut... :)

 

Så da er turen kommet til meg...  :hmm:  Ettersom PC-en din er såpass gammel er det mest sansynlig en diskettstasjon på den. Lag 4 bootdisketter til windows 2000 for å boote med. Hvis du er plaget med at cdspilleren ikke klarer å lese boot-delen eller installasjonscd'en generelt kan den være skadet. Du kan låne en w2k cd fra en venn, nøkkelen du har kan brukes på de fleste w2k-cd'er bare det er samme språk så det skal ikke være noe problem. Alternativt kan du lage 2 partisjoner på hardisken og kopiere installasjonsfilene over på den siste partisjonen og starte installasjonen derifra etter oppstart fra bootdiskettene, mener det er mulig å kjøre kommandolinje fra disse, er hvertfall mulig fra xp-bootdisketter. Men som nevnt tidligere vil det være et absolutt pluss hvis du fikk resettet biosen slik at du får tilgang til denne. Det finnes ganske mye info om installasjon av OS generelt her på forumet så det skader ikke å søke gjennom noen poster. :ermm:

9551675[/snapback]

 

Aha, det høres jo lurt ut. :)

Hm, orker ikke søke, har vært her for lenge til ikke å få svar med en gang. Hehehe...

 

Takk til alle som hjelper til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...