Gå til innhold

Multimeter- forklaring, bilde er vedlagt


Anbefalte innlegg

hei, jeg legger ved et bilde av et multimeter, så om noen gidder å kopiere bildet inn i paint eller noe og tekke røde streker til de forskjellige måleenheter og slikt og forklare hva de er til og et skrive eksempel på hva de kan brukes til. Og hva kontaktene er til, og andre ting jeg burde vite om multimeter.

 

Tuuuusen takk på forhånd :dribble:

 

Edit: beklager glemte bildet :blush:

 

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

2320-1000.jpg

Endret av griped
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DCA=amper på likestrøm og ikke vekselstrøm som du har i stikkontakten hjemme.

Du må flytte den røde kabelen til øverste hullet ved 10 amper måling.

 

Svart skal stå på COM og rød i senter hullet ved måling av alt annet på 10 amper.(10A)

Endret av taz
Lenke til kommentar
Multimeteret ligner veldig på et som er på DSB sin liste over produkter som ikke tilfredsstiller forskriftene.

 

http://www.dsb.no/fpdetaljer.asp?pid=238&Rank=8

9600443[/snapback]

 

Jeg har et sånt som du linker til.. kjøpt på europris for en 50 lapp for noen år siden, like etter gikk det opp til 100 kr.

Det er helt greit til å måle noe småting med:)

Som f.eks 12V på en PSU eller et batteri.

Men jeg foretrekker mitt andre multimeter, er det som biltema har til 89 kr eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Multimeteret ligner veldig på et som er på DSB sin liste over produkter som ikke tilfredsstiller forskriftene.

 

http://www.dsb.no/fpdetaljer.asp?pid=238&Rank=8

9600443[/snapback]

 

Er ikke så nøye, var bare et bilde jeg fant på nettet, bare for å finne ut hva de forskjellige symbolene betyr, men jeg har ikke noe imot flere forklaringer, takk!

Endret av griped
Lenke til kommentar

PNP og NPN er to forskjellige typer transistorer, og forskjellen er vel noe sånt som hvilken vei emitterstrømmen går i transistoren, PNP kan hugses som "Pointing iN Proudly" og NPN som "Not Pointing iN". NPN er mest vanlig i dag. De hulla som står i sirkel på multimeteret, tre hull i hver halvsirkel, er for hvert av de tre beina i transistoren, basis, kollektor og emitter. Usikker på nøyaktig hva den måler, om det er emitterspenninga eller beta (β).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...