Gunderz Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Det er ikke ofte jeg poster bilder her men jeg prøver meg igjen no. Siden alle her gleder seg til vinter og snø og det faktisk ikke er så veldig lenge til vinteren kommer jeg med et vinterbilde. Her i Bergen er vi så (u)heldig at vi har snø som blir liggende sånn omtrent 3-4 dager i løpet av året. Så når det først kom snø i Bergen forrige vinter tok jeg meg fri og brukte et par dager til ta bilder. Bildet nedenfor er et av resultatene. Dette er et bilde jeg er fornøyd med men likevel er litt usikker på. For min del føler jeg at blikket i hovedsak blir i høyre halvdel av bildet pga bygningen, det er lite å feste blikket på i venstre halvdel. Jeg savner rett og slett noe i venstre halvdel. Føler også det er mye tomrom utenom bygningen. Helst vil jeg gjerne ha tilbakemeldinger på valg av motiv, komposisjon og det tekniske. Men hvis dere ikke har noe å bemerke utenom at det er et godt bilde, et dårlig bilde eller at det ikke fungerer for deg så er det helt grei. All kritikk og forslag til forbedringer tas i mot med takk. På forhånd takk Lenke til kommentar
dynamic Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Det som jeg synes er bra med bildet ditt er at du skaper en diagonal bevegelse som starter nederst i høyre hjørne. Gjerdet på bygget og fotsporene lager bevegelsen. Men den bevegelsen stopper der gjerdet slutter, og da blir det på en måte slutt på dynamikken og dybde i bildet. Jeg savner noe som fanger blikket. Himmelen, bakken, bygget har ganske så lik farge, og de går inn i hverandre, og uten store kontraster gjør at bildet mister spenning. Hva om du hadde ventet til en dag det var mer sikt og dramatisk himmel? Og kanskje gått enda nærmere bygget for å få med mer av vannet? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 jeg synes det er en fin hilsen fra "vinterbyen" Bergen, med et særdeles flott bygg som blikkfang. Hvis man ikke skal ta skrittet helt over i kunst, så er dette en så fin avbilding av det huset som er mulig, under de forutsetningene du har hatt. Jeg synes himmelen er ganske beskrivende for hva som er vanlig i den byen, og det er lekkert med den blå stripen i horisonten. Foruten det flotte motivet og den nær klassiske fremstillingen av det, så er det noen små og subtile detaljer i bakgrunnen som er det fine med bildet. Lenke til kommentar
Gunderz Skrevet 22. september 2007 Forfatter Del Skrevet 22. september 2007 Takk for tilbakemeldinger. Det som jeg synes er bra med bildet ditt er at du skaper en diagonal bevegelse som starter nederst i høyre hjørne. Gjerdet på bygget og fotsporene lager bevegelsen. Men den bevegelsen stopper der gjerdet slutter, og da blir det på en måte slutt på dynamikken og dybde i bildet. Jeg savner noe som fanger blikket.Himmelen, bakken, bygget har ganske så lik farge, og de går inn i hverandre, og uten store kontraster gjør at bildet mister spenning. Hva om du hadde ventet til en dag det var mer sikt og dramatisk himmel? Og kanskje gått enda nærmere bygget for å få med mer av vannet? 9545163[/snapback] Du har rett. Linjene bidrar til å dra blikket inn i bildet, men når linjene stopper er det ingenting der å feste blikket på. For min del synes jeg at nettopp det at himmelen, bakken og bygget fremstår uten store kontraster i forhold til hverandre er faktisk noe av det jeg liker med bildet og gjør bildet unikt sett fra mine øyne. Jeg kommer med stor sannsynlighet til å prøve meg på dette motivet igjen, det som er verdt å prøve da er som du sier å få en annen himmel. Jeg ser gjerne for meg en solnedgang. Jeg prøvde også med en solnedgang dagen etter at dette bildet ble tatt men det ble ikke vellykka. Et av problemene var at stedet var langt mer folksomt og ut fra min mening tar ikke motivet slik jeg har prøvd å presentere det her seg like godt ut med mange mennesker. jeg synes det er en fin hilsen fra "vinterbyen" Bergen, med et særdeles flott bygg som blikkfang. Hvis man ikke skal ta skrittet helt over i kunst, så er dette en så fin avbilding av det huset som er mulig, under de forutsetningene du har hatt. Jeg synes himmelen er ganske beskrivende for hva som er vanlig i den byen, og det er lekkert med den blå stripen i horisonten. Foruten det flotte motivet og den nær klassiske fremstillingen av det, så er det noen små og subtile detaljer i bakgrunnen som er det fine med bildet. 9545182[/snapback] Takk Vet helt ikke hva jeg skal skrive som respons til din tilbakemelding, men jeg kan si noe om min baktanke med motivet. Det var i hovedsak bygningen jeg ønsket å ta bilde av, men jeg ønsket ikke at fokus kun skulle være på bygningen. Jeg ønsket også å ha med noe av omgivelsene og lage en stemning. Dette gjelder også mange av mine andre bilder, jeg ønsker sjeldent å kun fokusere på selve hovedobjektet i motivet men også få med noe av omgivelsene. Jeg gjorde også en del eksponeringer hvor kun bygningen var i fokus og jeg hadde lite eller nærmest ingenting med av omgivelsene, men jeg synes ikke det ble helt vellykka og har litt blandede følelser for de resultatene jeg fikk. Du nevner klassisk fremstilling, hva ligger bak en "begrepet" klassisk fremstilling? Ser at EXIF mangler og at jeg har glemt å legge den ved. Mange er interessert i EXIF så jeg legger den ved her + info om hvilken behandling jeg har gitt bildet. Brennvidde: 10mm Blendertall: 7,1 ISO: 100 lukkertid: 1/200 EV kompensering: +1,33 Etterbehandling RAW-konverter(ACR): vibrance: +7 sharpening: 10 Ellers alt urørt PS: Liten justering med levels for å gjøre bildet litt lysere. liten konstrastøkning ved hjelp av curves Økte fargemetningen med omlag +6-7 Fjernet to personer Unsharp mask Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå