Gå til innhold

Digitallyd over SP/DIF

Anbefalte innlegg

Har et EVGA 680i hovedkort med Realtek HD Audio-drivere. Kjører på Windows Vista. Kjøpte en 10 meter toslink som jeg kobla til recivern (alt er riktig på den sia).

Men, hvordan får jeg lyden til recivern? Har ffdshow audio å video decoder, samt AC3FILTER for å se HD-filmer osv i WMPlayer 12.

Kan noen hjelpe?

Antar jeg ikke kan kjøre 2ch-lyd over SP/DIF eller tar jeg feil? Da kan jeg jo ta vekk den rca-kabelen som jeg har fra gammelt av :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan køyre vanlig 2ch lyd over spdif, det funker fint. Eg gjer i allefall det. Det blir da PCM lyd eller kva dei kaller det.

Uansett må du sette valg i ffdshow at den skal bruke SPDIF output.

Det samme gjelder med f.eks powerdvd og alle andre program.

Nå bruker eg ikkje ffdshow, men ein mediaavspeler som heiter KM Player. Den bruker innebyggde kodeker, og roter ikkje til systemet med alle mulig kodeker...

09212007191420mn2.jpg

Bilde av configen i KMPlayer.

09212007191513kc8.jpg

Du vil sjå på forsterkern din når den sender årtlig dolby digital / dts lyd, og når den sender vanlig pcm lyd.

Lenke til kommentar
Du kan køyre vanlig 2ch lyd over spdif, det funker fint. Eg gjer i allefall det. Det blir da PCM lyd eller kva dei kaller det.

Uansett må du sette valg i ffdshow at den skal bruke SPDIF output.

Det samme gjelder med f.eks powerdvd og alle andre program.

Nå bruker eg ikkje ffdshow, men ein mediaavspeler som heiter KM Player. Den bruker innebyggde kodeker, og roter ikkje til systemet med alle mulig kodeker...

09212007191420mn2.jpg

Bilde av configen i KMPlayer.

09212007191513kc8.jpg

Du vil sjå på forsterkern din når den sender årtlig dolby digital / dts lyd, og når den sender vanlig pcm lyd.

9544434[/snapback]

hei og takk for fint svar :)

fant ut at 2ch lyd virket fint ja, men fikk ikke kjørt 6ch (dd eller dts)

har reinstallert cccp (ffdshow etc) og ac3filte

Endret av viiite
Lenke til kommentar

eller nei.. vi tar det fra starten av :p

Jeg vil ha mulighet til å kjøre både DTS og DD over SPDIF, samt stero. Hvilke codeker osv trenger jeg?

Nå har jeg fått surround på DD, men ikke med DTS, da får jeg bare stero. Når jeg bytter tilbake fra digital til analog utgang på lydkortet (for å bruke pc-høytalerne) får jeg kun DD-lyden men ikke DTS-lyden i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Kva surroundforsterker har du?

Navn & modell takk..

Virka jævlig snodig...

Eg har fått 2ch lyd, dolby digital og DTS lyd ut til min forsterker på alle onboard lydkort emd coax eller toslink (spdif) eg har testa på.

Det er ikkje noke i vegen med onboard lydkortet ditt i allefall.

Lenke til kommentar

har en cambridge audio 540r v2.0. nei lydkortet er helt ok, men det er nok brukerfeil :p

har avinstallert alt jeg hadde av codecs osv nuh, har installert ac3filter og wpclassic.

- angitt ac3filter som eksternt lydfilter i wpc

- angitt 3/2+lfe og 'use spdif' og 'prefer ac3filter' i ac3filter

- angitt digital-utgang som standard lydutgang på kontrolpanel>lyd

and there I go :) works :D da får jeg dolby 5.1

men har ikke videocodecs så får kun lyd fra enkelte filmer. får feks ikke prøvd filmer med dts-spor enda.

forslag til videcodecs?

(for å se film og ha lyden på PC-en; ta vekk 'use spdif' i ac3filter og velge analog utgang på kontrolpanelet>lyd)

Lenke til kommentar
Alle sanger og noen filmer (spesielt screens og andre downloads :whistle: ) har bare stereo. Men når du får digital så får du ikke lyd ut av flere spor enn det er i kilden. De fleste analoge kort kan emulere surround, men med digital så gjør de ikke dette.

9547911[/snapback]

er 100% klar over det du, men har et par hunder GB med x264 med DTS og DD-spor (5.1 og 6.1) som jeg til nå har kjørt i 2.0 (stero) output fra AC3filter for å se på PC-en. Har kjørt 2-kanals lyd fra PC-en før via RCA og simulert surround med Dolby ProLogic IIx og DTS Neo:6 på anlegge før.

Men nå som jeg har mulighet for digital overføring av flerkanalslyd til anlegget så vil jeg gjerne gjøre det, er bare litt nytt for meg :p

Lenke til kommentar

Hvis ac3 filter hånderer ac3 lyden må du også fortelle ac3 filteret at det du vil ha f.eks 5.1 lyd ut

Jeg pleier å slå av ac3 i ffdshow og la ac3 filter ta over, da jeg sysn at den er bedre.

For å gjøre det så må du åpne ffdshow audio deco0der configuration og under Codecs må du sette AC3 og DTS til disabled.

Der etter starte en film med ac3 lyd, selv foretreker jeg media player classic (gratis) når filme kjører, høyre klikk på filmen og velg filters.

Hvis AC3 filter nå har kontrol over ac3 lyd så skal det under filter stå AC3filter, klikk på denne.. Da får du opp properities vinduet til AC3 filter..

Her kan du gjøre en bråte innstillinger som har med AC3 filter, den som er interessant er den som ligger under Main og heter Output.. bytt denne til 3/2+SW 5.1 channels og vips..

Det funker hvertfall hos meg.. er også sikkert en lettere måte å gjøre dette på, men jeg har ikke hatt tid til å sette meg inn i det.. og det er den letteste måten jeg vet om for å sjekke om faktisk AC3 filter sender ut rett lyd.

I tillegg må du jo fortelle maskinen at den skal bruke digital lyd ut da..

Taleg

Lenke til kommentar
Hvis ac3 filter hånderer ac3 lyden må du også fortelle ac3 filteret at det du vil ha f.eks 5.1 lyd ut

Jeg pleier å slå av ac3 i ffdshow og la ac3 filter ta over, da jeg sysn at den er bedre.

For å gjøre det så må du åpne ffdshow audio deco0der configuration og under Codecs må du sette AC3 og DTS til disabled.

Der etter starte en film med ac3 lyd, selv foretreker jeg media player classic (gratis) når filme kjører, høyre klikk på filmen og velg filters.

Hvis AC3 filter nå har kontrol over ac3 lyd så skal det under filter stå AC3filter, klikk på denne.. Da får du opp properities vinduet til AC3 filter..

Her kan du gjøre en bråte innstillinger som har med AC3 filter, den som er interessant er den som ligger under Main og heter Output.. bytt denne til 3/2+SW 5.1 channels og vips..

Det funker hvertfall hos meg.. er også sikkert en lettere måte å gjøre dette på, men jeg har ikke hatt tid til å sette meg inn i det.. og det er den letteste måten jeg vet om for å sjekke om faktisk AC3 filter sender ut rett lyd.

I tillegg må du jo fortelle maskinen at den skal bruke digital lyd ut da..

Taleg

9548290[/snapback]

takk for svar taleg, men om du leser lengre opp så har jeg gjort det meste. lyden er ok, det er video som er saken nuh :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...