Zimon Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Hei folkens, håper at none kan komme med noen tips her, for begynner å blir "sint" på W2K serveren. *ler* Endelig har Tullenor klart å koble omm ADSL til oss, 704/128 hastighet. Med Telenor så vil "egentlig" kun 1 client koble seg til ADSL og få IP fra Telenor, så jeg må sette opp en "router" for mitt interne nettverk. W2K advanced server kjører på en PIII 500Mhz med 390MB RAM, den har 2 nettverkskort, 1 3com 10Mbits (som går til ADSL) og 1 Realtek 10/100 (som går til interne nettverket). Den er satt opp som PDC til ett internt domene. På det interne nettverket så kjører jeg 2 PC'er, den ene en XP Pro og på den andre Win98SE. Det interne nettverket er satt opp OK, jeg ser og klarer å pinge alle sammen, testet ping fra alle clienter mot alle andre clienter. Disse 3 er koblet sammen med en SMC switch. Alle clienter klarer å pinge loopback adressen 127.0.0.1 også, så interne nettverket er oppe å går. W2K serveren er via 3com 10Mbits ethernet kort tilkoblet ADSL modemet fra telenor og pppoe protocol er installert via installasjons CD som kom med Telenor. Serveren klarer fint å koble seg til ADSL og surfer fint, men clientene vil kommer ikke igjennom W2K serveren. Jeg har prøvd å sette den opp som både NAT routing og som ICS (ikke samtidig, men prøvd begge alternativer, hva anbefales av dere?) Jeg har satt opp nettverket med følgende IP'er: XP pro = 192.168.0.10 Win98se = 192.168.0.11 W2K RealTek= 192.168.0.1 W2K 3com = 10.10.1.1 (har også prøvd DHCP og 192.168.10.1 + andre IP'er) subnet = 255.255.255.0 XP og win98 er satt opp med 192.168.0.1 som gateway. Har prøvd som sagt å sette opp ICS på 3com kortet, da endres IP på RealTek kortet til 192.168.0.1 (om man hadde noe annet der fra før). Fungerte ikke. Har også deaktivisert ICS og satt opp Routing via NAT, satt opp 3com som kort tilkoblet internet, og RealTek tilkoblet via intern hjemme nettverk. Er det noe mere konfigurasjon av NAT som er essensiell? Jeg har sikkert glemt en liten detalj. Har BTW formatert og reinstallert W2K serveren en gang, så installasjonen er clean. Har også installert DNS/WINS/DHCP + andre services i tilfelle det skulle være behov, har prøvd å sette opp DHCP scope, men fikk mld om at domain controller not found fra win98SE (prøvde ikke fra XP da), mulig at IP på server eller win98 stod til feil subnet kontra IP da, for har snart mista styringen over alt jeg har prøvd. *ler* Tror at jeg har nevnt alle detaljer som er nødvendig for å kunne feilsøke eller komme med tips her. Jo forresten, W2K har enda ikke blitt satt opp med noe firewall eller antivirus progz, det kommer når routingen er satt opp, men skal få det til å funke først. Evt: om noen har tips til gode 3departs internet shring progz, proxy +++ så kom gjerne med dem. Eller så har jeg vurdert å invistere i en Bredbåndsrouter som har innebygd DHCP og/evt firewall. Kanskje noen har tips til gode slike, bør ha minst 5 porter til internt nettverk og ikke koste noe særlig mere enn 1500kr, men kom med tips om prisklassen ikke stemmer helt. Takker på forhånd for hjelp. mvh Zimon Lenke til kommentar
Shadow_iX Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 ikke noe som heter PDC i win2k server familien, men jeg skjønner poenget, hemmeligheten ligger i routing and remote acces. Er wizard der til å sette opp NAT. 3com: ISP ip de andre kortene : PRIVATE IP er bare å klemme litt på ras så kommer det opp guides (ICS er ikke så bra som RAS, men det funker det og) tok meg 3min å få til med wizarden. (det lønner seg med dhcp på de me private ip's) Lenke til kommentar
Bruker_PK Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Hei, hadde samme problem. Løste det ved å stoppe DHCP på serveren, og når du har 2 stk nettverkskort får du opp internett connecting sharing på kortene. Enable denne, da denne utgangen vil fungere som en DHCP. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå